Millä tapaa teillä nautitaan ehtoollista? Kysyn tätä siksi, kun tv:sta tuli jokin aika sitten ohjelma, joku perhekirkko tms. Kuitenkin, kun siinä sitten jaettiin ehtoollista, niin pappi kastoi öylätin pikariin ja antoi sen sitten henkilön suuhun.
Sitä en tiedä, mitä pappi siinä yhteydessä sanoi, mutta se kiinnostaa, koska Sanassa sanotaan:
1. Korinttolaiskirje 11
23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
Erityisesti tuo jae 29 on se, mihin viittaan.
Kysymys ehtoollisesta.
64
150
Vastaukset
Olisiko kyse vain siitä, että joku on tullut nälkäisenä ehtoolliselle ja syönyt sitä nälkäänsä tyydyttääkseen tai juonut janonsa tyydyttääkseen. Ei erottanut sitä muusta, ns normaalista syömisestä ja juomisesta.
Oikeastaan se vastaus on jo samassa luvussa aiemmin.
* Tässä on vastaus jakeeseen 29.
* "< 19. Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
20. Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21. sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22. Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä. >"!
* Olisko tässä jari-pek-ka, ehkä sinulle miettimistä, koska et oikein anna arvoa paikallisseurakunnalle, jota Paavali aina tarkoittaa, puhuessaan seurakunnasta?
* "< Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ? >"
* Samaten Jeesus on kyllä selkeästi paikallisseurakunta "Ihminen", Hän antoi seitsem'lle Aasian "paikallisseurakunille", selkeät opetuksen, kehoituksen nuhteen ja kiitoksen sanat. Ja on kyllä selkeä asimerkki , että paikallisseurakunta on täysin Raamatullinen uskovien hengellinen koti, siellä kasvetaan, siellä opitaan, siellä hiotaan toinen toistaan, särmät pyöristyy parhaiten, kuin villinä ja " kodittomana" häärää ympäriinsä. Liity nyt paikallisseurakuntaan ihan totissasi, se on vain sinun parhaaksi ja huomaat, mistä olet jäänyt paitsi !Mohikaani_27 kirjoitti:
* Tässä on vastaus jakeeseen 29.
* "< 19. Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
20. Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21. sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22. Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä. >"!
* Olisko tässä jari-pek-ka, ehkä sinulle miettimistä, koska et oikein anna arvoa paikallisseurakunnalle, jota Paavali aina tarkoittaa, puhuessaan seurakunnasta?
* "< Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ? >"
* Samaten Jeesus on kyllä selkeästi paikallisseurakunta "Ihminen", Hän antoi seitsem'lle Aasian "paikallisseurakunille", selkeät opetuksen, kehoituksen nuhteen ja kiitoksen sanat. Ja on kyllä selkeä asimerkki , että paikallisseurakunta on täysin Raamatullinen uskovien hengellinen koti, siellä kasvetaan, siellä opitaan, siellä hiotaan toinen toistaan, särmät pyöristyy parhaiten, kuin villinä ja " kodittomana" häärää ympäriinsä. Liity nyt paikallisseurakuntaan ihan totissasi, se on vain sinun parhaaksi ja huomaat, mistä olet jäänyt paitsi !Mohikaani. Sulla on varmaan ihan hyvä muisti ja muistat, kuinka tätä seurakunta-asiaa puitiin juurtajaksaen läpi. Siihen keskusteluun osallistui myös Jukka.Finland. Se jäi silloin siitä erikoisesti mieleen, kun tuli esiin tää paikallisseurakunta ajattelu, niin esitin kysymyksen, että jos ihmisiä tulisi valtavasti uskoon esim Tokiossa, jossa on noin 13 miljoonaa asukasta, niin mitä sitten?
Vaikka vain yksi prosentti 130 000 ihmisen seurakunta?
No sitten pilkottiin kaupunki kaupunginosiin ja lopulta kaupungin osatkin pilkottiin.
Näin se on vaikea puolustaa paikallisseurakunta ajattelua. Raamatussa kun katsoo esin Roomalaiskirjeestä, niin voi huomata, että samalla paikkakunnalla oli monta ns ruokakuntaa, seurakuntaa. Ei vain yhtä, vaan monia. Ja mikä tärkeintä, he kokoontuivat Raamatullisesti kotona. Tottakai Raamatullisesti, koska he tässä toteuttivat Jumalan tahtoa ja antoivat esimerkin meille.
Enempää en tästä nyt ainakaan keskustele, koska koen, että se on turhaa. Ennemmin puhun tästä Jumalalle rukoillen.
Mutta kuunnelkaa kaikki nämä, ihan avoimin mielin.
http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400013_rauma_12_10_2008.mp3
http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400027-Part 2-Part 2.mp3jari-pek-ka kirjoitti:
Mohikaani. Sulla on varmaan ihan hyvä muisti ja muistat, kuinka tätä seurakunta-asiaa puitiin juurtajaksaen läpi. Siihen keskusteluun osallistui myös Jukka.Finland. Se jäi silloin siitä erikoisesti mieleen, kun tuli esiin tää paikallisseurakunta ajattelu, niin esitin kysymyksen, että jos ihmisiä tulisi valtavasti uskoon esim Tokiossa, jossa on noin 13 miljoonaa asukasta, niin mitä sitten?
Vaikka vain yksi prosentti 130 000 ihmisen seurakunta?
No sitten pilkottiin kaupunki kaupunginosiin ja lopulta kaupungin osatkin pilkottiin.
Näin se on vaikea puolustaa paikallisseurakunta ajattelua. Raamatussa kun katsoo esin Roomalaiskirjeestä, niin voi huomata, että samalla paikkakunnalla oli monta ns ruokakuntaa, seurakuntaa. Ei vain yhtä, vaan monia. Ja mikä tärkeintä, he kokoontuivat Raamatullisesti kotona. Tottakai Raamatullisesti, koska he tässä toteuttivat Jumalan tahtoa ja antoivat esimerkin meille.
Enempää en tästä nyt ainakaan keskustele, koska koen, että se on turhaa. Ennemmin puhun tästä Jumalalle rukoillen.
Mutta kuunnelkaa kaikki nämä, ihan avoimin mielin.
http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400013_rauma_12_10_2008.mp3
http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400027-Part 2-Part 2.mp3* Jari-pek-ka, tuo kiina esimerkki on utopinen ajatusleikki, ei se kskaan totteudu! paikallisseurakunta on Raamatun opetuksen mukainen yhteisö uskoon tulleille, ja voihan niitä olla, jos väkiluku oisi nyt tuo mielikuvitus kiinasta, paikallisseurakuntia voisi olla useimpiakin, mistäpä niin suuret tilat voisi löytyä, ja onhan solu käytäntöä ollut jo monin paikoin maailmalla, suomessakin pienessä muodossa, esm. espoossa.
* Paavali perusti seurakuntia ympäri eurooppaa, ja piti kunniaan saarna aina siellä, missä ei evankeliumia vielä oltu saarnattu. Ja asetti eritehtäviin kykenevät henkilöt. Kyllä seurakunta on ihan Jumalan tahto, turha siitä on edes kinata. Mutta en väitä mitään sellaista, etteikö muutkin voisi pelastua, sanoohan Jeesu, " Minulla on muitakin lampaita"!
Limppua ja viiniä kannon päässä nautittuna, siinä se on.
Limppu käy hyvin ja ihan mehukin tai vesi. Kahvikin. Paikalla ei ole väliä. Vaikka sitten keskellä metsää kannon päällä istuen. Kunhan muistaa erottaa sen hetken Herralle.
"..tehkää se minun muistokseni.."
- 111ö
"Millä tapaa teillä nautitaan ehtoollista?"
Kattava vastaus edellä.
Voisitko kristittynä osallistua helluntailaiselle "muistoaterialle"?- tode*
muiden uskontokuntien kristittyjä osallistuu nykyisin seurakuntien "helluntailaiselle muistoaterialle", koska enää ei haluta olla oikeaoppisen kiivaita tarjoamalla ehtoollista vain helluntaiuskoville.
Siinä toteutuu uskovien yhteys konkreettisimmin. Jos tarkoitat muistoaterialla leivänmurtamista ehtoollista, niin minä ainakin olen osallistunut helluntaiseurakunnassa. Se ei ole vielä kovin yleistä helluntaipiirissä, mutta odotettua ja hyviä askelia.
Kiitos siitä Herralle.- 555¤
jari-pek-ka kirjoitti:
Jos tarkoitat muistoaterialla leivänmurtamista ehtoollista, niin minä ainakin olen osallistunut helluntaiseurakunnassa. Se ei ole vielä kovin yleistä helluntaipiirissä, mutta odotettua ja hyviä askelia.
Kiitos siitä Herralle.Tarkoitin lähinnä tuota asennetta Kristuksen p. ruumiiseen ja vereen: se voi olla viiniä, vettä, maitoa, limpsaa, vaikka kannon päällä nautittuna, "kunhan sen nauttii sillai hartaasti". Raamattu opetta HPE:n olevan uskovien yhteinen ateria, ei yksin nautittava, sellainen ei ole minkäänlainen yhteysateria, edes Herramme muistoksi. Sanoisin: jopa enemmän pilkaksi.
Jeesus siunasi VIININ, ei maitoa ja sanoi: "tämä ON minun vereni", "tämä ON minun ruumiini". Jos teidän "muistoaterioillanne" ei ole mitään väliä, mitä te syötte ja juotte, se on teille kuolemaksi. Muistoateria ei ole sama kuin kristillinen eukaristia, eivätkä tosi kristityt osallistu sille. 555¤ kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä tuota asennetta Kristuksen p. ruumiiseen ja vereen: se voi olla viiniä, vettä, maitoa, limpsaa, vaikka kannon päällä nautittuna, "kunhan sen nauttii sillai hartaasti". Raamattu opetta HPE:n olevan uskovien yhteinen ateria, ei yksin nautittava, sellainen ei ole minkäänlainen yhteysateria, edes Herramme muistoksi. Sanoisin: jopa enemmän pilkaksi.
Jeesus siunasi VIININ, ei maitoa ja sanoi: "tämä ON minun vereni", "tämä ON minun ruumiini". Jos teidän "muistoaterioillanne" ei ole mitään väliä, mitä te syötte ja juotte, se on teille kuolemaksi. Muistoateria ei ole sama kuin kristillinen eukaristia, eivätkä tosi kristityt osallistu sille.Monesti ihan vaimon kanssa nautitaan yhdessä ehtoollista. Missä kaksi tai kolme on koolla.....
Siunattu hetki.
Kunnia Herralle.555¤ kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä tuota asennetta Kristuksen p. ruumiiseen ja vereen: se voi olla viiniä, vettä, maitoa, limpsaa, vaikka kannon päällä nautittuna, "kunhan sen nauttii sillai hartaasti". Raamattu opetta HPE:n olevan uskovien yhteinen ateria, ei yksin nautittava, sellainen ei ole minkäänlainen yhteysateria, edes Herramme muistoksi. Sanoisin: jopa enemmän pilkaksi.
Jeesus siunasi VIININ, ei maitoa ja sanoi: "tämä ON minun vereni", "tämä ON minun ruumiini". Jos teidän "muistoaterioillanne" ei ole mitään väliä, mitä te syötte ja juotte, se on teille kuolemaksi. Muistoateria ei ole sama kuin kristillinen eukaristia, eivätkä tosi kristityt osallistu sille.555* Minä nautin mitä minulla repussani on, leipää ja viiniä. Tuletko sinä 555 sanomaan minulle erämaassa, ettet saa nauttia yksin ehtoollista Jeesuksen muistolle?
- 1¤11
lappix kirjoitti:
555* Minä nautin mitä minulla repussani on, leipää ja viiniä. Tuletko sinä 555 sanomaan minulle erämaassa, ettet saa nauttia yksin ehtoollista Jeesuksen muistolle?
En tule sanomaan.
Saat kaikinmokomin syödä leipää ja naukata viiniä metsässä "Jeesuksen muistoksi", jot haluat asian tuolla tavoin ilmaista.
Mutta kyseessä ei ole kristillinen Herran Ehtoollinen, eli Eukaristia, vaan toisenlainen ateria. Se ei ole sama ateria, joka esim. ev.lut.kirkossa tai katolisissa kirkoissa nautitaan nk. Ehtoollisena. Näitä kahta ei saa pitää yhdenvertaisina, niin että hyväksyy molemmat.
Jompi kumpi, mutta ei molemmat.
Siksi kirkkojen jäsenet eivät saisi osallistua esim. helluntailaisten muistoaterialle ja helluntaijohtajat kyllä tietävät tämän, he eivät saisi edes tarjota omaa muistoateriaansa kristillisten kirkkojen jäsenille. Nk. ehtoollisyhteyttä ei ole. Muut kirkot kunnioittavat toistensa ehtoolliskäytäntöjä, mutta kuten edellä tode* kirjoittaa, helluntaiseurakunnat rikkovat tätä sopimusta. He eivät kunnioita kristittyjen uskoa, vaan houkuttelevat pois uskosta, toisenlaiseen evankeliumiinsa.
Kirkon pappi saattaa ja hänen jopa kuuluisi kieltää ehtoollinen henkilöltä joka käy sekä helluntailaisten muistoaterialla, mutta kuitenkin myös HPE:llä. Helluntailaiset eivät myöskään saa osallistua Eukaristialle. Sillä kukaan ei voi palvella kahta herraa. Joka näin tekee, erottamatta toisistaan ruoka-ateriaa ja Kristuksen pyhää ruumista ja verta, tekee sen kadotuksekseen. - tode*
jari-pek-ka kirjoitti:
Monesti ihan vaimon kanssa nautitaan yhdessä ehtoollista. Missä kaksi tai kolme on koolla.....
Siunattu hetki.
Kunnia Herralle.noinkin se voi joskus mennä, mutta... Kaksi tai kolme ei ole seurakunta, yleensä. Ehtoollinen asetettiin ensisijaisesti seurakunnalle. Moni asia on sinulle, JP, kirkastunut, mutta seurakunnan merkitys lienee jäänyt hämärän peittoon. Mistä moinen johtunee sinun kohdallasi,
tode* kirjoitti:
noinkin se voi joskus mennä, mutta... Kaksi tai kolme ei ole seurakunta, yleensä. Ehtoollinen asetettiin ensisijaisesti seurakunnalle. Moni asia on sinulle, JP, kirkastunut, mutta seurakunnan merkitys lienee jäänyt hämärän peittoon. Mistä moinen johtunee sinun kohdallasi,
Seurakunta= Kristuksen ruumis= kaikki Jeesuksen omat.
Kaksikin Jeesuksen omaa koolla, siellä on Jeesus heidän keskellään. Kaksi koolla Jeesuksen nimessä. Kaksi Jeesuksen omaa. Siinä on seurakunta koolla.
Kunnia Herralle.1¤11 kirjoitti:
En tule sanomaan.
Saat kaikinmokomin syödä leipää ja naukata viiniä metsässä "Jeesuksen muistoksi", jot haluat asian tuolla tavoin ilmaista.
Mutta kyseessä ei ole kristillinen Herran Ehtoollinen, eli Eukaristia, vaan toisenlainen ateria. Se ei ole sama ateria, joka esim. ev.lut.kirkossa tai katolisissa kirkoissa nautitaan nk. Ehtoollisena. Näitä kahta ei saa pitää yhdenvertaisina, niin että hyväksyy molemmat.
Jompi kumpi, mutta ei molemmat.
Siksi kirkkojen jäsenet eivät saisi osallistua esim. helluntailaisten muistoaterialle ja helluntaijohtajat kyllä tietävät tämän, he eivät saisi edes tarjota omaa muistoateriaansa kristillisten kirkkojen jäsenille. Nk. ehtoollisyhteyttä ei ole. Muut kirkot kunnioittavat toistensa ehtoolliskäytäntöjä, mutta kuten edellä tode* kirjoittaa, helluntaiseurakunnat rikkovat tätä sopimusta. He eivät kunnioita kristittyjen uskoa, vaan houkuttelevat pois uskosta, toisenlaiseen evankeliumiinsa.
Kirkon pappi saattaa ja hänen jopa kuuluisi kieltää ehtoollinen henkilöltä joka käy sekä helluntailaisten muistoaterialla, mutta kuitenkin myös HPE:llä. Helluntailaiset eivät myöskään saa osallistua Eukaristialle. Sillä kukaan ei voi palvella kahta herraa. Joka näin tekee, erottamatta toisistaan ruoka-ateriaa ja Kristuksen pyhää ruumista ja verta, tekee sen kadotuksekseen.Kuulehan 555. Minun syömisiäni ja juomisiani kontrolloi Jeesus, eikä leipäpapit eikä luopiokirkot. Silloin kun haluan viettää Jeesuksen muistoa, niin HÄN tietää ja näkee miten sen vietän. HÄN myös ratkaisee kunnioitinko Hänen muistoaan sillä tavalla kuin Hän sen tarkoitti. Sinä voit lokeroida ihmiset omiin karsinoihinsa, muttei se ole sinun eikä yhdenkään ihmisen tehtävä.
Oikeastaan olet väärämielinen tuomari.tode* kirjoitti:
noinkin se voi joskus mennä, mutta... Kaksi tai kolme ei ole seurakunta, yleensä. Ehtoollinen asetettiin ensisijaisesti seurakunnalle. Moni asia on sinulle, JP, kirkastunut, mutta seurakunnan merkitys lienee jäänyt hämärän peittoon. Mistä moinen johtunee sinun kohdallasi,
tode*
Jos sulle on seurakunta-asia kirkastunut, niin sanoppa, mistä seurakunnasta tässä on kyse.
Ef. 5:24
Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.- ulvontaa kuuluu
1¤11 kirjoitti:
En tule sanomaan.
Saat kaikinmokomin syödä leipää ja naukata viiniä metsässä "Jeesuksen muistoksi", jot haluat asian tuolla tavoin ilmaista.
Mutta kyseessä ei ole kristillinen Herran Ehtoollinen, eli Eukaristia, vaan toisenlainen ateria. Se ei ole sama ateria, joka esim. ev.lut.kirkossa tai katolisissa kirkoissa nautitaan nk. Ehtoollisena. Näitä kahta ei saa pitää yhdenvertaisina, niin että hyväksyy molemmat.
Jompi kumpi, mutta ei molemmat.
Siksi kirkkojen jäsenet eivät saisi osallistua esim. helluntailaisten muistoaterialle ja helluntaijohtajat kyllä tietävät tämän, he eivät saisi edes tarjota omaa muistoateriaansa kristillisten kirkkojen jäsenille. Nk. ehtoollisyhteyttä ei ole. Muut kirkot kunnioittavat toistensa ehtoolliskäytäntöjä, mutta kuten edellä tode* kirjoittaa, helluntaiseurakunnat rikkovat tätä sopimusta. He eivät kunnioita kristittyjen uskoa, vaan houkuttelevat pois uskosta, toisenlaiseen evankeliumiinsa.
