Avioero ja lapsen yökastelu

epätoivoinen

Hei..

Olemme 20 vuotta yhdessä ollut pariskunta. Perheeseen kuuluu 3 lasta joista nuorin on herkkä 11 vuotias poika.

Meillä ei riidellä, eikä avioeroon millään tavalla kuulu draamaa, mutta n. viikko sitten kerroimme lapsillemme, että isä on saanut uuden asunnon ja että eroamme.

Tämä 11 vuotias oli erittäin järkyttynyt, uutinen tuli yllätyksenä ja häntä harmittaa kovasti. Pidätteli itkua ja sanoi että häntä harmittaa suuresti.

Nyt jo 6 kk poissa ollut yökastelu alkoi uudestaan 3 vrk uutisen jälkeen.

Onko muilla kokemuksia,että yökastelu alkaa uudestaan? Vai olikoko tämä vain sattumaa ja kertavahinko. Tämä on hänellä muutenkin ollut kausittaista, saattaa olla 2 kk kuivia kausia ja pidempiä ns. vahinkokausia.

Poika on aika hiljainen eikä hirveesti juttele tunteistaan.

Onko vinkkejä miten lasta voidaan tukea nyt kun uutinen on kerrottu koko perheen läsnäollessa, on yritetty selittää,että emme ole riidoissa ja edelleen voimme asioita yhdessä perheenä tehdä.

4

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jfidjsjl

Kannattaa ottaa yhteyttä perheneuvolaan missä lapsi pääsee purkamaan tunteitaan tai koko perhekin jos tarvetta. Sieltä myös osataan ohjata eteenpäin oikealle taholle jos tuntuu että joku muu olisi parempi paikka tukea poikaanne.

Terveyskeskukseen voi myös ottaa yhteyttä ja jutella asiasta lääkärin kanssa. Koulussa on kuraattori jos koulunkäynnissä alkaa tulemaan ongelmia.

Tukea kyllä saa kun sitä osaa hakea, jonoja voi olla mutta kuitenkin jossain vaiheessa näihin pääsee.

• hmm.

Lasten yökastelu voi johtua myös hormoneista, googlaa. Minusta ei pitäisi olla koko ajan perheenä jotain tekemässä, poika kai tarvitsee ihan isän omaa aikaa? Tai äidin. Ja ettei isä ole poissa koko ajan? Kokee isän turvaksi? Vai ihan päinvastoin, isä ei ole turva? Tai sitten joku on tehnyt pahaa pojalle? Kuka ja mitä?

Lapsi ei saa riittävästi huomiota jos vanhemmilla on aina joku toinen lapsi hyysättävänä. Ja että aina muun perheen läsnäollessa keskustellaan kaikki, eikä käydä henkilökohtaisesti läpi mitään? Outoa! Ei ihme jos joku jää kaivelemaan, ei kai hän koko perheen läsnäollessa sano mitään! Positiivinen tuki yksityisesti on lapsille tärkeää, ettei jää vaivaamaan. Kysymyksiä haluaa kysyä.. Ja ettei syytä itseään mistään.

Miksi isä muuttaa kauas eikä lähelle?

• sekin vielä

Isossa perheessä voi myös stressata jatkuva hälinä? Melu?

• Pienen suuri suru
        sekin vielä kirjoitti:

Isossa perheessä voi myös stressata jatkuva hälinä? Melu?

Ehkä se, että mitään draamaa ei ole, voi olla haitaksikin. Poika ei ymmärrä, miksi isä lähtee, ja luulee sen johtuvan siitä että on itse ollut paha eikä isä enää halua asua hänen kanssaan. Poika tuntee mielessään, että isä hylkää hänet. Se on kova sanaton suru, viha ja epätoivo pojalle joka on iässä, että isän esimerkki ja läsnäolo on tärkeää. Lue erokirjallisuutta, jossa kerrotaan lasten surusta ja oikeasta kohtelussa eron kohdatessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2852
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2658
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2072
    Aihe