Mitä tehdä tällaiselle ystävyyssuhteelle?

adeliina

Moikka! Olen siis 14-vuotias tyttö ja en tiedä, mitä tälle ystävyyssuhteelle olisi viisainta tehdä - heittää romukoppaan vai jatkaa.
Yläasteen aloitettuani tutustuin yhteen tyttöön, kutsuttakoon häntä vaikka Annaksi. Heti kouluuntutustumisessa ajattelin Annan vaikuttavan mukavalta, minun tyyliseltäni ihmiseltä. Ajattelin, että haluan ehdottomasti tutustua sitten Annaan. Tuli syksy ja koulut alkoivat. Luokkaamme tutustuessani opin heti, että Annan paras kaveri luokaltamme on Aada. Aada ei ollut jäänyt mieleeni toukokuulta.
Tutustuminen Annaan alkoi huonosti, sillä hän kaverustui nopeasti parin tytön kanssa, jotka omivat Annan kokonaan. Aadaan taas tutustuin nopeammin, hän oli hauska ja energinen. Sillon mietin, miksi ystävystyisin Annan kanssa, kun se on niin vaikeaa.
Syyskuun puolella vaihdoimme Annan kanssa jokusen sanasen, ja syys-lokakuun taitteessa olimme jo kavereita. Anna oli tutustunut luokaltamme hyvin jo Viivi-tyttöön ja he olivat hyviä kavereita. Ruokalassa saatoimme mennä Annan ja Aadan kanssa samaan pöytään ja tässä välissä aloimme keskustella Annan kanssa Facessa enemmänkin. Välitunneilla emme olleet yhdessä.
Tuli joululoma. Viestittelimme Annan kanssa päivittäin monta kertaa, jaoimme kuvia ja videoita, juttelimme mukavia ja syvällisiä. Kävimme yhdessä kaupassa ja videovuokraamossa :D
Koulujen alettua Anna olikin todella kaukainen, kuin joululomaa ja pitkiä keskusteluja ei olisi koskaan ollutkaan. Anna oli kuin hyvänpäivän tuttu, ei luonut oikeastaan katsettakaan minuun päin paitsi joskus tunnilla saattoi jotain minulle sanoa. Olin todella kummastunut.
Pari viikkoa tämän jälkeen Anna "palasi" taas. Jostain syystä hän lopetti sen viestitoiminnon käyttämisen ja alkoi juttelemaan minulle Facebookissa. Minä en ikinä omatoimisesti, en siis vieläkään, aloita Annan kanssa keskustelua Facessa, sillä Anna ei viitsi keskustella kuin silloin kun hän sen itse aloittaa. Siis jos sanon Annalle moi, hän vastaa moi. Jos sanon vaikkapa tänään oli tosi hauska liikkatunti, vastaus on tyyliin ok tai niiii. Eli ei kiinnosta. Silti hän valittaa aina minulle, kun en keksi keskusteluaihetta.
Kuitenkin, Anna alkoi juttelemaan minulle siellä päivittäin, olin tyytyväinen, juttelimme niitä näitä. Sitten Anna riitautui Viivin kanssa minusta melko mitättömästä syystä. Sain kuulla miten Viivi sitä tätä ja tuota, mutta koulussa Viivin kanssa olivat niin hyvää pataa ja bestiksiä. Kun ehdotin asioiden selvittämistä Viivin kanssa, Anna sanoi ettei halua. Riita painui sitten unholaan. Tämän jälkeen Annalla oli synttärit, jonne en saanut kutsua.
Kului aikaa, ja Anna ajautui riitoihin yhden bestiksensä kanssa. Sain kuulla pitkät sepostukset asiasta, kuuntelin ja vastailin. Asia selvitettiin ja kaikki oli hyvin. Mutta kun minulla oli tuollaisia huolia ja puhuin niistä Annan kanssa, hän käänsi puheenaihetta.
Eipä aikaakaan, kun Anna riitautui Viivin kanssa uudelleen. Tällä kertaa syy oli vieläkin turhemman oloinen. Taas sain kuulla kuinka ärsyttävä Viivi on, mutta ehei, ei elettäkään asian selvittämiseksi Viivin kanssa. Riita unohtui sekin, paitsi taas koulussa he olivat niin hyviä ystäviä, mutta Viivin ollessa muualla - ah, sama mustamaalaus jatkui. Viivi kommentoikin sitten Annan kuvaa tyyliin "ihana täydellisyys, rajota

10

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hawqr

Ehkä vaistosi oli oikeassa, että hän on vaikea ihminen ja tuottaa vielä ongelmia. Tietysti voit suoraan sanoa asioista hän kertoo muista pahaa sinustakin ja loukkaa hän ei kuuntele ongelmiasi ja hän välttelee sinua siis facebookissa tai ei omaaloitteisesti juttele kanssasi. Mutta tuntuu kyllä, että hän on vaikea ihminen eikä hän varmasti muutukaan ei ehkä koskaan. Ei kannata uhrata aikaasi ihmiseen, joka on liian erilainen persoona, olette nuoria ja voihan olla että joku päivä hän on eri ihminen ja parempi ystävä, mutta se vaatii häneltäkin PALJON.
      Hanki uusia ystäviä samanhenkisiä samanlaisia persoonallisuuksia kun itse olet. Aurinkoista kevättä :)

• sfdafasdafsfasd

Ihmiset on kokonaisuuksia, monien osien summia. Annan yksi puoli ei ole koko Anna vaikka se olisi miten sinulle mieluisa puoli ja vaikka miten tahtoisi että vain se olisi koko totuus. Vaikka Anna olisi kaikin puolin hyvä tyyppi, et varmaan silti pitäisi kaikesta hänessä. Ehkä hän onkin, ja kohteliasta ja reilua on olettaa juuri niin.

Niin se homma vaan menee, ihmiset on erilaisia ja jotkut ei tykkää jostain mistä toiset.

Netissä kirjoittaen keskustellessa ihmisillä on useimmiten nimenomaan eri puoli käytössä kuin kasvotusten tai edes ääneen. Tämän takia se mikä toimii kirjoittaen ei ehkä toimikaan muulloin. Tai toisin päin.

• Varo!

Kuulostaa narsistiselta tyypiltä. Sellaiset haluavat, että kaikki pyörii aina heidän ympärillään, ehdoillaan ja pillinsä mukaan. Tyypillistä on myös selän takana pahanpuhuminen, mustamaalaus jne. Ja kyllä, ihmiset, jotka puhuvat sinulle pahaa muista, puhuvat muille pahaa myös sinusta, näin se menee!

Narsistisilla tyypeillä on myös tapana alkaa kohtelemaan huonosti ihmisiä, joita pitävät "itsestäänselvyyksinä." Eli jos ne kokevat, että pidät heistä liikaa ja yrität päästä heidän suosioonsa, muutut heidän silmissään itsestäänselvyydeksi, jota voi kohdella miten sattuu ja yleensä kohdellaan sitten huonosti.

Jos olisin sinä, ottaisin etäisyyttä tyyppiin. En ainakaan itse olisi enää aloitteellinen osapuoli yhteydenpidossa. Saattaisin myös olla ainakin välillä melko viileä kun hän tulee tekemään itseään tykö.
      Narsistisilla tyypeillä tällainen käytös saa heidät liehakoinnin valtaan. Et olekaan enää itsestäänselvyys -sinut täytyy valloittaa ja "hurmata" takaisin! Silloin hän saattaa taas muuttua niin ihanaksi kuin osaa, mutta älä sinä enää ala "pörrätä" hänen ympärillään, vaan säilytä tietty etäisyys. Silloin hän kohtelee sinua kunnioittavammin ja hyvin. Muuten muutut taas itsestäänselvyydeksi, jota tylytetään.
      Välejä ei kannata narsisteihin, joita joutuu näkemään täysin katkaista, sillä he pyrkivät kostamaan mahdollisimman pahasti. Tyypillistä on pyrkiä mustamaalaamaan ja kääntämään kaikki sinua vastaan.

• dasfasasdadfafsd

Tietynlaisilla ihmisillä on tapana lyödä muihin narsistileimaa hanakasti.

• Varo!

Tietynlaiset ihmiset ovat narsisteja oikeasti.

• dndsdsjkjds

Asiantuntijan mukaan narsistinen käytös on lisääntynyt hurjasti yhteiskunnassamme.

• vanha täti

Älä tuhlaa energiaa tollaseen ns"ystävään". Pysy kaukana, ennen kuin hän ehtii haavoittaa sinua vielä pahemmalla tavalla!
      Ne voi tehdä mitä vain. Ihan mitä vain toiselle.
      Sun on parempi olla ihan yksinkin, kuin huonon ihmisen seurassa.

Nimimerkikkä kokemusta on narsistisista "ystävistä"

• vanha täti

lisään vielä edelliseen...

näin ketjussa tällaista: "olette nuoria ja voihan olla että joku päivä hän on eri ihminen ja parempi ystävä, "

Todennäköistä oman kokemukseni valossa on, että hankala ystävättäresi muuttuu iän myötä entistä inhottavammaksi, hankalammaksi! Myötätunnon puutteen voi nähdä jo pienestä lapsesta. Ilkeilykeinot lisääntyvät iän myötä.

Vakavasti kehotan sinua ottamaan etäisyyttä, ettet joudu katumaan.

• Siiiiiipi

Minä olen koko ikäni (30v) vetänyt puoleeni tuollaisia tyyppejä. Aina kun koen ystävystyneeni jonkun kanssa ja, että joku on minustakin kiinnostunut, käy aika pian ilmi, että kyseessä on henkilö, joka vain "käyttää" muita ihmisiä. Siis sellainen henkilö, joka tarvitsee toista sen aikaa kun itsellä on vaikeaa tai ei juuri ole mitään muuta ihmistä tai tekemistä sillä hetkellä.

Ilmeisesti olen luonteeltani ja olemukseltani sellainen säälittävä kynnysmatto joka jo ulospäin viestii tuollaisille henkilöille, että tässä ihminen käytettäväksi siksi aikaa kun sattuu olemana tylsää tai jotain mitä pitää purkaa toiselle ihmiselle..

• päästä irti

Tyttö hyvä. Huomaatko, että miten kaverisi Annan tapa olla vuorovaikutuksessa sinun kanssasi aiheuttaa sinulle ristiriitaisia tunteita, epäselvyyttä, alat epäilemään itseäsi ja omia kokemuksiasi? Aito ja hyvä kaverisuhde antaa itselle hyvän mielen, asiat sujuvat. Jostakin syystä olet vain sinnikkäästi halunnut Annan hyväksynnän ja ystävyyden, vaikka hän kohtelee sinua huonosti.

Eikö kannattaisi jättää hänet rauhaan, ja lopettaa hänen hyväksyntänsä kerjäämistä? Sinä olet arvokas, ja oikea ystävä huomaa sen. Ole oma itsesi, ennen pitkää huomaat olevasi ystävän seurassa. Ystävän seurassa on kivaa olla. Ja ystävän kanssa nauretasn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      347
      4401
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      142
      2478
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2096
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      144
      1626
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1167
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      43
      1150
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      32
      1106
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      79
      1041
    9. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      140
      999
    10. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      338
      978
    Aihe