Hampaan poisto nukutuksessa..

sonskii-

Mulla on tulossa 4 hampaan poisto ja 2 reiän poraus nukutuksessa kahden viikon päästä.. Kellään kokemuksia, tehdäänkö se kevyt nukutuksessa vai kokonaan unessa? Miten kevyt nukutus ja kokonaan nukutus eroavat toisistaan? Tunteeko kevyessä unessa kipua? Onko kevyessä unessa kokonaan unessa vai hereillä? Leuka kirurgi sanoi että operaatio kestää noin kaksi tuntia.

28

14631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammaslekuri1

"Täysnukutus" eli yleisanestesia tarkoittaa sitä, että olet täysin tiedottomana ja "unessa", kuten isommissa leikkauksissa usein.

"Kevytnukutus" voi tarkoittaa melkein mitä vain, mutta usein sillä viitataan syvään sedaation, jonka myös suorittaa anestesialääkäri. Oleellinen ero on, että olet vielä periaatteessa herätettävissä ja osaat vastailla yksinkertaisiin kysymyksiin, käytännössä leijut jossain siinä tietoisuuden rajamailla etkä enää osaa tuntea pelkoa tai jännitystä, etkä puudutteiden ja sedaation yhteisvaikutuksesta kipuakaan. Pääset usein myös kotiin muutamassa tunnissa tällaisen jälkeen saattajan kanssa.

Kannattaa kysyä suoraan hoitopaikasta, että miten tarkalleen ottaen hoitavat. Molemmat systeemit ovat omalla tavallaan perusteltuja ja ihan hyviä tilanteesta riippuen.

• mandibula1

Jos se tehdään sairaalassa niin kokonaan nukutuksessa. Yksityisellä voipi olla että sedaatiossa eli olet niin tolkku pois että todennäköisesti nukut.... Mitään kevytnukutusta ei ole olemassa . Sedaatiossa hengität itse ja nukutuksessa sinulle laitetaan hengitysputki. Kummassakaan ei tunne kipua koska puudutetaan vielä erikseen. Mielenkiinnosta kysyn missä sinua hoidetaan ja miksi olet valinnut/ saanut vaihtoehdoksi nukutuksen.Kerron mielelläni lisää jos haluat ja tarkennat vähäsen.

• sonskii-

Mulla on niin kova hammaslääkäri pelko, että on pakko nukuttaa, kun eivät muuten saa revittyä irti niitä hampaita eikä porattua, koska saan paniikki kohtauksen.

Ja se operaatio tehdään sairaalassa. Eli nukutetaanko mut kokonaan, vai kevyt nukutuksessa ?

• sonskii-

Mulla on niin kova hammaslääkäri pelko, että on pakko nukuttaa, kun eivät muuten saa revittyä irti niitä hampaita eikä porattua, koska saan paniikki kohtauksen.

Ja se operaatio tehdään sairaalassa. Eli nukutetaanko mut kokonaan, vai kevyt nukutuksessa ?

• tuleva lääkäri

Sinut nukutetaan kokonaan jos kerta sinulle tehdään operaatio sairaalassa. Tsemppiä sinulle. :)

• mandibula1

Kyllä se nukutuksessa tehdään kuten täällä sinulle jo vastattiin. Aamulla osastolle ja esilääkkeet ja sitten pääset toimenpidehuoneeseen laittavat sulle lääkkeet suoneen ja siiitä eteenpäin et tiedä mitään. Heräät tai sinua herätetään jos on kipuja antavat lisää lääkettä. Tarkkailevat sinua heräämössä ja siirtävät sinut osastolle, noin kolmen tunnin päästä saat kylmiä eli jäätelöä mehukeittoa tms. Kotiin pääsee kun on saanut kylmät , ei ole pahoinvointia olet pissalla käynyt ja kaikki on ok. Hakijan tarvitset kun pääset kotiin.
        Kun saat ohjeet sairaalasta miten saat syödä ja juoda edellisenä iltana , Noudata niitä ! Jos käytät lääkkeitä ota ne mukaan sairaalaan kuten ohjeissa neuvotaan.
        Kaikkien työ vaikeutuu kun potilas juonut aamuviideltä vaikka 1/2 l limua tai ottanut jotain läkettä nenän tukkoisuuteen joka määrättiin toissavuonna eikä muisteta minkäniminen se nyt oli... Silloin joudutaan tapauskohtaisesti miettimään voidaanko nukuttaa, vaihtuuko esim potilaiden hoitojärjestys. Eli niihin ohjeisiin on syynsä. Mikäli jokin askarrutta kysy osastolta.
        Anteeksi paasaukseni ! Ethän sinä ehkä ollutkaan tekemässä mitään väärin :) Muutkin tällaiseen toimenpiteeseen menijöille tiedoksi. Kuka sinulla kirurgina ?

• sonskii-
        mandibula1 kirjoitti:

Kyllä se nukutuksessa tehdään kuten täällä sinulle jo vastattiin. Aamulla osastolle ja esilääkkeet ja sitten pääset toimenpidehuoneeseen laittavat sulle lääkkeet suoneen ja siiitä eteenpäin et tiedä mitään. Heräät tai sinua herätetään jos on kipuja antavat lisää lääkettä. Tarkkailevat sinua heräämössä ja siirtävät sinut osastolle, noin kolmen tunnin päästä saat kylmiä eli jäätelöä mehukeittoa tms. Kotiin pääsee kun on saanut kylmät , ei ole pahoinvointia olet pissalla käynyt ja kaikki on ok. Hakijan tarvitset kun pääset kotiin.
        Kun saat ohjeet sairaalasta miten saat syödä ja juoda edellisenä iltana , Noudata niitä ! Jos käytät lääkkeitä ota ne mukaan sairaalaan kuten ohjeissa neuvotaan.
        Kaikkien työ vaikeutuu kun potilas juonut aamuviideltä vaikka 1/2 l limua tai ottanut jotain läkettä nenän tukkoisuuteen joka määrättiin toissavuonna eikä muisteta minkäniminen se nyt oli... Silloin joudutaan tapauskohtaisesti miettimään voidaanko nukuttaa, vaihtuuko esim potilaiden hoitojärjestys. Eli niihin ohjeisiin on syynsä. Mikäli jokin askarrutta kysy osastolta.
        Anteeksi paasaukseni ! Ethän sinä ehkä ollutkaan tekemässä mitään väärin :) Muutkin tällaiseen toimenpiteeseen menijöille tiedoksi. Kuka sinulla kirurgina ?

Joo, nyt ainakin tiedän tuon miten syödä ennen toimen pidettä :) Kiitos kovasti ohjeistasi. :) Helpottivat suuresti, kun panikoin ihan kauheena operaatiota, kun en tiennyt miten se nukutus ja näin.. :) Mulla on kirurgina suu- ja leukakirurgi Päivi Elfing :) Miten niin? :)

• mandibula1
        sonskii- kirjoitti:

Joo, nyt ainakin tiedän tuon miten syödä ennen toimen pidettä :) Kiitos kovasti ohjeistasi. :) Helpottivat suuresti, kun panikoin ihan kauheena operaatiota, kun en tiennyt miten se nukutus ja näin.. :) Mulla on kirurgina suu- ja leukakirurgi Päivi Elfing :) Miten niin? :)

Niin enhän siis ruokailujen suhteen antanut muuta ohjetta kun noudata niitä ohjeita joita sairaalasta saat :) No niissä yleensä tuo ravinnotta olo , nukutuksen vuoksi. Se on sen takia jos sitten sattuu että tulee huono olo ja tulisi oksennus niin on niin suuri vaara että oksu menee hengitysteihin ...
        Olen siis työni puolesta ollut mukana useita kertoja anestesia hammashoidoissa , omaa kokemusta myös on suukirurgisista toimenpiteistä.
        Ihan sillä että jos olisi ollut tuttu kirurgi tai paikka niin olisin kertonut yksityiskohtaisemmin. Hyvin se menee , pidä itsesi terveenä ja lopeta/vähennä tupakointia tai siirry nikotiinipurkkaan jos poltat, tällä tavalla verenkierto suussa paranee ja hampaanpoistosta paranet nopeammin. Osta kotiin valmiiksi Paroex suuhuhdetta.

• sonskii-
        mandibula1 kirjoitti:

Niin enhän siis ruokailujen suhteen antanut muuta ohjetta kun noudata niitä ohjeita joita sairaalasta saat :) No niissä yleensä tuo ravinnotta olo , nukutuksen vuoksi. Se on sen takia jos sitten sattuu että tulee huono olo ja tulisi oksennus niin on niin suuri vaara että oksu menee hengitysteihin ...
        Olen siis työni puolesta ollut mukana useita kertoja anestesia hammashoidoissa , omaa kokemusta myös on suukirurgisista toimenpiteistä.
        Ihan sillä että jos olisi ollut tuttu kirurgi tai paikka niin olisin kertonut yksityiskohtaisemmin. Hyvin se menee , pidä itsesi terveenä ja lopeta/vähennä tupakointia tai siirry nikotiinipurkkaan jos poltat, tällä tavalla verenkierto suussa paranee ja hampaanpoistosta paranet nopeammin. Osta kotiin valmiiksi Paroex suuhuhdetta.

Mulla on jo valmiiksi paroexia , kun mulla on niin tulehtuneet hampaat, että sillä puhdistan ne kahdesti päivässä. Pelottaa kauheena mennä sinne operaatioon, kun ei oo ikinä ennen nukutettu.. :/

• sonskii-
        mandibula1 kirjoitti:

Voinko mä muutes pyytää sitä pahoinvointi lääkettä, jo ennen nukutusta, ettei nukutuksen jälkeen tule huono olo? Onko kivut kuinka kovat tämmöisen operaation jälkeen missä poistetaan ainakin 4 hammasta, ja porataan kaksi ?

• mandibula1
        sonskii- kirjoitti:

Voinko mä muutes pyytää sitä pahoinvointi lääkettä, jo ennen nukutusta, ettei nukutuksen jälkeen tule huono olo? Onko kivut kuinka kovat tämmöisen operaation jälkeen missä poistetaan ainakin 4 hammasta, ja porataan kaksi ?

Poratut hampaat voivat olla arat jos niissä kovin suuret reijät ollu.Varmaan putsaavat hammaskivet ym jos niitä ei ole tehty ? Kuin kova kammo sinulla on , pystytkö käymään puhdistukessa hygienistin luona ? Kyllä nuo hampaanpoistot voi aiheuttaa turvotusta ja siitä seuraavaa kipua, suussa kuitenkin paranee haavat tosi nopeasti. Hyvin paljon vaikuttaa se mitkä hampaat poistetaan ja onko ne ylä vai alaleuassa ja minkälaiset juuret kyseisissä hampaissa on. Varaa kotiin pehmeää syötävää , myös kylmiä . Vältä ruokia joissa hituloita tai kovia reunoja esim pinaattikeittoa , näkkileipää jottei mene poistokuoppaan. 1-2 pvän ajan. Pahoinvointi nukutuksen jälkeen on hyvin yksilöllistä, itselle ei tullut yhtään pahoinvointia. Kipua ei sinäänsä tarvitse pelätä kyllä ne lääkitsee kun kerrot kivusta, yleensä tai ainakin pyydettäesää saa reseptin vahvemmille särkylääkkeille kotiin, niitä syödään yleensä kuuri koska poistavat turvotusta ja vähentää tulehdusta. Antibiootteja saa joskus poistojen jälkeen mutta ei ole mikään itsestäänselvyys riippu paljon lähtötilanteesta. Nyt on tärkeää että pidät itsesi terveenä ettei hoito peruunnu !
        Kiinnostaisi tietää mistä kammosi on peräisin ja miten sitä voisi lievittää. Mitä mieltä olet jos sinulla olisi tukihenkilö hammaslääkärissä auttaisiko ? Pelkäätkö eniten kipua vai jotain muuta ?

• sonskii-
        mandibula1 kirjoitti:

Poratut hampaat voivat olla arat jos niissä kovin suuret reijät ollu.Varmaan putsaavat hammaskivet ym jos niitä ei ole tehty ? Kuin kova kammo sinulla on , pystytkö käymään puhdistukessa hygienistin luona ? Kyllä nuo hampaanpoistot voi aiheuttaa turvotusta ja siitä seuraavaa kipua, suussa kuitenkin paranee haavat tosi nopeasti. Hyvin paljon vaikuttaa se mitkä hampaat poistetaan ja onko ne ylä vai alaleuassa ja minkälaiset juuret kyseisissä hampaissa on. Varaa kotiin pehmeää syötävää , myös kylmiä . Vältä ruokia joissa hituloita tai kovia reunoja esim pinaattikeittoa , näkkileipää jottei mene poistokuoppaan. 1-2 pvän ajan. Pahoinvointi nukutuksen jälkeen on hyvin yksilöllistä, itselle ei tullut yhtään pahoinvointia. Kipua ei sinäänsä tarvitse pelätä kyllä ne lääkitsee kun kerrot kivusta, yleensä tai ainakin pyydettäesää saa reseptin vahvemmille särkylääkkeille kotiin, niitä syödään yleensä kuuri koska poistavat turvotusta ja vähentää tulehdusta. Antibiootteja saa joskus poistojen jälkeen mutta ei ole mikään itsestäänselvyys riippu paljon lähtötilanteesta. Nyt on tärkeää että pidät itsesi terveenä ettei hoito peruunnu !
        Kiinnostaisi tietää mistä kammosi on peräisin ja miten sitä voisi lievittää. Mitä mieltä olet jos sinulla olisi tukihenkilö hammaslääkärissä auttaisiko ? Pelkäätkö eniten kipua vai jotain muuta ?

En ole uskaltanut käydä edes suuhygienistin luona.. Ja luultavasti jatkossa otan jonkun tueksi hammaslääkäriin pitämään ihan kädestä vaikka kiinni..

Kammo tuli mulle, kun 4 vuotta sitten mulle tehtiin juurihoitoa, se kävi todella kipeästi, vaikka olikin puudutus. Kivusta huolimatta hammaslääkäri ei suostunut laittamaan lisää puudutetta, ja operaatio sattui todella paljon.

Siitä lähtien en ole mennyt hammaslääkäriin ollenkaan.

Eniten varmaankin pelkään juuri sitä kipua.

Pyydän kyllä sitä pahoinvointi lääkettä, sillä mulle tulee todella helposti paha olo.

Eilen kävin kirurgini luona, kysyin juuri tuota nukutus juttua, ja se tehdään mulle kokonaan unessa. :)

• mandibula1
        sonskii- kirjoitti:

En ole uskaltanut käydä edes suuhygienistin luona.. Ja luultavasti jatkossa otan jonkun tueksi hammaslääkäriin pitämään ihan kädestä vaikka kiinni..

Kammo tuli mulle, kun 4 vuotta sitten mulle tehtiin juurihoitoa, se kävi todella kipeästi, vaikka olikin puudutus. Kivusta huolimatta hammaslääkäri ei suostunut laittamaan lisää puudutetta, ja operaatio sattui todella paljon.

Siitä lähtien en ole mennyt hammaslääkäriin ollenkaan.

Eniten varmaankin pelkään juuri sitä kipua.

Pyydän kyllä sitä pahoinvointi lääkettä, sillä mulle tulee todella helposti paha olo.

Eilen kävin kirurgini luona, kysyin juuri tuota nukutus juttua, ja se tehdään mulle kokonaan unessa. :)

Onneksi saat nyt kaikki kerralla kuntoon. Tästä kohtaa olisi hyvä sitten aloittaa siedätyshoito hammashoitoon koska siellä suussa ei ole mitään vikana. Ensin pitäisi löytää oikeantyyppinen h: lääkäri , tykkäätkö rempseästä vai asiallisesta , sellainen joka puhuu pälpättää ja kertoo jokaisen vaiheen vai joka puuduttaa niin että "viikkoon" ei tunnu mitään. Kannatta esim kysellä ihmisiltä joiden arvostelukykyyn luotat , mitä he arvelevat omasta lääkäristään . Sitten varaamaan ihan vaan tapaamista ilman mitään toimenpiteitä ja kertoa pelosta ja tuntea se fiilis jos ei tunnu hyvältä niin uusi yritys toisella lääkärillä.
        Kun hyvä on löytynyt , käyntejä tiheään ettei tule mitään järkky isoja toimenpiteitä.
        Itse kävin n 18 vuotta samalla terkkaläkärillä enkä ole koskaan pelännyt( ei se nyt kivaa ole ollut). Jouduin sitten käymään sairaalan erikoislääkärillä parin vuoden sisällä noin kerran kuukaudessa, aivan ihana lääkäri joka kuunteli esim kun inhosin sitä pyöreää imua ja mulle sovitettiin sitten toisenlaista härpäkettä. Kivusta ei ollut tietoakaan . Sit jouduin käymään ns omalla hl:llä vaihtaa yhden paikan , kokemus oli niin järkky kun olla voi. Siitä paikasta ratkesin taas polttamaan ... melkein vuoden lakon jälkeen. Onneksi hoitoni jatkui ihanien luona joten mitään kammoa ei jäänyt.
        Tämä on tyhmä vertaus mutta jos olet tottunut ajamaan mersulla et halua enään ladaa. Toki jos olet erämaassa -20 pakkasta niin kelpaa ladankin kyyti.
        Eli hanki kunnon lääkäri itsellesi, päivystyksessä tms:ssa voi sit hakee ensiapua jos on pakko.

• sonskii-
        mandibula1 kirjoitti:

Onneksi saat nyt kaikki kerralla kuntoon. Tästä kohtaa olisi hyvä sitten aloittaa siedätyshoito hammashoitoon koska siellä suussa ei ole mitään vikana. Ensin pitäisi löytää oikeantyyppinen h: lääkäri , tykkäätkö rempseästä vai asiallisesta , sellainen joka puhuu pälpättää ja kertoo jokaisen vaiheen vai joka puuduttaa niin että "viikkoon" ei tunnu mitään. Kannatta esim kysellä ihmisiltä joiden arvostelukykyyn luotat , mitä he arvelevat omasta lääkäristään . Sitten varaamaan ihan vaan tapaamista ilman mitään toimenpiteitä ja kertoa pelosta ja tuntea se fiilis jos ei tunnu hyvältä niin uusi yritys toisella lääkärillä.
        Kun hyvä on löytynyt , käyntejä tiheään ettei tule mitään järkky isoja toimenpiteitä.
        Itse kävin n 18 vuotta samalla terkkaläkärillä enkä ole koskaan pelännyt( ei se nyt kivaa ole ollut). Jouduin sitten käymään sairaalan erikoislääkärillä parin vuoden sisällä noin kerran kuukaudessa, aivan ihana lääkäri joka kuunteli esim kun inhosin sitä pyöreää imua ja mulle sovitettiin sitten toisenlaista härpäkettä. Kivusta ei ollut tietoakaan . Sit jouduin käymään ns omalla hl:llä vaihtaa yhden paikan , kokemus oli niin järkky kun olla voi. Siitä paikasta ratkesin taas polttamaan ... melkein vuoden lakon jälkeen. Onneksi hoitoni jatkui ihanien luona joten mitään kammoa ei jäänyt.
        Tämä on tyhmä vertaus mutta jos olet tottunut ajamaan mersulla et halua enään ladaa. Toki jos olet erämaassa -20 pakkasta niin kelpaa ladankin kyyti.
        Eli hanki kunnon lääkäri itsellesi, päivystyksessä tms:ssa voi sit hakee ensiapua jos on pakko.

Jospa mä saisin jatkaa ainaski jonkun aikaa ton leukakirurgin luona.. See on mukava ja uskallan jopa jo aukaista suuni sen luona, ilman mitään paniikki kohtausta..

• Mandibula1
        sonskii- kirjoitti:

Jospa mä saisin jatkaa ainaski jonkun aikaa ton leukakirurgin luona.. See on mukava ja uskallan jopa jo aukaista suuni sen luona, ilman mitään paniikki kohtausta..

Toivon
        että sinulla käy hyvä tuuri ja kyseisellä lääkärillä olisi yksityisvastaanotto jossa voisit jatkaa. Tsemppiä hampaanpoistoon . Tule kertomaan miten kävi ja miltä tuntui. Kannatta kysellä myös joskos sairalaassa olisi pelkopotilaisiin erikoistunutta lääkäriä jonka luokse voisit mennä. Mietin pitäisikö itse hakeutua hammasalalle ja erikoistua pelkopotilaisiin :)

• sonskii-
        Mandibula1 kirjoitti:

Toivon
        että sinulla käy hyvä tuuri ja kyseisellä lääkärillä olisi yksityisvastaanotto jossa voisit jatkaa. Tsemppiä hampaanpoistoon . Tule kertomaan miten kävi ja miltä tuntui. Kannatta kysellä myös joskos sairalaassa olisi pelkopotilaisiin erikoistunutta lääkäriä jonka luokse voisit mennä. Mietin pitäisikö itse hakeutua hammasalalle ja erikoistua pelkopotilaisiin :)

Niinpä :) Ja kannatan tuota sun hammas ala juttua! (: Ja joo, mä tuun ilmoittelee sitten kun se on tehty, se tehdään tulevan viikon torstaina..jännittää!

• sonskii-
        Mandibula1 kirjoitti:

Toivon

Nyt on hammasleikkauksesta selvitty :) Mut nukutettiin ihan kokonaan.. Kipuja on jälkeen päin nytten ihan sikana, en saa suuta kunnolla auki, tms.. Muistan vaan ku anestesia lääkäri sano, että nyt laitetaan nukutusaine saattaa kirvellä hiukan ja suoraan taju pois. :D Seuraava muistikuva on jo heräämöstä, pahoinvointisena. Sain sitten lisää pahoinvointi lääkettä. Nyt on sitten tikit suussa, kun kaks hammasta oli semmosia et piti aukasta ikenet että saapi hampaan ulos.. Yhteensä 5 hammasta poistettiin ja 6 porattiin.. :)Mutta hyvä kokemus jäi tuosta. :)

• Johanna-2

Toi kipu on tietenkin yksilöllistä. Mulla poistettiin 11.3. 12 hammasta, sekä kaivettiin vielä yhdet juuret syvältä nukutuksessa. En tiiä siitä kyllä mitään. Kipuja ei jälkeenpäin oikeastaan ollut, ainoa, etten voinut tietenkään yödä mitään kovempaa.

Itse juttelin anestesia lääkärin kanssa tosta pahoinvoinnista, kun ajattelin, jos menee paljon verta vatsaan. Olivat ilmeisesti imeneet pois mahd. hyvin, ja sain vielä pahoinvointi lääkettäkin suoneen.
      Hyvin sä selviät, toi on pikkujuttu!! Sinne vain, ja sitten se on tehty.

• Kiva...

Mitäh kui sulta poistettiin 12 hammasta :O Oliks ne maitohampaita vai?

• tyttö 10.v

Mulla poistettiin 3 hammasta ja porattiin 2. En tienny mitää kun piikki laitettiin ja aine tuli 6 sekuntia ja olin "unessa". Ei ollut paha leikkaus kesti pari tuntii mut se tuntui joltain 2 minuutilta onnea.

• ergergt

Sinuna ottaisin täyden nukutuksen.

• hyrpeli

Vanha aihe, mutta vastaan silti, jos joku kaipaa tietoa tai tukea.

Itseltäni poistettiin viisaudenhampaat reilu kuukausi sitten nukutuksessa. Itselläni hammaslääkäripelko on niin kova, että meni 12 vuotta, ennen kun uskalsin hammaslääkärille mennä, en edes kestänyt ajatusta, että viisaudenhampaat otetaan puheeksi. Lopulta oli pakko mennä, alaviisurit olivat jo mustuneet ja kipuilivatkin. Tarkastuksessa hammaslääkäri jo kysyi, että sitten, kun viisaudenhampaita lähdetään poistamaan, niin riittääkö esilääkitys vai mennäänkö nukutukseen asti. Valitsin nukutuksen ja sanoin, että en halua jännittää toimenpidettä uudestaan, vaan haluan, että kaikki viisaudenhampaat otetaan kerralla. Tämä oli hammaslääkärille OK. Samalla putsattiin hammaskivi ja porattiin 2 reikää, jotka - ihme kyllä - eivät juurihoitokuntoon olleet päässeet.

Pari päivää ennen toimenpidettä nukutuslääkäri soitti ja antoi ohjeistusta toimenpiteeseen ja edeltävään päivään liittyen. Sekä kyseli pituutta/painoa, lääkityksiä, allergioita, vastaili kysymyksiin yms. Aika normaalisti sain syödä, mutta viimeiset 6h piti paastota ja 4h olla juomatta. Itselläni oli aika aamupäivästä, joten paasto meni näppärästi yöaikana. Saattaja oli pakollinen.

Toimenpidepäivä... 30min ennen sovittua aikaa menin lekurille. Kaksi nukutuslääkäriä oli huoneessa, kaikki tehtiin siis siinä normaalissa hammaslääkärin huoneessa, ei missään leikkaussalissa. Lyhyesti kerrottiin, mitä tapahtuu ja käytiin vielä esitietolomakkeet läpi. Nukutettiin suoraan ilman rauhoittavaa esilääkitystä. Tippa kämmenselkään (nipistää, muttei satu), mitattiin alkuverenpaine (oli koholla, koska jännitin kovasti - nukutuslääkäri sanoi, että jännitystilanteessa normaalia ja siihen nähden paineissa ei mitään hälyttävää). Sitten lääkäri ilmoitti, että aletaan nukuttamaan ja saattaa kirvellä. Nukutusaine ei kirvellyt, mutta alkoi pyörryttämään voimakkaasti, ei pahoinvoivasti. Sitten vaan filmi katkesi, siinä meni max. 10-20s, viimeiseksi muistan yläpuolellani naaman lähellä olevan happimaskin. Nukahtamisen jälkeen minulle laitettiin hengitysputki (nenän kautta hammaslääkärissä) sekä sydänanturit, näistä en muista mitään. Itse hammaslääkäri ei huoneessa ollut nukutuksen aikana, hän tuli vasta sen jälkeen, kun olin nukahtanut.

Toimenpide kesti vajaat 1,5h. Kaikki viisurit saatiin vetämällä irti, tosin alaviisurit jouduttiin paloittelemaan ja vetämään osissa, olivat olleet tiukassa. Herääminen tapahtui nopeasti, muistan, kuinka hetkeä ennen havahtumista näin "mustaa" (eli olin tolkuissani, mutta silmät vielä kiinni). Herääminen tapahtui tyyliin heräät sikeästä unesta aamulla herätyskellon soittoon. Tolkku toimi saman tien, eli muistin heti, missä olen, mitä on tapahtunut ja kauanko olen ollut nukuksissa. Päästä heitti ja pyörrytti, muttei ollut paha olo. Hetken (5-10min) sain lepäillä hammaslääkärin tuolissa, sitten nukutuslääkärit avustivat käsipuolesta aulan sohvalle, missä sain luvan lepäillä niin pitkään kuin on tarvis - saattaja oli jo paikalla, hammashoitaja oli soittanut hänelle operaation loppumetreillä, että saa alkaa tulemaan (saattajan puh.nro oli annettu esitietolomakkeeseen - näin saattajan ei tarvinnut istua koko operaation ajan aulassa). Taisin reilut 30min istua siinä aulassa ennen kuin selvisin kotimatkalle, saattaja joutui ronttaamaan tiukasti käsipuolesta, koska olo oli kuin humalaisella. Suussa oli 4 kpl tuppoja, joita joutui pitämään sen 30min vuodon tyrehdyttämiseksi. Mukaani sain joitakin varatuppoja, mikäli vuoto ei tyrehdy heti. Sairaslomaa tuli toimenpidepäivä ja seuraava päivä, koska teen fyysistä työtä. Antibioottikuuria en saanut, enkä reseptiä särkylääkkeisiin - lekurin mukaan perus-Buranalla pärjännee.

Olin varmaan aika "hehkeä" näky siinä aulassa istuessani, koska veri valui molemmista suupielistä, nenästä tuli verta (hengitysputki), alahuuli oli ruhjottu turvoksiin ja akalla seisoivat vielä silmätkin päässä - rohkaiseva näky jollekin toiselle hammaslääkäripelkoiselle... :D

Toipuminen... Jouduin vaihtamaan kotona vielä toiset tupot tilalle, koska verenvuoto ei tyrehtynyt heti. Kipua ei ollut, koska nukutuksen lisäksi suu oli kevyesti puudutettu. Mulla meni n. 6h ennen kuin vuoto loppui, siihen saakka vuoto oli lähinnä tihkumista. Satunnaista tihkumista oli joitakin päiviä operaation jälkeen. Puudutuksen loppumisen jälkeen alkoi alaviisureissa jomotus, ei missään nimessä sietämätöntä/tuskallista, särkylääkkeillä sai ainakin hallintaan. Jomotus oli suht säännöllistä 2-3 päivää, sen jälkeen satunnaisempaa, hävisi vajaan viikon kuluessa. Yläviisurit olivat alusta alkaen täysin kivuttomat, joskin kosketukselle arat. Oik. alaviisuri kehitti ekana iltana hermokivun (leukaluussa suht kova, jomottava & säteilevä kipu), jota kesti viikon verran - tähän ei Panacodkaan kunnolla auttanut. Haudoin kylmähauteilla molempia poskia muutamana ekana päivänä hyvinkin säännöllisesti (suosittelen!!!), ekana päivänä turvotusta välttääkseni, muina päivinä auttoi jomotukseen. Jatkuu seuraavassa...

• hyrpeli

JatQ edellisestä...

Ehkä kylmähauteen ansiosta mulle tuli turvotusta aika vähän, oik. alaviisurin kohdalla oli juuri ja juuri havaittavissa oleva turvotus. Eli hyvin kehtasi ihmisten ilmoille lähteä, ei ollut hamsterinaamaa :) Turvotus alkoi tokana päivänä ja siinä 4.-5. päivän kohdalla muistaakseni alkoi laskemaan. Turvonnut alahuuli tasoittui muutamassa päivässä. Mustelmia ei ollut. Ekana yönä nukuin tosi katkonaisesti, hampaita jomotteli. Sen jälkeen yöunet olivat yhtenäisiä. Suosittelen laittamaan sänkyyn ei-niin-hienot lakanat, koska sitä verta saattaa tulla yöaikana (mulla oli veriläiskiä tyynyssä). Ja joku resuinen pyyhe yöksi tyynylle samasta syystä. Särkylääkkeenä söin Panacodia, koska sitä meillä oli kotona. Neljänä päivänä Panacodia meni se 3 nappia/päivä, tästä eteenpäin vain yöksi siihen viikkoon asti.

Viikko meni syöden kylmiä sosekeittoja, jogurttia, rahkaa, mehukeittoa, jäätelöä. En halunnut ottaa riskiä hyytymien suhteen, niihin kumminkin sisältyy riski leukaluun tulehdukseen, jos pääsevät liikkeelle. Lisäksi mulla oli leukalukko, jota kesti 6 päivää - sain suuta auki sen max. parin sentin verran, puhe oli aikamoista sössötystä. Liikunta- ja nostokieltoa tuli muutama päivä, mutta tosiasiassa jouduin viikon verran töissä olemaan pelkästään paperihommissa, koska pienikin verenpaineen nousu aiheutti jäätävää jyskytystä hammaskuopissa (se hammaskuoppien jyskytys tuntui oikeasti hirveältä!). Salille pääsin normaalisti reilu viikko operaation jälkeen.

Kaiken kaikkiaan toimenpiteestä jäi erittäin miellyttävä kuva. Kallista lystiä oli (1800e), mutta katson tämän sijoituksena terveyteen - ilman nukutusta niitä viisureita ei olisi koskaan saatu mun suusta pois ja ajan mittaan olisivat tulleet kaikki muut terveydelliset seikat. Nukutuslääkärit olivat aivan ihania. Ainut, mikä harmitti, oli se, että heräämisen jälkeen oli kova kiire saada mut ajetuksi pois huoneesta - toisaalta, hammaslääkärille oli muitakin asiakkaita tulossa.

Pitkä tarina tuli, mutta toivottavasti omasta kokemuksestani on hyötyä jollekulle, joka miettii nukutushammashoitoa ja/tai viisureiden poistoa :)

• ALB1111

Hei,
        mua kiinnostaisi missä kävit hammaslääkärissä, julkisella vai yksityisellä? Yksityisen hinnaksi tuo 1800€ kuulostaisi vielä suht pieneltä summalta, varsinkin noinkin isosta operaatiosta.
        Onko kenelläkään muuten tietoa kuinka nukutushammashoitoon siellä julkisella pääsee, pyytämälläkö vain? Olen ymmärtänyt, että ainoastaan isommat operaatiot voidaan tehdä nukutuksessa, mutta esim yhden hampaan poistoa ei. Pitääköhän paikkaansa?

• Vindiisel

Kun latoo pyydetyn määrän taaloja tiskiin niin eiköhän nukuteta vaikka ihan huvikseen jos niikseen tulee

• Anonyymi

Hei mun pitäs varata aika hampaan poistoon koska koskee leukaan iha hemmetisti en pysty syömään ja mulla sama homma kova pelko ja haluisin nukutuksen joten mistä pitäis varata toi poisto nukutuksella

• Anonyymi

Ja olen pohjois karjalasta

• Anonyymi

Ite multa poistetaan kirurgisesti yksi hammas,jolloin minut nukutetaan.Se tapahtuu jossain kohtaa 3 kuukauden sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      6931
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4606
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      54
      2596
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      4
      1949
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1018
    6. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      91
      1001
    7. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      138
      994
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      241
      827
    9. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      816
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      176
      736
    Aihe