kela

shy

Juu,elikäs kysymys voi vaikuttaa vähän typerältä mutta silti minulle tärkeä:täytyykö kelaan erikseen ilmoittaa lähtevänsä au pairiksi?Olen jo sen eurooppalaisen sairaanhoitokortin hakenut mutta onko tehtävä siellä vielä jotakin muuta pakollista enne lähtöä?Olisin kiitollinen jos joku tietäväisempi neuvoisi:)

5

820

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emma

Olen itekin miettinyt samaa,ja mulla on toi sama kortti myös. Tälläisen käsityksen olen nyt saanut: Ei tarvi ilmoittaa kelaan, työkkäriin vois käydä sanomas ettei oo työnhakijana enää, maistraattiin pitää yli 3kuukauden poissaolot. Mutta mä en aio ilmoittaa maistraattiin! Ku ne vissiin sieltä automaattisesti laittaa postiin jotain osoitemuutosilmoitusta, enkä mä aio kääntää postiani Englantiin.
      Tää nyt on se mitä mä tiedän, ja jos olen hyvinkin väärässä niin joku viisas mua auttakoon :)
      Oon miettiny sitä vakuutustakin, mulla on se eurooppalainen sairaanhoitokortti, en siis tarvi sairasvakuutusta. Ja miksi matkavakuutus, kun ne on tarkoitettu enimmäkseen oikein Matkalle lähtevälle. Että mitähän sitä nyt sitten tekisi... Hmm.

• Maailmanmatkaaja

Kylla se matkavakuutus kannattaa ehdottomasti ottaa, kun ulkomaille lahdet, riippumatta siita miten kauan olet! Silla sairaanhoitokortilla saat vain tavalliset terveyskeskuspalvelut. Ei varmasti naurata jos loukkaat itsesi matkan aikana ja joudut sairaalahoitoon. Kulut nousevat helposti jo muutamassa paivassa pilviin.

Ja miten ajattelit matkatavaroidesi kanssa tehda? Jos et vakuuta niita ja tulet ryostetyksi, niin siina ei itkut auta. Et saa mistaan korvauksia, vaikka menetat rahat, pankkikortit, puhelimet, kamerat ym. mita nyt vaan satut mukana kuljettamaan.

Joten mietippa viela uudestaan...

• Elviira

Muuttoilmotuksen voi teha pelkastaan maistraattiin! Siis se etta ilmottaa maistraattiin lahostaan ei tarkota sita etta ne ilmottas postille. Itse asiassa se yleensa menee toisin pain. Jos tekee Postiin muuttoilmotuksen se menee sita kautta maistraattiinkin. Mutta yli 3 kk poissaolosta on lain mukaan pakko teha muuttoilmotus maistraattiin. Sun ei silti tarvi niita posteja kaantaa. En minakaan niin tehny.

• oliivi

Kelalle tulee aina ilmoittaa!
      http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument
      Sivun alareunassa lukee.
      Ilmoitin kelaan, hoitui 5 minuutissa, vain uuden osoitteen ilmoitus ja muutama rasti ruutuun. Helppoa. Kelaan ilmoittautuessa saa sairasvakuutuskortin. Kannattaa ilmoittaa että oleskelee tilapäisesti ulkomailla niin saa jatkossakin kelan tuet (asumis, työmarkkinatuki..).
      Työkkäriin vain sanoin lähteväni sinne ja sinne, se oli ok. Jos työkkäriin ei ilmoita (oletetaan tietty että olet työtön) voi tulla monen kuukauden karenssit - eli rahaa ei tipu!
      Maistraattiin vein osoitteenmuutoksen. Kysyin siellä vielä että mitä ilmoitus vaikuttaa (lukee muuten osoiteenmuutoslomakkeessa).
      Maistraattiin pitää tottakai ilmoittaa, se on sitten itsestä kiinni mihin postinsa haluaa - se on postille ilmoitettava asia, ei maistraatti postia hoida. Maistraattia kiinnostaa kotikunta (vaikuttaa äänestyksiin, sairaanhoitoon ym. kunnan palveluihin)

• Penny

Kelan sivuilla kyllä lukee että jos on alle vuoden ni pysyy suomen piirissä, joten miks sit muka tarviis ilmottaa? En ilmottanu, enkä maistraattiinkaan, koska mitä se hyödyttää, en haluu tänne postia ja kotona mulla on ihmisiä jotka hoitaa kaikki mun asiat. Ja posti muuten HOIDETAAN maistraatin kautta, sieltä ilmotetaan postiosotteenmuutos postiin jos sellasen haluu. Ja sitä paitsi jos menee käymään suomessa edes päiväks ku kolme kuukautta on täynnä ni sit ei ainakaan tarvii ilmottaa. vakuutuksista sen verran että mulla on eur. kortti ja matkavakuutus joka pitää uusia 3kk päästä lähdöstä. Voinpahan sitten mennä ihan mihin vaan lääkäriin, ei tarvii ettii mitään tiettyy paikkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      313
      6126
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3616
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      147
      2799
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      225
      2167
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      100
      1728
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      67
      1192
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      81
      1045
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      144
      958
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      928
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      884
    Aihe