Hei, olen tässä tapaillut naista 4kk ajan ja alan olla varma, että kyseisellä naisella on PMS. Alussa oireet eivät näkyneet muuten kun ilmoittamalla että ahdistaa ja mieli on maassa tänä tiettynä ajan jaksona, joka alkaa juuri ovulaation jälkeen ja kestää aina menkkojen alkuun asti. Menkat kun alkaa niin kaikki on taas hyvin. Mutta edellisessä kuussa asiat meni jo hirveäksi ja nyt vielä pahemmaksi.
Ihan kysyisin apua, että onko mitään mitä voin tehdä "oikein", kun tuntuu etten voi mitenkään auttaa ja kaikki mitä teet ja sanot on väärin. Kaksi viikkoa kuusta on kuitenkin pitkä aika ja en oikein osaa odottaa sinä aikana muuta kun että millon tulee lähtöpassit, tai oma pää halkeaa surusta. Ja vielä olisi noin viikko tätä jäljellä.
Apua jos kumppanilla on PMS?
8
314
Vastaukset
Kun oireet alkavat, siirry lähimpään baariin nauttimaan elämästä. Kahdessa viikossa lähtee isompikin jano ja murhe, joten voit jälleen palata pillun ja hoivan pariin. Ensi kuussa jälleen sama uudelleen.
Eihän nainen voi asialle mitään. En minäkään voi sille mitään, että olen vittumainen 30 päivää kuukaudessa, koska olen mies. Kysy vaikka femakoilta.- PMSPMSPMS
PMS-oireita voi helpottaa. Ota yhteyttä ammattiauttajaan ja voit myös keskustella sen naisesi kanssa asiasta. Oireille ei itse mahda mitään mutta apua niihin voi hakea.
- mmarrkuss
Aion kyllä keskustella, mutta nyt on vähän huono hetki, kun on oireet päällä. Kerran yritin vaivihkaa ottaa aiheeksi, mutta siitä tulikin sitten kolmen tunnin keskustelu miten hirveetä kaikki on ja miten minä en osaa mitään. Lähinnä tulevaan viikkoon etsisin vaihtoehtoja jos niitä on, olenko vaan passiivinen? Kuuntelenko? Jos kerron omista asioistani mitään niin paskaa vaan niskaan. :(
- ...
mmarrkuss kirjoitti:
Aion kyllä keskustella, mutta nyt on vähän huono hetki, kun on oireet päällä. Kerran yritin vaivihkaa ottaa aiheeksi, mutta siitä tulikin sitten kolmen tunnin keskustelu miten hirveetä kaikki on ja miten minä en osaa mitään. Lähinnä tulevaan viikkoon etsisin vaihtoehtoja jos niitä on, olenko vaan passiivinen? Kuuntelenko? Jos kerron omista asioistani mitään niin paskaa vaan niskaan. :(
Tosin kaikilta ammattiauttajilta ei saa apua. Mulle gyne totesi viimeksi, että heh heh, täytyy vaan kestää.
PMS on yksilöllinen vaiva, ja vielä vaihtelee ajan myötä. Mulla kesti aika pitkään tajuta, että ajoittainen masennus, ahdistus ja itsesääli ovat hormonaalisia oireita. Niiihin vajosi joskus yllättävän syvälle, eikä silloin ole analyyttisimmillään. Lisäksi oireet tulivat vähitellen, vuosien mittaan, mutta eivät säännöllisesti.
Mulla kestämistä auttaa se, että nyt tiedän, mistä on kyse. Pystyn itse toteamaan itselleni, että kun tällä tavoin ahdistaa, on syytä ottaa rauhallisesti. Miehen kanssa ollaan juteltu nämä pitkin ja poikin, ja siitä on tietysti myös paljon apua.
- neiti...............
Aloittaja, mitä jos puhuisit tästä kumppanisi kanssa? Vaikka olisi PMS-oireita, ei se tarkoita että sinua voi kohdella ihan miten huvittaa. Kyllä omaa käyttäytymistä pitää pystyä säätelemään, vaikka olisi kuukautiset tulossa, eikö? Ei tuo ihan tavalliselta kuulosta... Eikö hänellä ole omia keinoja helpottaa oloaan, esim. tekemällä jotain mistä tykkää?
Ja jos oireet ovat tosiaan noin hankalat, olisi ehkä hyvä mennä lääkärille tai jonnekin? Auttaisivatko esin. e-pillerit tai jokin muu?
Itselläni ei ole mitään muita oireita ollut kuin vatsakipu päivää ennen kuukautisten alkamista, onneksi. - t4erftgd
No en tietenkään tiedä kaikkea oman sukupuoleni "vaivoista" - mutta kahden viikon pms kuulostaa kyllä jo "huipulta". Itsellä ennen pillereiden aloittamista oli pms:ää, mutta se kesti about pari päivää juuri ennen menkkojen alkua.
Mitenkäs naisesi itse suhtautuu asiaan? Tiedostaako, että asiat eivät todellakaan ole kunnossa? Vaikuttaa siltä kuin hän ikään kuin antaisi itselleen luvan olla täysi "monsteri" menkkoihin vedoten? Hän ei ole varmaan puhunut ongelmasta esim kavereidensa kanssa, sillä sitten hän tietäisi, ettei kyse ole ollenkaan tavanomaisesta "oirehtimisesta".
Ehkä olisi syytä hänen kääntyä lääkärin puoleen vaivansa johdosta, luulisi itseäänkin ahdistavan moinen? - tyttönainen
Kyllä minä ainakin tiedostan menkkojen aikaan, että tää johtuu nyt niistä ja olen pyytänyt mieheltä anteeks jos oon ihan turhasta kiukutellut/itkenyt.
Ei ne menkat oikeuta käyttäytymään ilkeesti toista kohtaan.
Mut jos naisena unohdan, että tää tunneryöppy johtuu nyt menkoissta niin toivon, että mies sanoisi, että "älä kulta itke, tää taitaa johtua nyt menkoista" tms. ja mä sanoisin siihen, että ai, niinpä taitaakin ja sit kaikki ois taas hyvin. - ~cs~
Tuuppaat sen tiineeksi, niin ongelmat pysyvät pois 9 kuukautta.
Toinen vaihtoehto on, että nainen lisää reippaasti liikuntaa. Mikään lönkyttely kaksi kertaa viikossa ja naisten jumppa kerran ei riitä. Ja alkoholia ei ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1845052Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,244453Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993137Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2573034Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432922- 522531
- 271939
- 541853
- 771814
- 221787