aloittelevalle kitaristille apua :)

Apuaa!!

Eli on olen 16 vuotias tyttö ja haluisin oppii soittaan kitaraa. Porukat ei ala maksamaan kitaratunteja joten ajattelin että alan harjoitella itse. Kysymykseni on että millaset biisit ovat hyviä aloittelijalle? Onko jotain muutakin mitä pitäisi tietää? Perus soinnut osaan jo joten kuten. Ainiin ja jos joku tietää jotain helppoja biisejä niin niitäkin mielellään tänne.

8

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalakkuna

Kannattaa lähteä ihan oman musiikkimaun perusteella etsimään niitä helppoja biisejä, elikkä mitä itse kuuntelet.
      YouTubesta löytyy hyviä opetusvideoita kun laittaa hakusanaksi esimerkiksi biisin nimen tai bändin ja perään guitar lesson.

• NoJust...

No aloittelijalle on varmaan hyviä biisejä sellaset, missä on niitä perussointuja, että voi sitten harjotella biisin tahdissa sointujen vaihtamista?!
      Aika paljon näkyy nykyään olevan noita sekalaista musaa sisältäviä nuottikirjoja, kun kävin yks päivä kirjakaupassa?! Löytyy paljon biisejä, jossa pärjää ihan perussoinnuillakin. Eli kirjakauppaan tai kirjastoon vaan...

Perussointujen hanskaamisen jälkeen tuntus luonnolliselta opetella Barre-tekniikka?!

• Motivaatiotatarvitaa

Minusta on ollut paljon helpompi opetella kitaran soittoa video-ohjeiden avulla. Tai tietysti kirjat/tabulaattorit on olleet myös apuna, mutta on vaan paljon mukavampi katsoa jonkun video ohjeita ja opetella niiden avulla. Useimmat ohjeet ovat englanniksi, mutta kyllähän se kaikilta taipuu ja samalla saa siinäkin opetusta.

Olen tykännyt ainakin näistä:

- Marty Schwartzin ohjeet netissä on mukavia
      - vGuitarLessons
      - Gibson’s Learn & Master Guitar

Ainakin tuo Gibson voi löytyä jopa kirjastosta DVD:nä.
      (Nuo kaksi jälkimmäistä on itsellä hankittuna netin kautta...)
      Gibsonin tuottama oppimateriaali on aika laaja ja sen avulla oppii hyvin lukemaan nuottejakin, on voittanut palkintoja parhaana itsepiskelupakettina kitaralle.

Jos porukassa treenaminen kiinnostaa niin onhan noissa kansalaisopistoissakin kitarakursseja jotka ei ole aina kalliita ja pääsee vähän alkuun.

• Kalakkuna

Iniin ja jos pelimiehiä tai pelinaisia on niin Rocksmith on myös tosi hyvä opetusväline ja motivaattori.
      Latenssiongelmiahan niissä vähän on mutta nekin saa ruuvailtua hyvälle tasolle ainakin pc koneissa.

• soinnut hukasa

Heipä hei
      Mulla ois sit sellanen ongelma ku pitäs siskon häissä soittaa kitaraa mut soinnut puuttuu biisi ois tiedosa . Biisi ois Robinin Sisko . Biisi valittiin sanojen takia. Biisiin en ole löytänyt mistään sointuja. Olisiko joku kiva ihminen joka osaisi sanoa miten se soitetaan kitaralla . :)

• 13+15

http://www.ultimate-guitar.com/

tuolta löytyy vaikka mitä, ja yleensä vielä monta versioo samasta biisistä joten niitä voi tavallaan soittaa oman tason mukaan..:)

• ez-220

rocksmith sitä helpompaa tapaa ei ole
      laitat aluksi nopeuden 1% ja soitelet repeatilla koneen/konsolin antamaa pätkää kunes oot 100%

tai mitä mä selitän kyllä se peli opettaa

• vaihtoehtoja

Itse olen saanut hyvää käytännön oppia liittymällä paikkakunnan kansanmusiikkia soittavaan ryhmään. Siellä on hyviä musikantteja jotka opastavat musiikin teoriassa sekä yhtyesoitossa. Musiikki on usein helppotajuista niin melodialtaan kuin rytmitykseltääkin, joten opettelu on siinäkin mielessä mielekästä kun edistyminen soittotaidossa edistyy ilman kiirettä ja turhia suorituspaineita.
      Sitä paitsi siellä on hauskaa sekä saa uusia kavereita. Jokainenhan voi silti edistyttyään soitella missä porukassa vain ja mitä musaa haluaa.
      Itse soittelen nykyään jo parinkin porukan apuna, toisessa komppikitaraa ja toisessa bassoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      73
      4527
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3769
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3463
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1219
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      118
      1035
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      127
      944
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      925
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe