Miten pienestä rikosilmoitus

PaskaAkka

miten pienistä vammoista "kannattaa" tai voi tehdä rikosilmoituksen? Voinko tehdä avomiestäni kohtaan rikosilmoituksen kun hän viime yönä hakkasi minua kännissä, täysin ilman mitään syytä, niin että molemmat käsivarteni ovat mustelmilla enkä kärsi edes nostaa käsiäni, Siksi käsivarret, että sain peitettyä pääni iskuilta. Jotenkin tuntuu ettei tämä riitä todistusaineeksi, tai ettei ole tarpeeksi vakava asia..Vittu mikä paska fiilis. Kaipa sitä vaan pitää kestää kaikkea paskaa. Haluaisin käydä tekemässä sen rikosilmoituksen koska tällaista hakkailua on tapahtunut ennenkin eikä näköjään muutosta asiaan tule, jos poliisilla käynti auttaisi jotain..

23

3976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rohkeutta!

      Voi tehdä rikosilmoituksen. Ja kannattaakin!

    • ajattelevähän

      Kävelet nyt heti poliisille etkä ajattele tätä asiaa enemmän. Tais sit istut ja odottelet seuraavaa kertaa mikä voi olla pahempi ja mistä sä voit puolestas saada syytteet niskaas eikä sulla sitten ole todistuksia näistä entisistä pahoinpitelyistä!

    • Mies uhrina

      Mietin samaa asiaa, mutta toisesta näkökulmasta. Pitäisikö vaimon tekemä uhkailu teräaseella ilmoittaa poliisille. Raivoaminen huoneessa paistinveitsellä osoitellen on ainakin lähellä vakavaa uhkaa hengelle ja terveydelle, vaikka olenkin miehenä fyysisesti voimakkaampi.

      Tätä on tapahtunut jo useamman kerran ja yleensä olen sen seurauksena lähtenyt pois kotoa pariksi viikoksi. Tämä on toisaalta hänen ääneen lausuttu tarkoituksensakin, vaikken olekaan täysin varma siitä, että hän on tosissaan, koska hän ei ole hakenut eroa.

      Mitä poliisille ilmoittamisesta voi hyötyä? Havahduttaisiko se häntä huomaamaan, että sallitun raja on ylitetty. Saisiko hänet sillä tavoin hoitoon? Epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosi ei ole itsestään selvä, mutta viitteet siihen ovat vahvat. Hänellä on myös suuria vaikeuksia työpaikallaan, sillä työtoverit pelkäävät hänen kiivasta ja äkkipikaista luonnettaan.

      Lähestymiskieltoja en halua, mutta tulen kotiin vain kun siellä on joku aikuisista lapsista.

      • kumpi ja kampi

        Mikset itse hae eroa ja muuta pois? Jos lapsetkin ovat jo aikuisia, mikä sinua pitää kiinni huonossa suhteessa? Sekään ei ole normaalia.


      • Mies uhrina
        kumpi ja kampi kirjoitti:

        Mikset itse hae eroa ja muuta pois? Jos lapsetkin ovat jo aikuisia, mikä sinua pitää kiinni huonossa suhteessa? Sekään ei ole normaalia.

        Tämä on ns. triviaaliratkaisu, jota ammattiauttajatkin ensiksi suosittelevat. Haluaisin kuitenkin kuulla palstan keittiöpsykologien mielipiteitä muista vaihtoehdoista.

        Asiaa helpottaa se, että minulla on asunto toisella paikkakunnalla töissä käyntiä varten.


      • arihjaåoijäflk

        Jos hän on sairas tai psykoottinen ei auta että selvinpäin syyllistät, juotteko alkoholia, provosoitko kiusaatko, saattaa se teräase olla vaarallinen jos päässä napsahtaa naisellakin! Älä kirjoita enää palstalle noin suoraan asioistanne.
        Tee se jossain muualla!


    • 20+15

      Nyt menet heti kun mahdollista=vuorokauden sisällä näyttämään vammasi tk-lääkärille, joka kirjoittaa todistuksen (vai millä nimellä kulkee) pahoinpitelyn aiheuttamista vammoista. Ei hän varmastikaan sano että eihän tuo mitään, normaalia elämää. Eli sinulle jää vielä aikaa miettiä rikosilmoitusta mutta todistusaineistoa tarvitset joka tapauksessa, ehkä pitkänkin ajan päästä. Muista hoitaa itse tämä asia!

    • mek

      Käy lääkärissä niin on lääkärin lausunto vammoist niin hyvä tulee tai sitten se väkivalta pahenee ajan kuluessa ja eroa vielä kun on henkisesti kunnossa ja etsi kunnon mies eikä naisen hakaajaa.

    • PaskaAkka

      No enhän minä minnekään lääkäriin mennyt sitten..Huoh..
      Juteltiin mieheni kanssa ja hän jälleen kerran pyyteli lähes itkien anteeksi; "ei ole sinussa vika, minulla on vain niin huono itsetunto, enkä aina itsekään tiedä miksi sekoilen"
      Niin,Kyllähän tuota väkivallatonta ja normaalia elämää taisi kestää ööö,viitisen kuukautta..Kyllä sitä on vaan tyhmä kun luulee että saisi toisen muuttumaan..
      Yritin jo pakottaa hänet etsimään apua käyttäytymiseensä, Ei kuulema ole mitään hyötyä,ei ole ennenkään ollut kun on psykologilla tms käynyt..
      No, ei pidä valittaa kun seuraavat iskut tulevat ensikerran. joskohan sitä sitten osaisi mennä lääkärille..

      • Oasis

        Nyt nainen otat itseäsi niskasta kiinni etkä enää ota vastaan yhtäkään lyöntiä. Lähde suhteesta kun vielä voit, kenenkään ei pidä alistua väkivaltaan.Tuo ei lopu, ei varsinkaan jos miehesi ei ole valmis aidosti tekemään töitä asian eteen.

        Itse en tosin jäisi siinäkään tapauksessa vaikka mies hakisikin apua. Yksikin lyönti riittää eroon ja siitä ei edes keskustella. Yksi lyönti riittää luottamuksen lopulliseen rikkoutumiseen, en enää koskaan voisi tuntea oloani turvalliseksi miehen seurassa ja niin ei saa olla parisuhteessa. Miten ihmeessä elämänsä voi jakaa ihmisen kanssa, jota pelkää???


      • krhr

        Täällä on yksi naushenkilö,jonka kädet on murjottu mustelmille ja kipeiksi tänä aamuna, siis mies,jos sitä voi sanoa mieheksi,laiska lälly se on,kun minulle tuli yksi pieni paketti,jonka olen itselleni tilannut,hän repi paketin tuotteet rikki.Ukko kun ei edes juo alkoholia,olisi sitten joku syy,miksi se huutaa ja karjuu minulle tosi rumasti,haukkuu minun äidinkin joka kerran.tilanne kärjistyy aina kun menemme kauppaan,meillä on 40 km kauppaan,niin ukko karjuu mennessä ja tullessa minulle. Olen 7 vuotta koittanut lähteä täältä Lapin korvesta karkuun,mutta rahat ei riitä,koska joudun maksamaan hänenkin laskunsa aina.minulla on suht hyvä eläke,jolla voisin elää yksin.matkalaukku on valmiiksi pakattuna odotellut,koska pääsen pois.Haluaisin jo kuolla,kun minulla ei ole mitään syytä enää elää tässä paskamaailmassa.


    • nettiturvakoti

      Moi PaskaAkka ja Mies uhrina!

      Hienoa, että olette rohkeasti uskaltaneet kertoa näin vakavista asioista. Se on ensimmäinen askel muutokselle ja avun saamiselle.

      Tilanteenne ovat erittäin huolestuttavan kuuloisia. Rikosilmoituksen voitte molemmat tehdä poliisille.

      Väkivalta ei missään tapauksessa ole oikeutettua eikä sitä tarvitse sietää. Väkivallalle voi keksiä tekosyitä, mutta totuus on, ettei sille ole mitään syitä olemassa. Väkivalta loppuu harvoin itsestään. Siksi apua kannattaa hakea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Vaikka avun hakeminen voi pelottaa, niin sitä pelottavampaa on antaa tilanteen jatkua entisellään.

      Toivoisin, että kävisitte tutustumassa oheiseen linkkiin, missä on tietoa eri auttavista tahoista väkivaltatilanteissa: https://www.turvakoti.net/site/?lan=1&page_id=10 . Jos rikosilmoituksen tekeminen askarruttaa, niin tuolta sivulta löytyy Rikosuhripäivystyksen yhteystiedot. Kannattaa soittaa! Rikosuhripäivystyksen auttavassa puhelimessa voit kertoa tilanteestasi nimettömänä ja halutessasi voit sopia myös henkilökohtaisen tapaamisajan lähimpään palvelupisteeseen.

      Muistakaa, että kaikilla on oikeus ja mahdollisuus elää ilman väkivaltaa ja väkivallan pelkoa.

      Runsaasti voimia vaikeisiin elämäntilanteisiinne!

      Jouni, Nettiturvakodin vapaaehtoinen

    • kokemuksesta

      Kokemuksesta viisastuneena suosittelen rikosilmoitusta tehdessä
      ottamaan tukihenkilön mukaan.

      Itselleni kävi niin, että ilmoitustani vastaanottanut poliisimies ilmaisi minulle sympatiansa väkivallantekijää kohtaan ja perusteli minulle, miksi ymmärtää miehen käyttäneen väkivaltaa. Perusteet hän oli keksinyt omassa mielessään kehittämäänsä taustatarinaan, millä ei minun todellisuuteni kanssa ollut mitään tekemistä. Rikosuhripäivystyksessä kerrottiin, että tällainen on valitettavan tavallista. Olisiko poliisi ollut asiallisempi, jos olisi ollut kolmas osapuoli kuulemassa?

      • tukisukka

        Nim. kokemuksesta. Tuollaista kohtelua ei asiakkaana poliisiltakaan pidä ottaa vastaan. Väkivaltaa kokenut nainen voi olla aika säikky olento, se vielä puuttuisi että joutuu poliisiasemallakin asiattoman "tulkinnan" kohteeksi. Tilanteessasi tämä akka olisi vaatinut naispuolista konstaapelia paikalle, tai kysynyt kuka on em. klopin esimies. Mutta kuten sanottu hyvä mennä terveyskeskukseen, poliisille ym. virastoihin tukihenkilön kanssa, jos asia on arkaluontoinen ja pelkää takeltelevansa pahasti sanoissaan. Usein myös hyvä kirjoittaa asiansa ydin paperille, esim. mitä on tapahtunut, millaista apua tarvitsee/toivoo jne.
        Kuka on tukihenkilö? Se voisi olla sisko, työkaveri, naapuri, ystävätär jne. asiasta ja ihmissuhteista riippuen. Pääasia että tulet kuulluksi ja todistajakin on mukana.
        Nauhoittakaa myös keskustelut/puhelut järjestelmällisesti, se on oikeutenne.


      • kokemuksesta
        tukisukka kirjoitti:

        Nim. kokemuksesta. Tuollaista kohtelua ei asiakkaana poliisiltakaan pidä ottaa vastaan. Väkivaltaa kokenut nainen voi olla aika säikky olento, se vielä puuttuisi että joutuu poliisiasemallakin asiattoman "tulkinnan" kohteeksi. Tilanteessasi tämä akka olisi vaatinut naispuolista konstaapelia paikalle, tai kysynyt kuka on em. klopin esimies. Mutta kuten sanottu hyvä mennä terveyskeskukseen, poliisille ym. virastoihin tukihenkilön kanssa, jos asia on arkaluontoinen ja pelkää takeltelevansa pahasti sanoissaan. Usein myös hyvä kirjoittaa asiansa ydin paperille, esim. mitä on tapahtunut, millaista apua tarvitsee/toivoo jne.
        Kuka on tukihenkilö? Se voisi olla sisko, työkaveri, naapuri, ystävätär jne. asiasta ja ihmissuhteista riippuen. Pääasia että tulet kuulluksi ja todistajakin on mukana.
        Nauhoittakaa myös keskustelut/puhelut järjestelmällisesti, se on oikeutenne.

        Yleistä kuulemma on, että väkivaltarikoksissa vähätellään uhrin kokemusta, ja vielä pahempaa, että syyllistetään uhri ja oikeutetaan väkivalta. Näin ei saisi olla, mutta ilmeisesti osa poliiseista hyväksyy väkivallan, jos se kohdistuu naiseen. Muulla tavalla en voi tätä tulkita.

