Jos teen puhelimella suullista kauppaa ja myyjä lähettää parin päivän päästä postitse tilaussopimuksen jossa ei ole omaa allekirjoitustani, onko minulla mahdollista perua kauppa ilman sopimusta.
Virallinen vai ei
27
1908
Vastaukset
- Juristisi
No mitäpäs luulet, kauppa se on vaikka ei edes tilaussopimusta lähetä
- mustaa valkoisella
Älä puhu paskaa "juristisi". Ei se ihan noin mene. Ei kait tilaussopimuksessa olisi paikkaa ostajan allekirjoitukselle.
Pitäähän AINA tilaussopimus tarkistaa ennen allekirjoitusta ja nähdä mitä on tilannut ja mihin hintaan ja vasta sen jälkeen hyväksyä/hylätä ko. tilaussopimus.
Voihan kuka vaan laittaa mitä vaan paperille jos ei ole ensin toisella oikeutta tarkistaa asiaa.
Aloittajalle sanon sen verran että kerro ettet ole moista tilaussopimusta postissa edes saanut, tokkopa on kirjallisena lähettänyt- jos hankalaksi alkaa. - ostajah
mustaa valkoisella kirjoitti:
Älä puhu paskaa "juristisi". Ei se ihan noin mene. Ei kait tilaussopimuksessa olisi paikkaa ostajan allekirjoitukselle.
Pitäähän AINA tilaussopimus tarkistaa ennen allekirjoitusta ja nähdä mitä on tilannut ja mihin hintaan ja vasta sen jälkeen hyväksyä/hylätä ko. tilaussopimus.
Voihan kuka vaan laittaa mitä vaan paperille jos ei ole ensin toisella oikeutta tarkistaa asiaa.
Aloittajalle sanon sen verran että kerro ettet ole moista tilaussopimusta postissa edes saanut, tokkopa on kirjallisena lähettänyt- jos hankalaksi alkaa.mikään pakko ole tarkistaa. olen ostanut monta autoa siten että soittanut, sanonut että asia klaari, ottanut rahaa plakkariin ja hakenut kulkineen pois. KMissänn määrätäetää jotain tarkistuksia pitää tehdä
- suullinen on pätevä
Suullinen sopimus on ihan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Sehän on vain näyttökysymys, jos puhelu olisi vaikka nauhoitettu tai muuten luotettavasti todistettavissa, niin sopimus on pätevä ilman mitään allekirjoituksia, etkä voi sitä purkaa.
- ei ole pätevä
Siinähän se juuri on ,. En usko että moni myyjä nauhoittaa puheluita. Ihan huoletta voi aloittaja olla ostamatta autoa ellei sitä halua.
Jos aloitus on tosi, kummeksun suuresti sellaista myyjää jolla on helkutinmoinen hoppu lähettää tilaussopimus asiakkaalle ja kuvittelee että kaikki on selvää. Järki sanoo että on ensin luettava ja jos luetun tekstin ymmärtää niin sitten nimi alle sopimukseen ja vasta sen jälkeen myyjä laittaa ko. auton tilaukseen.
Taitaa olla myyjä lyhkäisellä jollei malta odottaa asiakasta liikkeeseen allekirjoittamaan sopimusta.
Milläs myyjä sen todistaa ellei ole nauhalla puhelua? Myyjä on enemmän kuin heikoilla jos asia etenee korkeimpiin tahoihin. Ostaja tietenkin vetoaa ettei ole nimeään laittanut tai hinta on eri kuin puhelimessa on sovittu.
- autokauppias-xxcczz
Käsittääkseni (joo, en ole juristi, ihan vaan autokauppias...) kyseisen kaltainen kauppa rinnastetaan ETÄMYYNTIIN, eli ihan eri lainalaisuudet, kuin normaalissa face-to-face autokaupassa.
Etämyynnissä on palautus- ja perumisoikeus automaattisesti.
(Jos oikein muistan, niin 14vrk.)
Face-to-face autokauppaa ei voi noin vaan perua.
(Ei siis ole olemassakaan asiakkaiden erheellisesti kuvittelemia 7 tai 14vrk "palautusoikeuksia".)
Poikkeavuuksia on siten myös virhevastuu- / takuu-tulkinnoissa.
(Niistähän voi sopimuspapereista lukea, samoin kuin ennen kaupantekoa kysyä sieltä K-muxista... vai toimittaako joku muukin auton kotiin asiakkaan sitä tarkastamatta?)
Mielestäni käytettyä autoa ei voi millään järjellä ostaa näkemättä ja koeajamatta, siten siis ennen ostopäätöstä tarkastamatta.
Minä autokauppiaana en ota vaihdossa (osta) ainakaan sitovalla osto-/vaihtohinnalla autoa ennenkuin olen sen henkilökohtaisesti tarkastanut, koeajanut ja hyväksynyt vaihdokkina.
En myöskään suostu myymään autoa, ennenkuin asiakas on auton koeajanut ja tarkastanut ja siten mieleisekseen hyväksynyt.- ei ole pätevä
Tässä aloittaja ilmeisesti on ostamassa uutta autoa ja jos hän tulee eri päätökseen ja hän EI ole allekirjoittanut tilaussopimusta sillä ei ole myöskään velvoitetta ostaa autoa.
Siinähän voisi myyjä muuttaa kauppahintaa,varusteiden määrää, vaihtoauton hyvitystä...eihän ko. kaupassa olisi mitään tolkkua. Aina ostajan täytyy lukea HUOLELLA mitä tilaussopimuksessa lukee ja jos kaikki täsmää niin sen jälkeen nimi paperiin ja vasta sen jälkeen kauppa on virallinen.
Taisi myyjällä olla huono myynti jos näin toimii, väliin saattaa olla ihan hyvä systeemi, nopeuttaa asioitten etenemistä. Mutta riski on kyllä myyjällä tässä tapauksessa. - myyjä
ei ole pätevä kirjoitti:
Tässä aloittaja ilmeisesti on ostamassa uutta autoa ja jos hän tulee eri päätökseen ja hän EI ole allekirjoittanut tilaussopimusta sillä ei ole myöskään velvoitetta ostaa autoa.
Siinähän voisi myyjä muuttaa kauppahintaa,varusteiden määrää, vaihtoauton hyvitystä...eihän ko. kaupassa olisi mitään tolkkua. Aina ostajan täytyy lukea HUOLELLA mitä tilaussopimuksessa lukee ja jos kaikki täsmää niin sen jälkeen nimi paperiin ja vasta sen jälkeen kauppa on virallinen.
Taisi myyjällä olla huono myynti jos näin toimii, väliin saattaa olla ihan hyvä systeemi, nopeuttaa asioitten etenemistä. Mutta riski on kyllä myyjällä tässä tapauksessa.Tämä on automyyjien arkipäivää, väliin ostajille tulee katumus päälle. Siksi myyjät ovat halukkaita ottamaan nimiä papereihin.
Monen monta kauppaa olen menettänyt kun allekirjoitusta paperiin en ole saanut.
Muutamissa tapauksissa itsekkin syyllistynyt siihen että kun puhelimessa sovitaan kauppa niin olen lähettänyt tilaussopimuksen ja sit seuraavana päivänä asiakas soittaakin et ei ota autoa koska kilpaileva liike tarjoaa paremman hinnan ja vetoaa ettei hänellä ole nimeä paperissa.
Mitäs siinä teet? Sapettaa ja tekis mieli sanoa muutama ruma sana, toisaalta hän kuiteskin saattaa olla taas seuralla kertaa potentiaali asiakas.
Kaupanteko on vaikeeta ja välillä vieläkin vaikeampaa. - entinen myyjä
myyjä kirjoitti:
Tämä on automyyjien arkipäivää, väliin ostajille tulee katumus päälle. Siksi myyjät ovat halukkaita ottamaan nimiä papereihin.
Monen monta kauppaa olen menettänyt kun allekirjoitusta paperiin en ole saanut.
Muutamissa tapauksissa itsekkin syyllistynyt siihen että kun puhelimessa sovitaan kauppa niin olen lähettänyt tilaussopimuksen ja sit seuraavana päivänä asiakas soittaakin et ei ota autoa koska kilpaileva liike tarjoaa paremman hinnan ja vetoaa ettei hänellä ole nimeä paperissa.
Mitäs siinä teet? Sapettaa ja tekis mieli sanoa muutama ruma sana, toisaalta hän kuiteskin saattaa olla taas seuralla kertaa potentiaali asiakas.
Kaupanteko on vaikeeta ja välillä vieläkin vaikeampaa.Juuri näin se homma menee.
- mulkku mikä mulkku
ei ole pätevä kirjoitti:
Taisi myyjällä olla huono myynti jos näin toimii, väliin saattaa olla ihan hyvä systeemi, nopeuttaa asioitten etenemistä. Mutta riski on kyllä myyjällä tässä tapauksessa.Näin toimii ainakin eräs Toyotan myyjä Pirkanmaalla. Lähettelee tilausopimuksia kun on edellispäivänä tehnyt kauppaa puhelimessa ja jos toinen haluaa perua kauppaa heti muutaman tunnin päästä suullisesta "höpötyksestä" häni ilmoittaa että auto on tilattu ja sitä ei voi perua ja alkaa uhkailemaan käräjillä.
Kun hänelle sitten soittelee ja varmistaa moneen kertaan ettei sitten halua autoa, hän raivoaa langan toisessa päässä ja kun ei muuta keksi lyö luuria korvalle.
Kiva seurata yhtä tapahtumaa kun hänestä on tehty ilmoitus ylemmälle tasolle. - Kato itseäsi peiliin
mulkku mikä mulkku kirjoitti:
Näin toimii ainakin eräs Toyotan myyjä Pirkanmaalla. Lähettelee tilausopimuksia kun on edellispäivänä tehnyt kauppaa puhelimessa ja jos toinen haluaa perua kauppaa heti muutaman tunnin päästä suullisesta "höpötyksestä" häni ilmoittaa että auto on tilattu ja sitä ei voi perua ja alkaa uhkailemaan käräjillä.
Kun hänelle sitten soittelee ja varmistaa moneen kertaan ettei sitten halua autoa, hän raivoaa langan toisessa päässä ja kun ei muuta keksi lyö luuria korvalle.
Kiva seurata yhtä tapahtumaa kun hänestä on tehty ilmoitus ylemmälle tasolle.Kato itseäsi peiliin, niin voit oppia jotakin. Sovitun kaupan toki voit perua, mutta maksat siitä perumismaksun, kun kyseessä uusi auto. Mieti sitten lopuksi pitäisikö sinut hakea sukulaisten tai yhteiskunnan toimesta holhouksen alaiseksi.
- Onnea eemeli
Kato itseäsi peiliin kirjoitti:
Kato itseäsi peiliin, niin voit oppia jotakin. Sovitun kaupan toki voit perua, mutta maksat siitä perumismaksun, kun kyseessä uusi auto. Mieti sitten lopuksi pitäisikö sinut hakea sukulaisten tai yhteiskunnan toimesta holhouksen alaiseksi.
höpö höpö ei joudu mitään perumismaksuja maksaan. koska ei ole tilaussopimuksessa edes nimeä ja puhelimella tehty kauppa(myös autokaupassa)luetaan etäkaupaksi 14vrk perumisoikeudella ellei nimeä laita paperiin. ja näin ollen ei tule kuluja. Asia on tarkistettu
kuluttajavirastosta ja asia on jo vireillä, eli sieltä voit tarkistaa huoletta asian.
Miksi minun pitäisi holhouksen alle pistää ellen suostu autokauppiaan ehtoihin, laki se hänelläkin on, toki vaahteramäen eemelin näköisenä/oloisena hän ei sitä tahdo ymmärtää. Voi olla naama norsun vitulla kun tulee asian huomaamaan.
No hänet muutenkin ko. paikkakunnalla tunnetaan käytöksestään, mut ois ymmärtänyt perua kaupan kun huomasi olevansa väärässä. Nyt käy niin että tulee menettämään paljon asiakkaita kun juttu leviää kulovalkean tavoin. - Höpöttäjä
Onnea eemeli kirjoitti:
höpö höpö ei joudu mitään perumismaksuja maksaan. koska ei ole tilaussopimuksessa edes nimeä ja puhelimella tehty kauppa(myös autokaupassa)luetaan etäkaupaksi 14vrk perumisoikeudella ellei nimeä laita paperiin. ja näin ollen ei tule kuluja. Asia on tarkistettu
kuluttajavirastosta ja asia on jo vireillä, eli sieltä voit tarkistaa huoletta asian.
Miksi minun pitäisi holhouksen alle pistää ellen suostu autokauppiaan ehtoihin, laki se hänelläkin on, toki vaahteramäen eemelin näköisenä/oloisena hän ei sitä tahdo ymmärtää. Voi olla naama norsun vitulla kun tulee asian huomaamaan.
No hänet muutenkin ko. paikkakunnalla tunnetaan käytöksestään, mut ois ymmärtänyt perua kaupan kun huomasi olevansa väärässä. Nyt käy niin että tulee menettämään paljon asiakkaita kun juttu leviää kulovalkean tavoin.Sitten kun olet holhouksen alainen, niin saat höpötellä kylillä rauhassa ja sopia vaikka ja mitä kauppoja, niin et ole vastuussa mistään sanomisista tai tekemisistä. Mikä se sellainen mies on joka sanoo myyjälle, että tehdään kaupat ja sitten menee "puihin"...????
- onnea
Höpöttäjä kirjoitti:
Sitten kun olet holhouksen alainen, niin saat höpötellä kylillä rauhassa ja sopia vaikka ja mitä kauppoja, niin et ole vastuussa mistään sanomisista tai tekemisistä. Mikä se sellainen mies on joka sanoo myyjälle, että tehdään kaupat ja sitten menee "puihin"...????
No kyllä hän minut tuntee ennestään. Autoja olen paljon häneltä ostanut ja käteisellä maksanut.
Totuus vaan on niin että tilausopimus täytyy tehdä ja pyytää siihen allekirjoitus-aika yksinkertaista. Toki hän tiesi että olen oikeasti autoa ostamssa ja tiesi että olen hinnoitellut autoni muihinkin liikkeisiin.
Huvittavinta kun hän minulle valehteli että suullinen sopimus on pätevä, jonka tietenkin tarkistin kuluttaja virastosta ja kyllä hän sen itsekkin tiesi ettei näin ole.
Seuraavalla viikolla tuli postissa kolmeen kertaan tilaussopimuksia allekirjoitettavaksi, viimeiset sihteeriltä kaksin kappalein ja mukana oli ruikutuskirje että allekirjoittaisin laput ja lähettäisin liikkeeseen. No
lähetin laput ilman allekirjoitusta ja en liikkeeseen vaan suoraan kuluttajavirastoon kerjäämisliitteineen.
- järkyttynyt
Jos olet sopinut suullisesti kaupasta ja vastaanottamasi vahvistus on sopimanne kaupan mukainen ja et olekaan valmis tekemään kauppaa niin mene kangaskauppaan ostamaan hamekangas itsellesi.
Olisiko sinusta oikein,että mennessäsi hakemaan autoa, liike sanoisikin sen myyneen muualle. Kyllä kauppa sitoo molempia osapuolia. Mistä näitä ääliöitä löytyy ja tulee nykyään yhä useammin päivänvaloon.- heh heh vai oikein j
Jos mä meen hakemaan ostaamaani autoa niin minä hakiessani olen 100% varma että minun nimeni on tilausopimuksessa-jos sitä ei ole niin en ole mitään kauppaa edes vahvistanut millä voisin olettaa edes että siellä olisi minulle sopivaa autoa jota en ole edes tilannut?
Et taida tietää mitään lainpykälistä.
Mutta kokeile ja soita kuluttajavirastoon, sieltä saat puolueettoman vastauksen, etkä hädissään työpaikkansa puolesta kamppailevan automyyjän omaa lakia.
Että ihan oikein järkyttynyt...no olet varmasti sitä jos sattuisit olemaan ko. myyjä ja huomaat kuinka asia menee.
Toki olen sen verran lojaali että annan myös mahdollisuuden myyjälle miettiä asiaa, siksi en antanut viela kuluttajaviraston ottaa yhteyttä vasta kuin ens viikon perjantaina jos siihen mennessä myyjä ota yhteyttä ja myönnä virhettään asiassa.
Pidä sä vaan itselläsi oikeus siihen hamekankaaseen, tulet sitä vielä tarvitsemaan. - kekeveke
heh heh vai oikein j kirjoitti:
Jos mä meen hakemaan ostaamaani autoa niin minä hakiessani olen 100% varma että minun nimeni on tilausopimuksessa-jos sitä ei ole niin en ole mitään kauppaa edes vahvistanut millä voisin olettaa edes että siellä olisi minulle sopivaa autoa jota en ole edes tilannut?
Mutta kokeile ja soita kuluttajavirastoon, sieltä saat puolueettoman vastauksen, etkä hädissään työpaikkansa puolesta kamppailevan automyyjän omaa lakia.
Että ihan oikein järkyttynyt...no olet varmasti sitä jos sattuisit olemaan ko. myyjä ja huomaat kuinka asia menee.
Toki olen sen verran lojaali että annan myös mahdollisuuden myyjälle miettiä asiaa, siksi en antanut viela kuluttajaviraston ottaa yhteyttä vasta kuin ens viikon perjantaina jos siihen mennessä myyjä ota yhteyttä ja myönnä virhettään asiassa.
Pidä sä vaan itselläsi oikeus siihen hamekankaaseen, tulet sitä vielä tarvitsemaan."Mutta kokeile ja soita kuluttajavirastoon, sieltä saat puolueettoman vastauksen, etkä hädissään työpaikkansa puolesta kamppailevan automyyjän omaa lakia."
Kuluttajaviranomainen on kuluttajan oikeuksia ajava viranomainen, ei mitenkään puolueeton. Sen voinet jo imestäkin päätellä. - ihmetystä
heh heh vai oikein j kirjoitti:
Pidä sä vaan itselläsi oikeus siihen hamekankaaseen, tulet sitä vielä tarvitsemaan.Jos ei sinusta ole miestä vastaamaan puheistasi niin kerro myyjällekin, että
puhut kaupasta vaan lämpimiksesi etkä tosissasi. Kirjoituksissasi kerrot ensin puhuneesi kaupanteosta ja myöhemmin kerrotkin, että ei mistään kaupasta ole oikeasti puhuttukaan. Olisi reilua, että molemmat osapuolet tietävät ettei puheeseen voikaan luottaa. - ihmettee rauhassa
ihmetystä kirjoitti:
Jos ei sinusta ole miestä vastaamaan puheistasi niin kerro myyjällekin, että
puhut kaupasta vaan lämpimiksesi etkä tosissasi. Kirjoituksissasi kerrot ensin puhuneesi kaupanteosta ja myöhemmin kerrotkin, että ei mistään kaupasta ole oikeasti puhuttukaan. Olisi reilua, että molemmat osapuolet tietävät ettei puheeseen voikaan luottaa.Niin kauppa täytyy vahvistaa eli allekirjoittamalla kauppasopimus.
Oletkos monasti ostanut esim. talon ilman virallista kauppasopimusta...et varmaan.
Olisi todella helppoa tehdä kauppaa ilman ostajan allekirjoitusta. Siinä olisi kyllä helppo bisnes, onhan näitä nimen väärentäjiäkin tietysti ollut, mut useimmiten jäävät kiinni.
Kauppa on kauppa vasta sen jälkeen kun se on virallinen. - Japadapa daa
ihmettee rauhassa kirjoitti:
Niin kauppa täytyy vahvistaa eli allekirjoittamalla kauppasopimus.
Oletkos monasti ostanut esim. talon ilman virallista kauppasopimusta...et varmaan.
Olisi todella helppoa tehdä kauppaa ilman ostajan allekirjoitusta. Siinä olisi kyllä helppo bisnes, onhan näitä nimen väärentäjiäkin tietysti ollut, mut useimmiten jäävät kiinni.
Kauppa on kauppa vasta sen jälkeen kun se on virallinen.Tässä maassa moni sopimus on virallinen suullisestikin sovittuna. Työsopimus voi olla suullisesti sovittu, kauppatapahtuma voi olla suullisesti sovittu, etenkin kun osapuolet ovat ns. naamatusten jossa asia tapahtuu tahdon ilmaisuna esim. asiakas sanoo minä otan tämän tai tehdään kaupat. Asunto/kiinteistö kaupassa kauppa täytyy olla tehtynä kauppakirjalla. Etämyynnissä on sitten taas toisenlaiset säännöt. Jokainen sitten voi pienessä mielessä miettiä missä kannattaa "höpöttää" tai onko se "höpöttäminen" yleensäkkään fiksua....
- katsastajan
Japadapa daa kirjoitti:
Tässä maassa moni sopimus on virallinen suullisestikin sovittuna. Työsopimus voi olla suullisesti sovittu, kauppatapahtuma voi olla suullisesti sovittu, etenkin kun osapuolet ovat ns. naamatusten jossa asia tapahtuu tahdon ilmaisuna esim. asiakas sanoo minä otan tämän tai tehdään kaupat. Asunto/kiinteistö kaupassa kauppa täytyy olla tehtynä kauppakirjalla. Etämyynnissä on sitten taas toisenlaiset säännöt. Jokainen sitten voi pienessä mielessä miettiä missä kannattaa "höpöttää" tai onko se "höpöttäminen" yleensäkkään fiksua....
Työ elämässäkin kannattaa tehdä ehdottomasti kirjallinen sopimu,palkasta,työmuodosta,kestosta.
Entä jos vaikka tapahtuu työtapaturma, etkä edes ole firman kirjoilla.
Autokaupassa aloittajan tekemä "kauppa" luetaan etäkaupaksi joten sen voi perua 14vrk.
Myös jollei ole nimiä tilaussopimuksessa niin myyjä on todella heikoilla jos asia etenee käräjille. - kuikkaaa
ihmettee rauhassa kirjoitti:
Niin kauppa täytyy vahvistaa eli allekirjoittamalla kauppasopimus.
Kauppa on kauppa vasta sen jälkeen kun se on virallinen.Mitä järkeä on höpöttää, että tehdään kaupat jos ei sitä tarkoita. Kauppa on ehkä virallinen vasta kun on nimet paperissa tai sanotaanko, että todistettavissa, virallinen se on suullisestikin sovittessa.
Joka kerta kun olen puheella luvannut ostaa tavaran tai kiinteistön, olen nimeni sen jälkeen paperiin laittanut. - kaupasta
kuikkaaa kirjoitti:
Mitä järkeä on höpöttää, että tehdään kaupat jos ei sitä tarkoita. Kauppa on ehkä virallinen vasta kun on nimet paperissa tai sanotaanko, että todistettavissa, virallinen se on suullisestikin sovittessa.
Joka kerta kun olen puheella luvannut ostaa tavaran tai kiinteistön, olen nimeni sen jälkeen paperiin laittanut.Nimenomaan...olet varmistanut kaupan allekirjoituksella.
Ennen allekirjoitusta mikään ei ole 100% varmaa, siksihän automyyjillä on yleensä tapana kun asiakas on kiinnostunut autosta yrittää ottaa nimet paperiin ,sillä kun asiakas lähtee liikkeestä kotiin ilman allekirjoitusta niin saattaa kipaileva firma tehdä vielä kovemman tarjouksen ja silloin voi toinen liike jäädä nuolemaan näppejä.
Luulisi kyllä että yksikään myyjä ei rupea räyhäämään vaikkei kauppaa tule vaikka suullisesti siitä oltais puhuttu. Sillä takuu varmasti on viimeinen kerta kun tekee ko. kaverin kanssa kauppaa ja usein menettää myös muita kauppoja. - kuikkaaa
kaupasta kirjoitti:
Nimenomaan...olet varmistanut kaupan allekirjoituksella.
Ennen allekirjoitusta mikään ei ole 100% varmaa, siksihän automyyjillä on yleensä tapana kun asiakas on kiinnostunut autosta yrittää ottaa nimet paperiin ,sillä kun asiakas lähtee liikkeestä kotiin ilman allekirjoitusta niin saattaa kipaileva firma tehdä vielä kovemman tarjouksen ja silloin voi toinen liike jäädä nuolemaan näppejä.
Luulisi kyllä että yksikään myyjä ei rupea räyhäämään vaikkei kauppaa tule vaikka suullisesti siitä oltais puhuttu. Sillä takuu varmasti on viimeinen kerta kun tekee ko. kaverin kanssa kauppaa ja usein menettää myös muita kauppoja.Osittain saatat olla oikeassa, mutta... nyt ei ole kyse myyjän toiminnasta vaan ostajan. Suomi on sopimusyhteiskunta, jossa suulliset sopimukset katsotaan päteviksi. Mitä järkeä on tuhlata kenenkään aikaa, jos sopii jostakin, mutta ei pidä puheitansa?
En ole varma tuosta etämyynti katsantokannan laillisuudesta. Se lienee kuluttajaviranomaisen näkemys. Joka tapauksessa suullinen sopimus on laillinen ja pätevä, joten joka tapauksessa auton joutuisit maksamaan ja vastaanottamaan, jotta voisit sen palauttaa ja perua kaupan. Kannattanee olla tarkkana lakipykälien kanssa jos niillä tuolla tavalla lähtee leikkimään. - lkgfbgbglbglånb
kuikkaaa kirjoitti:
Osittain saatat olla oikeassa, mutta... nyt ei ole kyse myyjän toiminnasta vaan ostajan. Suomi on sopimusyhteiskunta, jossa suulliset sopimukset katsotaan päteviksi. Mitä järkeä on tuhlata kenenkään aikaa, jos sopii jostakin, mutta ei pidä puheitansa?
En ole varma tuosta etämyynti katsantokannan laillisuudesta. Se lienee kuluttajaviranomaisen näkemys. Joka tapauksessa suullinen sopimus on laillinen ja pätevä, joten joka tapauksessa auton joutuisit maksamaan ja vastaanottamaan, jotta voisit sen palauttaa ja perua kaupan. Kannattanee olla tarkkana lakipykälien kanssa jos niillä tuolla tavalla lähtee leikkimään.Missään nimessä sellaista ei joudu maksamaan mitä ei ole laillisesti tilattu, sehän nyt on päivän selvä asia.
Asian voit tarkistaa ihan kuluttajavirastosta.
Ei ainakaan itselle tulisi mieleenkään lähteä sellaista maksamaan mitä ei aio ostaa, ihan päivän selvä asia.
Tässäkin tapauksessa miksi myyjä olisi lähettänyt jälkikäteen vielä useampia tilausopimuksia ja kirjoituksen että allekirjoittaisi sopimuksen jos itse olisi 100% varma ettei kauppaa voi perua, itseasiassa jos tosiaan myyjäliikkeestä on lähetetty vielä ruikutuskirje että allekirjoittaisi paperin ja kaveri lähetti sen kuluttajavirastoon liitteineen niin kyllähän myyjä antoi oivan todistuksen siitä että kyseessä on jo jonkilainen kiristystoiminta meneillään.
Aloittajana en maksaisi enkä allekirjoittaisi mitään paperia. Voitat asian 100% varmuudella. - virtaalisää
lkgfbgbglbglånb kirjoitti:
Missään nimessä sellaista ei joudu maksamaan mitä ei ole laillisesti tilattu, sehän nyt on päivän selvä asia.
Asian voit tarkistaa ihan kuluttajavirastosta.
Ei ainakaan itselle tulisi mieleenkään lähteä sellaista maksamaan mitä ei aio ostaa, ihan päivän selvä asia.
Tässäkin tapauksessa miksi myyjä olisi lähettänyt jälkikäteen vielä useampia tilausopimuksia ja kirjoituksen että allekirjoittaisi sopimuksen jos itse olisi 100% varma ettei kauppaa voi perua, itseasiassa jos tosiaan myyjäliikkeestä on lähetetty vielä ruikutuskirje että allekirjoittaisi paperin ja kaveri lähetti sen kuluttajavirastoon liitteineen niin kyllähän myyjä antoi oivan todistuksen siitä että kyseessä on jo jonkilainen kiristystoiminta meneillään.
Aloittajana en maksaisi enkä allekirjoittaisi mitään paperia. Voitat asian 100% varmuudella."Ei ainakaan itselle tulisi mieleenkään lähteä sellaista maksamaan mitä ei aio ostaa, ihan päivän selvä asia."
Minulle taas ei tulisi mieleen sanoa, että ostan sen jos en aio ostaa. - keinoska
Japadapa daa kirjoitti:
Tässä maassa moni sopimus on virallinen suullisestikin sovittuna. Työsopimus voi olla suullisesti sovittu, kauppatapahtuma voi olla suullisesti sovittu, etenkin kun osapuolet ovat ns. naamatusten jossa asia tapahtuu tahdon ilmaisuna esim. asiakas sanoo minä otan tämän tai tehdään kaupat. Asunto/kiinteistö kaupassa kauppa täytyy olla tehtynä kauppakirjalla. Etämyynnissä on sitten taas toisenlaiset säännöt. Jokainen sitten voi pienessä mielessä miettiä missä kannattaa "höpöttää" tai onko se "höpöttäminen" yleensäkkään fiksua....
"Sopimuksen solmimisesta säädetään yleisesti oikeustoimilaissa (laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista). Sopimus syntyy, kun on annettu tarjous ja siihen on saatu hyväksyvä ja olennaisilta osiltaan tarjousta vastaava vastaus. Vastauksen on lisäksi oltava oikea-aikainen. Vastaus joka poikkeaa tarjouksen ehdoista tulkitaan uudeksi tarjoukseksi. Oikeustoimilaki tuntee kuitenkin vain yhden mahdollisen sopimuksen syntytavan. Sitova sopimus voi syntyä myös esimerkiksi tosiasiallisen toiminnan tuloksena, kuten matkustettaessa julkisella liikennevälineellä tai esimerkiksi sopimusneuvottelujen tuloksena.
Lähtökohtaisesti suullinen sopimus on sitova, elleivät osapuolet ole sopineet toisin tai ellei muotovaatimuksesta johdu muuta. Kirjallisen sopimuksen käyttö on kuitenkin suositeltavaa, jotta sopimuksen sisältö voidaan näyttää tarpeen vaatiessa toteen esimerkiksi oikeudessa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1494392Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1953941Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi302663Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102442100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322193Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks51780Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1081508Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491434Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241311Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah361129