Olen lähdössä ensimmäisen kerran sairastumisen jälkeen ulkomaille (Turkki).
Nyt tarvitsisin tietoa reseptilääkkeiden mukaan ottamisesta. Joudun tällä hetkellä syömään päivittäin yhdeksää eri lääkettä ja lisäksi minulla on viisi tarvittaessa otettavaa lääkettä. Lasti on siis melkoinen ja kaikki reseptit ovat sähköisessä muodossa. Miten minun on siis paras toimia lääkkeiden ja reseptien kanssa? Kaiken lisäksi kukaan ulkopuolinen ei voi käsittää sitä kuinka näin hyvävointisen näköinen nelikymppinen mies tarvitsee niin paljon lääkkeitä.
Lääkkeet ja ulkomaanmatka?
4
368
Vastaukset
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hommaat lääkäriltä todistuksen käytössä olevista lääkkeistä ja lääkkeet kuljetat alkuper.pakkauksissa.
- Hullua hommaa!
Tuota alkuperäispakkauksissa (koteloineen jossa on apteekin lappu) tyrkytetään muuallakin neuvoksi. Niin aloittajalla kuin minullakin sitä varten tarvittaisiin matkalle oma laukku. Koska lääkkeet pitäisi hukkumisen varalta kuljettaa käsimatkatavaroissa, pikkulaukkuun ei paljon muuta mahtuisikaan (mutta paino ei ainakaan ylittyisi). Vietän kesät mökillä ja otan lääkkeet mukaani kaupunkiasunnosta, kustakin lääkkeestä vain yhden pakkauksen, enemmän käytettävistä useamman. Lääkkeille tarvitsen normaalikokoisen muovikassin, tulli voisi kiinnostua kummasti tuollaisesta lääkemäärästä vaikka olisi kuinka omia lääkkeitä. Viimeksi lähdin viikon ulkomaanmatkalle riskillä, otin lääkkeet mukaan valmiiksi viikkodosettiin pakattuna ja resepteistä valokopiot (en riskeeraa alkuperäisten hukkumisella) sekä lääkärintodistus insuliinikynistä ja neuloista. Olen selvinnyt tälläkin sen vuoksi etten ole kulkenut EU:n ulkopuolella, ehkäpä Turkinmatkalla tulisikin jo ongelmia tullissa.
- lvo
Lääkkeet pitää AINA kuljettaa käsimatkatavaroissa ja ottaa mukaan ylimääräisiä lääkkeet ainakin viikoksi. Lääkkeet kannattaa ottaa mukaan alkuperäispakkauksissaan ja ottaa mukaan reseptit (tai kopiot resepteistä) ja lisäksi lääkäriltä voi pyytää englanninkielisen todistuksen käytössä olevista lääkkeistä. Diabeetikon kannattaa ottaa matkalle mukaan todistus neulojen tarpeesta. Huumavien lääkkeiden kuljettaminen voi vaatia joihinkin maihin vielä erillisiä todistuksia.
- Hullua hommaa!
Tuollainen ohje ottaa alkuperäispakkaukset mukaan, on käypä ohje henkilölle joka käyttää yhtä tai kahta lääkettä ja pakkaukset ovat pieniä. Jos otan matkalle mukaan vain pakolliset lääkkeeni (6 eri lääkettä) mukaan on otettava 6-8 pakkauslaatikkoa (yksi pakkaus ei riitä diabeteslääkkeissä) ja pienin pakkaus on kooltaan n. 7,5x2,5x2,5 cm, suurin 12x7,5x7,5 cm, niin ne vie melkoisen tilan käsimatkatavaroissa. Viikkoa pidemmälle matkalle pitää ottaa vielä lisää insuliinikyniä jotka on kuljetettava ja säilytettävä kylmässä. Mutta kaipa se on sitten tehtävä näin jos tulli ohjeistaa siten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421674Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo103995