No ei siltä vaikuta. Varmasti pääsisi töihin heti vanhus tai vammaispuolelle, mutta 50v. nainen ei ehkä ole paras valinta fyysisesti vaativiin töihin, varsinkin kun se työkokemus ja koulutus lisäkoulutus on tullut hankittua erikoissairaanhoidon puolelta. En rupea valehtelemaan työnantajille enkä väittämään, että ko; osaalueet kiinnostaisivat. No kun eivät ole minun juttuni sorry! :(
Olen vuoden aikana hakenut kymmeniin paikkoihin, joissa aina edelle tuntuu menevän kuitenkin se " 20v. vastavalmistunut tai sosionomi AMK " ???
Itse olen tehnyt työtä aikuis.sos.puolella siis sillä hoitopuolella, ei sos.keskuksissa enkä lasten päivähoidossa.
Minulla on terv.puolen koulutus erikoistumiset lääkeluvat i.m-luvat. aku-koulutus yms. ja työkokemusta kolmesta eri sairaanhoitopiiristä (eli siis kaupungista) vuodesta 1991 lähtien.Monenmoisista työtehtävistä, olen perustanut uutta toimenkuvaa ja osastoa jne. Ei pelkoa , että enää tekisin lapsia tai jäisin hoitovapaalle tms. Mutta ei.... Nykyään työnantajat tuntuvat pitävän tuota sosionomi AMK- koulutusta jonain ihmeitä tekevänä asiana. Se koulutus on kuitenkin ihan anuksesta sorry vaan.
Olen ohjannut työpaikoilla useampaa opiskelijaa, joka on juurikin tuossa koulutuksessa työssäoppimisen jaksolla. Eivät tunnu tietävän oikein mistään mitään, mitään kunnon valmiuksia ei tunnu löytyvän , ei hajuakaan mitä työssäoleminen tai työajat mahtaa tarkoittaa. Ei kuunnella opetusta tai ohjeistusta, istutaan puhelimessa juoruamassa kun pitäisi tehdä työtä. Valitetaan välittömästi opettajalle jos työssäoppimisen ohjaaja vaatii jotakin tehtävänkin. ???
Koko ko; koulutus on suurelta osiltaan ihan surkea. AMK jonne pääsee kun on sen 18v hädin tuskin täyttänyt. Kuinka monella tuon ikäisellä on sosiaali-tervaysalan kokemusta, näkemystä tai edes tajua siitä miten sitä elämää eletään kun ne vanhemmat ja mummot ja kummit on aina kaiken rahoittaneet ??? Kuitenkin pitäisi osata auttaa mm. syrjäytyneitä, monisairaita, päihdeongelmaisia..jne.jne.. juupa juu !! :(
Osaan varmasti tehdä hakemuksen, CV;n, omaan näkemystä, kokemusta ja rautaista ammattitaitoa mutta alanvaihto taitaa olla edessä kun kukaan ei tätä kaikkea tunnu arvostavan.
Totta sekin , että minulle joutuu maksamaan parempaa palkkaa kun vastavalmistuneelle tyttöselle. Mutta sen rahan väärti olen aivan varmasti!
Kusetusta kaikki puhe hoitajapulasta ei se ainakaan työmarkkinoilla näy!
Viimeiksi olin haastattelussa jossa monen hakijan joukosta meitä vain muutama haastatettiin ja mitä sitten oli lopputulos? No eipä palkattu ketään ko; toimeen ?????? Ei selitystä miksei ja miksi ihmeessä edes hakivat. Vaan siinpä taisi olla tämä seikka, että kun LAKI vaatii julkisen haun niillekin toimille johon on jo tavallaan sisäisesti joku palkattu. Tämä laki pitäisi ehdottomasti muuttaa ja pian !!
Minullakin pelkkiä matkakuluja tuli yli 20 e ja ihan turhaan !!! :(
Vai on hoitajista pulaa ??
8
225
Vastaukset
- nena79
Puhe hoitajapulasta tarkoittaa, ja on aina tarkoittanut nimenomaan pulaa työntekijöistä ikääntyneiden palveluissa, eikä sitä, että jokaisella sos terv. alan sektorilla olisi hirvittävä tarve työvoimalle. Eihän sinne vanhus- ja vammaispuolelle kukaan hoitaja menis töihin, jos työpaikkoja ois vapaasti mistä valita esim. sosiaalipuolella. Ja kyllä vanhainkodeissa on töissä todella paljon eläkeikäisiä hoitajiakin tekemässä lisäansioita, ei 50 vee pitäs tuntua vielä missään, jos siitä lähdetään.
Ja kyllä varsinkin vammaispuolella on paljon työtä, missä vaaditaan todella paljon ammatillista osaamista ja sen jatkuvaa kehittämistä, että en sinuna ylenkatsoisi noita aloja yhtään.- Kyllä vetuttaa :((
Sinähän se luit kirjoitukseni "nena79", kuin piru raamattua ????