Kirkon pappi saattaa ja hänen jopa kuuluisi kieltää ehtoollinen henkilöltä joka käy sekä helluntailaisten muistoaterialla, mutta kuitenkin myös HPE:llä. Helluntailaiset eivät myöskään saa osallistua Eukaristialle. Sillä kukaan ei voi palvella kahta herraa. Joka näin tekee, erottamatta toisistaan ruoka-ateriaa ja Kristuksen pyhää ruumista ja verta, tekee sen kadotuksekseen.Ja siinä on katkeruudesta halkeamaisillaan oleva neuvomassa oikeaa eukaristiaa ja käyttää sitä loppuunkaluamaansa "kristitityt" -sanaa joka välissä voi hyvä taivahan Isä tätä pimeää nokimustaa pimeyttä !!
- JARI-PEKALLE
jari-pek-ka kirjoitti:
tode*
Jos sulle on seurakunta-asia kirkastunut, niin sanoppa, mistä seurakunnasta tässä on kyse.
Ef. 5:24
Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset."Se ei ole vielä kovin yleistä helluntaipiirissä"
Toivottavasti ei tulekaan yleistymään.
Miksi muuten käyt ehtoollisella seurakunnassa, johon et kuulu ja jonka perustamistapaa et edes hyväksy? JARI-PEKALLE kirjoitti:
"Se ei ole vielä kovin yleistä helluntaipiirissä"
Toivottavasti ei tulekaan yleistymään.
Miksi muuten käyt ehtoollisella seurakunnassa, johon et kuulu ja jonka perustamistapaa et edes hyväksy?En käy ehtoollisella seurakunnassa, johon en kuulu. Aina on ollut Jeesuksen omia koolla siellä, missä olen ehtoollista nauttinut. Tuossa naapurikunnissa ei varmaan missään helluntaiseurakunnissa tarjota, mutta kun yhden kunnan yli hyppää, niin sellainen löytyy. Heillä on muutamana vuotena ollut hieno tapa. Jouluaattona heillä on Herran ehtoollinen, juuri kaiken sen kiireen keskellä. Mutta ihme ja kumma, että siellä on käynyt paljon väkeä.
Joku varmaan täälläkin tietää.ulvontaa kuuluu kirjoitti:
Ja siinä on katkeruudesta halkeamaisillaan oleva neuvomassa oikeaa eukaristiaa ja käyttää sitä loppuunkaluamaansa "kristitityt" -sanaa joka välissä voi hyvä taivahan Isä tätä pimeää nokimustaa pimeyttä !!
Reppu selkään ja eväät mukaan. Ainoa nokimusta on nuotiolla pikeentunyt kahvipannu, joka sekin on repussa. Se on elämää se.
- tode*
jari-pek-ka kirjoitti:
Seurakunta= Kristuksen ruumis= kaikki Jeesuksen omat.
Kaksikin Jeesuksen omaa koolla, siellä on Jeesus heidän keskellään. Kaksi koolla Jeesuksen nimessä. Kaksi Jeesuksen omaa. Siinä on seurakunta koolla.
Kunnia Herralle.tarkoitin tietysti paikallisseurakuntaa, jonka toimintapiiriin uskovien olisi Raamatun mukaan monestakin syystä kuuluttava.
UT:n "paikallisseurakunta", ei ole sama asia, kuin "VT:n Israel" tai "kaikki Jeesuksen omat".
Ja eri asia on "paikallisseurakunta" ja "kaksi koolla Jeesuksen nimissä". - tode*
jari-pek-ka kirjoitti:
tode*
Jos sulle on seurakunta-asia kirkastunut, niin sanoppa, mistä seurakunnasta tässä on kyse.
Ef. 5:24
Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.perhekö on sinun paikallisseurakuntasi?
tode* kirjoitti:
tarkoitin tietysti paikallisseurakuntaa, jonka toimintapiiriin uskovien olisi Raamatun mukaan monestakin syystä kuuluttava.
UT:n "paikallisseurakunta", ei ole sama asia, kuin "VT:n Israel" tai "kaikki Jeesuksen omat".
Ja eri asia on "paikallisseurakunta" ja "kaksi koolla Jeesuksen nimissä".Seurakunta= kaikki uskovat Jeesuksen omat ja kukaan, siis ei kukaan Jeesuksen oma voi olla kuulumatta seurakuntaan. Hän on Kristusruumiin jäsen, kuuluu seurakuntaan, johon Jumala on hänet liittänyt. Minä en ole liittynyt seurakuntaan, vaan mut on liitetty. Jumala on mut liittänyt Kristusruumiiseen, joka on seurakunta.
Jeesuksen oma ei voi olla irtolainen. Minne tahansa, minne menen, jossa on Jeesuksen omia koolla, niin siellä on juuri minun seurakuntani koolla, eli Kristuksen ruumis. Näin minä ajattelen.- tode*
jari-pek-ka kirjoitti:
En käy ehtoollisella seurakunnassa, johon en kuulu. Aina on ollut Jeesuksen omia koolla siellä, missä olen ehtoollista nauttinut. Tuossa naapurikunnissa ei varmaan missään helluntaiseurakunnissa tarjota, mutta kun yhden kunnan yli hyppää, niin sellainen löytyy. Heillä on muutamana vuotena ollut hieno tapa. Jouluaattona heillä on Herran ehtoollinen, juuri kaiken sen kiireen keskellä. Mutta ihme ja kumma, että siellä on käynyt paljon väkeä.
Joku varmaan täälläkin tietää."En käy ehtoollisella seurakunnassa, johon en kuulu."???
Puhut nyt ihan ristiin. Nautit ehtoollista vain paikalliisseurakuntiin kuulumattomien kanssa? - oikeaakin oppia saa
jari-pek-ka kirjoitti:
Seurakunta= kaikki uskovat Jeesuksen omat ja kukaan, siis ei kukaan Jeesuksen oma voi olla kuulumatta seurakuntaan. Hän on Kristusruumiin jäsen, kuuluu seurakuntaan, johon Jumala on hänet liittänyt. Minä en ole liittynyt seurakuntaan, vaan mut on liitetty. Jumala on mut liittänyt Kristusruumiiseen, joka on seurakunta.
Jeesuksen oma ei voi olla irtolainen. Minne tahansa, minne menen, jossa on Jeesuksen omia koolla, niin siellä on juuri minun seurakuntani koolla, eli Kristuksen ruumis. Näin minä ajattelen.no et ole ainakaan Raamatun mallin mukainen uudestisyntynyt koska et ole mihinkään veljesyhteyteen antautunut.
Kuka on sinun vanhimpasi joka sinua ojentaa taikka valvoo tekemisisäsi ?
ELi ajattelet väärin ja keskenkasvuisesti. - tode*
oikeaakin oppia saa kirjoitti:
no et ole ainakaan Raamatun mallin mukainen uudestisyntynyt koska et ole mihinkään veljesyhteyteen antautunut.
Kuka on sinun vanhimpasi joka sinua ojentaa taikka valvoo tekemisisäsi ?
ELi ajattelet väärin ja keskenkasvuisesti.no tuota... seurakuntakysymys ei ole pelastuskysymys eli uskossahan tämä JP ihan varmaan on, vaikka väittääkin alkuseurakunnan kokoontuneen ainoastaan kodeissa. :)
1.Mitä ehtoollinen ON?
Ehtoollisessa on kahdenlaiset asiat;
-Näkyväiset: Leipä ja viini
-Näkymättömät: Kristuksen ruumis ja veri
2.Mitä ehtoollisessa saamme?
"Siunattu malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" (1.Kor.10:16).
3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?
Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.
Oikeina kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa, epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:"Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).
4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?
Ilman uskoa ehtoollisen nauttiminen tulee enemmän tuomioksi kuin autuudeksi (1.Kor.11:27-31)
5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?
Ei voida!
Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.
6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?
Eivät muutu.
Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.
7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?
-Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
-Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi.
8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?
Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan niin USEIN (1. Kor.11:26), kuin omatunto lohdutukseksensa ja vahvistukseksensa vaatii.
9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?
-Jeesuksen Kristuksen käsky
-Hänen armollinen lupauksensa
-oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita.
10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?
-Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
-Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
-Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
-Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.
Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
1. Kor.11:28
Matt. 5:23,24* Tapio kirjoittaa, " 7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?
-Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
-Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi. " ?
* En nyt ihan ole samaa mieltä. Kyllä meidän tulee olla jo, Kristuksessa, kun ylipäätään voimme mennä Herran pöytään, eikä ikään kuin vasta siellä saisimme syntimme anteeksi?
* Meitähän kehoitetaan koettelemaan itseämme, ensin, ja sitten otetaan HPE:nen ! Ei sanota missään, että me tulisimme yhditetyksi , vaan me syömme ja juomme Kristuksen lihan ja veren Hänen muistokseen, Herran pöytä on nimeomaan Hänen kunniakseen ja eroettu Hänelle ja jossa muistamme Häntä, emme niinkään itseämme ja omaa uskonelämää, vaan tämä HPE on ainut tilaisuus, missä otamme huomioon HÄNET, Herramme Jeesusken joka kuoli tähtemme, tahdomme näin muistaa Häntä, Jeesus antoi elävän ja selkeän johtolangan, TEHKÄÄ SE MINUN MUISTÖKSENI !
* Ensin tutkitaan itsemme, olemmeko valmiit Herran pöytään, sitten otamme osaa, ja tämä itsensä tutkinta on aina jokaisen oma henkohtainen itsekrittiikki ja sisäisen uskomme tutkinta.
1.Kor. 11:17-34
Herran aterian oikea vietto
Kristinuskon alkuaikoina kukin toi ruoka-aineita kotoaan ehtoollistilaisuuteen, jossa syötiin normaali ateria ja sen yhteydessä Herran ehtoollista, käyttäen tarjolla olevaa leipää ja viiniä.
Vaarana oli, ettei pysähdytty muistelemaan Herran kuolemaa (j. 29). Meillähän on tilanne nykyisin toinen, kun ehtoollisateriaa vietetään muista aterioista täysin erillään.
Herran aterialle kokoonnuttiin kiireellä. Joillakin oli nälkä, jotkut jopa juovuksissa (21,33,32).
Kiireessä ei ehditty lausua yhteistä kiitosrukousta, johon olisi liittynyt viittaus Herran Jeesuksen kuolemaan ja sen hedelmään, syntien anteeksiantamukseen ja iankaikkiseen elämään (j. 23-25. ).
Epäjärjestyksen lisäksi Herran aterialla ei muistettu seurakunnan köyhiä, jotka saattoivat jäädä ateriasta osattomiksi, koska heillä ei ollut mitään evästä iltapalakseen (j. 22.). Pöyristyttävän rakkaudetonta!
Tässä kohden Paavali ei kiittele korintilaisia (j. 22.). Herran aterian pitäisi olla yhteyden ateria, eikä kenenkään pitäisi jäädä paitsi hänen ruumiistaan ja verestään.
Jeesuksen ruumis ja verihän ovat todellisesti läsnä ehtoollisessa:( ”Tämä ON….” , Matt. 26:26-29).
Jokainen, joka ottaa vastaan leivän ja viinin, saa Jeesuksen ruumiin ja veren- niin uskova kuin epäuskoinenkin. Uskoville ehtoollinen koituu siunaukseksi, epäuskoisille syytökseksi ja tuomioksi (j. 27, 30.).
Paavali kehoittaa koettelemaan itseään (j. 28)?
Miten se tapahtuu?- 777¤
Synnintunnustuksessa, sekä synninpäästössä.
777¤ kirjoitti:
Synnintunnustuksessa, sekä synninpäästössä.
Aivan!
Moni meistäkin saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle. Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28).
Joka uskoo nämä sanat, hän saa, mitä ne lupaavat.
Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26). Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”
Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa.
Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.- synnistäParannusEnsi
Tapio522 kirjoitti:
Aivan!
Moni meistäkin saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle. Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28).
Joka uskoo nämä sanat, hän saa, mitä ne lupaavat.
Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26). Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”
Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa.
Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.1Kor.11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
Ottaa Herran ehtoollinen silloin kun on epäsovussa jonkin ihmisen kanssa tai kateellinen jollekin, tai muuta tietoista syntiä.
Jae 18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin. - 18¤18
Tapio522 kirjoitti:
Aivan!
Moni meistäkin saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle. Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28).
Joka uskoo nämä sanat, hän saa, mitä ne lupaavat.
Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26). Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”
Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa.
Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.Oi sinä kaikkein armollisin,
ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä,
ja katso puoleeni laupeutesi silmin,
niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,
ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa
ja ryöväriin ristinpuulla.
Anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
taivaassa iankaikkisesti.
. 18¤18 kirjoitti:
Oi sinä kaikkein armollisin,
ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä,
ja katso puoleeni laupeutesi silmin,
niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,
ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa
ja ryöväriin ristinpuulla.
Anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
taivaassa iankaikkisesti.
.Millaisia ehtoolliseen liittyviä virsiä on helluntailaisilla?
Itselleni virsi 225 on yksi puhuttelevimmista.
"Jeesus luona armopöydän sinut löydän, ...".- 17¤17
Tapio522 kirjoitti:
Millaisia ehtoolliseen liittyviä virsiä on helluntailaisilla?
Itselleni virsi 225 on yksi puhuttelevimmista.
"Jeesus luona armopöydän sinut löydän, ...".Koska en ole helluri, en osaa vastata, tai edes halua.
Tuo virsi 225 on itsellenikin luterilaisena ehtoollisvirtenä rakkain.
On monia muitakin syvällisiä virsiä, kuten "Koska valaissee Kointähtönen mua köyhää kerjääjää". - 23¤23
Tapio522 kirjoitti:
Millaisia ehtoolliseen liittyviä virsiä on helluntailaisilla?
Itselleni virsi 225 on yksi puhuttelevimmista.
"Jeesus luona armopöydän sinut löydän, ...".Virsi 361
1.
Koska valaissee kointähtönen
mua köyhää kerjääjää?
Koska päättyy matka yöllinen?
On yhä hämärää.
Taivaalle nostan yhtenään
katseeni kaipaavan.
Valoa jos en näekään,
sen tiedän loistavan.
2.
Koska vakuudeksi armosta
jo valo koittanee?
Koska päässee sydän vaivasta
ja usko kasvanee?
Ah, pääsisinpä näkemään
jo Herran autuuden!
Vaan vaikken vielä nähnytkään,
saan kerran nähdä sen.
3.
Herra Jeesus, pyydän sinua
kaikesta sielusta,
hoida Hengelläsi minua,
murheissa lohduta.
Kirkasta, Herra, itsesi
nyt sydämelleni
ja verelläsi puhtaaksi
tee omatuntoni.
4.
Kun mä kerran pääsen tuntemaan
voimaa sun veresi,
en mä enää jouda tuhlaamaan
kallista lahjaasi.
Tee minut kaipaavaiseksi,
tyhjäksi kokonaan,
armoa kerjääväiseksi,
armosi että saan.
5.
Herra Jeesus, eteen katseesi
käyn tässä toivossa.
Kyynelin nyt käännyn puoleesi
ja pyydän armoa.
En mene pois, ennen kuin saan
haavoissas kalliissa
levon ja ilon autuaan,
niin, aamen uskossa.
- Anders Odhelius 1745. Suom. Halullisten sieluin hengelliset laulut 1790. Uud. Wilhelmi Malmivaara 1893. Virsikirjaan 1938. Tapio522 kirjoitti:
Aivan!
Moni meistäkin saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle. Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28).
Joka uskoo nämä sanat, hän saa, mitä ne lupaavat.
Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26). Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”
Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa.
Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.* Syntejä ei voi " syödä ja juoda anteeksi", ne täytyy olla jo saadut anteeksi, ennen kuin voi mennä Herran pöytään, pitää tutkia itsensä, onko edes uskossa?
* HPE:nen on HÄNEN muistojuhla, ei tarkoitettu meidän syntien sovittamis ateriaksi, vaan me muistelemme Herran " Viadoloroosaa", Tuskien tietä, jonka Hän kulki puolestamme, HPE on Hänen juhla, Häntä me muistamme ja kunnioitamme, ottamalla Hänen ruumiinsa ja verensä, Hänen muistokseen, Hänen kunniakseen, Hänen tunnustamisekseen, koko maailman kaikkeuden Kuninkaaksi ja Jumalaksi ja Herraksi. HPE on Hänen juhla.
* Ja joka ei tahdo tätä tunnustaa, HPE:ta, hänellä ei ole iankaikkista elämää. Ehtoollisen kongkreettinen nauttiminen ei ola sen sanan varsinainen ydin, vaan, että ei kiellä HPE:ta, vaan tunnustaa , ja näin myös tunnustaa Jeesusken maailmankaikkeuden Herraksi ja Jumalaksi ! HPE:nen ei ole vähäpätöinen, asia, vaan sillä on Jumalan maailmassa kaauskantoinen vaikutus, kun Jumalan vattakunta lopullisesti perustetaan.
* Pitää muistaa, että Jumalan Pojan, = Jumalan veri vuodatettiin , mitä raaimmalla tavalla syntisen ihmisen toimesta , ja siihen vereen on jokaisen kerren otettava kantaa, joko otamme sen elämäksemme ja tunnustamme sen koko maailman kaikkeuden edessä, tai sitten syömme sen tuomioksemme, ja sama jos ei ota lainkaan. Jokainen joutuu aikanaan ottamaan kantaa Jeesuksen vereen ! Asia on hieman enemmän, kuin " reppu " kannolla !- 13¤13
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Syntejä ei voi " syödä ja juoda anteeksi", ne täytyy olla jo saadut anteeksi, ennen kuin voi mennä Herran pöytään, pitää tutkia itsensä, onko edes uskossa?
* HPE:nen on HÄNEN muistojuhla, ei tarkoitettu meidän syntien sovittamis ateriaksi, vaan me muistelemme Herran " Viadoloroosaa", Tuskien tietä, jonka Hän kulki puolestamme, HPE on Hänen juhla, Häntä me muistamme ja kunnioitamme, ottamalla Hänen ruumiinsa ja verensä, Hänen muistokseen, Hänen kunniakseen, Hänen tunnustamisekseen, koko maailman kaikkeuden Kuninkaaksi ja Jumalaksi ja Herraksi. HPE on Hänen juhla.
* Ja joka ei tahdo tätä tunnustaa, HPE:ta, hänellä ei ole iankaikkista elämää. Ehtoollisen kongkreettinen nauttiminen ei ola sen sanan varsinainen ydin, vaan, että ei kiellä HPE:ta, vaan tunnustaa , ja näin myös tunnustaa Jeesusken maailmankaikkeuden Herraksi ja Jumalaksi ! HPE:nen ei ole vähäpätöinen, asia, vaan sillä on Jumalan maailmassa kaauskantoinen vaikutus, kun Jumalan vattakunta lopullisesti perustetaan.
* Pitää muistaa, että Jumalan Pojan, = Jumalan veri vuodatettiin , mitä raaimmalla tavalla syntisen ihmisen toimesta , ja siihen vereen on jokaisen kerren otettava kantaa, joko otamme sen elämäksemme ja tunnustamme sen koko maailman kaikkeuden edessä, tai sitten syömme sen tuomioksemme, ja sama jos ei ota lainkaan. Jokainen joutuu aikanaan ottamaan kantaa Jeesuksen vereen ! Asia on hieman enemmän, kuin " reppu " kannolla !HPE, eli eukaristia, on Kristuksen p. ruumiin ja veren konkreettinen nauttiminen.
Muistoateria ei sitä ole, joten miksi kutsutte omaa muistoateriaanne harhauttavasti "Herran Pyhäksi Ehtoolliseksi", sillä se ei ole sama ehtoollinen kuin kristillinen eukaristia ja joka luterilaisessa kirkossa tunnetaan nimellä HPE.
Tietenkin te voitte juoda vettä, maitoa, mustikkakeittoa ja syödä ruisleipää muistoaterioillanne, mutta tuollainen ei ole kristinuskoinen HPE. Toivomme siis, että olisitte edes tässä asiassa sen verran rehellisiä ja kunnioittaisitte kristittyjen uskoa, että kertoisitte tämän muistoateriallenne tuleville.
Kirkkojen välisten sopimusten mukaan ehtoollisyhteyksiä ei ole edes kirkkojen välillä ja helluntailaisen muistoaterian nauttiminen, joka ei ole sama HPE kuin kristillisillä kirkoilla, on esim. luterilaisilta kokonaan kielletty, samoin kuin helluntailaisten saapuminen kirkkoon ottamaan vastaan HPE:n. Jos pappi saa tietää kirkon jäsenen ottavan vastaan vuoroin Kristuksen pyhän ruumiin ja veren ja käyvän samoin helluntailaisten muistoaterioilla, hän voi kieltää HPE:n kyseiseltä kirkon jäseneltä.
Näin vakava asia ja suuri opillinen ero on kristillisen HPE:n ja helluntailaisten muistoaterian välillä. Mutta helluntailaiset, vastoin kuin on sovittu kuitenkin houkuttelevat kristittyjä osallistumaan heidän muistoaterialleen, antaakseen kuvaa, kuin olisi samasta uskosta ja ateriasta kyse. Helluntailaisuus on täsmälleen päinvastainen oppisuunta kuin luterilaisuus, meillä ei ole mitään opillista yhteyttä, ei mitään. Siksi helluntailaiset aina täydellä vihallaan hyökkäävät luterilaisia vastaan, nimitellen meitä antikristuksen kumartajiksi. Ja toisaalla sitten, samalla pahuuden voimalla, teeskentelevät muka yhteiskristillisyyttä.
Tietenkin te saatte opettaa muistoateriastanne mitä tahansa, mutta: se ei ole kristinuskoinen eukaristia. - 567438
13¤13 kirjoitti:
HPE, eli eukaristia, on Kristuksen p. ruumiin ja veren konkreettinen nauttiminen.
Muistoateria ei sitä ole, joten miksi kutsutte omaa muistoateriaanne harhauttavasti "Herran Pyhäksi Ehtoolliseksi", sillä se ei ole sama ehtoollinen kuin kristillinen eukaristia ja joka luterilaisessa kirkossa tunnetaan nimellä HPE.
Tietenkin te voitte juoda vettä, maitoa, mustikkakeittoa ja syödä ruisleipää muistoaterioillanne, mutta tuollainen ei ole kristinuskoinen HPE. Toivomme siis, että olisitte edes tässä asiassa sen verran rehellisiä ja kunnioittaisitte kristittyjen uskoa, että kertoisitte tämän muistoateriallenne tuleville.
Kirkkojen välisten sopimusten mukaan ehtoollisyhteyksiä ei ole edes kirkkojen välillä ja helluntailaisen muistoaterian nauttiminen, joka ei ole sama HPE kuin kristillisillä kirkoilla, on esim. luterilaisilta kokonaan kielletty, samoin kuin helluntailaisten saapuminen kirkkoon ottamaan vastaan HPE:n. Jos pappi saa tietää kirkon jäsenen ottavan vastaan vuoroin Kristuksen pyhän ruumiin ja veren ja käyvän samoin helluntailaisten muistoaterioilla, hän voi kieltää HPE:n kyseiseltä kirkon jäseneltä.
Näin vakava asia ja suuri opillinen ero on kristillisen HPE:n ja helluntailaisten muistoaterian välillä. Mutta helluntailaiset, vastoin kuin on sovittu kuitenkin houkuttelevat kristittyjä osallistumaan heidän muistoaterialleen, antaakseen kuvaa, kuin olisi samasta uskosta ja ateriasta kyse. Helluntailaisuus on täsmälleen päinvastainen oppisuunta kuin luterilaisuus, meillä ei ole mitään opillista yhteyttä, ei mitään. Siksi helluntailaiset aina täydellä vihallaan hyökkäävät luterilaisia vastaan, nimitellen meitä antikristuksen kumartajiksi. Ja toisaalla sitten, samalla pahuuden voimalla, teeskentelevät muka yhteiskristillisyyttä.
Tietenkin te saatte opettaa muistoateriastanne mitä tahansa, mutta: se ei ole kristinuskoinen eukaristia."---meillä ei ole mitään opillista yhteyttä, ei mitään."
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, ettei luterilaisen tulisi nauttia ehtoollista helluntaiseurakunnassa, eikä päinvastoin. Mutta tuo lause kalskahti korvaan. Ei mitään opillista yhteyttä?
Sekä luterilaiset että helluntailaiset uskovat Jeesukseen Kristukseen syntiensä sovittajana. Molemmat ovat kristittyjä, saman Jumalan lapsia. Toki opillisista asioista voi olla eri mieltä, mutta pyrkikäämme rakkauteen. - ehtoollinen j a viha
13¤13 kirjoitti:
HPE, eli eukaristia, on Kristuksen p. ruumiin ja veren konkreettinen nauttiminen.
Muistoateria ei sitä ole, joten miksi kutsutte omaa muistoateriaanne harhauttavasti "Herran Pyhäksi Ehtoolliseksi", sillä se ei ole sama ehtoollinen kuin kristillinen eukaristia ja joka luterilaisessa kirkossa tunnetaan nimellä HPE.
Tietenkin te voitte juoda vettä, maitoa, mustikkakeittoa ja syödä ruisleipää muistoaterioillanne, mutta tuollainen ei ole kristinuskoinen HPE. Toivomme siis, että olisitte edes tässä asiassa sen verran rehellisiä ja kunnioittaisitte kristittyjen uskoa, että kertoisitte tämän muistoateriallenne tuleville.
Kirkkojen välisten sopimusten mukaan ehtoollisyhteyksiä ei ole edes kirkkojen välillä ja helluntailaisen muistoaterian nauttiminen, joka ei ole sama HPE kuin kristillisillä kirkoilla, on esim. luterilaisilta kokonaan kielletty, samoin kuin helluntailaisten saapuminen kirkkoon ottamaan vastaan HPE:n. Jos pappi saa tietää kirkon jäsenen ottavan vastaan vuoroin Kristuksen pyhän ruumiin ja veren ja käyvän samoin helluntailaisten muistoaterioilla, hän voi kieltää HPE:n kyseiseltä kirkon jäseneltä.
Näin vakava asia ja suuri opillinen ero on kristillisen HPE:n ja helluntailaisten muistoaterian välillä. Mutta helluntailaiset, vastoin kuin on sovittu kuitenkin houkuttelevat kristittyjä osallistumaan heidän muistoaterialleen, antaakseen kuvaa, kuin olisi samasta uskosta ja ateriasta kyse. Helluntailaisuus on täsmälleen päinvastainen oppisuunta kuin luterilaisuus, meillä ei ole mitään opillista yhteyttä, ei mitään. Siksi helluntailaiset aina täydellä vihallaan hyökkäävät luterilaisia vastaan, nimitellen meitä antikristuksen kumartajiksi. Ja toisaalla sitten, samalla pahuuden voimalla, teeskentelevät muka yhteiskristillisyyttä.
Tietenkin te saatte opettaa muistoateriastanne mitä tahansa, mutta: se ei ole kristinuskoinen eukaristia.Ja siinä katkeruuden ja vihan pesä opettaa eukaristiaa !!
mitä vielä keksit hullumpaa jää nähtäväksi. 13¤13 kirjoitti:
HPE, eli eukaristia, on Kristuksen p. ruumiin ja veren konkreettinen nauttiminen.
Muistoateria ei sitä ole, joten miksi kutsutte omaa muistoateriaanne harhauttavasti "Herran Pyhäksi Ehtoolliseksi", sillä se ei ole sama ehtoollinen kuin kristillinen eukaristia ja joka luterilaisessa kirkossa tunnetaan nimellä HPE.
Tietenkin te voitte juoda vettä, maitoa, mustikkakeittoa ja syödä ruisleipää muistoaterioillanne, mutta tuollainen ei ole kristinuskoinen HPE. Toivomme siis, että olisitte edes tässä asiassa sen verran rehellisiä ja kunnioittaisitte kristittyjen uskoa, että kertoisitte tämän muistoateriallenne tuleville.
Kirkkojen välisten sopimusten mukaan ehtoollisyhteyksiä ei ole edes kirkkojen välillä ja helluntailaisen muistoaterian nauttiminen, joka ei ole sama HPE kuin kristillisillä kirkoilla, on esim. luterilaisilta kokonaan kielletty, samoin kuin helluntailaisten saapuminen kirkkoon ottamaan vastaan HPE:n. Jos pappi saa tietää kirkon jäsenen ottavan vastaan vuoroin Kristuksen pyhän ruumiin ja veren ja käyvän samoin helluntailaisten muistoaterioilla, hän voi kieltää HPE:n kyseiseltä kirkon jäseneltä.
Näin vakava asia ja suuri opillinen ero on kristillisen HPE:n ja helluntailaisten muistoaterian välillä. Mutta helluntailaiset, vastoin kuin on sovittu kuitenkin houkuttelevat kristittyjä osallistumaan heidän muistoaterialleen, antaakseen kuvaa, kuin olisi samasta uskosta ja ateriasta kyse. Helluntailaisuus on täsmälleen päinvastainen oppisuunta kuin luterilaisuus, meillä ei ole mitään opillista yhteyttä, ei mitään. Siksi helluntailaiset aina täydellä vihallaan hyökkäävät luterilaisia vastaan, nimitellen meitä antikristuksen kumartajiksi. Ja toisaalla sitten, samalla pahuuden voimalla, teeskentelevät muka yhteiskristillisyyttä.
Tietenkin te saatte opettaa muistoateriastanne mitä tahansa, mutta: se ei ole kristinuskoinen eukaristia.* Älä ihmeessä tee muita Ehtoollisia, on vain yksi Herran pöytä, vai juotko jotain verta ja syökö jotain raakaa lihaa? Älä ole toope ! On vain HPE:nen, ja sen nauttiminen symbolisoi Kristuksen ruumin uhria ja Hänen erensä juomista , kongkreettisesti ei koskaan nautita lihaa ja verta, olet taikauskoinen raakimus, jos tuollaista harrastat, hyi !
- 22¤22
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Älä ihmeessä tee muita Ehtoollisia, on vain yksi Herran pöytä, vai juotko jotain verta ja syökö jotain raakaa lihaa? Älä ole toope ! On vain HPE:nen, ja sen nauttiminen symbolisoi Kristuksen ruumin uhria ja Hänen erensä juomista , kongkreettisesti ei koskaan nautita lihaa ja verta, olet taikauskoinen raakimus, jos tuollaista harrastat, hyi !
Raamattu, eli Jeesus ei ehtoollisen yhteydessä puhu mistään symboolista.
Jeesus sanoo: "tämä leipä ON MINUN RUUMIINI, rämä viini ON MINUN VERENI."
HPE on evankelisluterilainen nimitys luterilaiselle ehtoolliselle.
Tietenkin syön ja juon Kristuksen tosi ruumiin ja veren, eivät symbolit voi ketään pelastaa, vaan Jeesus Kristus Itse.
Nyt nimität kristittyjä, joiden usko tämä on, taikauskoisiksi raakimuksiksi. Sillä edellä kirjoittamani on tarkkaa luterilaista, että katolilaista oppia, eli oppi HPE:stä. Halveksit Jeesuksen Kristuksen sovitusuhria. Tuota juuri on helluntailaisten muistoateria, kuten itsekin todistat: se EI ole sama ehtoollinen kuin kristinuskoisilla.
Tuo oppi ei ole "minun" vaan kristillisten kirkkojen oppi, jonka helluntailaiset siis kieltävät. Juuri tästä syystä nk. ehtoollisyhteyttä ei ole. - 28¤28
567438 kirjoitti:
"---meillä ei ole mitään opillista yhteyttä, ei mitään."
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, ettei luterilaisen tulisi nauttia ehtoollista helluntaiseurakunnassa, eikä päinvastoin. Mutta tuo lause kalskahti korvaan. Ei mitään opillista yhteyttä?
Sekä luterilaiset että helluntailaiset uskovat Jeesukseen Kristukseen syntiensä sovittajana. Molemmat ovat kristittyjä, saman Jumalan lapsia. Toki opillisista asioista voi olla eri mieltä, mutta pyrkikäämme rakkauteen.Tämä yksin ei yhdistä. Myös mormoonit, sekä JT:t uskovat Jeesukseen. Saata'nakin uskoo ja vapisee.
Tunnen kyllä hyvin teologian pääkohdat, mitä kirkot opettavat ja mitä helluntailaiset opettavat, a) "julkisesti", sekä, b) sen mitä sitten myös todella opettavat. Nämä opit kumoavat toinen toisensa, molemmilla tavoin ei voi uskoa. Eli uskonyhteyttä ei ole, sillä uskonperustus on toinen. Helluntailaisten nk. julkinen oppi on rakennettu kuullostamaan houkuttelevalta, mutta teologiaa tuntevat huomaavat pian nämä yritelmät kömpelöiksi, eli valheiksi.
Helluntailaisuuden toiminta on nk. proselytismiä. Se pukeutuu eri vaatteisiin, se mielistelee eri uskoisia, tekeytyen "heikäläisiksi", eli hiippaa kuin susi, milloin lampaan, milloin lehmän, minkä milloinkin kaavussa eri aitauksiin, esiintyy kuin olisi kaikkien kanssa yhtä mieltä. Kuitenkin tarjoten omia oppejaan, hämmentäen ne, jotka eivät ymmärrä, että heitä houkutellaan pois omasta tarhastaan helluntailaisten tarhaan. Siellä sudet raatelevat: komentavat, käskyttävät, nöyryyttävät, pilkkaavat, häpäisevät, tekevät taikatemppujaan, vaativat rahaa tähän ja tähän "Herran työhön" ja manipuloivat uhrin siten, että hän luulee olevansa hyvässäkin seurassa.
Nytkin te perinteiseen tapaanne yritätte julkisesti väittää muistoateriaanne muka HPE:ksi, toisaalta kuitenkin pilkaten itse kristillistä HPE:tä, eli Eukaristiaa "hyi olkoon!" Näinhän te Netmissiossakin pilkkasitte minua jumalansyöjäksi. - 18¤18
synnistäParannusEnsi kirjoitti:
1Kor.11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
Ottaa Herran ehtoollinen silloin kun on epäsovussa jonkin ihmisen kanssa tai kateellinen jollekin, tai muuta tietoista syntiä.
Jae 18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.= "Vanhurskauta ensin itse itsesi, ennenkuin voit ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyön." Helluntaioppi.
- Tapio522eikirj
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Älä ihmeessä tee muita Ehtoollisia, on vain yksi Herran pöytä, vai juotko jotain verta ja syökö jotain raakaa lihaa? Älä ole toope ! On vain HPE:nen, ja sen nauttiminen symbolisoi Kristuksen ruumin uhria ja Hänen erensä juomista , kongkreettisesti ei koskaan nautita lihaa ja verta, olet taikauskoinen raakimus, jos tuollaista harrastat, hyi !
Mohikaani_27, kun Jeesus sanoi; TÄMÄ ON.....",niin Hän mielestäsi tarkoittikin: "TÄMÄ SYMBOLISOI.....".
Vai miten on viestisi ymmärrettävä? - 3¤33
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Älä ihmeessä tee muita Ehtoollisia, on vain yksi Herran pöytä, vai juotko jotain verta ja syökö jotain raakaa lihaa? Älä ole toope ! On vain HPE:nen, ja sen nauttiminen symbolisoi Kristuksen ruumin uhria ja Hänen erensä juomista , kongkreettisesti ei koskaan nautita lihaa ja verta, olet taikauskoinen raakimus, jos tuollaista harrastat, hyi !
Joh.6:
48 Minä olen elämän leipä.
49 Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
- "53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne."
Ymmärrätkö Mohikaani, mitä sinä pilkkallasi olet saanut itsellesi aikaan? Samoin te kaikki muutkin herjaajat ja kannonnokassa viinin naukkaajat. Olette kieltäneet itseltänne iankaikkisen elämän. Olette halveksien herjanneet Jeesuksen Kristuksen pyhää ruumista ja verta, meidän edestämme annettu.
Ylimielinen järkeisuskontonne, epäraamattullisine ja sanaa halveksivine "symbooleineen" ei voi teitä pelastaa, vaikka siten luulette. Sillä teidän symboolinne ovat epäuskoa. Uskolle te nauratte.
.
- Tapio522eikirj
JEESUS ASETTAA EHTOOLLISEN
Mark.14:22-25
(Rinnakkaisteksti; Matt. 26:26-29)
>>>>>>>>>>>
Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo: ”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22).
Jeesus ensin siunaa leivän. Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan.
Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).
Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta, vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).
Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23). Hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä” (24). Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).
Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8). Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
--
“Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.” (Joh. 6:53-57)
Tässä Jeesus puhuu ennakoivasti ehtoollisesta.
Veren juominen oli juutalaisten laissa ehdottoman kiellettyä.
Eipä siis ihme,että monet Jeesuksen opetuslapsista loukkaantuivat häneen (j. 60,61) ja vetäytyivät pois (j.66).
Älkäämme me olko epäuskoisia.
Virsi 225:1,4
1)Jeesus, luona armopöydän, sinut löydän, Siinä mulla kyllin on.
Siellä armo, rauha, ilo, siellä elo, Sieltä löydän ravinnon.
4)Matkalla on ruokanani, juomanani ruumiisi ja veresi.
Hengen nälkä kasvaa yhä, Herra pyhä, antimista pöytäsi. - oikeaakin oppia
Tapion Raamatunkäsittäminen ei sitten edisty milliäkään näinä kaikina vuosina.
nuo virret ovat vääristyneen evankeliminkäsityksen tuotetta. Uudenliiton sanomassa ei ole ainuttakaan saarnaa ehtoollisen ihmevaikutuksista vaan tervettä oppia kuinka synnin kanssa on toimittava. Siinä ei ehtoolliset eikä itkut auta, vaan Jeesus Kritus edelleen antaa syntejä anteeksi synninhädässä huutavalle ja ehtoolliset kuuluu uudestisynytyneen vaellukseen ja veljesyhteyteen. - Tapio522eikirj
oikeaakin oppia, pidätkö ehtoollista pelkkänä vertauskuvallisena asiana?
---Elikkä onko Jeesus läsnä ehtoollisessa vain vartauskuvallisesti?
---Pidätkö totena Jeesuksen sanoja: " Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24)?.
Perustelut Raamatun sanalla.
Toivon asiallista keskustelua menemättä henkilökohtaisuuksiin!- oikeaa oppiakin
Jeesus on läsnä aina ja joka paikassa missä uudestisyntynyt ikinä liikkuu tai on liikkumatta.
Mitä mielestäsi on silloin tapahtumassa kun jumalaton uudestisyntymätön pitää totena jeesuksen ruumiin ja veren ja haukkaa laiepää ja ottaa viimniä siinä kokonaisuudessa, eikä aiokkaan antaa pelastaa itseään !?
vai luuletko että se syöminne ja juominen on uusi tapa uudestisyntyä. - kompikampi
Tapio. Eiväthän helluntailaiset pysty eivätkä halua luopua heidän omasta, valitusta herrastaan ei edes ehtoollisessa saati kasteessa ja muissa opillisissa kysymyksissäkään.
Tämä on sitä asiallisuutta.
^Tuohon 29 jakeeseen vastaus on tässä, tätä Paavali tarkoitti, kelvottomasti ehtoollisella kävijöitä.
* "< 19. Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
20. Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21. sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22. Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä. >"!Se on erinomainen juttu, ettei tarvitse välittää kirkkojen HPE:stä, pappien rajoituksista eikä lahkolaisten tavoista. Jos on asiaa, niin silloin otetaan yhteyttä välimieheen.
lappix kirjoitti:
Se on erinomainen juttu, ettei tarvitse välittää kirkkojen HPE:stä, pappien rajoituksista eikä lahkolaisten tavoista. Jos on asiaa, niin silloin otetaan yhteyttä välimieheen.
* Tee ihan niin kuin itse ajattelet. Mutta kun n Jeesus asetti ehtoolisen, Hän nautti sen opetuslastensa kanssa, ja se kyllä selkeästi osoittaa Herran pöytään seurakuntaan, siellä on yleensä opetuslapset koolla, ja samoin Jeesus, kun on seurakunnan Pää, on siellä myös opetuslastensa kanssa, siksi HPE on hyvä nauttia Jeesuksen esimerkin mukaan ! Pää sääntöisesti, onhan sitten tilanteita, että tästä pitää joustaa eri tilanteiden mukaan, on sairaat, vammaiset, yksinäiset, vankilat vahainkodit, ja monia erilaisia tapauksia. Mutta nämä ei slje pois pääasiallista käytäntöä,, joka kuuluu seurakunnalle.
- 27¤27
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Tee ihan niin kuin itse ajattelet. Mutta kun n Jeesus asetti ehtoolisen, Hän nautti sen opetuslastensa kanssa, ja se kyllä selkeästi osoittaa Herran pöytään seurakuntaan, siellä on yleensä opetuslapset koolla, ja samoin Jeesus, kun on seurakunnan Pää, on siellä myös opetuslastensa kanssa, siksi HPE on hyvä nauttia Jeesuksen esimerkin mukaan ! Pää sääntöisesti, onhan sitten tilanteita, että tästä pitää joustaa eri tilanteiden mukaan, on sairaat, vammaiset, yksinäiset, vankilat vahainkodit, ja monia erilaisia tapauksia. Mutta nämä ei slje pois pääasiallista käytäntöä,, joka kuuluu seurakunnalle.
Etkö voisi olla sen verran rehellinen, ettet käytä Muistoateriastanne nimitystä "HPE", kun samalla pilkkaat sitä. HPE on kristillisen Eukaristian nimi, ei Muistoaterian, jonka olemus on ainoastaan "symboolinen".
Teillä EI OLE HPE:ta, jota juuri pilkkaat lihan ja veren nauttimiseksi.
Ehkä kaikille kuitenkin vielä tämä Jukka Rokan saama sanoma, joka kuvaa mielestäni tämänhetkistä seurakunnan tilaa.
HENGEN SANOMA SEURAKUNNILLE.
Kesäkuun 30. päivänä vuonna 1956 ollessani nukkumassa kuulin Pyhän Hengen puhuvan minulle: " Nouse ylös, ota kynä ja paperia ja kirjoita, mitä Pyhä Henki sanoo seurakunnille."
Tottelin tätä kehoitusta ja sain seuraavan sanoman, jonka olen painattanut sekä englanniksi että siamin ja kiinan kielillä, ja se on lähetetty eri seurakunnille ja yhdistyksille. Myöhemmin tämä sanoma on jaettu kymmenille tuhansille ihmisille.
Jolla on korva, kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Nämä ovat Jumalan Pojan sanoja, jolla on silmät kuin tulen liekki ja jonka jalat ovat kuin valantavaski:
Voi, minun kansani! Herää ja näe, mikä kauhea tuska on ruumiissani. Koko ruumis on sairas. Kantapäästä päähän asti ei ole tervettä paikkaa siinä, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty. Te jäsenet, jotka olette vereni hinnalla ostetut, purette toinen toistanne. Teillä ei ole rakkautta toisianne kohtaan, vaan epäillen ja ärein katsein te katselette toisianne. Jopa olette rekisteröineet itsenne eri yhdistyksien nimillä, joiden mukaan kutsutte itseänne, ettette voisi olla yhtä.
Myös ne, joilla on enemmän valoa Sanasta, ovat sulkeneet itsensä omaan karsinaansa, ajatellen olevansa "terve osa" ruumiista, taikka ainoa ryhmä, jolla on oikeus väittää olevansa "ruumis" (seurakunta), ja tämän tähden ei voi olla yhteydessä toisiinsa. Mutta voi teitä, sillä myös teillä ei ole rakkautta! Vihaa ja kateutta! Kutsutteko sitä rakkaudeksi? Te rakastatte ainoastaan niitä, jotka kokoontuvat kanssanne. Ja kun kohtaatte toisenne, niin löydätte ilonne pahanpuhumisessa veljistänne. Siksi murrettu ja jaettu on ruumiini.
Siihen koskee ja pakottaa. Sen jäsenillä ei ole enemmän rakkautta maailmaan kuin toisiinsakkaan. Heillä on enemmän sanoja pahan puhumiseen kuin sanoja neuvomiseen ja lohdutukseen. Voi ruumiini, ruumiini! Kuinka jakaantunut oletkaan moniin lahkoihin ja yhdyskuntiin. Kätesi ja jalkasi ovat sodassa keskenään. Kun jalka tahtoo mennä syvemmälle Sanaan, niin käsi ei tahdo irrottaa otettaan perinteellisistä tavoistaan, ja siksi matka ei jatku. Kirottu olkoon käsi joka tekee petollisesti Herran työtä ja pidättää miekkansa verestä! Minun Sanani on kaksiteräinen Hengen miekka, joka ei leikkaa ilman verta. - Palvelijani! Älkää saarnatko veretöntä evankeliumia! - Mutta myös jalka, jolla ei ole rauhan evankeliumin alttiutta, olkoon kirottu! On turha vastaan potkia, sillä askeleenne eivät ole sovitetut Minun askeleihini. Ainoastaan rauhan evankeliumin alttiudella varustetut jalat seisovat Sanani perustalla ja ovat kykenevät kokemaan sen muuttumatonta voimaa.
Voi kansani, kuinka likinäköisiksi silmäsi ovat tulleet, ja tuskin voit kuunnella korvillasi. Olette väärässä, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa! Siksi olette heikkoja eikä teillä ole uskoa, sillä usko tulee Sanani kuulemisesta! Jopa selkäsi on pahasti vääntynyt ja lanteesi ovat paisuneet. On monia seurakunnan virkailijoiden ja vanhimpien joukossa, jotka ovat tai ajattelevat olevansa "suuria" ja pitävät ylivaltaa seurakunnassa, vaikkakaan heidän omat kupeensa ole koskaan olleet "vyötetyt totuudella".Jatkoa
Voi ruumiini, ruumiini! Mitä muuta sanoisinkaan teistä! Vatsasi on paisunut ja mielesi on turtunut. Rukous ja paasto on laiminlyöty. Vatsa on monien jumalana, he ovat turmeltuneet mieleltä ja ryöstetty totuudelta, kuvitellen jumalisuuden olevan keino voiton saamiseksi. Voi kansani, etkö näe, kuinka väärässä olet? Aistisikaan eivät ole toiminnassa, koko ruumiisi on vääntynyt. Verenkiertosi on myös melkein pysähtynyt, sillä on minia, jotka uskovat "valkoiseen evankeliumiin". Vereni, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri, on ainoastaan voide kuoleville jäsenillesi. Siksi lyököön sydämesi, sykkiköön se nopeammin kuolevan ruumiini rinnassa! Rukoilevat ryhmät, ettekö tiedä, että etuoikeutenne on pitää verenkiertoa toiminnassa koko ruumiissa? Voi, sydän, miksi olet veltto, miksi olet tullut niin rasvaiseksi kohtuuttomuudesta? Etkö tiedä, että kärsit astmaa? Rukouksen kanavat ovat tukkeutuneet. Avaa sydämesi ja päästä Pyhä Henki sisään, niin tulet vapautumaan vaivastasi! Herää, herää kansani! Sinulla ei ole rakkautta! Sinulla ei ole myötätuntoa sieluihin. Sinä et kiiruhda päiväni tuloa, vaan olet laiska ja itsekäs, käyttäen aikasi omaan mukavuuteesi. Mutta sinä tuskin tiedät, että yhteytesi päähän on melkein poikki. Et tiedä mitä tehdä tai miten parantaa haavasi. Sinä yrität korjata tilaasi järjestämällä ruumiisi huoneita eri osiin, mutta silti tautisi vain pahenee.
Sinä koetat yhdistää ruumistani, joka on jaettu eri kirkkokuntiin ja seurakuntiin, maailmanlaajuisten järjestöjen kautta, ja kuitenkaan ei ole mitään yhteyttä paikallisella tasolla. Ja siksi on niin, koska ette tunne hengellistä yhteyttä ettekä hengen voimaa, mutta koetatte käyttää omaa voimaanne ja viisauttanne. Missä on vanhurskauden varustuksesi ja rakkautesi? Missä on uskon kilpi? Taikka taisteletteko lihan käsivarren voimalla? Miksi ette kysy Pään neuvoa? Miksi yritätte voimattomuudessanne omalla voimallanne? Ettekö tiedä, että saatana on kutonut kalvon silmiinne? Siksi toimintanne on kuin aivoja vailla olevan, sillä te ette salli Pään toimia.
Herätkää ja ostakaa minulta voidetta silmiinne, että näkisitte! Pyhä Henki on ainoa lääke sairauteenne. Siksi herätkää, herätkää. Vahvistu, oi Siion, pane kauniit vaatteet yllesi, kansani, sillä totisesti Minä tulen pian! Tulkaa riveihin viimeistä taistelua varten! Aika on lyhyt! Jumalan tuomio pyyhkäisee yli koko maan. Oi kansani, varoitan sinua! Kiirehdi, ole ahkera ja tee parannus! Kadu tomussa ja tuhassa! Lamppusi on ilman öljyä. Oletteko tyhmiä neitseitä. Kuulkaa Ylkänne ääntä ja kääntykää Hänen luokseen kiiruusti! Avatkaa sydämenne ja ottakaa öljyä lamppuihinne ja astioihinne ollaksenne arvolliset kanssani Yljän häihin!
Kiirehtikää! Tulkaa yhteen yksimielisesti veljinä, käsi kädessä! Tunnustakaa syntinne, itkekää ja tehkää parannus! Etsikää yhteyttä rukouksessa, ja olkaa yhtä Jumalan ja ihmisten edessä. Minä en ole kaukana, vaan sangen lähellä.
Rakastakaa toisianne! Älkää lyökö ja purko, vaan rakastakaa! Tehkää totinen parannus tomussa ja tuhassa ja katsokaa, Minä vuodatan Henkeni yllenne ja vahvistan Sanani ihmeillä ja merkeillä, kuten tapahtui alkukirkon aikana, sillä Minä olen sama eilen, tänään ja iankaikkisesti!
Valvokaa, valvokaa ja rukoilkaa! Katsokaa, Minä tulen sangen pian! Ja Minä pelastan kansani koetuksesta, joka tulee yli maan.
Totisesti Minä tulen pian!
Kirjasta JUKKA ROKKA IHMEITÄ LÄPI ELÄMÄN.jari-pek-ka kirjoitti:
Jatkoa
Voi ruumiini, ruumiini! Mitä muuta sanoisinkaan teistä! Vatsasi on paisunut ja mielesi on turtunut. Rukous ja paasto on laiminlyöty. Vatsa on monien jumalana, he ovat turmeltuneet mieleltä ja ryöstetty totuudelta, kuvitellen jumalisuuden olevan keino voiton saamiseksi. Voi kansani, etkö näe, kuinka väärässä olet? Aistisikaan eivät ole toiminnassa, koko ruumiisi on vääntynyt. Verenkiertosi on myös melkein pysähtynyt, sillä on minia, jotka uskovat "valkoiseen evankeliumiin". Vereni, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri, on ainoastaan voide kuoleville jäsenillesi. Siksi lyököön sydämesi, sykkiköön se nopeammin kuolevan ruumiini rinnassa! Rukoilevat ryhmät, ettekö tiedä, että etuoikeutenne on pitää verenkiertoa toiminnassa koko ruumiissa? Voi, sydän, miksi olet veltto, miksi olet tullut niin rasvaiseksi kohtuuttomuudesta? Etkö tiedä, että kärsit astmaa? Rukouksen kanavat ovat tukkeutuneet. Avaa sydämesi ja päästä Pyhä Henki sisään, niin tulet vapautumaan vaivastasi! Herää, herää kansani! Sinulla ei ole rakkautta! Sinulla ei ole myötätuntoa sieluihin. Sinä et kiiruhda päiväni tuloa, vaan olet laiska ja itsekäs, käyttäen aikasi omaan mukavuuteesi. Mutta sinä tuskin tiedät, että yhteytesi päähän on melkein poikki. Et tiedä mitä tehdä tai miten parantaa haavasi. Sinä yrität korjata tilaasi järjestämällä ruumiisi huoneita eri osiin, mutta silti tautisi vain pahenee.
Sinä koetat yhdistää ruumistani, joka on jaettu eri kirkkokuntiin ja seurakuntiin, maailmanlaajuisten järjestöjen kautta, ja kuitenkaan ei ole mitään yhteyttä paikallisella tasolla. Ja siksi on niin, koska ette tunne hengellistä yhteyttä ettekä hengen voimaa, mutta koetatte käyttää omaa voimaanne ja viisauttanne. Missä on vanhurskauden varustuksesi ja rakkautesi? Missä on uskon kilpi? Taikka taisteletteko lihan käsivarren voimalla? Miksi ette kysy Pään neuvoa? Miksi yritätte voimattomuudessanne omalla voimallanne? Ettekö tiedä, että saatana on kutonut kalvon silmiinne? Siksi toimintanne on kuin aivoja vailla olevan, sillä te ette salli Pään toimia.
Herätkää ja ostakaa minulta voidetta silmiinne, että näkisitte! Pyhä Henki on ainoa lääke sairauteenne. Siksi herätkää, herätkää. Vahvistu, oi Siion, pane kauniit vaatteet yllesi, kansani, sillä totisesti Minä tulen pian! Tulkaa riveihin viimeistä taistelua varten! Aika on lyhyt! Jumalan tuomio pyyhkäisee yli koko maan. Oi kansani, varoitan sinua! Kiirehdi, ole ahkera ja tee parannus! Kadu tomussa ja tuhassa! Lamppusi on ilman öljyä. Oletteko tyhmiä neitseitä. Kuulkaa Ylkänne ääntä ja kääntykää Hänen luokseen kiiruusti! Avatkaa sydämenne ja ottakaa öljyä lamppuihinne ja astioihinne ollaksenne arvolliset kanssani Yljän häihin!
Kiirehtikää! Tulkaa yhteen yksimielisesti veljinä, käsi kädessä! Tunnustakaa syntinne, itkekää ja tehkää parannus! Etsikää yhteyttä rukouksessa, ja olkaa yhtä Jumalan ja ihmisten edessä. Minä en ole kaukana, vaan sangen lähellä.
Rakastakaa toisianne! Älkää lyökö ja purko, vaan rakastakaa! Tehkää totinen parannus tomussa ja tuhassa ja katsokaa, Minä vuodatan Henkeni yllenne ja vahvistan Sanani ihmeillä ja merkeillä, kuten tapahtui alkukirkon aikana, sillä Minä olen sama eilen, tänään ja iankaikkisesti!
Valvokaa, valvokaa ja rukoilkaa! Katsokaa, Minä tulen sangen pian! Ja Minä pelastan kansani koetuksesta, joka tulee yli maan.
Totisesti Minä tulen pian!
Kirjasta JUKKA ROKKA IHMEITÄ LÄPI ELÄMÄN.* Ei Rokan kaikki näyt olleet tervettä sanomaa, oli paljon, mitä hän näki kuumeessa ollessaan, ja houreessa. Mutta en kumoa tuota, mutta ei se kumoa seurakunta totuutta, ja yhteistyötä voi tehdä " kotoa käsin" mutta silti, "yöksi kotiin "! = Omaan seurakuntaan aina palataan. kaikki samankaton alla ei ole toiminut missään, olin kerran seurakunnassa, jossa saarnaaj yritti sulloa kaikki yhteen helrit, vapaparit luterit katoliset ortodoksit, mökään meni, kyllä on hyvä olla eri seurakuntia, jo meidän erilaisuuden vuoksi, helluntamieliset on helluntaialsia, janedelleen, mutta ei se estä tekemästä yhteistyötä, jos seurakunta koostuu uudestisyntyneistä, jumaalttomien seurakunta ei ole Jumalan seurakunta !
- tode*
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ei Rokan kaikki näyt olleet tervettä sanomaa, oli paljon, mitä hän näki kuumeessa ollessaan, ja houreessa. Mutta en kumoa tuota, mutta ei se kumoa seurakunta totuutta, ja yhteistyötä voi tehdä " kotoa käsin" mutta silti, "yöksi kotiin "! = Omaan seurakuntaan aina palataan. kaikki samankaton alla ei ole toiminut missään, olin kerran seurakunnassa, jossa saarnaaj yritti sulloa kaikki yhteen helrit, vapaparit luterit katoliset ortodoksit, mökään meni, kyllä on hyvä olla eri seurakuntia, jo meidän erilaisuuden vuoksi, helluntamieliset on helluntaialsia, janedelleen, mutta ei se estä tekemästä yhteistyötä, jos seurakunta koostuu uudestisyntyneistä, jumaalttomien seurakunta ei ole Jumalan seurakunta !
:)
- 10¤10
Aloittaja kysyy ehtoollisesta, joten nostetaan ketju, vaikka helluntailaiset toivoisivat tämän jo katoavan. Tulee liian rankkaa faktaa heidän harhaopetuksistaan.
- 9¤9¤9
Helluntailainen muistoateria, vastaan kristillinen Herran Pyhä Ehtoollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212257- 701146
- 1141035
- 491015
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72989Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57947KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.13918Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31900Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(50856