Koukutko muhii?

koukullinen

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288548612572.html?ref=rss

Tuossa jutussa kerrottiin että irroitettavat koukut juuttuvat kiini kun niitä ei käytetä, mihinkäs ne juuttuu kun koukku on kätevästi irroitettu ja asetettu sille kuuluvaan säilytyspussiin joka sitten on laitettu peräkonttiin. Koukkuhan laitetaan taas paikalleen kun on tarvetta.

29

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja toinen

      Ongelma on siinä, että irrotettava koukku on yleensä irrotettava vain teoriassa. Siinä se tönöttää paikallaan koko auton eliniän. Ei tulisi mieleenkään lähteä jotain kuraista koukkua pussittamaan. Jos olisin ostanut autoni uutena, olisin ottanut kiinteän koukun.

    • Pysyypä notkeana

      Kaikki koukut ovat irroitettavia, jotkut helpommin kuin toiset. Nämä ilman työkaluja irroitettavat vaativat sen irroituksen aina käytön jälkeen. Joissakin jopa laki vaatii koukun irroituksen, (kilven edessä), vaan näkeepä kyllä joskus ettei ole edes sitä viitsitty tehdä.
      Muutoin olen pikakiinnityksellä olevan koukun kannalla, ehdottomasti, vaikka sen joutuu kymmeniä kertoja vuodessa irroittamaan.

    • potkittu on

      Koukku ei ole säilössä lämpimän kaupan hyllyssä vaan kylmässä paksissa, missä se jonkin verran ruostuu. Kun lisäksi tuo holkki tai kolonen ruostuu, mihin irtokoukku pitäisi asentaa, niin seurauksena on käyttöönoton yhteydessä hel.....moinen rassaaminen, jopa mahdollinen epäonnistuminen. JOs koukun taas haluaa irroittaa, niin se pitää tehdä heti käytön jälkeen tai muuten irroitus voi olla hyvinkin työlästä.
      Kannattaa ruiskutella vaikka crc:tä sinne holkkiin, jos aikoo vetää vaikka pari viikkoa asuntovaunua.

      • Miten olisi ihan tavallinen laakerirasva? Toki se tahraa helposti, mutta mikäpä ei...


      • perämies1
        sitroen kirjoitti:

        Miten olisi ihan tavallinen laakerirasva? Toki se tahraa helposti, mutta mikäpä ei...

        paras rasva tuohon on perämoottorin potkuriakselirasva se pysyy siellä parhaiten ja toimii tuossa kuulassakin hyvin, mutta kuulasuojaa kannattaa käyttää, koska tuo rasva on jostain syystä aika vaikea poistaa myös käsistä saatika vaatteista


      • koukullinen
        perämies1 kirjoitti:

        paras rasva tuohon on perämoottorin potkuriakselirasva se pysyy siellä parhaiten ja toimii tuossa kuulassakin hyvin, mutta kuulasuojaa kannattaa käyttää, koska tuo rasva on jostain syystä aika vaikea poistaa myös käsistä saatika vaatteista

        Siinä kuulan puhdistuksessa sitten onkin hommansa että saa siitä rasvat pois. Eli en rasvaa kuulaa.


      • mukavuustekijä
        koukullinen kirjoitti:

        Siinä kuulan puhdistuksessa sitten onkin hommansa että saa siitä rasvat pois. Eli en rasvaa kuulaa.

        Ei kitise kärry perässä, kun laittaa rasvaa kuulaan


      • koukullinen
        mukavuustekijä kirjoitti:

        Ei kitise kärry perässä, kun laittaa rasvaa kuulaan

        Kas kun ei saa laittaa rasvaa kuulaan, turvallisuustekijä.


      • tietotoimisto9
        koukullinen kirjoitti:

        Kas kun ei saa laittaa rasvaa kuulaan, turvallisuustekijä.

        tuohan täytä soopaa jo kuulan mukana tulleissa ohjeissa käsketään rasvaamaan niin se ei myöskään kuluta peräkärryn kuulakytkintä


      • koukullinen
        tietotoimisto9 kirjoitti:

        tuohan täytä soopaa jo kuulan mukana tulleissa ohjeissa käsketään rasvaamaan niin se ei myöskään kuluta peräkärryn kuulakytkintä

        Kuulaa kun ei saa rasvata, monastiko se pitää sanoa, kitkavetopää ei toimi jos kuula rasvataan.


      • ja p-marjat...
        koukullinen kirjoitti:

        Kuulaa kun ei saa rasvata, monastiko se pitää sanoa, kitkavetopää ei toimi jos kuula rasvataan.

        Sä ja sun kitkavetopääs eivät toimi, muuta ongelmaa ei ole. Tyhmät kyllä uskovat, että vetopää voisi luiskahtaa pois kuulasta jos sen rasvaa, mutta tämä on kukkupuhetta. Ruoste kyllä ajan mittaan kuluttaa vetopäätä ja kuulaa itseään, joten siitä voi tulla ongelmia.
        Kuula kannattaa rasvata laakerirasvalla ja pyyhkiä sitten sileäksi, vain ruostumisen estämiseksi, näin myös monen valmistajien ohjeissa sanotaan.


      • ethän sinä sitä tied
        ja p-marjat... kirjoitti:

        Sä ja sun kitkavetopääs eivät toimi, muuta ongelmaa ei ole. Tyhmät kyllä uskovat, että vetopää voisi luiskahtaa pois kuulasta jos sen rasvaa, mutta tämä on kukkupuhetta. Ruoste kyllä ajan mittaan kuluttaa vetopäätä ja kuulaa itseään, joten siitä voi tulla ongelmia.
        Kuula kannattaa rasvata laakerirasvalla ja pyyhkiä sitten sileäksi, vain ruostumisen estämiseksi, näin myös monen valmistajien ohjeissa sanotaan.

        Rasvaa sinä oma kuulasi ja työnnä se sinne mistä se on tullutkin, vetokoukun kuulaa ei missään nimessä rasvata kun vaunussa on kitkavetopää.


    • laatu ratkaisee

      Kunnollisiakin irroitettavia koukkuja on olemassa, esim. alkuperäiset Volvon koukut toimivat kun ne irroittaa ja pitää luppoajat pussissa.

    • Valitsen kiinteän

      Onneksi voi itse valita... minkälaisen autoon asennuttaa.
      Toisaalta en näe mitään tarvetta "irtokoukulle".

      • aina irrotettava

        Se nyt riippuu ihan autosta. Joihinkin autoihin ei edes voi asentaa kiinteää koukkua kun se jää rekisterikilven eteen. Kilven paikan siirtäminen valoineen ei sekään monesti onnistu ihan helposti.
        Näissä autoissa irrotettavaakaan koukkua ei saa käyttää kuin vain kärryn/vaunun ollessa kytkettynä.


    • 112180

      Minun autoissa on aina olleet irroitettava koukut, jotka ovat saaneet rauuhassa asettua (ruostua) paikalleen.
      Kerran kävin lainaamassa Tampereelta isäukon autoa, kun oma oli koukuton. Koukkua tarvitsi vain että Suomenojalla olisi vetänyt trailerin veteen.
      No tein Tamperseen reissun ja huomasin, että se itse koukku ei ollut autossa vaan jossain muualla. Uusi ajomatka ja armoton vitustus.
      Irroitettava koukku on vain tehty varastamista varten.

      • koukullinen

        "Irroitettava koukku on vain tehty varastamista varten",
        et ole ymmärtänyt irrotettavan koukun filosofiaa, koukku on paikoillaan ainoastaan silloin kun on jotain vedettävää, muut ajat koukku on peräkontissa omassa sievässä säilytyspussukassa.
        Toki koukun saa lukittua paikoilleen niin sitä ei varasteta käytetään sitä tai ei.


      • irtokoukku irti
        koukullinen kirjoitti:

        "Irroitettava koukku on vain tehty varastamista varten",
        et ole ymmärtänyt irrotettavan koukun filosofiaa, koukku on paikoillaan ainoastaan silloin kun on jotain vedettävää, muut ajat koukku on peräkontissa omassa sievässä säilytyspussukassa.
        Toki koukun saa lukittua paikoilleen niin sitä ei varasteta käytetään sitä tai ei.

        Irroitettavassa koukussa ei tosiaankaan ole "mitään järkee" mutta kun nykyisin sen sai jopa halvemmalla kuin kiinteän niin semmoinen varuste sitten tuli hankittua. Kyse on kai siitä että niitä valmistaa nykyisin enemmän alihankkioita ja kilpailu auton varustamisesta tehnyt tehtävänsä.

        Hyvä esim. on kun kuus'vuotta sitten irtokoukusta joutui pulittamaan yli tuhat euroo, niin tänä keväänä enää 580 €

        Taatusti ruostuu paikalleen herkemmin kuin konttiin mutta irrotettuna kontissa kuuluu huolto-ohjelmaan ainakin Autoasilla eli rasvaavat kunnolla lukituselementit. Saman varmaan sai merkkihuollosta jos älyäis vaatia.


      • Saman hintaiset
        irtokoukku irti kirjoitti:

        Irroitettavassa koukussa ei tosiaankaan ole "mitään järkee" mutta kun nykyisin sen sai jopa halvemmalla kuin kiinteän niin semmoinen varuste sitten tuli hankittua. Kyse on kai siitä että niitä valmistaa nykyisin enemmän alihankkioita ja kilpailu auton varustamisesta tehnyt tehtävänsä.

        Hyvä esim. on kun kuus'vuotta sitten irtokoukusta joutui pulittamaan yli tuhat euroo, niin tänä keväänä enää 580 €

        Taatusti ruostuu paikalleen herkemmin kuin konttiin mutta irrotettuna kontissa kuuluu huolto-ohjelmaan ainakin Autoasilla eli rasvaavat kunnolla lukituselementit. Saman varmaan sai merkkihuollosta jos älyäis vaatia.

        Otin uuteen autoon koukun. Ne oli muistaakseni saman hintaiset vai olisiko joku kymppi ollut eroa. Otin tietysti kiinteän koska en tosiaankaan aio könytä mitään pazkaisia koukkuja auton alta.


      • koukullinen kirjoitti:

        "Irroitettava koukku on vain tehty varastamista varten",
        et ole ymmärtänyt irrotettavan koukun filosofiaa, koukku on paikoillaan ainoastaan silloin kun on jotain vedettävää, muut ajat koukku on peräkontissa omassa sievässä säilytyspussukassa.
        Toki koukun saa lukittua paikoilleen niin sitä ei varasteta käytetään sitä tai ei.

        Edellisessä autossa oli irrotettava koukku. Tähän nykyiseen otin kiinteän, kun kerrran sellaisen sai.

        Ihan normaali tapaus. Farkun perä täynnä tavaraa saavutaan paikan A pihaan. Tässä vaiheessa selviää, että pitäisi kiinnittää kärry autoon.
        - Vaihtoehto a) irrotettava koukku boksin pohjan alla. Tavarat maahan, koukku paikoilleen, tavarat takaisin
        - Vaihtoehto b) koukku koko ajan kiinni, mahdolliset varkaat kiittävät.

        Ensimmäisen vuoden jälkeen pidin koukkua jatkuvasti kiinni. Ei varastettu.


      • olet ikävä tyyppi
        The_Rat kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli irrotettava koukku. Tähän nykyiseen otin kiinteän, kun kerrran sellaisen sai.

        Ihan normaali tapaus. Farkun perä täynnä tavaraa saavutaan paikan A pihaan. Tässä vaiheessa selviää, että pitäisi kiinnittää kärry autoon.
        - Vaihtoehto a) irrotettava koukku boksin pohjan alla. Tavarat maahan, koukku paikoilleen, tavarat takaisin
        - Vaihtoehto b) koukku koko ajan kiinni, mahdolliset varkaat kiittävät.

        Ensimmäisen vuoden jälkeen pidin koukkua jatkuvasti kiinni. Ei varastettu.

        Et sinäkään pöljä ymmärrä mitään edes vetokoukusta saatika sitten muustakaan, irroitettavan koukun saa myö lukittua joten vorojen turha vaivautua, mutta viisainta kuitenkin säilyttää sitä siile kuuluvassa pussissa peräkontissa. Eikä sen tarvii olla siellä alimmaisena, vaan siinä sivulokerossa ja heti saatavissa.


      • "342"
        The_Rat kirjoitti:

        Edellisessä autossa oli irrotettava koukku. Tähän nykyiseen otin kiinteän, kun kerrran sellaisen sai.

        Ihan normaali tapaus. Farkun perä täynnä tavaraa saavutaan paikan A pihaan. Tässä vaiheessa selviää, että pitäisi kiinnittää kärry autoon.
        - Vaihtoehto a) irrotettava koukku boksin pohjan alla. Tavarat maahan, koukku paikoilleen, tavarat takaisin
        - Vaihtoehto b) koukku koko ajan kiinni, mahdolliset varkaat kiittävät.

        Ensimmäisen vuoden jälkeen pidin koukkua jatkuvasti kiinni. Ei varastettu.

        Ehkä rotalle tyypillinen, mutta ei normaali tapaus.
        Normaali ihminen ei säilytä koukkua boxin pohjan alla, vaan omassa siistissä pussissaan kiinnitettynä tavaratilan reunaan helposti saataville.
        Koukku on lukittuna paikalleen avaimella, lisäksi avain ei irtoa, ellei koukku ole oikein paikalleen kiinnitetty.


      • Turha irrotettava.
        "342" kirjoitti:

        Ehkä rotalle tyypillinen, mutta ei normaali tapaus.
        Normaali ihminen ei säilytä koukkua boxin pohjan alla, vaan omassa siistissä pussissaan kiinnitettynä tavaratilan reunaan helposti saataville.
        Koukku on lukittuna paikalleen avaimella, lisäksi avain ei irtoa, ellei koukku ole oikein paikalleen kiinnitetty.

        Siellä se koukku pyörii auton tavaratilassa, sitä mihinkään kiinnitetä.
        Eikä ne kaikki ole lukittavia, vaikka olisi kotimainen laatukoukku.

        Sen sijaan sen kanssa lisäksi likaa kätensä ja sormet jäävät jonkun linkun väliin herkästi.

        Otin myös kiinteän koukun nykyiseen autoon.
        Irrotettava koukku on oikeasti tarpeen vain sellaisissa autoissa, missä se tulee rekkarin eteen.


      • Tumpelo olet
        Turha irrotettava. kirjoitti:

        Siellä se koukku pyörii auton tavaratilassa, sitä mihinkään kiinnitetä.
        Eikä ne kaikki ole lukittavia, vaikka olisi kotimainen laatukoukku.

        Sen sijaan sen kanssa lisäksi likaa kätensä ja sormet jäävät jonkun linkun väliin herkästi.

        Otin myös kiinteän koukun nykyiseen autoon.
        Irrotettava koukku on oikeasti tarpeen vain sellaisissa autoissa, missä se tulee rekkarin eteen.

        Jokaisessa nykyautossa on tavaratilan reunoilla kiinnityspisteet ja jos ei autossa vakiona ole hihnoja niin selaisen pikakinnitteisen saa parilla eurolla vaikka motonetistä. Ei pyöri koukku tavaratilassa.
        Toivottavasti et tarkoita laatukoukulla Kovil'n koukkua, se on surkein koukku, joka ruostuu parissa vuodessa kauttaaltaan ja sähköliitätäkin on surkea.
        Laadukkaan irtokoukun kanssa kädet eivät likaannu yhtään enempää kuin peräkärryn käsittelyssä muutenkaan ja näppylähanskat eivät paljon maksa. Tumpelolta tietysti asennus ei onnistu, kuten ei moni muukaan asia, joten voi, voi...
        Vaikeaa se on uusavuttomalla!


    • Brink.

      Olipa kerran yhdessä autossani irroitettava koukku, joka kulki nätissä pussissa kontissa.
      Sain koukun paikoilleen ja jotenkin se mua kuitenkin epäilytti. Löin varmuuden vuoksi napakasti vasaralla vetokuulaan ja koukku putosi maahan.

      Kuinkahan olisi asuntovaunu pysynyt perässä ilman noita "epäilyjä"? Kun sain lopulta koukun kiinni, en sitä senkoommin enää irroittanut.

      Koukkujen sähköt aiheuttaa myös itse auton sähköjärjestelmiin usein ylimääräistä ihmettelyä.

      • Volvolla toimii

        Volvon irroitettava koukku toimii kuin junan vessa ja on lukollinen.
        Sähkötkin on siinä runko osassa, eli ei mitään ongelmaa siinäkään.
        En kyllä ota ikinä autoni perään kiinteää, koska en sitä käytä motaakaan kertaa vuodessa, enkä halua ruosteisen koukun könkkäleen stondaavan siellä jatkuvasti.


      • helppoa

        Ja sitten on näitä koukkuja jotka kääntyvät puskurin alle piiloon kun niitä ei tarvita. Jotkut jopa sähköisesti.


    • heh.perk

      Nykyisten muovipuskurien aikaan vetokoukku on hyvä suoja pienille "perätöytäisyille" parkkipaikoilla.

    • Puhtaat kädet

      Sähköllä toimiva koukku on paras, kun painaa nappia on kokku käytössä tai setten siististi näkymättömissä auton alla, helppoa eikö vain ....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe