viime yönä taas

pikaista apua

Viime yönä taas oli jalassa hirveä suonenvetokohtaus, kolmas kerta kuukauden sisällä. Mistähän nämä johtuu, miten voi ehkäistä ja mitä pitäisi tehdä juuri sillä hetkellä kun suonta vetää, jalkaterä ylöspäin vai suoraan alaspäin? Suonenvetokohtauksen jälkeen pohje on pari päivää niin kipeä ettei voi kunnolla kävellä.

14

1648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linda

      popsii magnesiumia ja kohtauksen aikaan pitäs vaan painaa jalkaa lattiaa vasten, sattuu mutta helpottaa äkimmin.
      Magnesiumit otetaan iltaisin (auttaa myös unentuloon).

      • neuvoja

        Kun "kohtaus" tulee laita suolakide suuhun, pitäisi auttaa. Osta merisuolaa ja pieni siitä. Jalan painaminen lattiaa vasten ja magnesium helpottavat.
        Oletko venytellyt jalkalihaksiasi. Ovatko jalkasi kylmät, joskus sukat auttavat, ei saa kiristää.


    • Suolaa

      Jos kerta pohkeen puolelta vetää, niin ylöspäin! Oikeen äkäseen suonenvetoon (=lihaskramppi)on suola hyvä pika-apu! Puoli teelusikallista yleensä riittää ja vettä perään. Ei oo kovin hyvänmakuista, mutta koskas ne tehokkaat lääkkeet hyvältä maistuiskaan?
      Magnesium on tietty hyvä ennaltaehkäisyyn, mutta kantsii ottaa ensin 1,5-2 kertainen annostus muutaman päivän ajan,että saat vajauksen täytettyä.
      t:kokemuksen ääni

      • tietää mistä puhuu

        vaan lattiaa vasten.


      • Kepa

        Olen kuullut, että merisuolakide kielen alle laitettuna tehoaa nopeasti.


    • milla

      magnesiumi auttaa..ja minulla lämpö ennaltaehkäisee

    • .....

      ni kokeileppa lopettaa ne. Mulla veti suonta ihan mielettömän usein, varsinkin yöllä ja uidessa, silloin kun söin pillereitä. nyt ei ole puoleen vuoteen vetänyt kun en ole syönyt niitä...outoa.

    • Antsu1

      Mulle kanssa sanottiin, että magnesiumia. Kun en mielellään magnesiumia munuaisongelmien takia syö, kävin labrassa selvittämässä oliko mulla todellakin juuri magnesiumin puutetta eikä ollut. Paremminkin arvot olivat ihan lähellä ylärajoja.

      Etenkin kesäisin suonenvetoa voi tulla myös nestevajauksesta ja suolatasapainokin siihen vaikuttaa. Jalkojen virheasento liikkuessa voi aiheuttaa ja sitten yllättävä liikunta etenkin kovalla alustalla.

      Mulla suonenvedot vähenivät, kun aloin pitämään öisin kunnon villaisia säärystimiä jaloissa, siis lämpö auttoi.

      Mulla krampissa jalka on niin kipeä, että en saa jalkaterää suoristettua edes lattiaa vasten. Kantapää vaan ei suostunut menemään maahan. Minä yritän kaksin käsin hieroa krampannutta pohkeaa ja sitten kun tilanne pikkaisen laukeaa pyrin painamaan jalkaterää lattiaa vasten.

      Tuo kipu mulla tuntuu vielä seuraavana aamuna ylös noustessa, mutta yleensä laukeaa kyllä siihen eli päiväkausia ei kivusta ole tarvinut kärsiä vaikka yöllä onkin ollut kyyneleet silmissä ja pientä ähinää ja puhinaa pääsee, kun yritän kramppia laukaista :)

      • linda

        munuasiaongelma sulla on? miten se magnesium siihen vaikuttaa/pahentaa? Mä olen taas syöny mankkuja kun tosi pahat krampit kanssa öisin ja ne krampit jää kyllä pois mutta liittyyköhän tämä mankkuihin...mua pissattaa ihan sairaasti, yölläkin neljästä kuuten kertaan saa käydä ja pissaa tulee! ei muita oireita esim. tulehduksesta.???
        Meneekö sulla pohje ihan kivikovaksi sen krampin aikana? mulle niin käy ja sattuu aivan prk.leesti, mutta laukee kun vaan painaa jalkaa lattiaa vasten (josku ei alussa kyllä voi sitäkään tehdä kun on ihan pökkelö koko jalka).


      • Antsu1
        linda kirjoitti:

        munuasiaongelma sulla on? miten se magnesium siihen vaikuttaa/pahentaa? Mä olen taas syöny mankkuja kun tosi pahat krampit kanssa öisin ja ne krampit jää kyllä pois mutta liittyyköhän tämä mankkuihin...mua pissattaa ihan sairaasti, yölläkin neljästä kuuten kertaan saa käydä ja pissaa tulee! ei muita oireita esim. tulehduksesta.???
        Meneekö sulla pohje ihan kivikovaksi sen krampin aikana? mulle niin käy ja sattuu aivan prk.leesti, mutta laukee kun vaan painaa jalkaa lattiaa vasten (josku ei alussa kyllä voi sitäkään tehdä kun on ihan pökkelö koko jalka).

        Diabeettinen nefropatia eli munuaisten vajaatoimintaa (valkuaista erittyy ja KREA koholla). Ei siis mitään varsinaisiin tulehduksiin liittyvää.

        Mulla on kalium koholla ja magnesium kuulemma vaikuttaa helposti kaliumin tasoon nostamalla sitä (näin ainakin yksi läekuri mulle sanoi ja purkin ohjeessakin mainitaan tuo munuaisen vajaatoiminta). Eli vähän niinkuin "suo siellä, vetelä täällä".

        Ja samat kokemukset mullakin, siis kivikovaksi menee... ja sattuu niin maan mahottomasti.


      • linda
        Antsu1 kirjoitti:

        Diabeettinen nefropatia eli munuaisten vajaatoimintaa (valkuaista erittyy ja KREA koholla). Ei siis mitään varsinaisiin tulehduksiin liittyvää.

        Mulla on kalium koholla ja magnesium kuulemma vaikuttaa helposti kaliumin tasoon nostamalla sitä (näin ainakin yksi läekuri mulle sanoi ja purkin ohjeessakin mainitaan tuo munuaisen vajaatoiminta). Eli vähän niinkuin "suo siellä, vetelä täällä".

        Ja samat kokemukset mullakin, siis kivikovaksi menee... ja sattuu niin maan mahottomasti.

        selvä, kiitti vastauksesta.


    • pikaista apua

      Vastauksia tuli, kiitos. Syön Multi Tabs monivitamiinia, pitäisikö sen lisäksi vielä ottaa magnesiumia? Vielä tarkennusta: kipu tuntuu siis pohkeessa ja nyt jäi vielä epäselväksi että kun on sängyssä pitkällään niin pitääkö jalkaterä yrittää saada kohti kattoa vai kohti seinää? Nämä suonenvetokohtaukset tulee aina aamuyöllä, aikaisemmin näitä oli muutama kymmenen vuotta sitten raskausaikoina (nyt en ole raskaana).

      • Enni

        magnesium tosiaan ja sitten se että laitan jalkaterän suoraksi, siis niikui seisois lattialla. ei ojennukseen.


      • Mam

        Monivitamiinipillereitten magnesium ei riitä missään nimessä. Sitä pitää saada vähintään 250 mg päivässä, mieluummin 350 mg, jos aikoo suonenvetoja ehkäistä. Minulla auttoi tuo 350 mg myös raskausaikoina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe