Hyviä ihonhoitovinkkejä

NuoriNaisihminen.

Hei kaikki ongelmaihoiset!

Listatkaa joitain järkeviä ihonhoitovinkkejä, jotka olette itse kokeneet hyödyllisiksi. Kertokaa myös millainen iho teillä on?

Itselläni on herkkä sekaiho, joka on täynnä valkoisia näppyjä. Jonkin verran on myös mustapäitä. Lisäksi itselläni on jonkin verran couperosaa/punoitusta.

Paras ihonhoitotuotesarja on ollut Dermalogica Active Moist, joka on auttanut ihon herkkyyteen. Lisäksi iho ei ole enää niin ärtyisä. Jonkin verran myös hankaan pyyhkeellä ihoa, jotta saan avattua näitä näppylöitä. Välttelen kaikkia kuivattavia tuotteita, koska oman kokemukseni mukaan ne vain ovat pahentaneet ihoani.

Yksi hyvä keino on ollut myös solarium, jossa olen käynyt talviaikaan max. kaksi kertaa. Luin jostain lääkärilehdestä, että solarium/valohoito parantaa herkän ihon kestävyyttä. Sitten käyn kaksi kertaa vuodessa kosmetologilla. Joskus tulee käytyä useammin.

Edelleen mietin, että saanko koskaan sileää ihoa, joka minulla oli lapsena. Olen teinistä lähtien kärsinyt rasvaisesta ihosta, joten olenkohan saavuttanut parhaani ihoni kuntoni suhteen? Minulla oli täydellinen iho silloin, kun söin e-pillereite (Yasmine), mutta niissä oli sitten omat haittavaikutuksensa (mm. turvotus).

Hyviä vinkkejä perusteluineen kaivataan...

11

714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhjjhljk.öklkl

Siis millaisia näppylöitä ne ovat, ihan finnejä? Älä missään nimessä hankaa niitä pyhkeellä, juuri siksi että ne aukeavat. Kun ne aukeavat niihin pääsee sisälle bakteereita ja likaa jolloin ongelma vain pahenee. Kuivaa kasvosi painellen pyyhkeellä joka ei ole kovin karhea tai kasvopaperilla. Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Jos sinulla todettaisiin akne siihen löytyy monia hyviä lääkkeitä jotka yksilöstä riippuen parantavat aknen kokonaan yhden kuurin jälkeen tai joku voi tarvita kaksi kuuria. Joillakin ne ei myöskään auta.

Itsellä todettiin akne noin 17-18 vuotiaana joka ilmeni tavallisen näköisenä murrosiän finninä mutta niitä oli runsaasti eikä peseminen tai ruokavalio juurikaan auttanut. Minulle määrättiin puoleksi vuodeksi lääkettä nimeltään Roaccutan ja sain sileän ihon yhden kuurin jälkeen! Yhä edelleen voi joskus tulla finnejä jos syön liian öljyistä tai rasvaista ruokaa mutta nyt se pysyy pesemisellä ja ruokavalion vahtaamisella kurissa. Minäkin olen huomannut omaan naamani auttavan aurinko. Kesäisin iho on erityisen sileä ja tasaisen värinen.

Kannattaa käydä tarkistamassa mitä ihotautilääkäri sanoo asiaan. Sinulle saattaa löytyä apu jostain reseptilääkkeestä. :)

• ei ei ei

Solariumissa saa samaa vaarallista UV-säteilyä, jota saa auringostakin ulkona. Erittäin huono valinta herkkäihoiselle ja couperoottiselle, pahentaa couperosaa ja altistaa ihosyövälle.

• Aloittaja.

Tiedän, mutta oman kokemukseni mukaan iho voi aina paremmin solariumin jälkeen. Kaikki tässä elämässä aiheuttaa syöpää ja pahentaa couperosaa, joten monet asiat ovat sellaista optimaalisen ratkaisun löytämistä.

Tuo on ihan totta, että pyyhkeellä hankaaminen voi pahentaa tilannetta, mutta itselläni ainakin kävi niin, kun selkään tuli samanlaisia näppyjä, pääsin niistä eroon pyyhkeellä hankaamalla. Ehkä selän iho on vain erilainen.

Roaccutan vaikuttaa liian kokonaisvaltaisesti koko ihoon. Luulen, että kyseinen kuuri vain pahentaisia herkän ihoni vastustuskykyä. Eräs tuttuni syö sitä ja hänen ihonsa on muuttunut aivan ohueksi paperiksi.

• fhjjhljk.öklkl
        Aloittaja. kirjoitti:

Tiedän, mutta oman kokemukseni mukaan iho voi aina paremmin solariumin jälkeen. Kaikki tässä elämässä aiheuttaa syöpää ja pahentaa couperosaa, joten monet asiat ovat sellaista optimaalisen ratkaisun löytämistä.

Tuo on ihan totta, että pyyhkeellä hankaaminen voi pahentaa tilannetta, mutta itselläni ainakin kävi niin, kun selkään tuli samanlaisia näppyjä, pääsin niistä eroon pyyhkeellä hankaamalla. Ehkä selän iho on vain erilainen.

Roaccutan vaikuttaa liian kokonaisvaltaisesti koko ihoon. Luulen, että kyseinen kuuri vain pahentaisia herkän ihoni vastustuskykyä. Eräs tuttuni syö sitä ja hänen ihonsa on muuttunut aivan ohueksi paperiksi.

Kasvoille pyyhkeellä hankaaminen ja näppyjen aukaisemin voi olla pahempaa siksi kun kasvot altistuvat paljaina paljon enemmän bakteereille ja pöpöille kuin selkä, selkää kuitenkin peittävät vaatteet.

Onko tutullasi Roaccutan kuuri vielä siis meneillään? Omastakin kuuristani muistan, että lääkkeen syömisen aikana iho oli todella kuiva ja helposti rikkoutuva, naarmuja jne. Omasta kuuristani on kuitenkin nyt noin 5-6 vuotta ja ihoni on palautunut normaaliksi. Eikä Roaccutan toki ole ainoa aknen hoitoon tarkoitettu lääke, on myös kevyempiä jotka eivät vaikuta ihoon yhtä voimakkaasti, toki niiden parannusteho ei ole aivan yhtä voimakas, erilaisille aknetyypeille erilaisia lääkkeitä. Roaccutan kuitenkin on se tehokkain aknelääke. Mikäli haluat, suosittelen tosiaan ihotautilääkärin visiittiä, sieltä saattaa löytyä heti vastaus eikä ongelmaihosta tarvitse enää välttämättä kärsiä. :)

• anti-solarium
        Aloittaja. kirjoitti:

Oletko ihan varma, että "ihosi voi paremmin" solariumin jälkeen, vain voitko vain sinä paremmin, kun iho on saanut hieman väriä ja kaikki virheet eivät siten pistä silmään yhtäpahasti kuten kalpealta iholta. (Lisäksi rusketusta pidetään järjettömästi "terveyden merkkinä" nykykulttuurissa, vaikka se kuvastaa korkeintaan välinpitämättömyyttä omasta terveydestä).

Minä käyttäisin mieluummin meikkiä kuin solariumia. Meikkivoiteessakin pitäisi olla aurinkosuoja, jottei se aitokaan säteilijä pääsisi tekemään tuhojaan.

Aurinko yleensä parantaa akneihoa, mutta lisaa komedoja, joten tämäkin kostautuu, kun ne muuttuvat näppylöiksi.

Ilmeisesti sinulla on komedoakne.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00243

• aurinkokukka4

Itsellä on kanssa hyvin herkka sekaiho, jonka kanssa olen oppinut elämään. Iho on ihmeen tasainen ja finnejä on harvoin, vaikka lapsena kärsin aknesta.

Itse hoitan lumenen päivä / yövoiteella kuivuutta ja erisanilla pesen pois meikit / rasvat. Joskus teen itse sokeri / oliiviöljy kasvokuorinnan ja jätän oliiviöljystä jäädyn öljyn iholle. Jos teen tämän hoidon päivällä, on illalla iho ihanan pehmeä ja "heleä", mutta finnejä ei silti löydy.

Myös voisin sekoihosta "kärsiville" antaa vinkkinä, että pari päivää ilman meikki ätekee ihmeitä. Omalla kohdalla yleensä finnit katoavat noiden parin päivän aikana ja ino näyttää muutenkin terveemmältä.

• fgygyiiököää

En kyllä allekirjoita, pari päivää ilman meikkiä tai edes viikko ei ole ihoani muuttanut suuntaan eikä toiseen. Sinulla jos toimii niin hyvä juttu, mutta ei kuitenkaan kaikilla!

• apua kentie

Mä voisin kertoa omalle iholle sopivat tuotteet ja ''niksit'' :)
      Mulla on siis rasvainen iho ja T-alueella finnejä ja mustapäitä (iho rasvoittuu myös T-alueelta ainoastaan)

Käytän aamuin illoin Lumenen syväpuhdistava geelivoide ihohuokosia supistava kasvovesi. Kuorin ihon kunnolla n. kerran viikossa Lumenen syväpuhdistavalla mineraalikuorinnalla, sekä lisäksi n. kerran viikossa kevyt kuorinta aamuisin.

Kerran viikossa teen myös kotitekoisen kasvohoidon eli:
      1. höyrytän kasvot n. 5min
      2. kuorin ihon (sokeri vesi)
      3. kasvonaamio (kanamuna)
      4. kosteutusta kuiviin kohtiin.

toi sokeri vesi kuorinta on todella raikastava :) varsinkin jos on rasvasuuteen taipuva iho, ni ai että sitä tunnetta ja varsinkin jos on ensin höyryttäny kasvot

• hmm.

Couperosaan noita vinkkejä ois kiva saada! :)

• redskin

No mulla on herkkä sekaiho ja couperosa.

Ihonhoidossa tärkeintä on hellävaraisuus, hygienisyys ja sopivat aineet - elämäntapojen lisäksi.

En pese vedellä, en kuori usein, en tee iholle mitään äärimmäistä. Solarium ei tulisi mieleenkään.

Ehdoton neuvo: En koskaan käytä iholleni alkoholia, en ärsyttäviä kasviuutteita enkä hajusteita (paitsi Avenen hypohajusteet), enkä natriumlauryylisulfaattia.

Käytän hellävaraista putsaria, eli sellainen joka ei edellytä vesipesua. En pyyhi kasvoja pyyhkeillä, koska niissä kasvaa pöpöjä helposti ja ne raapivat ihoa. Kuivaan kasvopaperilla.

Avenen lähdevesi auttaa akuutisti silloin kun iho punoittaa.

Elo-Syyskussa ja helmi-maaliskuussa kannattaa aloittaa kuuri hoitovoiteella. Kuurin pituus ihon tilanteen mukaan, mutta 1-2 kk minimi, pahemmassa vaiheessa väh. 3 kk.

Päivävoiteessa on sk20. Lisäksi suojaan ihoa meikeillä (peitevoide herkille kohdille ja kevyt puuteri). Meikkivoide olisi hyvä mutten ole löytänyt sopivaa. Kasvojen suojaaminen päähineillä, hupuilla ja huiveilla on myös tärkeää. Silmille aurinkolasit.

Lisäksi käytän iholle tehokosteutusta, joskus kosteuttavaa naamiota, joskus kosteuttavaa voidetta.

Käytän enimmäkseen Avenen tuotteita, mulle sopineet parhaiten (paitsi uusi versio anti-redness päivävoiteesta). Myös käytän välillä La Poche Rosayn tuotteita. Halvemmista tuotteista olen käyttänyt Erisania ja LV:tä. Tällä hetkellä tehokosteusvoiteena apteekin Xyliderm. Aurinkovoiteena vauvojen Sebamed sk30.

Silmät ovat erityisen herkät ja couperosa vaikuttaa niihinkin, siis sekä sy-ihoon että silmien versisuoniin. Niitäkin pitää hoitaa hellästi.

Meikit pitää valita myös herkkäihoisten sarjoista.

• paremman ihon puolesta

Itsellä on herkkä,couprosa-iho,finnejä,punaisuutta..parhaiten auttaa ihon hyvinvointiin kun:
        -juo paljon vettä
        -syö terveellisesti
        -syö kurpitsansiemeniä
        -pesee kasvot aamuin-illoin saippualla,jonka pH on lähellä ihon omaa pH:ta
        -vaihtaa tyynyliinan mahdollisimman usein;hyvä hygienia
        -ei koske likaisilla käsillä naamaan
        -välttää auringossa palamista,jos näin kuitenkin käy, ALOE GEELI on tosi hyvä juttu!! Olen kokeillut ja punaisuus lähtee pois päivässä kun käyttää säännöllisesti :)
        Se myös rauhoittaa ihoa
        -nukkuu hyvin ja nauttii elämästä(stressi lisää finnejä!)
        -älä syö suklaata tai muita hyvin rasvaisia 'ruokia' (lisää huomattavasti finnejä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13