Pidättekö miehen sukuun yhteyttä?

Heli 1968

Mies Pohjois-Afrikasta, ja on hyvin laiska pitämään yhteyttä sukuunsa, asustavat Pohois-Afrikassa.
Lasten kannaltakin on harmi, kun isän puoli suvusta on jäänyt ihan vieraaksi - suhteemme alkuaikoina kyläilimme siellä muutaman kerran, ja tiedän, että suvussa ei ole vika - todella ihania, lämminsydämisiä ihmisiä.
Kun mies ei ole pitänyt yhteyttä, en ole enää yksinkään jaksanut kortteja väsätä...itsellä sukua vähän, ja lapset ovat vailla sukulaisia - harminpaikka tosiaan .
Miten teillä, pidättekö yhteyttä?

8

314

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaymaummAli

Hei! Mieheni perhe on marokosta ja olemme käyneet siellä, toivottavasti pääsemme pian uudelleen käymään, jos Luoja suo. Joka viikko soitellaan skypen kautta :)

• Chom chom

Yhteydenpito on miehen vastuulla. Miehen kotimaassa käymme parin vuoden välein. Miehellä on sisaruksia, joilla on lapsia ja lapsenlapsiakin, mutta muuten suku on aika pieni, koska vuosikymmenien takaisten riitojen takia välit osaan sukulaisista ovat katkenneet (jo ennen mieheni syntymää). Ja osa on tietysti jo kuollut, sodan aikana tai sen jälkeen.

Yhteydenpidon tavat ovat erilaiset kuin Suomessa: ei ole tapana lähetellä kortteja, muistaa syntymäpäivänä tms. Alkuvuosina kirjeenvaihto oli säännöllistä, joskin osa kirjeistä hävisi matkalla ja aina sai miettiä, mitä kirjoittaa, kun kirjeet usein avattiin. Etenkin vanhemmille piti kirjoittaa aika muodollisesti. Puhelimella soittaminen oli kallista, eikä mieheni perheenjäsenten kotoa voinut soittaa ulkomaille ollenkaan. Nykyään sähköinen yhteydenpito on yleisempää ja helppoa, kun yksityishenkilöilläkin saa olla nettiliittymä kotona.

Lapset ovat päässeet tutustumaan serkkuihinsa, setiinsä ja täteihinsä ja näkemään, mistä isä on kotoisin. Hiukan harmittaa, kun välit voisivat olla läheisemmätkin, mutta kaikki ei mene aina niin kuin haluaisi. Vaikka perheenjäsenet kuinka vaikuttaisivat ihanilta, taustalla voi olla lapsuudesta juontuvia juttuja. Mun mieheni asema perheessään oli/on aika matalalla iästä ja ennen kaikkea äidin toiminnasta johtuen, mikä on etäännyttänyt välejä. Tuntuu, että sisarustensa silmissä mieheni ei vieläkään ole aikuinen. Sen lisäksi joillakin on katkeruutta siitä, että mieheni pääsi aloittamaan uuden elämän. Ja kun hän on nuorimmasta päästä, vanhemmilla sisaruksilla on oikeus neuvoa asiassa kuin asiassa.

Mä itse pidän tosi epämiellyttävänä sitä, että mieheeni yritetään vaikuttaa mun kautta. Näkemykset vaimon asemasta ovat näemmä aika erilaiset. En koe velvollisuudekseni yrittää kääntää mieheni päätä suuntaan tai toiseen, vaan puhumme asioista keskenämme ja annamme ehkä enemmän vapauksia toisillemme kuin mieheni suvussa on tapana. Vaatii joskus lujia hermoja, mutta matkoilla pyrimme välttämään turhia riitoja sukulaisten kanssa- koska asumme Suomessa, voimme kuitenkin tehdä oman päämme mukaan.

• Soitellaan

appivanhemmille sekä miehen sisaruksille pari kertaa viikossa, joskus useamminkin. Käydään heidän luonaan kerran tai kaksi vuodessa, ja miehen vanhemmat ovat olleet pari kertaa meillä. Eli ilmeisesti pidämme kohtuullisen tiiviisti yhteyttä. Eikä yhteydenpito ole kummankaan 'harteilla'. Olenpa ollut ominenikin anoppilassa viikonpäivät, kun miesväki lähti keskenään trekkailemaan. Ja anopin kanssa soitellaan, ja jutellaan niitä näitä aina kun huvittaa.

• turkinvaimo

Aviomieheni on turkkilainen. Suomessa asuviin sukulaisiin pidetään jatkuvasti yhteyttä ja vieraillaan toistemme luona viikottain. Turkissa asuvia sukulaisia nähdään kerran pari vuodessa, muutoin puhutaan skypessä muutaman kerran viikossa. Osaan myös mieheni äidinkielen, joten kieli ei ole ongelma. Suomessa asuvien kanssa puhutaan lähinnä suomea, koska vierastan vähän turkin kielen puhumista ja puhun sitä vain pakosta :D Lapsia meille ei ikävä kyllä ole siunaantunut, mutta jos niitä tulee niin tottakai haluan heidän tietävän molempien vanhempiensa "juuret".

Oma sukuni on täynnä rasisteja alkkiksia, joten näihin ei olla minkäänlaisissa yhteyksissä :D Vanha mummoni (87v) on kyllä todella ihastunut mieheeni ja käydään häntä aina välillä moikkaamassa.

• kevät tuuli

Pidämme ehdottomasti!

Olen saanut mieheni kotimaasta uuden, ihanan, lämminhenkisen perheen! Todella erillaisen kun minun sukuni täällä Suomessa. Varsinkin anoppini on suloinen ja me pystymme kommunikoimaankin vaikka hän ei englantia enkä minä kovinkaan paljon arabiaa osaa.

Kai se on vähän itsestäkin kiinni, miten asioihin suhtautuu. Tiedän pareja, joissa suomalaispuoliso ei aina jaksaisi lähteä "sukuloimaan" toiseen maahan, kun aina pitää hymyillä, suudella poskille, kysellä kuulumiset ja viettää todella tiivistä perheaikaa sukulaisten kesken.

Suomalaisilla "oma rauha ja oma henkilökohtainen tila" on käsitteitä, jotka eivät ihan kaikissa maissa ole samat.

Oli minullakin, kun olimme viettämässä lomaa mieheni kotimaassa, varuduttava siihen että anoppi saattoi joskus jo seitsemän aikaa tulla kolkuttelemaan ovelle ja tarjoilemaan teetä.

Mutta jos itse pitää sosiaalisista tilanteista ja erillaisista ihmisistä, ei omaa sukuaan tarvitse kaihtaa :)

• Kentauri1

Kun lukee tämänsivun kirjoituksia, niin tuntuu siltä kuin puolet suomalaisnaisista olisi naimisissa, tai menossa naimisiin mustan, tai arabimiehen kanssa.
      Mihin tämä lopulta päätyy?

• Kontulan favela

Googleta Brazilia. Siihen se päättyy.

• Lucrezia*
        Kontulan favela kirjoitti:

Googleta Brazilia. Siihen se päättyy.

Nojoo. Ei ja kyllä. Itse en pidä kovin ahkerasti omaan sukuuni yhteyttä, kerran kahteen viikkoon soittelen/käyn tapaamassa. Avokkini taas puhuu viikoittain puhelimessa oman perheensä kanssa.

elikkäs. Aika perusmeiningillä mennään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3992
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      837
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe