kikkeliskokkelis

13.+17

Olen 17v ja kaukosuhteessa 17v tyttöön. Aijon muuttaa kesällä tyttöni luokse ja vaihdan kouluaki. Mukana on muutamia muttia. Eli vanhempani eivät päästä mua sinne muuttamaan. Mutta eihän ne voi sitä enään päättää ku olen täysi ikäinen. Ja sitten rahatilanne. Eli en ole itsekään varma pärjäänkö yksikseni., Toki on mulla kumppanini tuki mutta se ei ole rahallista. Kandeeko muuttaa ees?

9

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaiken se kestää..

      Kuinka pitkään olette olleet parisuhteessa? Kuinka kaukana toisistanne asutte?
      Itselläni on hieman samanlainen tilanne, olemme kumppanini kanssa molemmat täysi-ikäisiä, mutta saimme mieluisemme yliopistopaikat eri kaupungeista. Seurustelua takana jo kaksi vuotta. Edessä siis muutto eri kaupunkeihin mutta molemmat uskomme että kestämme kaukosuhteen, koska pääsisimme sentään aina lomilla näkemään toisiamme. Kaiken lisäksi lopussa kiitos seisoo: 3 vuoden päästä siintää näköpiirissä mahdollinen yhteinen asunto, sitten kun opinnot on suoritettu.
      Näin meillä, ja samaa suosittelen teille!
      Olette vielä nuoria (kuten mekin) ja vaikka 18v saisit päättää asioistasi, on ehkä kuitenkin parempi vielä kasvaa ja katsella, miten elämä ja parisuhteenne kehittyy. Todellinen rakkaus kestää kaukosuhteen! :)
      Kannattaa käydä koulu loppuun, kun sen kerran on aloittanutkin. Pari vuotta lisää oman elämää ja itsenäistymistä ei ole pahaksi. Se on luultavasti jopa terveellistä ennen yhteiselämää ja asumista kumppanin kanssa.
      VARSINKIN jos vanhempasi vielä osallistuvat kustannuksiksi! (kuten meillä :D) Arvosta heitä ja heidän mielipiteitään.
      Jos suhteenne on vakaalla pohjalla, se kestää varmasti muutaman vuoden opiskeluaikaisen kaukosuhteen. Siinä ajassa ehtii kasvaa ja itsenäistyä ja tuntemaan toista yllättävän paljon! :)
      Onnea matkaan.

    • 13+17

      asumme noin 400km pääs toisistamme ja vuosi tulee pian täyteen.Ja tosin tahdon myös hieman muutosta elämääni joten olisin kyllä valmis muuttamaan. Alkaa pikkuhiljaa sama paikka kyllästyttää...

      • 13+17

        niinja emme jaksa kaukosuhdetta enää toista vuotta! tää on perseestä kyllä ja vielä vuosi tähän lisään ni huhhu....


    • Kaiken se kestää..

      No ymmärrettäväähän tuokin. 400km on jo suht pitkä matka, vielä kun teillä ei vielä ole omia autoja. *viks* Voisit vaikka käydä itsellesi nyt sen autokortin? Se helpottaisi VARMASTI asiaa, jos päätätte jäädä kaukosuhteeseen. Omasta mielestäni olisi ärsyttävää sovitella tapaamisia linja-auto aikataulujen mukaan! Mutta kun on oma auto, voi huristella millon tykkää. :)
      Asutko muuten vielä vanhempiesi luona, vai miksi he eivät päästäisi sinua muuttamaan? Koulusi takiako? Voithan yrittää vaihtaa koulua, kaikista parasta olisi, jos saisit jotenkin sisällytettyä jo käymäsi opintoviikot uuden opiskelupaikkasi opintoviikkoihin, ettei tarvitsisi heittää jo jonkin verran pakerrettua koulutyötä hukkaan. Selvitä asiaa.
      Ja keskustele lisää vanhempiesi kanssa! Näytä, että olet miettinyt asioita ja harkinnut molempia vaihtoehtoja, ja kerro, ASIALLISESTI, miksi muuttaminen olisi sinusta hyvä vaihtoehto. Vaikka olisit muuttaessasi täysi-ikäinen, ei se tarkoita sitä että pitäisi katkaista välit vanhempiin. Asiat voi hoitaa varmasti sopusoinnussakin.
      Raha-asioista.... jos molemmat kävisitte kumppanisi kanssa koulua, saisitte molemmat asumis- ja opintolisän kuukausittain. Vuokra (vaikkapa pienestä kaksiosta tai vähän isommasta yksiöstä) menisi niillä varmasti hyvin puoliksi. Ja kaiken muutenkin maksaisitte puoliksi. Kumpikaan ei saisi "elää toisen siivellä", siitä jäisi vain paha maku suuhun.
      Keskustelkaa ja päättäkää asiat rauhassa. :) teillä on koko elämä edessänne, joten älkää syntäilkö aivan suin päin. Puhu myös töttösi kanssa asiat kunnolla selväksi, raha-asioita myöten.

