Miksi myynnissä ei ole enää missään kunnollisia hydraulisia tunkkeja joita vielä muutama vuosi sitten myytiin? Tarkoitan semmoisia tunkkeja joita voi kotikäytössä käyttää, ei 30-50 kg painoisia mötiköitä, vaan niitä jotka painavat 10-20 kg ja joissa on kunnollinen nostosatula. Parissa vanhassa tunkissa mitä olen käyttänyt, niin niiden nostosatuloiden halkaisijat ovat olleet 7-9 cm ja painot ehkä 15 kg luokassa. Mistä saisi nykyään ostaa tämmöisiä tunkkeja?
Esimerkiksi Vannetukun nettisivulla osoitteessa
http://www.vannetukku.fi/hallinosturi-2t-135385mm-p-6583.html
on kuva tunkista missä on kohtalaisen kokoinen nostolevy, mutta tunkin maahantuonti on kuulemma lopetettu. Osaisiko kukaan neuvoa mistä muualta tämmöisiä voisi ostaa? Honggongien parin kymmenen euron tunkeissa nostolevyt ovat niin pieniä etten enää niihin koske koska auto lipsuu nurin niiden kanssa.
Mistä kunnon tunkki?
34
9639
Vastaukset
- olet kädetön
Noitahan on pilvinpimein tarvikemarketeissa, pullotunkkejakin löytyy, et vain osaa kädetön etsiä.
- Tunkkia etsivä
No kun ei ole eikä pullotunkkia käytetä renkaidenvaihdossa.
- saaab
Tunkkia etsivä kirjoitti:
No kun ei ole eikä pullotunkkia käytetä renkaidenvaihdossa.
Pullotunkki on ihan hyvä. Laitat vain puukalikan tunkin ja pohjan väliin niin ei tule lommoa.
- Kokeiles itse!
saaab kirjoitti:
Pullotunkki on ihan hyvä. Laitat vain puukalikan tunkin ja pohjan väliin niin ei tule lommoa.
Vaan kun sille pullotunkille pitää kaivaa maahan monttu, että se sopii auton alle pystyyn. Henkilöautoissa se nostokohta kun on autosta ja paikasta riippuen 12-16 cm maasta ja pullotunkit reilusti korkeampia. Ja usein siihen väliin pitäisi mahtua vielä joku pehmike, kumia tai puuta.
- kunnontunkinmies
Unohda nuo 2-tonnin tunkit, ne ovat tuota sontasarjaa. vaihda haku 2,5 - 3t sarjaan, niin johan löytyy.
Osta alumiini tunkki. Vaikka iso niin kevyehkö. Motonetistä löytyy, mutta myydään vastaavia muuallakin.
- renkaanvekslaaja
Alle 20 € motonetissa, biltemassa, rajamarketissa, honkkarissa maksaa sellaset 2-3 tonnin pikkuiset hallitunkit, millä on saanut 1500 kg painavan henkilöauton helposti ylös. Nosto etuoven alta, nioin saa 2 pyörää ilmaan kerralla. TUnkki on tukeva, mutta massauksen suojaksi kannattaa aina laittaa lankun pätkä vasten pohjaa. TUnkin nostokakkara pureutuu hyvin siihen puuhun, niin ei ainakaan luiskahda.
Olen vaihtanut renkaita 40 vuotta ja vasta on 3:mas tunkki menossa, joten kyllä ne ihan riittävän kauan kestää.- jä jäi jumiinkin
ölljyt tuli olus motonetin tunkista
- Nike 3,0 t.
jä jäi jumiinkin kirjoitti:
ölljyt tuli olus motonetin tunkista
Ota vähemmän sitä olusta, niin pysyy tunkki ja kirjoitus hallinnassa.
- Jääkiekko väliin
Minulla on nyt ollut n. 10 v käytössä säästöpörssin 2 tonnit tunkki, maksoi 16,90€. Onhan siinä pieni levy mutta ostin samalla suurimman jääkiekon mitä löysin. Jääkiekko väliin kun nostaa auton, se joustaa sopivasti ja muotoutuu auton ja levyn mukaan. Kahteen autoon (ja joskus napurin neidinkin) olen keväisin ja syksyisin vaihtanut renkaita ja tyytyväinen olen ollut.
Suosittelen jääkiekkoa väliin. Se on hyvä.- sepän poika
Ei h---ti jääkiekkoa saa suositella. Se on liian kovaa kumia ja saattaa liikahtaa nostettaessa, joten vahinko on ovella!
Jokaiselta jää silloin tällöin romurengas varastoon. Siitä vaan leikkaat 15x15 cm palan pintakuviota, niin johan on turvallisempi pehmuste tunkin lautaselle. Jos ei itseltä jää sellaista, voi naapurustosta kysellä. Olen tätä kikkaa käyttänyt jo monta kymmentä vuotta, joten kokemusta on! Eikä liukastele.
Tunkkeja saa ostella vaikka mistä varaosaliikkeestä ja jos varastossa ei ole, niin parin päivän kuluttua sellainen löytyy. - jääkiekko
sepän poika kirjoitti:
Ei h---ti jääkiekkoa saa suositella. Se on liian kovaa kumia ja saattaa liikahtaa nostettaessa, joten vahinko on ovella!
Jokaiselta jää silloin tällöin romurengas varastoon. Siitä vaan leikkaat 15x15 cm palan pintakuviota, niin johan on turvallisempi pehmuste tunkin lautaselle. Jos ei itseltä jää sellaista, voi naapurustosta kysellä. Olen tätä kikkaa käyttänyt jo monta kymmentä vuotta, joten kokemusta on! Eikä liukastele.
Tunkkeja saa ostella vaikka mistä varaosaliikkeestä ja jos varastossa ei ole, niin parin päivän kuluttua sellainen löytyy.Ei se jääkiekko niin kova ole, mukavasti se muotoutuu ja mutkittelee kun on 1000 kg painoa päällä.
- nuukanpaskat
taitaa vaan olla niin, että 10v. sitten nuo halvimmatkin tunkit olivat parempia kuin nykyiset sohlot.
Kun kerran eläessään sojoittaa yhteen kunnolliseen tunkkiin, niin sillä pärjää niin pitkään kun viitsii itse renkaat vaihtaa. - Ei romua kiitos
nuukanpaskat kirjoitti:
taitaa vaan olla niin, että 10v. sitten nuo halvimmatkin tunkit olivat parempia kuin nykyiset sohlot.
Kun kerran eläessään sojoittaa yhteen kunnolliseen tunkkiin, niin sillä pärjää niin pitkään kun viitsii itse renkaat vaihtaa.Kävin Motonetissä tunkkia katselemassa. En ostanut mitään. Hitsaukset tehty miten sattuu ja todella rumasti kuin alakoululainen olisi kasannut vehkeet. Halpaa on, mutta todella huonoa.
Tämä voisi ehkä menetellä 14 kg:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-7502
Tai tämä vaikka onkin turhan painava 19 kg:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-7523 - 25255
Ei romua kiitos kirjoitti:
Kävin Motonetissä tunkkia katselemassa. En ostanut mitään. Hitsaukset tehty miten sattuu ja todella rumasti kuin alakoululainen olisi kasannut vehkeet. Halpaa on, mutta todella huonoa.
Tämä voisi ehkä menetellä 14 kg:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-7502
Tai tämä vaikka onkin turhan painava 19 kg:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-7523perustelujja? hitsisaumat näkymättömissä?
- Sievin linttakannat
sepän poika kirjoitti:
Tunkkeja saa ostella vaikka mistä varaosaliikkeestä ja jos varastossa ei ole, niin parin päivän kuluttua sellainen löytyy.Millä leikkaat sen palan siitä kulutuspinnasta? Teräsvyöhön ei peltisakset eikä rautasaha pysty ja rälläkkä hyytyy kumiin.
Kengänkannatkin pitäisi samasta aineesta tehdä kun kartelli ei myy sellaisia enää, vaan mites teet? - tunkkilätkä
sepän poika kirjoitti:
Tunkkeja saa ostella vaikka mistä varaosaliikkeestä ja jos varastossa ei ole, niin parin päivän kuluttua sellainen löytyy.Jääkiekko on just hyvä. Leikkasin kiekkoon keskelle 10 mm leveän ja 15 mm syvän uran niin että se vastaa auton oman tunkin muotoa. Kiekko pysyy hyvin tunkin kuppimaisen nostolevyn päällä, koska levyssä on sen verran korkeat reunat ettei kiekko pääse luistamaan pois.
- tunkkraffi
Ei ole halpatunkissa nostolevyä. Alla viisisenttistä en levyksi laske. Eikä siinä ole mitään kuppiakaan. Eli täysin sutta ja sekundaa.
- Tunkkia etsivä
Onkos mitään uutta tällä rintamalla? Jo puoli vuotta etsinyt uutta tunkkia, mutta samaa halpaa roinaa vain myydään kaupoissa. Motonetin ja Bilteman rojut on tullut nähtyä ja ihan käyttökelvotonta tavaraa.
- noilla sujuu
Hallitunkki 3 t kääntyvällä varrella 60€ ja suojaksi se pyöreä kumityyny 5€. Mitä muuta mies enää tarvitsee ?
- automiess
noilla sujuu kirjoitti:
Hallitunkki 3 t kääntyvällä varrella 60€ ja suojaksi se pyöreä kumityyny 5€. Mitä muuta mies enää tarvitsee ?
en tiä sun tarpeista mutta kyll mä en tunkil pitkälle elä.
- tunkkikutunkki
Rankaanvaihtoon on mukavin veivattava pullotunkki, hallitunkki repii helmat jollei liiku kevyesti alustalla ->hallikäyttöön.
Mulla akkuväännin jaksaa veivata hlöauton niin nousee n 2s rengas maasta.- Lyft, lyft
Vuosikausia se on hiekalla onnistunut. Paksu vesivaneri alle ja laudanpätkä tai pieni, mutta paksu vaneri nostokakkaran ja auton pohjan väliin, niin säilyy massauksetkin suht hyvänä. Vanerin päällä 20€:n hallitunkki liikkuu juuri sen verran kun on tarpeen. Mukavasti vaihtuu 2 rengasta kertanostolla.
- saman kokenut
Hallitunkkia ei pidä laittaa 90 asteen kulmaan auton kylkeen nähden (sivuhelmasta nostettaessa) vaan mahdollisimman kauas siitä. Se nostolautanen liikkuu nostettaessa vaakasuunnassa kohti niveltään, joten silloin tuo ei vedä helmaa sivulle niin paljon.
- tunkraffi
Ei pidä muutenkaan nostaa autoa muualta kuin valmistajan suosittelemista paikoista. Ja pyöräntuennan niistä kohdista, mitkä varmasti kestää.
- rjoejietodjt
Hiacen tunkki, riittävän rasakkatekoinen eikä mikään pilipalilelu kuten nykyautojen mitääntekemättömät tunkit.
- 9+13
Tässä
http://www.ikh.fi/tuotehaku/Hallitunkki#!tid28519 - tunkeista
Biltemasta ja motonetistä löytyy ihan hyviä tunkkeja kunhan valitset oikeasta hintaluokasta. Taitaa tässäkin vaan päteä sanat että halvalla ei hyvää saa, jos haluaa hyvän niin sitten pitää maksaa hieman enemmän. Jos haluaa tunkin mikä kestää pitkään niin pitäisi valita sellainen tunkki mikä on tehty kestämään suurempaa painoa kuin mitä auton oma paino on.
Jos pidemmän aikaa aikoo työskennellä auton kanssa, niin sitten auton painoa ei pitäisi jättää tunkkien varaan. Vaan tunkkeja pitäisi käyttää vain auton nostamiseen sopivalle korkeudelle, sitten laittaa auton alle autopukit joiden varaan auton painon voi turvallisesti jättää. - tuntuu riittävän kg
Bahco BH11500
Nostokyky ei ole kuin sen 1500kg, mut kyl sillä on saanut henkilö, paketti ja matkailu-autojen kumssit vaihdettua.- ewewew234
200e kannattaako maksaa? jos auton nostaa sivusta tuleeko omamassa jakaa kahdella ja jos edestä niin enintään kahdella kun etupää on yl. painavampi. meinaan tuota tunkin nostokykykyä. ois muuten kevyt kannella mukana.
- onhan noita
Itsellä Lidlistä ostettu alle 20€ ja hyvin pelannut monta vuotta.
- kyl la laatua saa
Laatu maksaa, Lidilistä laatua saa
- ni mita saet kaa
kyl la laatua saa kirjoitti:
Laatu maksaa, Lidilistä laatua saa
Saitko Bahcoa vai bahscoa Liiteristä?
- nostetta ilmassa
Mulla on käytössä sellanen 2 tonnia nostava alle parikymppiä maksanut lyhyt hallitunkki. Ostin sen muistaakseni Puuilosta. Samanlaisia myyvät kaikki muutkin halpahallit. Sillä saa kerralla ylös joko auton etu tai takapään. Kakkosnelosen pätkä palkin ja tunkin väliin ja eikun ylös. Puu on sen verran pehmeää ainetta, että se kyllä pysyy paikallaan noston aikana. Tunkin alla olen käyttänyt myös paksua vesivanerinpalaa. Lisäksi kun ei jätä autoa vapaalle vaan jättää ykkösen päälle ja vetää käsijarrun tiukalle, niin auto pysyy paikallaan sitä nostettaessa. Tällaisen halpistunkin huono puoli tosin on sen lyhyys ja vaatimaton nostokorkeus. Siksi sen alla joutuu käyttämään paksu levyä, jotta sen nostokyky riittää saamaan pyörät irti maasta.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802