Ei kyse ollutkaan siittä, etteikö töitä saisi sieltä vanhuspalveluista ja tunnen aika monta itseäni vanhempaa, jotka sitä työtä tekevätkin isolla sydämellä ja hatunnosto siittä heille kyllä!
Mutta kun sitä työtä tuleekin tehdä omasta halusta ja kyllähän se vaan on fyysisesti aika rankkaa touhua, on sitäkin nuorempana keikalla tullut tehtyä ihan riittävästi. Vammaispuolesta minulla ei ole juuri peruskoulutusta enempiä tietoa eikä juurikaan kokemusta ja MINUN työmoraalini sanoo, ettei silloin semmosia töitä tehdä jota ei hallita. Tuskin näiden erikoisalojen tekijätkään minun töihini lähtisi ja ihan suoraan sanoen ei olisi järkevääkään. ANTEEKSI nyt kauheasti, ettei minua kiinnosta enää kouluttautua noille kahdelle osa-alueelle, se kuitenkin minun oma asiani eikö?
En todellakaan YLENKATSO yhtään mitään kuten luulit, vaan olen realisti! En todellakaan lähde vastentahtoisesti tekemään mitään työtä. Ja silloin kun tehdään työtä ihmisten ei koneiden kanssa, on aika itsekäs ajatus mennä hutaisemaan joku duuni kun ei sellaiseen pääse jonka hallitsee!
EI KIITOS !!
- nena79
Eikä se ala sinänsä kiinnosta montaa muutakaan vanhus tai vammaispuolen hoitajaa paljoakaan, mutta jostain se leipä on vaan revittävä, ja jonkun sekin työ on tehtävä. Hoitoalalla nuo unelmat ja todellisuus eivät aina oikein kohtaa.
- Kyllä veetuttaa :((
Olen työskennellyt hoita-alalla siis vuodesta 1991 eli n.22 vuotta !!!
Siihen on mahtunut monenmoista työpaikkaa ja työtehtävää, leikkurista - avopuolelle !
Minä tuskin tarvitsen ohjeistusta siihen, kuinka unelmat ja todellisuus kohtaavat hoitoalalla!! On täysin tiedossa kyllä.
On kamalaa edes ajatella että teette työtä noissa tärkeissä työpaikoisanne vanhus-ja vammaispuolella sellaisella asenteella " ei kiinnosta pätkääkään mutta kun ei muuta saa..." :((((((
Olisko aika sitten vaihtaa alaa tai ottaa tuuminta tauko , ei kuullosta kovin ammattimaiselle nyt tuo, ammattietiikka hakusessa ???? Toivottavsti minua ei vanhana hoida tuollainen hoitaja. :(( - nena79
Kyllä veetuttaa :(( kirjoitti:
Olen työskennellyt hoita-alalla siis vuodesta 1991 eli n.22 vuotta !!!
Siihen on mahtunut monenmoista työpaikkaa ja työtehtävää, leikkurista - avopuolelle !
Minä tuskin tarvitsen ohjeistusta siihen, kuinka unelmat ja todellisuus kohtaavat hoitoalalla!! On täysin tiedossa kyllä.
On kamalaa edes ajatella että teette työtä noissa tärkeissä työpaikoisanne vanhus-ja vammaispuolella sellaisella asenteella " ei kiinnosta pätkääkään mutta kun ei muuta saa..." :((((((
Olisko aika sitten vaihtaa alaa tai ottaa tuuminta tauko , ei kuullosta kovin ammattimaiselle nyt tuo, ammattietiikka hakusessa ???? Toivottavsti minua ei vanhana hoida tuollainen hoitaja. :((Take it easy. En mä itsestäni puhunut vaan havainnoistani ko. aloilta. Keikkaa itselläkin takana. Aika leipiintynyttä porukkaa sieltä löytyy, luulis sunkin tietävän jos kerran oot ollu. Varsinkin vanhustyössä jossa asiakkaat ei osaa sanoa vastaan eikä kertoa huonosta kohtelusta.
Ja eipä tuo omakaan asenteesi tai temperamenttisi ihan sopivimmalta tälle alalle vaikuta, kun nyt siitä lähdettiin puhumaan.. Voisin sanoa sulle ihan samat sanat kuin viimeisessä lauseessasi. - Toinen hoitsu
nena79 kirjoitti:
Take it easy. En mä itsestäni puhunut vaan havainnoistani ko. aloilta. Keikkaa itselläkin takana. Aika leipiintynyttä porukkaa sieltä löytyy, luulis sunkin tietävän jos kerran oot ollu. Varsinkin vanhustyössä jossa asiakkaat ei osaa sanoa vastaan eikä kertoa huonosta kohtelusta.
Ja eipä tuo omakaan asenteesi tai temperamenttisi ihan sopivimmalta tälle alalle vaikuta, kun nyt siitä lähdettiin puhumaan.. Voisin sanoa sulle ihan samat sanat kuin viimeisessä lauseessasi.Melkoinen tulkinta sinulta "neiti negatiivinen" tämä ;
nena79
10.3.2013 17:22
Ja eipä tuo omakaan asenteesi tai temperamenttisi ihan sopivimmalta tälle alalle vaikuta, kun nyt siitä lähdettiin puhumaan..
Ohos en minä tuollaista noista tuon aloittajan viesteistä kyllä löytänyt ???
Olet tehnyt keikkaa terkan puolella ilman kokomeusta ja koulutusta ???
No ei sitten ihme että vanhustenpuoella on huono maine kun kuka vaan siellä huseeraa ??!!
Milläs koulutus ja kokemuspohjalla muuten arvioit tuota sopivuuskriteeriä?
Missä niin sanotaan ettei hoitajilla voisi olla tempperamenttia ja omaa tahtoa ja sen myötä asennetta ja "munaa" ??? Useassa hommassa juuri noita ominaisuuksia hoitajalla pitää ollakin. Ja tuskin kuule alottaja olisi yli kahtakymmentä vuotta alalla ollut ja töitä tehnyt jos ei olisi ollut sopiva hoitajaksi! Ehkä siellä vanhuspuolella voi olla asenteet persiistä mutta ei erikoissairaanhoidossa ikinä!
Sanot että et halua että sinua hoitaisi aloittajan kaltainen hoitaja kun olet vanha?
Ai hoitaja joka välittää ja tekee työtä asenteella ei siksi että "jotain on pakko tehdä" kuten itse kerrot keikkojasi tekevän ????
Oletpas outo typykkä ???
Pelkkää asiaa aloittaja puhuu se lienee oma ongelmasi jos et asiaa ymmärtänyt !Älä silti tule tänne arvostelemaan aika varmasti itseäsi paljon kokeneempaa ammattitaitoista ja aikuista ihmistä.
- Olet uhka
Kyllä vetuttaa ja muilekkin!
Tiedätkö miksi, koska Sinulle pitää maksaa palkkaa paljon. Olet esimerkiksi uhka monelle esimiehelle koska koulutuksesi, kokemuksesi ja osaamisesi on vankka.
Näille vastavalmistuneille voi sanoa mitä vaan ja etenkin teettää. Palkka pieni ja ovat käskytettävissä esimiehen mukaan.
Nykyään valitaan vastavalmistuneita sh/th esimiehiksi ilman johtamisosaamista, koulutusta tai työkokemusta. Koska näistä työnantaja voi kouluttaa eli Suomeksi aivopestä heistä mieleisensä.
Mutta se kertoo myös organisaatiosta, että osaamista ei arvosteta.
Vastavalmistunut, sosiaalipuolen koulutettu sosiaaliohjaaja, sosionomi on halpa työntekijä mutta kovin taitamaton potilashoidossa ja ihan oikeasti pelottaa potilasturvallisuuden nimissä. Koska ei osata yksnkertaisesti asioita.
Missä on laatu, kokemus, osaaminen, koulutus ja asiantuntijuus? Herätkää päättäjät ihan oikeasti todellisuuteen ja palkatkaa osaavaa henkilöstöä. Se on työyhteisöille ja organisaatiolle suuri vahvuus ja imagokin voi nousta eduksenne.
Tsemppiä osaajille ja kokeneille! - lhm.
Älä huoli... itsekin tässä hakenut taas 3 kk töitä tuloksetta kun jäin vuodenvaihteessa pois toisesta työstä... Niin ja olen nuori. Harmittaa pudota siihen kuoppaan kun aina joku pätevämpi, sosiaalisempi tai muuten vaan hyvät puheenlahjat omaava vie paikan nenän edestä. Omalla paikkakunnalla taas vanhuspuolelle on hirvittävän vähän paikkoja. Avoimia työpaikkoja on kymmenkunta hoitopuolelle mutta monessa vaaditaan sellaista osaamista mitä minulla ei suoraan sanottuna ole tai sitten on ehdottomasti omistettava ajokortti ja sitäkään minulla ei ole. Kymmenestä paikasta siis noin 1-3 paikkaa ovat sellaisia itselle mahdollisia työpaikkoja. Kun sanotaan että hoitajille on töitä, kyllä se pitää paikkansa, mutta pitää huomioida ettei kaikki sovi kaikentyyppiseen hoitotyöhön ja kilpailu työpaikoista on kova.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse43703SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933609Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283340Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713322Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202176Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251768- 311506
- 321471
- 911393
- 151323