Moro! Olis tarkotus ostaa auto mutta olen alaikäinen. Ajattelin että jos mahdollista niin pistäisin auton seisontaan ja odottamaan että saan kortin? Tarviiko vanhempien nimiä papereihin jos auto on seisonnassa? Minähän voin olla omistaja mutta voiko haltija kohta jäädä papereissa tyhjäksi jos autoa pidetään seisonnassa?
Alaikäisenä auton osto?
7
8172
Vastaukset
- Ei onnistu...
Alaikäisenä et voi tehdä sopimuksia, ja autolla on oltava sekä omistaja, että haltija.
Joten vastauksena kysymykseesi: Vanhempasi pitää olla sitä kauppaa tekemässä. - kkkkkkkkkkkkkkkkkk12
Kyllä voit
- autoliikkeellinen
Alle 18-vuotias ei ole täysikäinen, eikä siten voi autokauppaa ilman holhoojan suostumusta/mukanaoloa tehdä.
Ei ainakaan rehellisesti.
Toki joku peltoauto 50-100euroa voi navetan takaa lähteäkin alaikäisellekin kaupalla, mutta periaatteessa kauppa ei ole laillisesti pätevä.
Aloittajan kannattaa ostaa auto "isin tai äidin" nimelle, isi tai äiti siis mukana ostajana ja laittaa auto liikennekäytöstä poistoon (ei vakuutus tai muita ylimääräisiä kuluja). Kun ikä täyttyy, voi sitten ostaa auton itselleen (siirtää omistusoikeus) isiltä pojalle.
- Penska 17v
Eikös omistaa voi alle 18 vuotias mutta haltijana täytyy olla joku jolla on ajokortti?
- automiesh
Olen ostanut auton 16v. Oli käytössä koko ajan ja itse henkilökohtaisesti kun sain kortin niin rupesin sillä ajamaan.
Pötyä ettei alle 18v voi omistaa autoa ja käyttää. - Ei onnistu......
Trafin sivuilta:
"Ajoneuvon ykköshaltijalla tulee olla ikänsä puolesta oikeus kuljettaa kyseistä ajoneuvoa liikenteessä."
Eli omistajana voi olla al-ikäinen, mutta haltijana ei. Mutta koska omistaja olisi aloittajan tapauksessa myös haltija, niin ala-ikäisenä tuo ei onnistu.- näodghnfxdd
osta pois ja heti tienpäälle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241