Kaipaisin mielipiteitä. Olen abi ja valmistun keväällä lukiosta. Haluaisin pitää välivuoden ja lähteä saksaan au pairiksi, mutta mietityttää olisiko sittenkin viisaampaa hakea suoraa yliopistoon. Kaverit sekä vanhemmat on aika lailla sitä mieltä, että välivuos on aika turha ja itseänikin pelottaa vähän, että pääseekö sitten minnekään ja venyykö välivuosi. Toisaalta se vois olla upee kokemus... (Haluun siis yliopistoon eli en voi hakea ja lykätä opintoja ku siel ei niin voi tehä toisinki AMK:ssa)
Kysynkin teiltä olitteko tyytyväisiä au pair vuoteenne? Jätittekö hakematta minnekään ja löysittekö hyvin opiskelupaikan takasin tultuanne?
Kiitti kaikille vastaajille :)
Au pair vai Yliopisto
4
151
Vastaukset
- usassa
Eipä tähän oikein voi muuta sanoa kuin jos haaveilet lähteväsi, lähde. Nykyään ehtii opiskella myöhemminkin! Toki kouluissa myös hyvät mahdollisuudet lähteä vaihtoon, mutta tämä sitten taas eri asia. Itse olen jo AMK:sta valmistunut, ennen au pairiksi lähtöä hain huvikseni yliopistoon, mutta eipä pisteet omaan yliopistoon (onneksi) riittäny. Ensi vuonna sitte uudestaan ja avoimen kautta. ;)
- tididid
Kannattaa ehdottamasti lähteä!! Itsellä on useampi välivuosi (työvuosia) takana ja olen hakemassa vasta nyt yliopistoon. Se on itsestä kiinni mitä haluaa ja mitä tekee! Sitä paitsi minusta tuntuu että suoraan lukiosta yliopistoon menevät esim.luokanopettaja koulutukseen eivät todellakaan tiedä mitä joutuvat käytännössä tekemään... Lähde ihmeessä! Voithan sä tehdä niinkin että haet yliopistoon, olet syyslukukauden ja jäät poissaolevaksi kevääksi ja seuraavaksi syksyksi.. se on mahdollista! Yliopistossa voi olla kaksi vuotta poissa olevana niin ettei menetä opiskeluvuosia.. Tsemppiä sulle!
- AuPair saksa
Suosittelen lähtemään, jos oikeanlainen perhe löytyy! Tai voihan se lähtö varmistua vaikka keskellä kesääkin, niinkuin minulle kävi. Ettei tarvitse vielä päättää, jos asiat mietityttävät. Hain viime keväänä välivuoden jälkeen ihan tosissani (yo-keväänä kävin ns. vain katsomassa pääsykokeet) mutta opiskelupaikkaa yliopistosta ei tullut, joten päivitin profiilini aupair-world.net sivulla ja viikon päästä päätös lähtemisestä oli tehty! Juurikin myös Saksaan, täällä sitä ollaan :)
En ole yhtään katunut tätä, päinvastoin. Nyt haen taas Suomeen yliopistoon tänä keväänä, mutta tämä kokemus on ollut ihanaa että mietin, jos sitä jäisikin vielä tänne ulkomaille. Paluu Suomeen on viimeisenä asiana mielessä.... Perhe Suomessa "painostaa" minuakin jo opiskeluilla ja vähän pelottaa mitähän he sanovat siihen, jos tulee "jo" kolmas välivuosi. Opiskella ehtii aina! Ja jos saisinkin saksan äkkiä C1 tasolle, voisihan sitä käydä kouluja täälläkin :-) - nitroliero
Toki voit hakea yliopistoon ja ilmoittautua poissaolevaks aupair vuoden ajaks. Itse hain ja sain paikan viime keväänä mutta nyt olen viettämässä aupairvuotta saksassa ja opiskelupaikka odottamassa turussa. Siellä aloitan kuitenkin vasta ensi syksynä eli paikan hakeminen kannattaa aina, toisaalta mielipide saattaa ulkomailla muuttua ja itse olen tullut hieman katumapäälle opiskelupaikan suhteen mutta ainakin aloitan siellä syksyllä, aina voi hakea uudestaan jos ei miellytä. Ja aupair vuosi on parhaimmassa tapauksessa aivan mahtava kokemus ja nyt lukioin jälkeen oli ehdottomasti paras aika lähteä! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2905489- 705056
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484156- 513850
- 423493
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo893133Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv723006- 422187
- 492128
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272088