Miten hillitsette napostelua?

tyttö 21v

Ajattelin tulla tänne asiantuntijoilta kysymään, koska itse olen aivan hukassa!

Olen (vielä) normaalipainoinen nuori nainen ja aloitin masennuslääkkeen syömisen n. 3viikkoa sitten. Siitä asti ruokahalu on ollut aivan käsittämättömän kova kokoajan. Maha ei tunnu olevan oikeastaan täynnä, tai sitten kun on tekee kuitenkin mieli makeaa tai jotain herkkuja.

Olen ollut ostamatta mitään herkkuja kotiini ja siitä seurasi se että avomies lähti yöllä ABC:lta ostamaan mulle ruokaa kun tuli hermoromahdus. Jos en saa jotain naposteltavaa tulen hulluksi - olen ärtynyt ja ärsyyntynyt, itken, raivoan...

Miten tuota napostelua voi oikein hillitä niin etten tule hulluksi!?

26

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cuba libre

      Riittävä, säännöllinen ravinto hillitsee napostelua. Ja pahan varalle naposteluporkkanat.

      Liika napostelu on usein seurausta siitä, että normi ravinto on kuralla, ei riittävästi ravintoa kehon tarpeisiin, nääs.

      • tyttö 21v

        Pitäisikö mun nyt sitten yhtäkkiä muuttaa koko ruokavalioni? Ennen mulla ei siis ollut tälläistä ongelmaa, saatoin syödä välipaloja mutten tullut hulluksi jos en saanut niitä ja saatoin olla syömättäkin monta tuntia.


      • cuba libre
        tyttö 21v kirjoitti:

        Pitäisikö mun nyt sitten yhtäkkiä muuttaa koko ruokavalioni? Ennen mulla ei siis ollut tälläistä ongelmaa, saatoin syödä välipaloja mutten tullut hulluksi jos en saanut niitä ja saatoin olla syömättäkin monta tuntia.

        Ei todellakaan pidä, kuka on niin väittänyt? Mutta mieti että voisitko sitä jollain tavalla sitä hieman tasapainottaa, katsoa että jos vaikkapa hieman säännöllisempi rytmi toimisi paremmin? Tutkittua tietoa nääs. Ei laki kiellä, mutta miksi sitten edes kyselet mitään...

        It's up to you.


      • tyttö 21v
        cuba libre kirjoitti:

        Ei todellakaan pidä, kuka on niin väittänyt? Mutta mieti että voisitko sitä jollain tavalla sitä hieman tasapainottaa, katsoa että jos vaikkapa hieman säännöllisempi rytmi toimisi paremmin? Tutkittua tietoa nääs. Ei laki kiellä, mutta miksi sitten edes kyselet mitään...

        It's up to you.

        Ai luulin että syytit jotta normiravintoni olisi kuralla. Syön siis ihan kotiruokaa, koulussa kouluruokaa ja muutoin hedelmiä, hedelmäsoseita, leipää ja jukurtteja. En oikein tiedä miten voisin muuttaa ruokavaliotani muuten kuin muuttamalla sen sitten kokonaan - joku luolamies ruokavalio tai karppaus. Olen oikeasti ihan pihalla ravintoasioista.

        Miksikö kyselen? Viittaatko että sun vastaus on ainoa oikea ja jos se ei kelpaa niin parempi mennä nurkkaan itkemään ja syömään sipsejä?


      • cuba libre
        tyttö 21v kirjoitti:

        Ai luulin että syytit jotta normiravintoni olisi kuralla. Syön siis ihan kotiruokaa, koulussa kouluruokaa ja muutoin hedelmiä, hedelmäsoseita, leipää ja jukurtteja. En oikein tiedä miten voisin muuttaa ruokavaliotani muuten kuin muuttamalla sen sitten kokonaan - joku luolamies ruokavalio tai karppaus. Olen oikeasti ihan pihalla ravintoasioista.

        Miksikö kyselen? Viittaatko että sun vastaus on ainoa oikea ja jos se ei kelpaa niin parempi mennä nurkkaan itkemään ja syömään sipsejä?

        Ei minulla ole mitään innostusta ruveta väittelemään, että kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Mutta ilmeistä on, että jokin on pielessä jos täytyy jatkuvasti napostella?

        Tässä koitan arvuutella, että mikä on pielessä, mahdollisten lääkkeiden vaikutusten lisäksi. Syöthän kunnon päivällisen? Jotain sellaista, mikä ei ole vain hedelmiä, soseita leipää sekä jugurttia? Ainakin itse jäisin nälkäiseksi jos söisin suuren osan päivästä pelkkää sosetta sekä jugurttia, joista molemmat eivät sellaisenaan erityisen hyviä ruokia ole.

        En tiedä, kerroitko kaikkea, mutta vähän kuulostaisi ettet syö lihaa/kalaa/kanaa etkä myöskään kasviksia kouluajan ulkopuolella -> ongelmia.


      • cuba libre
        tyttö 21v kirjoitti:

        Ai luulin että syytit jotta normiravintoni olisi kuralla. Syön siis ihan kotiruokaa, koulussa kouluruokaa ja muutoin hedelmiä, hedelmäsoseita, leipää ja jukurtteja. En oikein tiedä miten voisin muuttaa ruokavaliotani muuten kuin muuttamalla sen sitten kokonaan - joku luolamies ruokavalio tai karppaus. Olen oikeasti ihan pihalla ravintoasioista.

        Miksikö kyselen? Viittaatko että sun vastaus on ainoa oikea ja jos se ei kelpaa niin parempi mennä nurkkaan itkemään ja syömään sipsejä?

        Ja vastaukseni kysymykseesi: "Miten hillitsette napostelua"

        Minä hillitsen sitä syömällä kunnolliset pääateriat, jotka sisältävät kaikkea mitä ihminen tarvii ja koostumus myös sellainen, että se täyttää.

        Lisäksi hankin terveellistä naposteltavaa, kuten porkkanat.

        Koululounaasi ilmeisesti sellainen on ihan ookoo ateria, etenkin jos otat myös salaattia mukaan ja syöt myös sitä jytkympääkin tavaraa sopivasti. Miten päivällinen?


      • Anonyymi
        tyttö 21v kirjoitti:

        Ai luulin että syytit jotta normiravintoni olisi kuralla. Syön siis ihan kotiruokaa, koulussa kouluruokaa ja muutoin hedelmiä, hedelmäsoseita, leipää ja jukurtteja. En oikein tiedä miten voisin muuttaa ruokavaliotani muuten kuin muuttamalla sen sitten kokonaan - joku luolamies ruokavalio tai karppaus. Olen oikeasti ihan pihalla ravintoasioista.

        Miksikö kyselen? Viittaatko että sun vastaus on ainoa oikea ja jos se ei kelpaa niin parempi mennä nurkkaan itkemään ja syömään sipsejä?

        Jos googlaat lääkkeesi, jota sait, niin löydät varmasti listan sivuvaikutuksista. Useisiin masennukseen annettaviin lääkkeisiin liittyy painonnousu ja nälän lisääntyminen.
        Aina ei voi vaihtaa lääkettä toiseen, koska jotkut ovat kalliita ja varattu vain harvoille.
        Ojasta allikkoon tuntuu lääkärisi sinut auttaneen.

        Suomessa on useita ilmaisia paikkoja halukkaiden omahoitoon.
        terveyskylä.fi, terveyskirjast.fi, käypähoito.fi ja monia muita.


    • voiei

      Onko masennuslääkkeet sinulle aivan välttämättömiä? Onko annostus/merkki oikea?

      Kiinnitä huomiota siihen mitä syöt ruoka-aikoina. Yritä keksiä jotain tekemistä, itselläni naposteluntarve iskee yleensä joutilaana tai stressaantuneena.

      • tyttö 21v

        Syön Mirtazapinia 15mg vuorokaudessa unettomuuteen ja masennukseen. Se on muuten tosi hyvä lääke - iltaisin väsyttää hirveästi ja päivä päivältä alkaa tuntua paremmalta elämisen halukin...

        Tuo tekemättömyys saattaa kyllä olla mun pulma! Vietän usein illat yksin koneella istuen, koska en jaksa tehdä mitään muuta.. Pitäisi varmaan rueta lenkkeilemään!


      • Anonyymi
        tyttö 21v kirjoitti:

        Syön Mirtazapinia 15mg vuorokaudessa unettomuuteen ja masennukseen. Se on muuten tosi hyvä lääke - iltaisin väsyttää hirveästi ja päivä päivältä alkaa tuntua paremmalta elämisen halukin...

        Tuo tekemättömyys saattaa kyllä olla mun pulma! Vietän usein illat yksin koneella istuen, koska en jaksa tehdä mitään muuta.. Pitäisi varmaan rueta lenkkeilemään!

        On todistettu, että jo puolisen tunnin reipas kävely piristää aivoja ja auttaa opiskelussa, sekä muussa aivotoiminnassa.
        Aluksi se on ylämäkeä, mutta saisitko partnerisi mukaan lenkkeilyyn?
        Kaikkialla naisen ei ole edes turvallista kuntoradoilla.
        Kyllä se power walk ja HIIT tekesi partnerillesikin hyvää!


    • 3+13

      Säännölliset ruoka-ajat, riittävä juominen (janon singaali on sama kuin nälän joten ne sekoitetaan herkästi), tekeminen käsille ja hätätilanteisiin terveellinen naposteleminen (porkkana yms.) voisivat auttaa. Jäiset marjat menevät kivasti karkeista, niitä on kiva imeskellä (tekemistä jälleen). :D

      Jogurteissa ja valmiissa hedelmäsoseissa on AIVAN järkyttävästi sokeria, oletko huomannut? Jos et halua niitä jättää pois niin kannattaa vaihtaa jogurtti maustamattomaan (ja maustaa itse esim. hunajalla tai laittaa sekaan marjoja) ja hedelmäsoseen voi tehdä itse blenderillä jolloin siellä on vain hedelmien oma sokeri (maustaa jälleen hunajalla jos makeutta kaipaa). Leipä kannattaa vaihtaa vaaleasta tummaan tai edes täysjyvään. :)

      Jos olet vasta aloittanut lääkityksen niin voi olla, että tilanne rauhoittuu ajan myötä. Nyt kun tiedostat, että syömisesi on vähän raiteiltaan niin osaat tarpeen vaatiessa reagoida siihen. Toisaalta älä ota liikaa stressiäkään asiasta ja ole itsellesi salliva, mutta tarkkaavainen.

      • tyttö 21v

        Onneks on pakkasessa paljon mustikoita kun tuli viime syksynä kerättyy :)! Tarkistin äsken niin noissa miun soseissa ei oo ollenkaan lisättyä sokeria, vain hedelmän oma sokeri. Ja syön pelkästään ruisleipää tai näkkäriä :D Eli ihan hyvällä alulla on vissiin tämä ruoka-asia kuitenkin...

        Toivottavasti tää rauhottuu.. Ostin just jotain "natural" mehujäitä joita aattelin imeskellä hitaasti jos iskee karkin himo...


      • cuba libre
        tyttö 21v kirjoitti:

        Onneks on pakkasessa paljon mustikoita kun tuli viime syksynä kerättyy :)! Tarkistin äsken niin noissa miun soseissa ei oo ollenkaan lisättyä sokeria, vain hedelmän oma sokeri. Ja syön pelkästään ruisleipää tai näkkäriä :D Eli ihan hyvällä alulla on vissiin tämä ruoka-asia kuitenkin...

        Toivottavasti tää rauhottuu.. Ostin just jotain "natural" mehujäitä joita aattelin imeskellä hitaasti jos iskee karkin himo...

        Jos soseista satut tykkäämään, niin tietenkin niitä sopii olla ruokavaliossasi, kohtuullisesti. Vaikkei lisättyä sokeria ole, niin aika tyhjää kamaa ne ovat vaikkapa marjoihin, hedelmiin sekä kasviksiin (myös niihin joista se sose on tehty, hedelmä hedelmänä ). Nälkään ne ei auta ja sokeriarvojakin voivat pompottaa, aiheuttaen nimenomaan niitä naposteluita.

        Näkkärit, etenkin kuitupitoiset jees, ja hyvä jos ruisleipä maistuu. Mutta miten tuo proteiinipuoli? Liha/kala/kana/ym? Ne nimittäin vievät nälkää ja hillitsevät naposteluita myös ja ovat tärkeä osa ruokavaliota.


    • Ulpukka111

      Jos vain keksit jotain mielekästä tekemistä niin se on tosi hyvä napostelun ehkäisykeino. Heti, kun olo on pirteämpi jaksaa tsempata muutenkin. Oletko muuten ennen masennusllääkkeiden aloitusta ollut verikokeissa? Kuulostat aivan kilpirauhaspotilaalta joita tässä maassa on tolkuttoman plajon ilman lääkitystä.

      • tyttö 21v

        Kävin toki verikokeissa ennen masennusdiagnoosia, mulla nimittäin oli juurikin kaikki oireet mitkä viittaisivat siihen. Kaikki arvot täysin normaaleja. Päivä päivältä masennuslääke alkaa vaikuttaa, väsymys on vähentynyt ja yleinen virkeystaso noussut -> vaikka olisi vähän lääkehuurussa niin silti tekee mieli siivota ja pestä pyykkiä -> ennen se oli yksi maailmansota jos piti roskat viedä..


    • terv.

      Suosittelen lämpimästi vaihtamaan lääkitystä :). Heti kun luin sun kysymyksen, niin arvasin että sulla on mirtatsapiini käytössä; ennen kuin kerroit.

      Täytyy sanoa, että en ole sattunut kuulemaan yhdestäkään mirtatsapiinin käyttäjästä, jolla ei olisi paino lähtenyt nousuun. Ja sitä ko. lääkkeestä johtuvaa ruoanhimoa on todella vaikea koittaa hallita jollain tahdonvoimalla. Erittäin yleistä, että paino nousee esim. 5 kg jo parin viikon aikana. Eikä ole mistään nesteistä kyse; kun lääkkeen lopettaa (ihmiset tekee sen, kun huomaa että paino nousee ihan kauhealla vauhdilla), niin se paino ei lähde itsekseen pois, vaan se pitää erikseen ajan kanssa koittaa sitten laihduttaa.

      Eli ota vaikka soittoaika lääkärille, ja kerro, että saisko jonkin muun vaihtoehdon tilalle (esim. vaikka essitalopraami masennukseen ja siihen sitten rinnalle unettomuuteen melatoniini (luonnollinen hormoni, ei riko/muuta unen rakennetta, ei tee riippuvuutta, ei tee toleranssia, tehokas)), ja voit vaikka sanoa, että sun masennustasi ei ikävä kyllä mitenkään auta se, että jos alkaa lihottamaan itseään lääkkeellä.

      • tyttö 21v

        Hei! Itsekin olen lukenut tuosta lihomisesta, mutta tykkään muuten tästä lääkkeestä niin paljon etten haluaisi vaihtaa... Kokeilin cipralexia ensiksi ja se aiheutti niin kamalat sivuoireet että oli pakko lopettaa (käytännössä oksensin tabletin ulos aina). Olen kokeillut myös melatoniinia ja sillä ei ollut mitään vaikutusta unensaantiin tai uneen.


      • voi ei
        tyttö 21v kirjoitti:

        Hei! Itsekin olen lukenut tuosta lihomisesta, mutta tykkään muuten tästä lääkkeestä niin paljon etten haluaisi vaihtaa... Kokeilin cipralexia ensiksi ja se aiheutti niin kamalat sivuoireet että oli pakko lopettaa (käytännössä oksensin tabletin ulos aina). Olen kokeillut myös melatoniinia ja sillä ei ollut mitään vaikutusta unensaantiin tai uneen.

        Melatoniini ei minulla toiminut ilman iltarutiinien muutosta. Mutta yhdessä muiden muutosten kanssa se kyllä auttoi. Tosin oma unettomuuteni oli enemmän stressi- kuin masennusperäistä.

        Asiat jotka minulla toimivat: Eli telkkari ja tietokone kiinni viimeistään tuntia ennen nukkumaan menoa, mielellään vielä aikaisemmin. Luin sitten kirjaa tai lehtiä. Pieni hiilaripitoinen iltapala, että nukkumaan mennessä en ollut nälkäinen. Nukkumaan joka ilta samoihin aikoihin ja ylös aamulla samaan aikaan. Ja vaikka aamulla väsytti, oli pakko nousta ylös. Ja sen melatoniin otin yhdessä magnesiumin kanssa tuntia ennen arvioitua nukahtamishetkeä.

        Melatoniiniakin on erivahvuista. Ja ilmeisesti pitkä- ja lyhytvaikutteita.

        Ja sitten ne hedelmäsoseet. Jos käytät vauvansoseita, tarkista tuoteseloste. Mulle oli järkytys kun tajusin, että kaikissa tutuissa merkeissä oli lisätty sokeria (fruktoosia) soseisiin. Ja suurimmassa osassa suurin yksittäinen ainesosa oli vesi. Täästä syystä niihin on lisätty sitten tärkkelystä rakenteen saamiseksi. Eli suosi sellaista, missä ei ole kuin hedelmää (esim. Bonne). Ja tosiaan sekoita se sose rahkaan tai jugurttiin, itsekkin käytän niitä rahkan maustamiseen. Jos omistat sauvasekoittimen tai blenderin, osta hedelmät kokonaisina ja soseuta itse.


    • Kynnepurija

      Pureskelen kynsiäni.

      • tyttö 21v

        Hyi! Kynsissä on paljon bakteereja... En suosittelisi ainakaan tällä hetkellä kun niin paljon tauteja liikkeellä...


    • MInun keinoni

      Ensiksi, Mirtazapiini aiheuttaa tuota. Ihan kokonaan sitä ei varmastikaan voi vältää, mutta vähentää voi ja seurauksia voi minimoida. Ahmiminen voi myös vähentyä ajan kanssa, mutta siitä on myös voinut tulla jo tapa.

      Tuossa jo olikin mainittuna ruoka ja ruoka-ajat. Kun syöt oikeasti terveellisesti, myös sun mieliala paranee. Mua harmittaa, koska ihmiset eivät ymmärrä kuinka suuri merkitys sillä ruualla on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja terveyteen.

      Karsi makeutetut jogurtit, soseet ja vaaleat leivät. Lisää rahkaa, raejuustoja, marjoja, kasviksia, kuituja. Jokaisella aterialla myös proteiinia. Mitään ei kannata itseltään kieltää kokonaan, mutta suunta pitäisi olla parempi. myöskään hedelmiä ei pitäisi syödä paria enempää päivässä. Jos haluat sitä sosetta käyttää hedelmän sijasta, sekoita se rahkaan.

      Ahmiminen alkoi mulla aina illalla. Varasin kasviksia, puuroa, rahkaa, munakasta, näkkileipää, vaikka mieli teki suklaata, karkkia ja ihan mitä tahansa syötävää!

      Ala liikkumaan. Sillä ehkäiset lihomista. Käy nostamassa punttia 3 kertaa viikossa ja aina kun voit, tee aerobista, joko jumppaa tai reipasta kävelyä vähintään tunti kerrallaan.

      Oikeaa ruokaa 5-6 kertaa pvässä tasaisin väliajoin ja reipasta liikuntaa paljon! Sillä mulla pysyi kilot kurissa, kun mirtazapiini nosti ahmimisen pintaan, vaikka söin alkuun lähes 4000 kcal päivässä! Lopulta syöminen tasottui 3000, mutta paino pysyi kovan liikunnan ansiosta 56 kg hujakoilla.

      Jutan dieetti on hyvä pohja, mutta siinä on liian vähän hiilareita paljon liikkuvalle ihmiselle. Kun siihen lisää jokaiseen ruoka-aineeseen vähän painoa (25%) ja ottaa enemmän hiilaria, se toimii. Sitä soveltaen, ei tarvitse lihoa!

    • Sama problem:/

      Mulla sama ongelma ton napostelun suhtee.. :/ Mäkin saan aina välil jos en vaik saa rankan treenin jälkee suklaata tai jotain muuta makeaa niin hermoromahdus. Itsekin alan itkemään, huutamaan ja muuten vaan raivoamaan. Itse sain hiukan hillittyä jos söin suklaamuroja! :) ne auttoivat näihin hermoromahduksiin ja napostelun himoon.

    • Anonyymi

      Mikähän tilanne nykyään.

    • Anonyymi

      Tämä on pulmana erikoisen paljon pandemian jälkeen, kun masennukset ovat nousseet voimakkaasti.
      Tuskin ne lääkkeet ovat tulleet paljoa paremmiksi.

    • Anonyymi

      Puhdista elimistösi ja hallitse elämäsi. - Nm. Detox

    • Anonyymi

      Vanha avaus. Olen hillinnyt napostelua syömällä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe