Onko iankaikkiseen elämään johtava usko kollektiivista ja edellyttää että nimi löytyy kirkon kirjoista?
Vai edellyttääkö iankaikkiseen elämään johtava usko henkilökohtaista uskoa?
Mitähän Vapahtaja tarkoitti sanoessaan Joh 3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Kollektiivinen vs. henkilökohtainen
18
147
Vastaukset
- T. Ollo
"Jumala, puhdista minua syntistä, sillä en minä ole koskaan hyvää tehnyt Sinun edessäsi. Päästä minut pahasta ja tapahtukoon minussa Sinun tahtosi, että minä viheliäinen tuomiota saamatta avaisin kelvottoman suuni ylistämään Sinun pyhää nimeäsi, Isä, Poika ja Pyhä Henki, nyt, aina ja iankaikkisesti. Amen."
"Unesta herättyäni minä veisaan aamuvirren Sinulle Vapahtajani, ja langeten eteesi huudan Sinulle: Älä anna minun nukkua synnin kuolemaan, vaan ole laupias minulle, Kristus Jumalani, joka omasta tahdostasi annoit itsesi ristiin naulita. Herätä pian minut, joka suruttomuudessa nukun, ja pelasta minut, kun minä edessäsi seison ja rukoilen, ja yöllisen unen jälkeen valaise minulle synnitön päivä ja pelasta minut."
(Pyhän Makarios Suuren 1. ja 2. aamurukous. Rukous- ja hartauskirja, Pieksämäki 1979, s.23-24.) - Maxim Nikel
"Totisesti totisesti", taidat tietää tai olla tietävinäsi, mitä Jeesus tarkoitti mainitsemassasi evankeliumin kohdassa. Oisi siis ollut kivempaa, että olisit kirjoittanut aloitukseesi oman käsityksesi asiasta. Silloin olisi ollut helpompi yrittää keskustella. Miten sinulle voi vastata kun ei tiedä mihin pitäisi vastata?
- Yx ortodoksi
Mitä kollektiivista uskoa se muka on, että nimi löytyy kirkonkirjoista? Kirkonkirjoista löytyy paljon "kuolleita sieluja", jotka eivät elä uskon mukaista elämää. Kollektiivista uskoa on se, että uskomme yhdessä samaan asiaan ja tuemme toisiamme kilvoittelussa. Kollektiivisenkin uskon täytyy kuitenkin olla henkilökohtaista uskoa, koska jokainen joutuu sen itse omaksumaan. Uskoa ei voi periä vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan.
Tuo Johanneksen evankeliumin kohta tarkoittaa kastetta ja mirhavoitelua. Jeesushan sanoi, että ihmisen täytyy syntyä vedestä ja Hengestä Jumalan valtkuntaan päästäkseen.- lukivikako?
Useamman kerran luettuani yllämainittun Raamatun kohdan (Joh 3:3) täytyy kyllä todeta ettei siinä puhuta mitään kasteesta tai mirhavoitelusta.
Jeesushan sanoi "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ole kyse vedestä eikä Hengestä vaan uudelleen syntymisestä. Ihmisen täytyy syntyä uudelleen ylhäältä päästäkseen Jumalan valtakuntaan.
- Rukoileva ortodoksi
En tiedä miten kollektiivisuus liittyy asiaan, mutta pelastuksen ehdoton edelletys on, että kuuluu Kirkon yhteyteen. Kirkkoisämme, Pyhän Kyprianos Karthagolaisen sanoin; Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta. Ei minkäänlaista! Tämä on ortodoksisen Kirkon tunnustama tosiasia. Pelastuksen ulkopuolella ovat kaikki Kirkon opin hylänneet Lutherin seuraajat, ekskommunikoidut, pakanat ym. He kaikki palavat ikuisessa liekissä! Rukoilkaa pelastusta! Ilman Kirkon yhteyttä ei ole pienintäkään toivoa pelastuksesta! Ei kertakaikkiaan minkäänlaista, ja jostain syystä tämä tosiasia tuntuu olevan sekularisoituneille nykyortodokseille vaikea tunnustaa ja sanoa ääneen. Vaikka Kirkko onkin ehdoton edelletys, niin se ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti pelastusta ellei elä elämäänsä ankarassa synnintunnossa, raskaassa katumuksessa ja tiukasti Kirkon oppia seuraten. Pelastaa voi vain paasto ja rukous!
- Olympialaisetko
Vaikka hyppäisi kolminaisuusloikkaa >20 m(etropoliittaa) tai korkeuksiin ilman keihästä >2,666 m(eetteriä) - Olympialaisiin ei ole asiaa jos et kuulu urheilujärjestömafian konklaavin valitsemiin osallistujiin.
Voithan silti omaksi iloksesi hypähdellä ja ottaa tuopinkia niin paljon ja usein kuin valaistu sielusi sietää. - Yksin armosta
Jeesus opettaa että ihminen pelastuu yksin armosta, ei omien tekojen kautta, ei minkään instituution jäsenyyden kautta vaan yksin armosta.
Mikäli Kyprianos esittää jotain muuta kuin mitä Kristus opettaa ei ole vaikea valita kumpaa uskoo ja tottelee. - Yx ortodoksi
Yksin armosta kirjoitti:
Jeesus opettaa että ihminen pelastuu yksin armosta, ei omien tekojen kautta, ei minkään instituution jäsenyyden kautta vaan yksin armosta.
Mikäli Kyprianos esittää jotain muuta kuin mitä Kristus opettaa ei ole vaikea valita kumpaa uskoo ja tottelee.Ei Jeesus sellaisia missään opeta. Luther ja hänen oppilaansahan ne niin opettavat. Jeesus opetti että ihminen pelastuu, jos hän täyttää Jumalan tahdon. "Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra, pelastu, vaan se joka tekee minun Taivaallisen Isäni tahdon. "Jeesuksen ja Lutherin käsitykset pelastuksesta ovat aika erilaisia.
- Yksin armosta
Yx ortodoksi kirjoitti:
Ei Jeesus sellaisia missään opeta. Luther ja hänen oppilaansahan ne niin opettavat. Jeesus opetti että ihminen pelastuu, jos hän täyttää Jumalan tahdon. "Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra, pelastu, vaan se joka tekee minun Taivaallisen Isäni tahdon. "Jeesuksen ja Lutherin käsitykset pelastuksesta ovat aika erilaisia.
Ja mikä on Taivaallisen Isän tahto ?
Totella annettuja käskyjä tai ainakin pyrkiä niiden noudattamiseen parhaimman kykynsä mukaan.
Pelastus tulee yksin armosta koska meistä ei ole täydellisiin tekoihin. - Sanasta
Yx ortodoksi kirjoitti:
Ei Jeesus sellaisia missään opeta. Luther ja hänen oppilaansahan ne niin opettavat. Jeesus opetti että ihminen pelastuu, jos hän täyttää Jumalan tahdon. "Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra, pelastu, vaan se joka tekee minun Taivaallisen Isäni tahdon. "Jeesuksen ja Lutherin käsitykset pelastuksesta ovat aika erilaisia.
Ap.t. 15:11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
Room. 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
Gal. 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja- ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Tiit. 3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. - Sanasta
Yx ortodoksi kirjoitti:
Joh. 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Ei puhuta mitään teoista! - hörhö isit
Sanasta kirjoitti:
Joh. 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Ei puhuta mitään teoista!Noi pelastukseen oikeuttavat teot on isien keksintöä ei Vapahtaja puhu mitään mistään teoista
- Ei noin
Aikamoinen ristiriita; Kyprianos esittää ettei hänen edustaman organisaation ulkopuolella ole pelastusta, vaan ovat kaikki harhaoppisia. Jeesus Kristus kertoo uudelleensyntymisen olevan pelastuksen ehtona ja ettei meidän tule tuomita muita. Ainahan, kautta aikojen on ollut opettajia jotka ovat opettaneet Kristuksen oppien vastaisesti, ei Kyprianos varmasti ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinen.
Ei se että joku pappi on joskus ollut asiasta jotain mieltä tarkoita sitä että olisi hyljättävä Kristuksen oppi ja lähdettävä seuraamaan tätä uutta suuntausta.
Eihän Kristus myöskään opettanut että ehtoollis leipä tulisi teurastaa, tai vuoden ajasta riippuen välillä kumarretaan maahan asti ja välillä taasen vähä nyökytellään, tai että papin läsnä olo on tarpeellinen syntien anteeksi saamiseksi jne.
Nämä ovat kaikki papiston itsensä kehittelemiä traditioita joilla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen Kristuksen opetuten kanssa vaan pikemminkin vievät kauemmaksi totuudesta ja pelastuksen lähteestä.
Pelastaa voi vain ja ainoastaan, Jeesus Kristus! - Tompin Kari
hörhö isit kirjoitti:
Noi pelastukseen oikeuttavat teot on isien keksintöä ei Vapahtaja puhu mitään mistään teoista
Joo, ei puhukaan! Vapahtaja antaa luvan tehdä syntiä.
- suunnanmuutos
Ei noin kirjoitti:
Aikamoinen ristiriita; Kyprianos esittää ettei hänen edustaman organisaation ulkopuolella ole pelastusta, vaan ovat kaikki harhaoppisia. Jeesus Kristus kertoo uudelleensyntymisen olevan pelastuksen ehtona ja ettei meidän tule tuomita muita. Ainahan, kautta aikojen on ollut opettajia jotka ovat opettaneet Kristuksen oppien vastaisesti, ei Kyprianos varmasti ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinen.
Ei se että joku pappi on joskus ollut asiasta jotain mieltä tarkoita sitä että olisi hyljättävä Kristuksen oppi ja lähdettävä seuraamaan tätä uutta suuntausta.
Eihän Kristus myöskään opettanut että ehtoollis leipä tulisi teurastaa, tai vuoden ajasta riippuen välillä kumarretaan maahan asti ja välillä taasen vähä nyökytellään, tai että papin läsnä olo on tarpeellinen syntien anteeksi saamiseksi jne.
Nämä ovat kaikki papiston itsensä kehittelemiä traditioita joilla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen Kristuksen opetuten kanssa vaan pikemminkin vievät kauemmaksi totuudesta ja pelastuksen lähteestä.
Pelastaa voi vain ja ainoastaan, Jeesus Kristus!Niinpä, vuosisatojen kuluessa papit ovat kukin vuorollaan tehneet mielensä mukaisia pikku muutoksia ja parannuksia uskoon ja näin toimimalla on ajauduttu askel askeleelta yhä kauemmaksi Kristuksen ja alkuseurakunnan opeista. Sitten vielä ihmetellään miksi kirkko on niin maallistunut. Olisi syytä palata takaisin alkuseurakunnan oppeihin.
- yötönyö
Pyhän Kyprianos Karthagolaisen sanoin; Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta. Ei minkäänlaista!
Tuon sanoi tavallinen kuolevainen ihminen. Ei tuo ole raamatusta. Vaikka hyvin sanoikin.- Rukoileva ortodoksi
Sen sanoi Suurmarttyyri ja Pyhä, jonka sanasta on tullut osa Kirkon iankaikkista traditiota. Samaa traditiota, jonka osa myös Raamattu on.
- 2435
Kollektiivinen ja henkilökohtainen usko eivät ole Ortodoksisen kirkon uskonnäkemyksen mukaan toistensa vastakohtia. Jokainen ortodoksi uskoo samaan aikaan sekä kollektiivisesti että henkilökohtaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181