      • 13+17

        Joo olen kymässä par'aikaa autokoulua että kortti pian taskussa:) ja en menetä opintoviikkojani vaikka vaihdan vain koulua en alaa!! Ja vanhemmillani ei ole tuloja juuri paskan vertaa niin saisin varmaan paljon tukea,mutta mitä sitten kun tulee pula jostain?Toki minulla on tyttökaverini ja hänen vanhempiensa tuki mutta välillä pelottaa. Ja olen puhunut tyttikseni kanssa jo. Enkä ole vanhemmilleni maininnut juuri mitään jotain huhua ne ovat saaneet. Ja ei ole vaihtoehtoa ettenkö muuttaisi.Tarvitsen vaihtelua.Enkä tosiaankaan ole menettämässä tätä tyttöä vanhempieni takia!...


      • Kaiken se kestää..
        13+17 kirjoitti:

        Joo olen kymässä par'aikaa autokoulua että kortti pian taskussa:) ja en menetä opintoviikkojani vaikka vaihdan vain koulua en alaa!! Ja vanhemmillani ei ole tuloja juuri paskan vertaa niin saisin varmaan paljon tukea,mutta mitä sitten kun tulee pula jostain?Toki minulla on tyttökaverini ja hänen vanhempiensa tuki mutta välillä pelottaa. Ja olen puhunut tyttikseni kanssa jo. Enkä ole vanhemmilleni maininnut juuri mitään jotain huhua ne ovat saaneet. Ja ei ole vaihtoehtoa ettenkö muuttaisi.Tarvitsen vaihtelua.Enkä tosiaankaan ole menettämässä tätä tyttöä vanhempieni takia!...

        No niin, ei siis huolta koulun suhteen. :) Ja autokorttikin kohta käpälässä, hienoa. Auto tosin tulee maksamaan aika paljon bensoineen ja autoveroineen, mutta on siitä suuri hyötykin.
        Kun täytät 18, vanhempiesi tulot eivät enää vaikuta saamiisi tukiin. Jos sinulle ei tule tuloja muualta (esim. kävisit töissä opiskelun ohessa) saat opintotukea ym. tukia maksimin. Itse saan opinto- ja asumislisää yhteensä hieman yli 400€ kuussa. (lukiossa käyn viimeistä vuottani, yliopiston tuki voi olla suurempi? Ja asumislisä kaksiosta) En käy töissä, mutta kesätyöpaikka olisi tärkeä, sillä kesäaikaan en saa opintotukea, koska kesällä en myöskään paljon opiskele :P
        Opiskelijaelämä on rahallisesti tiukkaa. Itse lasken lähes senttipelillä mihin rahani käytän, vaikka vanhempani tukevat minua vielä rahallisestikin.
        Jos tuntuisi aivan mahdottomalta porskuttaa tuolla n.400€ kuussa, (jos tyttösi täyttää myös 18 ennen muuttoa sehän olisi 400€ lisää eli yhteensä kahdeksansataa ja rapiat) kannattaa haeskella rautaisella tahdonvoimalla iltatöitä. Ja joka kesäksi kesätöihin. Ja säästämistä, säästämistä. Yllätysmenoja/suurempia menoja kerralla/haluatte joskus käydä jossain ravintolassa/juhlimassa on hyvä olla säästöt olemassa, ettei mene sormi suuhun ensimmäisen ison sähkölaskun tai autoveron kolahtaessa postilaatikkoon.
        Miksipä et voisi muuttaa. :) Vaihtuminen kaukosuhteesta lähisuhteeseen ei välttämättä aina ole ruusuista, kun saman katon alla häärätään ja yritetään rakennella yhteistä elämää parin satasen siivellä. Välillä voi turhauttaa ja riitoja syntyä, mutta aina pitää jommassa kummassa olla sen verran "miestä" että menee ja keskustelee asiat selviksi eikä vihoitella.
        Edelleen, onnea matkaan!


    • Naiivi aikuinen

      Nyt nyt Kaiken se kestää.. puhut kyllä ihan puutaheinää tuista.
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170703102019IL
      Luepas ihan Kelan sivuilta, eli 20-vuotiaaksi asti vanhempiesi tulot voivat katkaista tuet jopa kokonaan.

      ''Vanhempiesi tulot voivat pienentää opintorahasi määrää tai estää sen myöntämisen kokonaan, jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa ja olet alle 20-vuotias ja perheetön (et ole avioliitossa tai elatusvelvollinen). Opintorahasi määrää voidaan myös korottaa, jos vanhempasi ovat pienituloiset.

      Vanhempiesi tulot voivat pienentää asumislisäsi määrää tai estää sen myöntämisen kokonaan, jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa ja olet alle 18-vuotias ja perheetön (et ole avioliitossa tai elatusvelvollinen)''

      Eli hyvällä tuurilla et tule saamaan sentin hyrrää kun muutat omillesi.

      Olet vielä nuori ja naiivi enkä itse suosittele muuttamista. Itse muutin muualle ollessani 16 kesäinen, mutta muutin ihan opiskelujeni takia, en minkään teini-ihastuksen takia. Kun ei ole vielä kokemusta elämästä ja yksinasumisesta tulee monta muttaa matkaan kun muuttaa kaksi noviisia asumaan saman katon alle.

      Jos vanhempasi sanovat ei, he eivät myöskään tue sinua rahallisesta. Mistä saat muuttoavun? Kuka sinut muuttaa? Onko sinulla rahaa vuokrata muuttoauto / kuski siihen? (koska muistathan, että kuorma-autoa tai suurta pakua et aja B kortilla) Minkä hintaiseen / kokoiseen kämppään teillä riittäisi rahat? Saako tyttö tukia? Oletteko käyneet edes Kelassa keskustelemassa mahdollista tuista? Entä netti, kännykkälaskut, lämmitys, vesi, ruoka yms muut kulut? Mitä jos joku kuukausi rahat loppuvat yht.äkkiä, onko tytön vanhemmat tukemassa vai sanovatko hekin itsensä irti? Entä olisiko jomman kumman mahdollista hakea osa-aika töitä, jolloin tulot ovat edes joten kuten turvatut?

      Teillä ei ole ikävä kyllä vielä mitään käsitystä yksinelosta ja ajatus siintää kauniina taivaanrannassa vaaleanpunaisten lasien takana. Ikävä kyllä maailma on myös ruusunpunaisuuden lisäksi verenpunainen ja raaka, eli nurkan takana voi väijyä hullu kirvesmurhaaja valmiina iskemään kirveen pääkoppaasi. Pahan päivän varalle pitää osata varautua, muuten tulee ongelmia.

      Ja tuossa iässä en muuten kannata, että kokeillaan velkahelvettiä tai luottotietojen menetystä. Silloin elämä lähtee jo varhaisessa vaiheessa päin p*tä.

      • Kaiken se kestää..

        Kiitos korjauksesta! Vanhemmillani kun ei ole järin tuloja ja saan suurin piirtein sen maksimin, niin näitä kela-asioita vasta pari hassua vuotta syynäilleenä menin hölmösti yleistämään. Joten, jälleen yhtä asiaa viisaampana, kiitos. :)
        Naiivi aikuinen puhuu järkeä. Tosiaan, kannattaa kasvaa ja opetella sitä elämistä vielä muutama vuosi. Tämän näin itselleni viisaimmaksi vaihtoehdoksi, koska kasvamistahan tässä vielä varmasti on itse kullakin vielä 18 vuotiaana. :D Muutin omaan asuntoon myös opiskelujen takia, 15 vuotiaana. Kumppanini ei ole vielä asunut itsekseen, ja minusta hänen olisi hyvä kokeilla hitusen omia siipiään ennen kuin muutamme yhteen. Kaiken lisäksi saisimme molemmat ammattipätevyyden opiskelujen jälkeen, mistä olisi hyvä jatkaa yhdesä työelämään ja saada siitä kuuluisasta leivänsyrjästä kiinni. ;)
        Kaikki ei vain tapahdu sormia napsauttamalla. Kuunnellaan siis noita vanhempiammekin, heillä sattuu yleensä olemaan äärimmäisen hyviä pointteja asioihin. Me emme vielä tiedä elämästä kaikkea vaikka siltä välillä tuntisi, mutta koko ajanhan tässä opetellaan! :)


      • 13+17
        Kaiken se kestää.. kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta! Vanhemmillani kun ei ole järin tuloja ja saan suurin piirtein sen maksimin, niin näitä kela-asioita vasta pari hassua vuotta syynäilleenä menin hölmösti yleistämään. Joten, jälleen yhtä asiaa viisaampana, kiitos. :)
        Naiivi aikuinen puhuu järkeä. Tosiaan, kannattaa kasvaa ja opetella sitä elämistä vielä muutama vuosi. Tämän näin itselleni viisaimmaksi vaihtoehdoksi, koska kasvamistahan tässä vielä varmasti on itse kullakin vielä 18 vuotiaana. :D Muutin omaan asuntoon myös opiskelujen takia, 15 vuotiaana. Kumppanini ei ole vielä asunut itsekseen, ja minusta hänen olisi hyvä kokeilla hitusen omia siipiään ennen kuin muutamme yhteen. Kaiken lisäksi saisimme molemmat ammattipätevyyden opiskelujen jälkeen, mistä olisi hyvä jatkaa yhdesä työelämään ja saada siitä kuuluisasta leivänsyrjästä kiinni. ;)
        Kaikki ei vain tapahdu sormia napsauttamalla. Kuunnellaan siis noita vanhempiammekin, heillä sattuu yleensä olemaan äärimmäisen hyviä pointteja asioihin. Me emme vielä tiedä elämästä kaikkea vaikka siltä välillä tuntisi, mutta koko ajanhan tässä opetellaan! :)

        nojoo en ole muuttamassa tyttökaverini kanssa yhteen.Se jää asumaan vanhempiensa luokse....hmh,no koitanapas jutella vanhemmilleni. Oisko vähä hyvä jos toinen vanhempi muuttaisi kanssani ni saataisiin kyllä rahaa :DDd heh noei selvittelenpäs asioit,kiitos teille kuitenni(=


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe