Onko tarkoituksena rasvata myös navan ja kengän välinen kontakti vai suojata puhdas liitos päältäpäin?
Akkunapojen rasvaus
24
11768
Vastaukset
- Rasva on eriste
Täällä muutama kirjoitus
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11226259 - Puhdistusohje
Navan ja kengän välinen kontakti on se tärkein ja se on syytä pitää kunnossa. Putsaa navat ja akkukaapelikenkien reiät työhön sopivalla harjalla, ja voitele puhdistetut pinnat rasvalla. Käytä tarkoitukseen sopivaa akunnaparasvaa. Ohut kerros rasvaa riittää.
Kiristä kengät napoihin huolella ja sen jälkeen voit unohtaa napojen sekä kenkien kontaktihuolet vähintään vuodeksi. Puhdistus on kuitenkin hyvä tehdä kerran vuodessa. Tarkista samalla akkuveden määrä, jos se on mahdollista. Akkuvesi kannattaa kyllä tarkastaa hieman useamminkin, ettei akkuveden pinta pääse alenemaan liiaksi. Tämä siis vain silloin, jos kyseessä ei ole huoltovapaa akku. Muista myös pitää akun ulkopinta puhtaana.
Akkukenkien ulkopintaa ei välttämättä tarvitse rasvata, riittää kun pitää ne puhtaina irtoliasta. - C 5
En ole kyllä mistään autosta napoja rasvannut vielä tähän päivään mennessä.
Edellinen Varta alkuperäisakku kesti 10 vuotta, uusin hiljattain, varmuuden vuoksi.
Ehkä kerran vuodessa ruikin wd-40:stä (tms.) napoihin ja paksuihin kaapeleihin ja maadoituspisteisiin. Siinäpä se.- Dillhole Dillon
"En ole kyllä mistään autosta napoja rasvannut vielä tähän päivään mennessä."
Sinunkin autosi on aina joku muu huoltanut ja korjannut. - C 5
Dillhole Dillon kirjoitti:
"En ole kyllä mistään autosta napoja rasvannut vielä tähän päivään mennessä."
Sinunkin autosi on aina joku muu huoltanut ja korjannut.Joo 3 vuotta sitten teetätin jakopäävesipumppukiristäjäapulaitehihnaremontin vieraissa ja takuu työlle ja osille 2vuotta.
Senjälkeen olen öljyt ja suodattimet vaihdellut normaaliin tapaan ihan ite.
- huomio tunarit
Akkunaparasva tulee päälle. Eristää. Napoihin kontakti aine.
- Autosähköoppi
Eristää mitä?? Sähkön kulun navasta kenkään ja päinvastoin????
Sama rasva käy sekä päälle että kontaktipintoihin ja sähkö kulkee kuten pitääkin. Mitään erikseen laitettavia kontaktiaineita ei tarvita. - Häviööööö
Muistan opiskeluaikojen hämärästä jotain siihen suuntaan, että merkittävää eroa ylimenovastuksessa ei ollut kontaktiaineella tai hyvin puhdistetuilla pinnoilla, mutta rasvan käyttö akun navan ja kengän pintojen väliin aiheutti monikymmenkertaisen vastuksen. Testaustilanteissa tuli selvästi ilmi että rasvan käyttö vaati selvää ylikiristystarvetta, että kontakti yleensä muodostui ja kengät venyikin usein käyttökelvottomiksi ylikiristämisestä johtuen. Puhdistetuilla pinnoilla riitti kohtuullinen kiristäminen. Jäi erittäin hyvin mieleen että miksi rasvaa ei saa laittaa eristeeksi akun napojen ja kenkien kontaktipinnoille.
- älä houri
Autosähköoppi kirjoitti:
Eristää mitä?? Sähkön kulun navasta kenkään ja päinvastoin????
Sama rasva käy sekä päälle että kontaktipintoihin ja sähkö kulkee kuten pitääkin. Mitään erikseen laitettavia kontaktiaineita ei tarvita.On kokeiltu. Estää virrankulun navoissa. Kuulu vain päälle. Kontaktiaine napojen väliin, ei vety. Pärjää näin vuosia. Fakta ,kokeiltu juttu. Ei tarvi tyriä muiden!
- On kokeiltu :D
älä houri kirjoitti:
On kokeiltu. Estää virrankulun navoissa. Kuulu vain päälle. Kontaktiaine napojen väliin, ei vety. Pärjää näin vuosia. Fakta ,kokeiltu juttu. Ei tarvi tyriä muiden!
"Estää virrankulun navoissa."
Buaaah-haaaahaaaahaaaa-hahaaaaa! Siinä meillä oikea sähköinsinööri! "Estää virrankulun navoissa". Buaaahaaaahaaaa-hahaaaa-haaaa! - lisäksi sinun
On kokeiltu :D kirjoitti:
"Estää virrankulun navoissa."
Buaaah-haaaahaaaahaaaa-hahaaaaa! Siinä meillä oikea sähköinsinööri! "Estää virrankulun navoissa". Buaaahaaaahaaaa-hahaaaa-haaaa!Ainoan aivosolun uinnin keltasessa nesteessä, nuija!
- asx123w
Kaikkia vastauksia en lukenut mutta pieleen meni kyllä jollakin vastaus.
Kontaktipinnat putsataan jotta kontaktsi olisi hyvä eli metalli siis
teräsharjalla vaikka puhtaaksi että metalli näkyy. Sitten akunkengät kiinni
ja tiukalle ja sitten suojataan jollain vaseliinillä tai tarkoituksen mukaisella
tökötillä akunkengät niin että kosteus ei pääsisi sinne mutta
ainahan se pääsee toki. Pieni suojaus on hyvästä niin eivät pääse hapettumaan,
tällä olisi ennen muinoin isompi merkitys kun akkuvesien kanssa lotrattiin mutta
nykyään jo vähän vähäisempi tarve.- äyskz195prrt
Akun käyttöikä on karkeasti arvioiden 3 - 10 vuotta, joten autoista löytyy huikea määrä akkuja, joissa lotrataan akkuvedellä ja sitä lisätään jos on tarve. Mikä "ihmeellisintä", samanlaisia akkuja on vieläkin kaupoissa myytävänä, eli ei se akkumalli vielä historiaa ole.
Moni autoilija ei tiedä akuista mitään, kuten eivät tiedä sitäkään minkälainen akku omassa autossa on. Huolto hoitaa hommat.
- jovuosiakäyttänyt
Kuparitahna on parasta akkunapojen rasvaukseen, sähkö johtuu hyvin kuparin ansiosta ja samalla se estää tehokkaasti happaeutumista ja kosteuden pääsyä navan ja kengän väliin.
- A.Aaautooomies
Tuossa joku kirjoitti, ettei oo koskaan rasvaillut akun napoja - en minäkään - mitään ongelmia ei ole koskaan ollut liitosten kanssa, tosin viimeisinä vuosina on ollut vähän uudempia menopelejä ja niitä on varmaan rassattu ja rasvattu huolloissa.
Minkä vuoksi niitä sitten rasvataan... Noin loogisesti päätellen, ehkä rasvan avulla saadaan jämäkämpi liitos ja toisaalta rasva suojaa hapettumiselta eli kysymykseesi vastaus voisi olla: sekä että. - melkeen latelan naap
Akkunaparasva = liitosrasva (dielectric grease). Sitä käytetään puhdistettujen Al pintojen oksidoitumisen ehkäisyyn. Alumiinioksidi on eriste ja liitokselle vahingollinen. Harjaus ja rasvaus pienentävät liitoksen ylimenovastusta. Liitosrasva suojaa myös korroosiolta.
- huru-ukko olet..
Esim. Biltema myy akkunaparasvaa, mikä käy hyvin, mutta vain päälle. On eriste nuija. Väliin kontaktiaine, hölmö.
- Kun aika kuluu
Useiden aineiden oksidit ovat enemmän tai vähemmän eristeitä tai ainakin selvästi huonoja johteita. Sattuisitko tietämään mikä olisi lyijyoksidin ominaisvastus ja onko sillä merkittävää vaikutusta navan ja kengän väliseen ylimenovastukseen. Ja onko kontaktiaineilla mitään vaikutusta akun napojen ja kenkien ylimenovastukseen, kun tuntuisi siltä että puhtailla pinnoilla on pienin ylimenovastus. Ja kun aikaa kuluu - miten ylimenovastus käyttäytyy.
- tulee vetä ja
Kun aika kuluu kirjoitti:
Useiden aineiden oksidit ovat enemmän tai vähemmän eristeitä tai ainakin selvästi huonoja johteita. Sattuisitko tietämään mikä olisi lyijyoksidin ominaisvastus ja onko sillä merkittävää vaikutusta navan ja kengän väliseen ylimenovastukseen. Ja onko kontaktiaineilla mitään vaikutusta akun napojen ja kenkien ylimenovastukseen, kun tuntuisi siltä että puhtailla pinnoilla on pienin ylimenovastus. Ja kun aikaa kuluu - miten ylimenovastus käyttäytyy.
Erisrtys.. Parikertaa sipanut, ,kun on kontakti hävinnyt. Kontaktiaineella säilyy hyvänä vuosia.. Sama muisakin sähkölitoksissa.. Vain tunari, ei laita kontaktiainetta!
- Byääähhähhhähhäää
tulee vetä ja kirjoitti:
Erisrtys.. Parikertaa sipanut, ,kun on kontakti hävinnyt. Kontaktiaineella säilyy hyvänä vuosia.. Sama muisakin sähkölitoksissa.. Vain tunari, ei laita kontaktiainetta!
Kauppa se on mikä kannattaa! Mainosta vain lisää tarpeeonta roskaa!
- olet pelle
Byääähhähhhähhäää kirjoitti:
Kauppa se on mikä kannattaa! Mainosta vain lisää tarpeeonta roskaa!
Torvi olisi tarvinut hinurin,kun ei yhdistä. Kontaktiaineella säästää harmit, olet emänuija. Rasvaa apupyörät!
- julli
niinpä niin rasvaa vain päälle, joku tuossa hahatteli ,pöljä mikä pöljä, tais olla eki joka ei käytä käsijarrua , vaihde kuulemma riittää, kuulemma jäätyy käsijarru päälle. Eiköhän ruostu kun katsatusmies kerra vuodessa käyttää käsijarrua. Terv. autosähköasentaja vm. 75.
- Akkutoope
Rasvasin navat ja akunkengät, loppu akun lataus. Vaikuttaa siltä että en rasvaa enään. Isolla buusterilla virtaa että sai trakrorin käymään. Humahdus vaan kävi akuista. Eivät räjähtäneet.
- simple-fix
Paras kontakti on puhdas kontakti eli napaharjalla pinnat puhtaiksi ja kenkä kireälle.
Jos haluaa ehkäistä lian pääsyä liitokseen ja hapettumisen, niin navan päälle sen navan ja kengän väliseen uraan voi laittaa suojaavaa rasvaa. Muita ohjeita ei tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2283145Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2531153Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin581130- 79941
Hihhuli-sanan tausta
Palstan aito-laiset ovat verisen loukkaantuneita sanasta "hihhuli. Kuitenkin sana "Hihhuli" liittyy tiukasti Suomen kult215926Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes89894Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56876eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.88837Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14794- 153789