Lukekaa kaikki 13-14 vuotiaat

Faktaa.......

Kun täällä jatkuvasti on aloituksia lapsilta, eli 13 - 14 vuotiailta, ja kysytään kesätöitä, niin lukekaa tämä ennen kuin laitatte tänne viestejä.

Ensinnäkään tuon ikäiset EIVÄT SAA OIKEITA TÖITÄ, koska Suomen laki kieltää lapsityövoiman käytön.

Laki tosi sallii erittäin rajoitetusti 14-vuotiaan palkkaamisen, mutta mikään työnantaja ei palkkaa lapsia, koska rajoitukset ovat niin suuret.

Ja koska kesätyömarkkinoilla on paljon vanhempiakin hakijoita, joista valita, niin miksi kukaan työnantaja palkkaisi lapsen, jota ei täysipainoisesti voi käyttää työtehtävissä.

Joten, leikkikää vielä kun voitte, ja taskurahoja voitte saada vaikka naapurin koiraa ulkoiluttamalla, tai käymällä vaikka kaupassa sille naapurin vanhukselle. Mutta "oikeita töitä" ette saa.

Ja uskokaa se, että tuon ikäisenä olette todellakin vielä lasukaisia, joiden ei ole tarkoituskaan käydä vielä töissä, vaan kerätä kesällä voimia siihen, että jaksatte taas syksyllä käydä koulua. Jos rahaa tarvitsette, niin vanhempanne ovat sitä varten. Ihan lainkin mukaan. Ja rahalla tarkoitan 20 - 30€/viikko.

19

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri noin

      Juuri noin.

      Itsekin ihmettelen, miksi nämä lapset luulevat olevansa aikuisia, ja luulevat pääsevänsä johonkin töihin.

      Turha luulo.

    • maunokki

      Mä sain 14v yksiltä festareilta talkootyötä. Oli raskasta ja iha paska duuni, mutta sen jälkee oli vähä työkokemusta jonka avulla sain sitte seuraavaks vapuks ilmapallomyyjän paikan.

      Eli mun mielestä kyllä 14v voi hakee jotain työtä, edes pariks viikoks (esim tutustu ja tienaa), ja siitä on sitte hyötyä seuraavis työnhauis.

      • zorron veli

        Ennemmin ryyppäisin.


      • ididntgetajobsoikilledth
        zorron veli kirjoitti:

        Ennemmin ryyppäisin.

        Mä en saanu töitä ja sit tapoin työnantajan


    • asf4

      kyllä pko:sta saa työtä 14-17v

    • 13VUOTIAS

      Mutta miten saan rahaa? Pitääkö alkaa varastelee vahemmilta kun ei muuten heru tai siitten alkaan tekeen jotain laitonta.. Noh ainaki olis opetus muille vahemmille että tarvii pienemmätkin ihmiset palion rahaa. :(

      • Mihin..

        "että tarvii pienemmätkin ihmiset palion rahaa"

        Mihin 13 - 14-vuotias tarvitsee PALJON rahaa?????

        Lain mukaan tuon ikäinen ei voi vielä polttaa tai juoda. Vanhempien velvollisuus on hoitaa eläminen, matkustaa ei tuon ikäinen yksin vielä voi, jne......


      • 14v.
        Mihin.. kirjoitti:

        "että tarvii pienemmätkin ihmiset palion rahaa"

        Mihin 13 - 14-vuotias tarvitsee PALJON rahaa?????

        Lain mukaan tuon ikäinen ei voi vielä polttaa tai juoda. Vanhempien velvollisuus on hoitaa eläminen, matkustaa ei tuon ikäinen yksin vielä voi, jne......

        Haluun ainaki jotain kesätöitä esim. Mansikkamaalta tms. Rahan voisin käyttää ostamalla vaatteita, säästämällä myöhemmäksi tai mennä vaikka siskon kanssa kahdestaan lintsille tai muuhun vastaavaan paikkaan ... Itse kyllä löytäisin käyttöä sille rahalle :))


      • 13 vuotias
        Mihin.. kirjoitti:

        "että tarvii pienemmätkin ihmiset palion rahaa"

        Mihin 13 - 14-vuotias tarvitsee PALJON rahaa?????

        Lain mukaan tuon ikäinen ei voi vielä polttaa tai juoda. Vanhempien velvollisuus on hoitaa eläminen, matkustaa ei tuon ikäinen yksin vielä voi, jne......

        Haluan uuden tietokoneen, sitä ei heru muutakun sitten kun olen itse töissä näin ainakin vanhempani sanoivat. Haluan uuden kännykän mutta en minä sellaista saa. jne en saa mitään viihdykeitä jos en ole tössä niin siksi


      • tyttö12v
        Mihin.. kirjoitti:

        "että tarvii pienemmätkin ihmiset palion rahaa"

        Mihin 13 - 14-vuotias tarvitsee PALJON rahaa?????

        Lain mukaan tuon ikäinen ei voi vielä polttaa tai juoda. Vanhempien velvollisuus on hoitaa eläminen, matkustaa ei tuon ikäinen yksin vielä voi, jne......

        Ei se elämä kaikilla oo noin yksinkertaista. Ite saan 35e kk-rahaa ja sillä pitäis sitte vaatteet ostaa. Oon 12. Oishan se kiva saada kesätyö nii ehkä sais vähän rahaa vaikka leffaan.


    • enkerro1

      Itse olen 15 vuotias, maahantuon tuotteita ja myyn niitä nettikaupassani, aloitin toiminnan 13 vuotiaana, rahaa tulee noin 1200€/kk ja kouluakin ehtii käydä samalla.

      • Vanhempasi...

        Siis vanhempasi ovat mukana tuossa, koska alaikäisenä et voi tehdä mitään sopimuksia.

        Ja jotta juttusi voitaisiin todeta todeksi, niin laitappa se nettikauppasi osoite tänne.

        Jos et laita, niin juttusi todetaan valeeksi.


      • päivännaurut
        Vanhempasi... kirjoitti:

        Siis vanhempasi ovat mukana tuossa, koska alaikäisenä et voi tehdä mitään sopimuksia.

        Ja jotta juttusi voitaisiin todeta todeksi, niin laitappa se nettikauppasi osoite tänne.

        Jos et laita, niin juttusi todetaan valeeksi.

        ''Jos et laita, niin juttusi todetaan valeeksi.''

        Tiiätkö kuin vitun nololta toi kuulostaa.


    • toimistorotta

      Vinkkinä teille että älkää tehkö koko kesää ainakaan töitä jos jostain saatte kesätöitä. Itse olin juuri tuon ikäisenä hirveän innokas hakemaan/ tekemään töitä mutta nyt kun asun omillani ja olen aloittanut opiskelut mieleni on hieman muuttunut. Minun on pakko kkäydä opiskelujen ohella töissä muutaman kerran viikossa ja lisäksi olen täysipäiväisenä koko kesä"loman" ja todennäköisesti sama homma kaikkina muina "loma-aikoina". En saa töistä ollenkaan lomaa kesäaikaan, en edes yhtä päivää ja kun kokopäiväiset työt loppuvat elokuun lopussa palaan takaisin koulunpenkille, osa-aikaisiin töihin sekä 5 kertaa viikossa oleviin treeneihin.

      Yritän tässä nyt sanoa, että kannattaa oikeasti vielä nauttia siitä että saatte lomaa. Opiskeluaikoina se ei välttämättä ole enää mahdollista. Tekisin mitä tahansa että saisin edes yhden viikon lomaa ennen kuin opiskelut taas alkavat syksyllä mutta no can do...

      Nauttikaa oikeesti kesästä ja teidän vapauksista!

      • CCCP1469755

        Up!


    • lolzlolz

      Itse olen 14v ja olen kesätöissä 9,2€ tuntipalkalla käyx kateex

    • 13v tyttö

      Kyllä 14 vuotiaat jotain työtä löytää. Mun tuttu 14v pääsi lehdenjakajaks kesätöihin. Ite oon meinannu ens kesäks yrittää saada jotai koirankävelyttämistä aikaseks, jos joku maksais ees vähä :D onko kellää kokemusta koirien kävelyttämisestä niiku kesätyönä?

      • muannakki

        Lehdenjakajaks pääsee melkee kuka tahansa.


    • R.p1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      262
      2481
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1977
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe