Matkat maksettu, pomo ei anna lomaa?!

Kettuuntunut

Olen lähdössä parina viikonloppuna reissuun, joihin kävin kysymässä perjantai-päiviä vapaaksi. Eli siis yhteensä kaksi perjantaita vapaaksi kahtena peräkkäisenä viikkona. Päivät eivät olisi palkattomia vapaita, vaan korvaisin ne etukäteen iltavuorossa. Olisin siis periaatteessa tehnyt niidenkin päivien vuorot ja sellainen tapa meillä on, että poissaolot korvataan aina iltavuorossa. Olen siis maksanut nuo viikonloppureissut jo muutama kuukausi sitten ja nyt kävin kysymässä nuita päiviä vapaaksi. Pomoni ei kuitenkaan suostunut tähän, koska hänen mielestään on liian rankkaa korvata kaksi päivää iltavuorossa. Siis anteeksi mitä?! Olen maksanut ne matkat jo ja perhe odottaa reissuja. Pitääkö minun nyt vain jättää reissut väliin niiden kahden päivän takia?! Ja vieläpä sen takia, että POMONI mielestä päivät on liian raskas korvata illassa?!?!

13

2863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siajis

      Ei sinulla ole paljon muita vaihtoehtoja. Pomon ei tarvitse suostua vahvistetun työvuorolistan muuttamiseen. Sehän ei kai koske ainoastaan sinua, vaan myös sitä, joka tekee sinun perjantain vuorosi. Seuraavan kerran tee niin päin, että pyydät päivät vapaaksi hyvissä ajoin ennen kuin työvuorolistaa on tehty ja vasta sitten maksat matkat.

    • Kettuuntunut

      Kyllä se koskisi vain minua, koska niiden päivien työtehtävät hoitaisin iltavuorossa, kuten jo aiemmin sanoin. Jos joku on töistämme poissa, ei hänen työtehtäviään hoida kukaan muu, eikä hänen tilalleen hommata ketään sijaista. Työtehtävät poissaollut hoitaa itse iltavuorossa. Sairaslomallakaan ei ketään sijaisia hommata. Silloin työ jää saikun ajalta tekemättä. Sellaista meidän työ on.

      • iscis

        No maksetaanko iltavuorosta iltalisää, tuleeko yritykselle ylimääräisiä kustannuksia vuoron vaihdosta? Tai määritteleekö TES maksimimäärän iltavuoroja tasoittumisjaksolle, ja ylittävältä osalta pitää maksaa muhkeammin tai järjestää puolitoistakertainen vapaa tms.? Tuollaisia loukkujahan TESsit on pullollaan, niin ettei työnantaja voi aina joustaa kuten työntekijä haluaisi.


    • Mitään et voi.

      Et voi mitään, jos vapaata et saa.

      Opit ainakin sen, että pyydät ensin vapaata, ja vasta sitten varaat matkan.

      • Halleluja aamen

        Juurikin näin! Tässä ketjussa oon ihmetellyt just tuota asettelua, että ensin varataan matka ja sitten aletaan vaatimaan vapaata - kyllähän se homma menee just päin vastoin...


      • Kettuuntunut
        Halleluja aamen kirjoitti:

        Juurikin näin! Tässä ketjussa oon ihmetellyt just tuota asettelua, että ensin varataan matka ja sitten aletaan vaatimaan vapaata - kyllähän se homma menee just päin vastoin...

        Niin olisinkin normaalisti tehnyt, että ensin pyydän vapaata ja sitten vasta varataan/maksetaan matkat, MUTTA tulin tähän firmaan vasta tammikuussa ja matkat on varattu jo sitä ennen. En siis ole voinut tietenkään pyytää ensin vapaata. Ja sen takia vielä näin myöhään kävin niitä kysymässä, koska en koeajalla viitsinyt. Koeaikani on nimittäin juuri loppunut... Ja siellä iltavuorossa on ihan sama palkka eikä tule mitään lisiä yms.


      • Turha rypistää
        Kettuuntunut kirjoitti:

        Niin olisinkin normaalisti tehnyt, että ensin pyydän vapaata ja sitten vasta varataan/maksetaan matkat, MUTTA tulin tähän firmaan vasta tammikuussa ja matkat on varattu jo sitä ennen. En siis ole voinut tietenkään pyytää ensin vapaata. Ja sen takia vielä näin myöhään kävin niitä kysymässä, koska en koeajalla viitsinyt. Koeaikani on nimittäin juuri loppunut... Ja siellä iltavuorossa on ihan sama palkka eikä tule mitään lisiä yms.

        Jos kerran tiesit matkasta ennen kuin menit tuohon firmaan, niin olisit jo työhaastattelussa kertonut noista matkoista, ja vapaan tarpeesta.

        Silloin asia olisi varmasti järjestynyt.

        Nyt on myöhäistä.


    • Kettuuntunut

      Olisinkin varmasti maininnut jo aiemmin jos matkoihin olisi tarvinnut oikeasti LOMAA ja mikäli olisin tarvinnut enemmän, kuin kaksi päivää, jotka eivät ole edes peräkkäisiä... -.- Mutta olen näköjään tehnyt nyt väärän ratkaisun.

      En voi kuitenkaan ymmärtää miksi en voi olla noita päiviä pois, kun tekisin kuitenkin noiden päivien työt etukäteen, eikä siitä edes koituisi mitään vaivaa/lisäkustannuksia firmalle... Varsinkin kun pomoni sanoi syyksi, että HÄNEN mielestään on liian raskasta korvata nuo kaksi päivää siellä iltavuorossa. Ei hän sinne iltavuoroon jää vaan MINÄ. Mutta ilmeisesti olen ainoa, joka tässä näkee ongelman :D

      • löps

        Minä näkisin tässä sellaisenkin ongelman, että yhtä suosittaisiin, jos hänelle annettaisiin tuosta vaan työvuoroluetteloa muuttamalla pitkä viikonloppu vapaaksi kahteen kertaan. Toinen näkökulma on se, että pomon tehtävänä on tasapuolisen kohtelun lisäksi myös pitää huolta työntekijöidensä jaksamisesta.


    • näinkin

      Jaa, jos nyt ihan väärässä en olisi, niin ta määrittää vapaat ja lomat. On karsee jos pitää vaikka polilla käydä napakylillä, kun pitäisi tietää pari kk etukäteen- mutta minkäs voi.
      samoin loman ajaksi ei voi suunnitella mitään, kun nytkin oli työkaveri pätkimässä heinäkuuksi merkityn lomani. Minun piti Heinäkuu oikeasti olla lapsuuskotipaikkakunnalla. Hyvästi reissu jo etukäteen.
      Pitää vielä kysyä pomolta, miten lomalista voi paperilla olla eri, ja työkamu pilkkoa lomani miten pieniksi paloiksi haluaa.
      Huom. lomalista on ihan toimiston ovessa esillä- eikä siis kohdallani tule pätemään. Ilmoitin jo sukulaisille että ongelmia...

      • loma on loma

        Toivottavasti esimiehesi tuntee kuitenkin vastuunsa ja vähänkin vuosilomalakia, ja on oikeudenmukainen.
        Lomaasi ei voi noin vain muutella ilman suostumustasi, kun se on kerran myönnetty.
        Vuosiloman ajankohdasta annettu ilmoitus sitoo työnantajaa, vaikka muutosilmoitus voitaisiin antaa kuukauden määräajassa. Työntekijän on voitava luottaa lomansa ajan-kohdan toteutumiseen. Työnantajalla ei siten ole oikeutta peruuttaa lomaa tai siirtää sitä toiseen ajankohtaan ilman työntekijän suostumusta.
        Jos työnantaja loman ajankohtaa yksipuolisesti muuttaessaan aiheuttaa työntekijälle vahinkoa, hänen on korvattava työntekijälle syntynyt vahinko. Korvattavia vahinkoja voivat olla lomamatkoista tai loma-asunnon vuokraamisesta aiheutuneet kulut. Vahingonkorvausvelvollisuutta ei kuitenkaan synny forcemajeure – tyyppisen ylivoimaisen esteen vuoksi.
        Pätkimisestä voisi sanoa, jos työn käynnissä pitämiseksi on kuitenkin välttämätöntä, kesälomasta voidaan jakaa 12 arkipäivän ylimenevä osa pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa. Jos kesäloma jaetaan osiin, myös loman osat on annettava lomakaudella. Kaikille työntekijöille on turvattu oikeus vähintään 12 arkipäivän mittaiseen yhdenjaksoiseen lomaan loma-kaudella.

        .


      • pätkiihän tuo...
        loma on loma kirjoitti:

        Toivottavasti esimiehesi tuntee kuitenkin vastuunsa ja vähänkin vuosilomalakia, ja on oikeudenmukainen.
        Lomaasi ei voi noin vain muutella ilman suostumustasi, kun se on kerran myönnetty.
        Vuosiloman ajankohdasta annettu ilmoitus sitoo työnantajaa, vaikka muutosilmoitus voitaisiin antaa kuukauden määräajassa. Työntekijän on voitava luottaa lomansa ajan-kohdan toteutumiseen. Työnantajalla ei siten ole oikeutta peruuttaa lomaa tai siirtää sitä toiseen ajankohtaan ilman työntekijän suostumusta.
        Jos työnantaja loman ajankohtaa yksipuolisesti muuttaessaan aiheuttaa työntekijälle vahinkoa, hänen on korvattava työntekijälle syntynyt vahinko. Korvattavia vahinkoja voivat olla lomamatkoista tai loma-asunnon vuokraamisesta aiheutuneet kulut. Vahingonkorvausvelvollisuutta ei kuitenkaan synny forcemajeure – tyyppisen ylivoimaisen esteen vuoksi.
        Pätkimisestä voisi sanoa, jos työn käynnissä pitämiseksi on kuitenkin välttämätöntä, kesälomasta voidaan jakaa 12 arkipäivän ylimenevä osa pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa. Jos kesäloma jaetaan osiin, myös loman osat on annettava lomakaudella. Kaikille työntekijöille on turvattu oikeus vähintään 12 arkipäivän mittaiseen yhdenjaksoiseen lomaan loma-kaudella.

        .

        Minun kohdalla tätä pätkimistä tekee työkaveri. Töitäkään ole kahdelle täysipäiväisenä Heinäk. ja työkamu puhui että pitäisin aina muutaman päivän, ja taas hommia, muutaman päivän... eli edes 2 vko en saisi yhtäkyytiä täysimääräisestä lomastani pitää!
        Pomolle kerroin että olisin lomallani reissussa, itse tuo kertoi, ettei pyydä kuin pakottavasta syystä kesken loman.

        Pitänee tarkentaa, kumpi sen viime kädessä päättää, työkamu vai pomo, miten lomat- Tuuraanhan itse Elokuun kokonaan työkamun lomaa, ja omat työt päälle- en ehtisi pitämättömiä pitää, kun syksyruuhkat alkaa... ja joulusesonki, voiko ensi talviloman yhteyteen siirtää, pitää jutella siitä.
        Mutta- joskus kuiteskin piettävä.


      • 11+1
        pätkiihän tuo... kirjoitti:

        Minun kohdalla tätä pätkimistä tekee työkaveri. Töitäkään ole kahdelle täysipäiväisenä Heinäk. ja työkamu puhui että pitäisin aina muutaman päivän, ja taas hommia, muutaman päivän... eli edes 2 vko en saisi yhtäkyytiä täysimääräisestä lomastani pitää!
        Pomolle kerroin että olisin lomallani reissussa, itse tuo kertoi, ettei pyydä kuin pakottavasta syystä kesken loman.

        Pitänee tarkentaa, kumpi sen viime kädessä päättää, työkamu vai pomo, miten lomat- Tuuraanhan itse Elokuun kokonaan työkamun lomaa, ja omat työt päälle- en ehtisi pitämättömiä pitää, kun syksyruuhkat alkaa... ja joulusesonki, voiko ensi talviloman yhteyteen siirtää, pitää jutella siitä.
        Mutta- joskus kuiteskin piettävä.

        Työnantaja määrää vuosilomien ajankohdan, työntekijät saavat esittää toivomuksiaan.

        Tässäkin kohtaa työnantajan pitää noudattaa tasapuolisuuden velvollisuuttaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe