EWEP Lontoo

curious1

Onko kukaan ollut ewep:n kautta töissä Lontoossa? Sivuilla luki että A- tason englanti on kriteerinä, eli siis ylioppilastutkinto. Pitääkö siis odottaa että saa lakkiaisissa todistukset, ja 'viralliset' laput? Ois kova hinku päästä Englantiin, kertokaahan kokemuksia!

11

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Londoni

      siis huonosti kirjoitettu tuo niitten webbi sivu ulkomaalaisia ajatellen. " A- Levels minimum or equivalent (Abitur, Baccalaureat, Bachilerato, Matura Studentexamen Ylioppilastutkinto) " tarkoittaa sita etta sinulla on lukion englanti. Taalla UK:ssa lukiota vastaa "A-levels" joka on minimi vaatimus (tai vastaava koulutus). Voit varmaan hakee jo ennen kun on lappu kourassa (esim. vaikka lukion valitodistuksilla). Toi ei nyt nayta mitenkaan hyvalle sivulle/agentille ja tarkemmin katsottuna taitaa olla rahastus mielessa...
      "The TOTAL administrative and accommodation fee for our services is £272.00 (£30.00 membership fee plus £242.00 agency fee, free employment service and £7.00 E.W.E.P. bank charges). "

      Jos hinku on englantiin niin ei sun tarvitse todellakaan noin paljon rahaa siihen pistaa. NI numeron voi kayda hakemassa ilmaiseksi ja asuntokin loytyy varmasti... Kahvila/pubi duuneja taalla on pilvin pimein.

    • santeri5

      Mä lähin töihin Allianssin kautta, joka on siis kytköksissä myös tähän EWEP:iin. Työpaikan sai vaivattomasti ja tarvit työn ja osoitteen että saat NI-numeron (vastaa suomen sotua). Pankkitiliä et voi avata ilman työtä ja osoitetta eli ei sinnekkään ny ihan niin vaivatonta oo "vaan muuttaa". Uskoisin että kaikilla suomalaisilla on vähintään a-tason kieli, usko pois että kyllä me siellä vaan hyvää ja ymmärrettävää englantia puhutaan!
      Jos päädyt lähtemään tämmösen järjestön kautta hotellialan töihin (pääsisit ainakin alkuun niinkun minä ja sitten kun asiat on kunnossa, voi rueta ettimään muuta työtä jos haluaa), on aika randomia että minne joudut. Mulla kävi hitonmoinen tuuri mun hotellin kanssa mutta kuulin myös vähän karummista oloista.

      • Nikolai9999

        Pankkitilin avaamiseen ei kyllä mitään työpaikkaa tarvita. Minulta ei ainakaan kysytty työstä yhtään mitään. Osoitteen todisteeksi riitti kutsukirje NI haastatteluun jossa kaiken lisäksi oli nimikin kirjoitettu väärin. Ylipäätään säännöt pankkitilin avaamisessa eivät ole kiveen kirjoitetut. Jos yksi konttori kieltäytyy, voit huoletta marssia vaikka saman pankin toiseen konttoriin ja todennäköisesti myös hoitaa asiasi ilman mitään ongelmia. Eri pankkiketjuilla on omat sääntönsä joten jos yksi kieltäytyy, marssit toiseen.

        Sama koskee NI numeroa. Työ ei ole vaatimus numeron myöntämiselle mutta saattaa helpottaa asiaa. Itse printtasin muutaman sähköpostikeskustelun rekryfirmojen kanssa käydystä viestittelystä eikä muuta vaadittu.

        Itseltäni ei ole koskaan kysytty yhtään kertaa mitään muita todistuksia kuin henkilöllisyystodistus eli passi. Tärkeämpää on pärjätä haastattelussa ja mahdollisissa testeissä.

        Välittäjäfirmat ovat rahastusta. Firrmoja on satoja ja agentteja tuhansia eikä niitä kiinnosta mikään muu kuin rahan teko. Jonkinlaista hyötyä niistä saattaa olla työpaikkaa etsiessä mutta ne eivät ole välttämättömiä. Oma aktiivisuus on tärkeämpää.

        Nuo "maahanmuuttamisessa auttavat" firmat ovat puhdasta rahastusta. Miksi maksaisit kenellekään sellaisten asioiden hoidosta jotka voit itse tehdä pienellä vaivalla ilmaiseksi?


    • entinen nuori

      Oi EWEP vielä olemassa :) Itse olin sitä kautta Lontoossa 16 vuotta sitten. Olin nuori ja tietämätön eikä netin käyttö ollut vielä yleistynyt. Silloin vain harvalla oli edes sähköpostia :D. Omakokemuskeni oli muutamaa poikkeusta lukuunottamatta hyvä. Kiva asunto ja työ järjestyi vaivattomasti. Toimintaa silloin vetänyt ranskalaismies ei itse puhunut kummoistakaan englantia ja juuri lukiosta päässeen oli vaikea saada aksentista kiinni. Nyt jos lähtisin niin luottaisin omatoimisuuteen, mutta kyllä nuo toimistot kynnystä madaltavat, kun ensimmäistä kertaa lentää pesästä.

    • 19 + 18

      Pikaisen vilkaisun perusteella sanoisin että aika on ajanut ewepin ohi jo kauan sitten. En keksi mitään järkevää perustetta miksi noista palveluista pitäisi maksaa noin poskettomia summia.
      Omatoiminen löytää töitä kyllä nopeasti. Tuon tyyppisiä työpaikkoja kaupunki on pullollaan. Tosin niin on kyllä työnetsijöitäkin joten jos heillä on valmiita kontakteja niin se on ainoa etu mitä he voivat tarjota.
      Rekryfirmoja on satoja jos ei jopa tuhansia eikä niille tarvitse itse maksaa mitään. Työnantaja maksaa palkkion tai sitten palkanmaksu kiertää heidän kauttaan ja he ottavat siivun joka tilistäsi. Jos joku on palkkiota vailla, mene toiseen firmaan. Tuollaiset työpaikat tosin menevät enemmän "lappu ikkunassa" periaatteella joten niitä ei välttämättä rekryfirmoilla ole.
      Flat sharen tai room sharen löytää noilla hinnoilla helposti itsekin. Tosin taso ei tuolla summalla välttämättä päätä huimaa. (Ole varoivainen sen Council Taxin kanssa...)
      NI numero ei maksa mitään.
      Pankkitilin avaaminen ei maksa mitään.

      En näe mitään perusteita miksi maksaisin mitään niistä "palveluista" jota ewep tarjoaa.

      Lopuksi pari pikku neuvoa.
      Älä usko mitään mitä sinulle luvataan jos siitä ei ole mustaa valkoisella äläkä aina sitäkään.
      Ymmärrä että työpäiväsi ei välttämättä ole 8 tuntia päivässä. Se voi olla yhtä hyvin 2 tuntia päivässä tai 12 tuntia päivässä. Ole tarkka mihin sitoudut.
      Olet minimipalkkatyössä, Jos alat pullikoida mistään, tilallesi on sata tulijaa.
      Ota selvää kauanko commute oikeasti kestää ja laske paljonko se maksaa. Halpa kämppä voi tulla yllättävän kalliiksi laitazonella sillä oyster kallistui jälleen kerran vuoden vaihteessa.
      Älä lähde reissuun persaukisena. Varaa vähäntään 3-4 kuukauden vuokra ja ruokarahat tilillesi enne kuin nouset koneeseen.

      Ja lopuksi tärkein neuvo. Jos tekee mieli lähteä niin lähde ettei sitten vanhana kaduta ettet lähtenyt mutta suunnittele etukäteen.
      Matkailu avartaa ja kasvattaa.

    • Londoni

      etta "amen" ^^ joku jaksoi kirjoittaa nuo ajatukset tanne mita yritetaan selvittaa joka ikinen kerta :) Elekee missaan nimessa lahteko mihinkaan missa tarvii jotain rahaa maksaa palveluista jotka ei kaytannossa maksa mitaan...
      Kysykaa neuvoja tai selatkaa niita Lontoon suomalaisilta (finnish people living in London facebook ryhmasta). Ei maksa mitaan...

      • curious1

        Huh, kiitos kaikille vastauksista! Tuli kyllä vastauksia jotka pisti miettimään ja sain paljon lisä infoa! Pitkän harkinnan jälkeen oon edelleen suuntaamassa Englantiin, ja lohduttavaa kuulla ettei tarvitse odotella lakkiaisiin! Englantia tullut tuo 12 v opiskeltua joten ei auta ku luottaa itteensä. Kun oon yksin lähdössä, niin voi olla että joudun turvautumaan ewep:seen, vaikka maailmaa onki tullut nähtyä niin voi olla turvallisempaa mennä järjestön kautta kun ekaa kertaa muuttaa ulkomaille! Jospa sit pari kk oon paskaduunis ja jaloilleni päästyä alkaisin ettiin omaa kämppää ja duunii :)..


      • Londoni
        curious1 kirjoitti:

        Huh, kiitos kaikille vastauksista! Tuli kyllä vastauksia jotka pisti miettimään ja sain paljon lisä infoa! Pitkän harkinnan jälkeen oon edelleen suuntaamassa Englantiin, ja lohduttavaa kuulla ettei tarvitse odotella lakkiaisiin! Englantia tullut tuo 12 v opiskeltua joten ei auta ku luottaa itteensä. Kun oon yksin lähdössä, niin voi olla että joudun turvautumaan ewep:seen, vaikka maailmaa onki tullut nähtyä niin voi olla turvallisempaa mennä järjestön kautta kun ekaa kertaa muuttaa ulkomaille! Jospa sit pari kk oon paskaduunis ja jaloilleni päästyä alkaisin ettiin omaa kämppää ja duunii :)..

        Tule nyt edes niin etta sulla on jotain varaa olla taalla ilman toita eli ela lahde tyhjan paalle. Ikina ei tieda mita tapahtuu matkalla olit Ewepin kautta tai et. Ei tuo jarjesto takaa missaan sita etta kahden paivan oleskelun jalkeen saattaa olla toiminta niin etta et pysty olemaan taalla syysta tai toisesta. Huom. heilla ei ole mitaan takauksia missaan webesivuilla ja varmaan ei sopimuksissakaan.

        Siis saasta sen verran rahaa etta pari/kolme kuukautta parjaat omillasi (esim pari tonnia). Itse lahdin tanne niin etta oli tyopaikka *pask4 tosin" jossa 'kestin' sen 2 kuukautta mutta voin sanoa etta ei ollut mikaan kiva kokemus ja olin aika hilkulla etten lahtenyt silloin kotio - paikallinen suhde pelasti, mutta muuten olisin lahtenyt Suomeen silta istumalta. Tama oli siis aikoja sitten ja olosuhteet tyollistymisessa yms. elamisessa ovat hieman erilaiset nykyisin.

        Taalla useampi kirjoittaja on vaan kokenut taman karun alun ja luotto on mennyt rahantekojarjestoihin jotka toimivat nyhtamalla tietamattomilta ulkomaalaisilta rahat, mutta jokainen taplaa tyylillaan...


      • curious1
        Londoni kirjoitti:

        Tule nyt edes niin etta sulla on jotain varaa olla taalla ilman toita eli ela lahde tyhjan paalle. Ikina ei tieda mita tapahtuu matkalla olit Ewepin kautta tai et. Ei tuo jarjesto takaa missaan sita etta kahden paivan oleskelun jalkeen saattaa olla toiminta niin etta et pysty olemaan taalla syysta tai toisesta. Huom. heilla ei ole mitaan takauksia missaan webesivuilla ja varmaan ei sopimuksissakaan.

        Siis saasta sen verran rahaa etta pari/kolme kuukautta parjaat omillasi (esim pari tonnia). Itse lahdin tanne niin etta oli tyopaikka *pask4 tosin" jossa 'kestin' sen 2 kuukautta mutta voin sanoa etta ei ollut mikaan kiva kokemus ja olin aika hilkulla etten lahtenyt silloin kotio - paikallinen suhde pelasti, mutta muuten olisin lahtenyt Suomeen silta istumalta. Tama oli siis aikoja sitten ja olosuhteet tyollistymisessa yms. elamisessa ovat hieman erilaiset nykyisin.

        Taalla useampi kirjoittaja on vaan kokenut taman karun alun ja luotto on mennyt rahantekojarjestoihin jotka toimivat nyhtamalla tietamattomilta ulkomaalaisilta rahat, mutta jokainen taplaa tyylillaan...

        Joo, hyvä huomio että ei ole mitään takauksia.. Kiitos paljon neuvosta, pitää todellakin ottaa säästöt mukaan jotta pärjää pahimmassakin tapauksessa. Osaapahan ainakin varautua, kun kuulee näitä huonompiakin kokemuksia :-)


    • 19 + 19

      Ota hieman käteistä mutta jätä suurin osa suomen pankkitilille siksi aikaa että saat täkäläisen tilin avattua. Varmista suomalaisesta pankistasi että korttisi toimii myös ulkomailla.
      Vaihtokurssi on aika pepusta tällä hetkellä joten sen kanssa kannattaa olla tarkkana.
      Jos otat käteistä mukaan, £20 seteliä suurempaa (£50 on suurin) ei kannata vaihtaa sillä viiskymppisiä ei välttämättä joka paikassa oteta vastaan.
      Matkashekkejä (vieläkö niitä on edes olemassa?) ei kannata ostaa. Ne eivät kelpaa välttämättä edes pankeissa ja ovat kalliita.

      Kun olet hommaamassa omaa kämppää, älä maksa mitään etukäteen. Raha vaihtaa omistajaa vasta sitten kun avaimet on kourassa ja olet kokeillut että niillä oikeasti avautuu ovi. Maksa aina vuokrasi suoraan landlordin pankkitilille standing orderilla.

      Mitähän muuta vielä...
      Kysele jos jotain tulee mieleen niin koetetaan vastailla.

      Tervetuloa!

      Lontoo on hieno kaupunki josta löytyy taatusti aina jotain tekemistä.

      Nokka kohti uusia pettymyksiä. ;)

      "When a man is tired of London he is tired of life; for there is in London all that life can afford."
      Samuel Johnson

      • Curious1

        Tulipas hyvää infoa, en tajunnutkaan että on noin monta asiaa pitää ottaa huomioon! Ja hyvä varautua etukäteen tohon asuntojuttuun, ei tule edes ajatelleeksi miten eritavalla asioita hoidetaan toisella mantereella! Mutta onneksi oon nyt saanut hirveesti hyviä vinkkejä, ehkä tästä selvitään teidän avuliaisten ihmisten neuvoilla! :) ja nytpä ei tuu mieleen mitään erikoisempaa kysyttävää, mutta kaikki kokemukset ja info enemmänkuin tervetulleita. Ja Lontoo todella on ihana paikka, en malta odottaa että pääsee ihmettelemään kaupunkia 'paikallisen' silmin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe