Poskien punaisuus ja KUUMOTUS

chchcheek

Hei,
Olen 17v poika ja minulla on ongelma poskieni kanssa. Olen käynyt lääkärillä, joka ei osannut sanoa muuta kuin et olis Keratosis Pilaris, mihin ei ole mitään varsinaista hoitoa. (ja tästä hän maksutti about 70e. Diagnosoi, muttei tullut hoitoa: miten voi ottaa täyden hinnan? Ok, ei olennaista).

Ongelmani on siis poskien 1) poskien punaisuus. Tätä tapahtuu jos on kuuma, kylmä, kosketus veden kanssa, liikkuessa, perus nolostuminen ja muista eri syistä oikeastaan JOKA PÄIVÄ. Tämä haittaa suunnattomasti, koska se näyttää älyttömän typerältä, kun on ne punaiset alueet poskissa (ne on oikeasti punaiset, eivätkä 'söpösti' punastuneet). Olen kyllästynyt tähän, mutten halua olla luovuttaja. Olen käyttänyt lääkärin ehdotuksesta CanoDermia, joka on ehkä hieman parantanut tilannetta.

Toinen ongelma on 2) poskien ja korvieni kuumotus. Eli jos olen pystynyt pitämään poskeni 'vain vähän punaisina', alkaa jossain vaiheessa kuumottaa toista korvaani (tai jopa molempia), sitten poskiakin alkaa kuumottaa ja samat alueet menevät punaisiksi. Myös korvat ovat punaisina, kun niitä kuumottaa. Tämä kuumotus on suurempi ongelma, kun olen normipunoittumista saanut kuriin hieman CanoDermilla.

Tämä on valitettava ongelma, koska se haittaa huomattavasti keskittymistä niin kouluasioihin kuin yleisestikin elämään. Tykkään liikkua, mutta muiden kanssa liikkuminen on kiusallista poskieni takia. Tämä haittaa myös sosiaalista elämääni. Haluaisin olla avoin ja mukava ihminen, mutta kun poskeni menevät punaisiksi ja alkavat kuumottaa, on se mahdotonta. Pyrin usein piiloutumaan, kun tämä iskee.

Toivoisin saavani jonkinlaista apua. On kiva toki tietää, jos muillakin on samoja ongelmia, mutta ei se oikeasti lämmitä yhtään. "tämä on yllättävän yleinen vaiva" -- vihaan tuota lausetta lääkäreiltä. Koen tämän jonkinlaisena sairautena ja haluan tehdä kaiken mahdollisen päästäkseni eroon siitä. Näen itsessäni potentiaalia monella tasolla, mutta tämä tauti estää minua toteuttamasta itseäni.

Kiitos etukäteen ihmiset! Keskustelkaa ja ehdotelkaa asiallisesti. Myötätunnon osoitus sallittu, jopa suositeltu. Kysykää, tarkennan mielelläni tilannettani.

12

3380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k p rubra alba

      Onko nyt niin, että punastelet, koska olet punainen keratosis pilariksen takia? Nolostutko siitä, ja koet muuttuvasi yhä punaisemmaksi? Toinen asia perinnöllinen ominaisuus ja toinen psyykkinen, niillä ei sinänsä muuta yhteistä ole.

      Keratosis pilarista on 40-60%:lla nuorista aikuisista, muutamalla prosentilla häiritsevässä määrin. Se on perinnöllinen ominaisuus. Vaiva on kosmeettinen.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00576

      Käytät jo karbamidi- eli ureavoidetta. Myös reseptilääke tretinoiinivoidetta (Avitcid) voisi kokeilla.

      http://spcam.orion.fi/laakeluettelo/Tiedosto/AVITCID(4056).html

      Vaiva on kosmeettinen, joten voisiko apukin olla kosmeettinen? Onko sinulle mahdoton ajatus tasoittaa ihon väriä kosmetiikalla?

    • chchcheek

      En ole täysin ymmärtänyt tuota KP :ta, mutta uskoisin sen olevan syy punastelulle. Ja kyllä nolostun hieman myös, kun tämä punaisuus iskee ( kuumotus). Haluan nyt korostaa kuitenkin tämän kuumotuksen olevan jopa se isoin ongelma. Eli se suurempi ongelma ei ole kosmeettinen, vaan juuri kuumotus (korvat posket).

      "KP:n vaiva on kosmeettinen". Äidilläni on myös samankaltaisia oireita kasvoissa. Eli lienen saaneen tämän perintönä. Mikä voi aiheuttaa sen kuumotuksen? En mielelläni kastele kasvojani, koska tämä auttaa kuumotuksessa vain hetken ja aiheuttaa punaisuutta. Usein ylävartalonikin lämpenee suht paljon ja kuumuuden hallinta tuottaa ongelmia.

    • Miiiiinä tiedän

      Jooo paska juttu itse olen jo 47v ja punoitus alkoi 20v. Ei tämä parane syön rauhoittavia ja käytän meikkivoidetta. Psykiatri olisi mun suositus ,koska sun pitää oppia relaamaan,mutta mä en siihen pysty ilman lääkkeitä.Tää invalidisoi normi elämää ja vanhemmiten kärsot tästä vielä enemmän.Suomessa mies ei punastele perkele.

    • s inkki

      kokeile sinkkivoidetta. auttaa punoituksiin.

    • voevoevoevoeaoeoeoe

      Minulla ainakin kasvot punastuvat jos kunnolla hikoilen urheillessa sun muuta. En ole ikinä kokenut sitä häiritsevänä.

      Vanha kansa sanoo, että punoittavat posket ovat terveyden merkki :)

      Luulen että ongelmasi on enemmänkin henkinen. Ei oikeasti ketään kiinnosta punoittavatko poskesi, niin tekee suurimmalla osalla ihmisistä. Uskon myös että vaalean ihon alta etenkin se punoitus näkyy paremmin. Minä olen ylpeä että voin hieman "punoittaa" joskus. Tummaihoisia en ole koskaan nähnyt punaisina, en edes rankimpien urheilusuoritusten jälkeen. Ihme että tätäkin diagnosoidaan. Eikö ole muita ongelmia? Joillakin syöpää jne.. Kaikkea sitä..

    • Paloauto29

      Et ole ainut joka kärsii "saman tyyppisestä ongelmasta".Sinänsä jännä homma kun kuvailit taudin oireet niin muistuttaa kovasti myös coupresan oireita johon kuuluu myös voimakas ihon reagointi lämpötila ja sää vaihteluihin.Itse kun kanssa kävin lekurissa totesivat couperosan mutta toisella kertaa kun kävin eri lääkärillä niin diaknoosi oli taas ihan eri ja sanoi että johtuis suoliston hiiva tasapainon muutoksista et se näistä lekureista sit. mutta kuitenkin kuunneltuani kumpaakin lääkäriä niin pistin ruoka tottumukseni kuntoon ja vedän sinkkiä,c vitamiinia ja b vitamiinia ja maitohappobakteeri valmisteita, päälle siihen vielä varmuudelta avenen couperosa iholle tarkoitettua päivävoidetta aamuisin niin pakko on todeta et punoitus ja kuumotus on hävinny yli puolella.En tiedä sit toimiiko sulle mut ei noista vitamiineista ainakaa haittaa oo.

    • Mountis

      Itselläni Aloe Vera-voide on tuntunut helpottavan. Normaalisti naama helottaa esim. saunan tai pakkasen jälkeen pitkään kuin k**vännuppi, mutta rauhoittuu paljon nopeammin voiteen kanssa ja muutenkin helpottaa siihen ikävään kuumotuksen tunteeseen.

    • pekkapuupääjuu

      Lopeta runkkaaminen !

    • BEETÄSALPAAJA-lääke

      Jos ruskettaisit ihoasi niin sitä punoitusta ei huomaisi niin helposti. Toisaalta yleensä suomalaiset on ärsyttävän tarkkoja ja huomaa heti jos pienikin punainen kohta tulee esiin poskissa SE ON NIIN VITTUMAISTA!!!!!!!! Jos koet suurta jännitystä esim. silloin kun menet esiintymään jne niin luulen että jonkinlainen rauhoittava auttaisi. Teidän yhden sekä jännitystä- ja stressiä poistavan rauhoittavan lääkkeen se on nimeltään BEETASALPAAJA (propral). Monet jotka kokee esiintymisjännitystä syövät näitä suosittelen edes kokeilemaan jos helpottaisi.

      • Helppoa

        Voihan sitä kokeilla josko vihertäväsävyinen, couperosaiholle tarkoitettu, ihovoide auttaisi. Nykyään kaupoissa myydään myös vihreää meikkivoidetta. Sitä voi sekoittaa omaan ihovoiteeseen ja saada siten kevyesti sävyttävän kosteusvoiteen. Jos asuu pienellä paikkakunnalla, voi tilata osoitteesta dealextreme.com vihreää BB-voidetta.


    • Samajuttumulla

      Onko aloituspostaajalla vielä sama vaiva?

    • Eimikäänauta

      Meikäläisellä ihan samaa ongelmaa, tuntuu että mikään ei auta
      Itse ennen masturboin joka päivä mutta nykyään olen saanut sitä hieman kuriin ja ehkä sitä kautta vaiva on parantunut ihan hitusen, täytyy kokeilla olla runkkaamatta muutama kuukausi ja toivoa parasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      3770
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      592
      3549
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3472
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2199
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2171
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1947
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1927
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      170
      1694
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1381
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe