Hei täälä kirjoittelee 13v tyttö. eli jooh kuten otsikkokin kertoo minulla on ilmennyt oikean polven "rutinaa" (hitaastin kyykkyyn mennessä) ja joskus on kipeä (ylensä pistävää kipua) mistä nämä voi johtua. kipua on molemmissa jaloissa mutta rutinaa vain toisessa. Mistä apua? terkkarilla oon käyny ja lääkärissäkin mutta ne ei sano mitään.. lähettää vaan aina "kotiin". onko muilla samanlaista? vastauksia kiitos
Polven "rutina" ja harvoin oleva kipu nuorella
1
857
Vastaukset
- ongelmanainen
Alla oleva teksti on erään potilaan kirjoittama:
Onko kellään tietoa tai kokemusta sellaisesta, että lumpoiden rusto on pehmentynyt.
Itsellä molemmissa polvissa kysyinen vaiva. Vasemmassa se ei tosin aiheuta mitään ongelmia ja rusto on kunnossa.
Oikeassa, joka on kerran operoitu, muista syistä tosin, on rusto mennyt epätasaiseksi ja yhdestä kohdasta rustoa jopa puuttuu. Tuossa vauriokohdassa tuntuu ilkeältä esim. kyykkyyn mennessä ja sattuu ihan kunnolla jos on vastusta mukana.
Lisäksi repaleinen rusto aiheuttaa ihan kuultavan rutinan ja naksahduksen tietyssä kulmassa. Ortopedi sanoi, että sinänsä rutina ja naksuminen ei haittaa ja kivunsiedon mukaan voi treenata.
Jäi kuitenkin epäselväksi, että kuluttaako treenaaminen rustoa silti jotenkin vielä nopeammin, varsinkin kun tietyssä kulmassa tuntuu selvästi, kun ruston rämmäleet ottaa kiinni.
Tuota vaivaahan voi hoitaa höyläämällä rustoa tasaisemmaksi tähystyksessä, mutta polvi toimii kuulemma niin hyvin vielä, että ei kannata mitään tehdä, koska montaa kertaa ei voi rustoa höylätä ennen kuin luu tulee vastaan.
--
Ja siihen vastaus:
Ilmeisesti sinulla on chondromalasia eli polvilumpion alapinna rustovaurio? Se on nuorilla aika yleinen vaiva. Jotta tulet paremmin juttuun polvesi kanssa on tärkeää huolehtia lihastasapainosta ja keskittyä vahvistamaan alaraajan asentoa ylläpitäviälihaksia (stabiloivia), siten että raajan linjaus säilyy harjoitellessa paremmin. Näitä harjoitteita varten kannattaa varata aika fysioterapeutilta, mielellään tietty vielä sellaiselta joka on erikoistunut alaraajaongelmiin.
Leikkaukseen ei tosiaan kovin kevyin perustein kannata lähteä koska vaiva voi parantua kyllä ajan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214