Ystävättäreni menee muslimin kanssa moskeijassa naimisiin. He eivät käy maistraatissa vihkimisessä, joten liitto ei ole Suomen lain mukainen.
Mihin tämä islamilainen avioliitto ystävätärtäni sitoo?
Mitä seurauksia tästä liitosta voi ystävälleni olla?
Syy, miksi menevät naimisiin moskeijassa on, että mies ei halua elää esiaviollisesa suhteessa, jossa harrastetaan seksiä, koska kokee tekevänsä väärin.
Netistä en löytänyt googlettamalla tähän oikein vastauksia. Onko kokemuksia/ tietoa asiasta?
Islamilaisen avioliitos sitovuus
28
1242
Vastaukset
- Avioliiton
virallisuus Suomen lain edessä riippuu vain ja ainoastaan siitä onko heidät vihkivä imaami saanut Suomessa vihkimisoikeudet. Jos on, niin mitään maistraattivihikimistä ei tarvita. Sanopa Leenalle, että selvittää tämän asian.
- Onko Leena
menossa naimisiin Suomessa vai miehen kotimaassa?
Jos menee naimisiin ulkomailla islamilaisin menoin, eli imaami suorittaa vihkimisen, niin liiton virallisuus riippuu ko maan laeista. Mikäli kyseisen maan avioliittolaki ei edellytä maistraattivihkimistä, ei sitä myöskään vaadita Suomessa. Tällaisissa maissa yleensäkin pariskunnan lakimies käyttää vihkitodistuksen leimattavana alioikeudessa, jonka jälkeen liitto on virallinen kaikkialla.
Jos taas vihkiminen suoritetaan Suomessa, tulee imaamin olla yksi niistä kolmesta jolla on myönnetty vihkimisoikeus täällä.
By the way, imaamit muuten harvoin vihkivät pariskuntia moskeijoissa. Se ei kuulu islamilaiseen traditioon. Eivätkä läheskään kaikki imaamit suostu vihkimään pariskuntaa, jos he eivät ole molemmat muslimeita - eikä ainakaan moskeijassa. Tämäkin asia Leenan kannattaa selvittää etukäteen. - jhncvhf
Ettei vain kävisi niin, että hän huomaa olevansakin aivan virallisesti naimisissa ja kohta jostain syystä tulee ero ja puolet omaisuudesta häipyy toisen matkaan.
- No, ei
ollenkaan sen takia, vaan ylipäätään siksi, että on kartalla minkä systeemin mukaan pelataan.
Ja ihan niinkuin missä tahansa liitossa, voi islamilaisittain solmitussa avioliitossa laatia avioehdon. Itseasiassa islamilaiseen liittoon kuuluu yhtenä asiana avioliittoa edeltävän sopimuspaperin laatiminen, johon molemmat osapuolet saavat kirjauttaa omia ehtojaan ja vaatimuksiaan. Sitä sitten hitsataan lakimiesten kera sellaiseksi, että molemmat osapuolet pystyvät allekirjoittamaan sopimuksen. Tämä vaan on sellainen asia, josta monetkaan muslimeiden kanssa avioituvat ei-muslimit tiedä (eivätkä edes vaivaudu ottamaan asioista selvää!). Sopimus on itseasiassa huomattavasti kattavampi kuin mikään avioehto. Se myös leimautetaan juridiseksi asiakirjaksi, ja kaivetaan esille mahdollisissa riitatapauksissa, esim. avioeron yhteydessä
- kukin tavallaan
Tätä samaa minä pähkäilin kun mieheni halusi moskeijassa avioon. Me olemme kyllä maistraatissa menneet naimisiin. Mutta minä lopulta kieltäydyin moskeijassa vihkimisestä koska se sitoisi minut kasvattamaan lapseni muslimeiksi enkä saisi kastaa heitä kirkossani. Ja toisaalta en edes ymmärrä, miksi minä solmisin avioliiton vieraan jumalan nimeen kun miehenikään ei voisi solmia sitä minun Jumalani nimeen kirkossa (kirkko ei edes suostuisi vihkimään meitä). Sen lisäksi pelotti kyllä kaikki muut lainopilliset asiat, joihin en tietäisi edes sitoutuvani mm. avioeroasiat. Minä olen tyytyväinen maistraattivihkimykseen ja avioehtooni joka on rekisteröity maistraatissa.
- Minä taas
muslimina olen valinnut uskonnollisen vihkimisen, emmekä ole menneet uudestaan naimisiin maistraatissa. Minulla ei ollut mitään ongelmia lainopillisesti avioliittosopimuksen kanssa. Laadimme sen yhdessä puolisoni kanssa, ja keskustelimme siitä niin lakimiehemme kuin imaamin kanssa. Pikkaisen oli imaamilla nieleskeltävää itse vihkimisen suhteen, koska halusimme tilaisuudesta meidän näköisemme. Aikansa pohdittuaan, imaami kuitenkin totesi etteivät toiveemme ole millään tavalla ristiriidassa islamin kanssa, joten annetaan palaa :)
- rthrthtr
Jumala = Allah, Allah = Jumala
Minun Jumala, hänen Jumala? - Viilaaja
rthrthtr kirjoitti:
Jumala = Allah, Allah = Jumala
Minun Jumala, hänen Jumala?Huomaa vielä tämä paljon kertova pikkujuttu: "Minun Jumala, hänen jumala."
- Jaanastiina43
Muistakaa se avioehto.
- StiinasJaana1
Totuttele myös sääntöön numero one, vain nainen on naimisissa, mies on vapaa menemään.
- ota huomioon
StiinasJaana1 kirjoitti:
Totuttele myös sääntöön numero one, vain nainen on naimisissa, mies on vapaa menemään.
Tuo muuten riippuu paljon siitä mistä maasta muslimimies on kotoisin!
- Voisitko hieman
ota huomioon kirjoitti:
Tuo muuten riippuu paljon siitä mistä maasta muslimimies on kotoisin!
tarkentaa tätä heittoasi? Mitä oikein tarkoitat tuolla 'riippuu paljon siitä mistä maasta muslimimies on kotoisin'? Eiköhän uskonto kuitenkin ole sama kaikkialla, yksilöt vain tulkitsevat sitä eri tavoin saman maankin rajojen sisäpuolella. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi sunnit ja shiat, tai kovin fanaattisesti uskontoon suhtautuva yksilö ja tapamuslimi (vrt. tapakristitty).
- Järjenkäyttö
Kuka täysijärkinen, koulutettu suomalainen nainen menee muslimin kanssa naimisiin?
Ottakaa asioista etukäteen selvää ja unohtakaa ne kauniit puheet!- jokaisen oma järki
Kuka koulutettu,tietävä,sivistynyt kysyy tuollaista??? Islam on uskonto.Jumalaan uskovat ovat viisaita
- muslimin Vaimo
Jos imaami on vihkitoimituksen suorittanut, ja avioliitto on rekisteroity Suomessa, niin se on virallinen. Ilman sen rekisteroimista et ole naimisissa Suomen lain mukaan.
Muuten, ei muslimi liittoa solmita moskeijassa.- Kuten sanottu,
niin ei todellakaan mene näin suoraviivaisesti. Voit tarkastaa asian mistä tahansa maistraatista.
a) Jos Suomessa vihkimisoikeuden saanut imaami (tällä hetkellä 3 kpl) suorittaa vihkimisen, ei siviilivihkimistä tarvita
b) Jos pariskunta vihitään maassa, jossa uskonnollinen vihkiminen riittää, olkoon sitten muslimi, hindu tai vaikka buddhalainen, ei myöskään Suomen laki vaadi siivilivihkimistä
- Annabellan elämää
- Annabellan elämää
- reijter
jos miehellä on esim. vaimo kotimaassaan ja hän ei voi virallisesti mennä Suomessa naimisiin, moskeijassa voidaan suorittaa vihkiminen, usein imaami vaatii että molemmat ovat muslimeita. minulle sanoi eräs muslimi että hän tietää kyllä pariskunnan jotka ovat menneet naimisiin moskeijassa vaikka vaimo ei ole muslimi. samoin jos mies haluaa useamman kuin yhden vaimon se ei suomen laissa ole sallittua mutta ilmeisesti sitten voidaan moskeijassa vihkiä (vai miksi somalinaiset ovat niin usein yksinhuoltajia verrattuina suomalaisnaisiin) harrastavatko he avioliiton ulkopuolisia suhteita suomalaisia enemmän .............
- ghopopkjtdswa
Osuit asian ytimeen somaleista ja muistakin muslimeista. Miksi Suomen valtio ei tee jotain tutkimusta muslimien eroista Suomessa? Suurin osa eroaa taloudellisista syistä. Suomen valtio elättää yhden muslimimiehen vaimot ja niiden lapset. Kalliiksi tulee, kun oman maan vanhukset makaa paskasissa vaipoissa.
Tiedän hyvin kotiutuneita muslimeita myös, en tarkoita heitä tässä kommentissani. Heille suon asumisen Suomessa, mutta hyväksikäyttäjät sais mennä omaan maahansa. En tiedä onko rasismia, minusta se ei ole kuitenkaan. - 8+7
ghopopkjtdswa kirjoitti:
Osuit asian ytimeen somaleista ja muistakin muslimeista. Miksi Suomen valtio ei tee jotain tutkimusta muslimien eroista Suomessa? Suurin osa eroaa taloudellisista syistä. Suomen valtio elättää yhden muslimimiehen vaimot ja niiden lapset. Kalliiksi tulee, kun oman maan vanhukset makaa paskasissa vaipoissa.
Tiedän hyvin kotiutuneita muslimeita myös, en tarkoita heitä tässä kommentissani. Heille suon asumisen Suomessa, mutta hyväksikäyttäjät sais mennä omaan maahansa. En tiedä onko rasismia, minusta se ei ole kuitenkaan.Moniavioisuus on ihan hyvä tapa elää ja kasvattaa lapsia. Lukumääräneutraali avioliitto pitäisi saada säädettyä mitä pikimiten. On aivan älytöntä, että valtio katsoo oikeudekseen määrätä siitä millaisia perheitä kansalaiset saavat perustaa.
- 234423
8+7 kirjoitti:
Moniavioisuus on ihan hyvä tapa elää ja kasvattaa lapsia. Lukumääräneutraali avioliitto pitäisi saada säädettyä mitä pikimiten. On aivan älytöntä, että valtio katsoo oikeudekseen määrätä siitä millaisia perheitä kansalaiset saavat perustaa.
Lukumääräneutraali? Miten aviolitto voi olla lukumääräneutraali? Eikö avioliitossa ole kuitenkin aina tietty määrä osapuolia?
Toinen juttu on se, mitä moniavioisuudella tarkoitetaan. Perinteisesti se on ollut hyvin epätasa-arvoinen ja takapajuinen instituutio. Se on toiminut yhteiskunnissa, joissa naisen asema ei ole ollut kehuttava. Jos moniavioisuus sallittaisiin nyky-Suomessa, sen tulisi tietenkin olla mahdollista yhtä lailla miehille kuin naisillekin. - 213321132
234423 kirjoitti:
Lukumääräneutraali? Miten aviolitto voi olla lukumääräneutraali? Eikö avioliitossa ole kuitenkin aina tietty määrä osapuolia?
Toinen juttu on se, mitä moniavioisuudella tarkoitetaan. Perinteisesti se on ollut hyvin epätasa-arvoinen ja takapajuinen instituutio. Se on toiminut yhteiskunnissa, joissa naisen asema ei ole ollut kehuttava. Jos moniavioisuus sallittaisiin nyky-Suomessa, sen tulisi tietenkin olla mahdollista yhtä lailla miehille kuin naisillekin."Lukumääräneutraali?"
Niin se lukumääräneutraali avioliittohan tarkoittaa sitä, että aviossa on 0 osapuolta toistensa kanssa. Sellaisia avioliittoja on paljon enemmän kuin lukumääräpositiivisia avioliittoja, itse asiassa niitä on ääretön määrä. Mutta kertokaahan joku, millainen on lukumääränegatiivinen avioliitto? - pensselitäti
8+7 kirjoitti:
Moniavioisuus on ihan hyvä tapa elää ja kasvattaa lapsia. Lukumääräneutraali avioliitto pitäisi saada säädettyä mitä pikimiten. On aivan älytöntä, että valtio katsoo oikeudekseen määrätä siitä millaisia perheitä kansalaiset saavat perustaa.
Ei minullakaan ole mitään lukumääräneutraalia avioliittoa vastaan, kunhan sen osanottajat elättävät ja kasvattavat lapsensa ja huolehtivat kaikista puolisoistaan ilman yhteiskunnan apua. Harva työssäkäyväkään siihen pystyy.
Sitä vastaan minulla on paljonkin, että jotkut välineellistävät avioliiton, puolisot ja lapset keinoksi, jolla haalitaan itselle lisää ja lisää verorahaa, isompia asuntoja, vapauksia ja yhteiskunnan palveluita. - mistä puhutaan
pensselitäti kirjoitti:
Ei minullakaan ole mitään lukumääräneutraalia avioliittoa vastaan, kunhan sen osanottajat elättävät ja kasvattavat lapsensa ja huolehtivat kaikista puolisoistaan ilman yhteiskunnan apua. Harva työssäkäyväkään siihen pystyy.
Sitä vastaan minulla on paljonkin, että jotkut välineellistävät avioliiton, puolisot ja lapset keinoksi, jolla haalitaan itselle lisää ja lisää verorahaa, isompia asuntoja, vapauksia ja yhteiskunnan palveluita.Ja täytyy muistaa sekin, että mahdollisuuden ottaa useita kumppaneita täytyy ulottua tasapuolisesti naisiin kuten miehiinkin! "Perinteinen" moniavioisuus, jossa miehellä on mahdollisuus ottaa monta vaimoa, mutta naisella ei edes periaatteessa ole lupa ottaa monta miestä, ei ole millään tavalla hyväksyttävää nykymaailmassa. Tai ainakaan Suomessa.
- munsterhjelm
Parasta mitä voit tehdä ystävällesi Leenalle. Puhu hänelle järkeä luopuakseen tuollaisesta hullusta ideasta naida muslimi. Varjele häntä joutumasta kadotukseen, kirjaimellisesti jo täällä maan päällä. Eihän naisella ja vaimolla ole mitään oikeuksia islamissa.
- velimattiesko
Palautapa mieleesi uutiset Malista, jossa fanaatikot murhaavat muita muslimeita sumeilematta. Ranskalaiset tulivat väliin. Siellä nämä fanaatikot raiskasivat yhden uutisoidun naisen/tytön, muistaakseni kuusi miestä perä perään. Paikalla oli heidän oma imaaminsa, joka vihki vuorossa olevan miehen tuon naisen kanssa ja sitten raiskaus. Raiskauksen jälkeen tapahtui ero, sekin islamin mukaisesti. Samoin menettelivät jokaisen kohdalla, bokus-avioliitto, joka kesti muutaman minuutin, ja sen perään. Kaikki roistot olivat tyytyväisiä, oli noudatettu koraanin määräyksiä ja homma siten pyhitetty koraanin lain mukaan. Ei siinä naiselta kyselty, ei ollut naisella mitään osuutta eikä arpaa päätöksiin. Tilanne osoitti miten sairaasta kultista on kyse. Pitä huoli ettei ystäväsi lähde tuohon 'pyhitykseen' mukaan.
- Tapaus on aivan
järkyttävä, eikä sitä voi puolustella millään tavalla. Mutta jokainen islamia tarkemmin tunteva tietää, että tuo mistä kerroit ei ole hyväksyttävää eikä islamin oppien mukaista. Tässä kuvataan ns. mutah-avioliittoa, joka solmitaan tietyksi ennalta sovituksi ajaksi. Mitä tässä imaami on unohtanut, on se että pystyäkseen vihkimään parin tällaiseen liittoon, tulee myös naisen olla siihen suostuvainen!
Mutah-avioliittoja (= vapaasti käännettynä mukavuus-liitto) ei hyväksytä läheskään koko islamilaisessa maailmassa. Se kuuluu etupäässä shiamuslimeiden perinteeseen. Yleinen käytäntö Iranissa, ja kovasti yleistynyt esim. Egyptissä, jossa turistitypsy pitää saada kellistettyä hotellihuoneessa. Hotellit eivät kuitenkaan saa majoittaa samaan huoneeseen vihkimätöntä paria, joten ei kun imaamin pakeille ja muutamaksi tunniksi naimisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523426Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512422- 1161220
Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu131203Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101094Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per49948- 46894
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019880- 39777
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt198705