        Halusin kertoa varoitukseksi muille rikosilmoituksen tekijöille, että tällaistakin voi joutua kokemaan, mutta siihen voi varautua etukäteen. Itselleni se oli järkytys. Sitä odottaa asiallista kohtelua, kuten viranomaisilta ja virkailijoilta yleensä.

        Nauhoittaminen on hyvä, kannattaa tallentaa keskustelut poliisiasemallakin! Ja tukihenkilö mukaan!

        Rikosilmoituksen tekemistä ei silti pidä pelätä. Parempi on saattaa asia poliisin tietoon kuitenkin ja tätä ennen käydä lääkärissä. Pelottelua vartenhan väkivaltaa nimenomaan käytetään ja pelkäämällä, vaikenemalla väkivalta pahenee.Ja oma itsetunto murenee.


    • tuttua83

      itse mietin ihan samaa kun ex-äijä löi mua omaksi huvikseen..mun jalat ja oikean käden olkapää oli ihan mustelmilla..ja mietin että pitäiskö lähteä poliisi-asemalle.. en kuitenkaan voinut tehä mitään ilmotusta koska äijällä oli avain luokseni.. eikä suostunut antaa sitä mulle takasin..Joten olisin saanu vaan vielä kovemmin selkääni jos äijä ois kuullu ilmotuksesta.. : ( siitä se vasta olis suuttunut..tosi pahasti, ja tämän tietysti tiesin etukäteen enkä mitään ilmotusta voinut tehdä..Kukaan ei auttanut mua tuolloin edes avaimeni takas saannisssa..koska ketään ei yksinkertasesti vaan kiinnostanu auttaa..:( kylmiä ja huonoja ihmisiä on olemassa. Valitettavaa mutta ihan todellista.

      • olethengissä

        Eikös se ole poliisin hommia hankkia anastettu omaisuus oikealle haltijalleen. Olisit vaan mennyt poliisiasemalle ja sieltä vaikka turvakotiin. Ei kai ihme että miestäsi pelkäsivät kaikki. Pelkoa se oli, ei kylmyyttä, luulen.
        Lukko olisi pitänyt vaihtaa kuitenkin.


      • kokemuksesta
        olethengissä kirjoitti:

        Eikös se ole poliisin hommia hankkia anastettu omaisuus oikealle haltijalleen. Olisit vaan mennyt poliisiasemalle ja sieltä vaikka turvakotiin. Ei kai ihme että miestäsi pelkäsivät kaikki. Pelkoa se oli, ei kylmyyttä, luulen.
        Lukko olisi pitänyt vaihtaa kuitenkin.

        Enpä usko, että poliisin tehtävä on hankkia anastettua omaisuutta haltijalleen.


      • RBW

        http://www.barbwire.fi/

        Hei, olisit hyvin voinut otta yhteyttä esim meihin. Jos asunto olisi sinun nimssäsi, kanssasi olisi voitu tehdä toimeksiantosopimus ja mies poistaa asunnosta pyynnöstäsi. Samoin lukkosi olisi voitu esim sarjoittaa uudestaan, jolloin ainoa toimiva avain olisi jäänyt sinulle.

        Olisit voinut myös hakea lähestymiskieltoa, jonka hankkimisessa ja "käyttämisessä" olisit saanut ohjeistusta ja apua meiltä.

        Tämä on ihmisille vielä aika vieras asia, mutta on olemassa myös kaltaisiamme tahoja, joilla on laillisia keinoja auttaa.

        Barbwire Oy/ Sani

        [email protected] / 0600 0 112 0


    • Selvisin

      Kaikille parisuhdeväkivallasta kärsiville haluan sanoa:
      Älä jää suhteeseen, jossa toinen pahoinpitelee!
      Kuinka sellaisessa suhteessa voi enää koskaan luottaa toiseen?

      Ota itseäsi niskasta kiinni ja häivy niin pitkälle kuin pippuri kasvaa! Pahoinpitelijä ei muutu kiltiksi, vaikka kuinka kestäisit lyöntejä, potkuja ja henkistä väkivaltaa!!! Jonain päivänä SINÄ voit olla vain pieni maininta lehdessä. Perheväkivalta vaatii ihan oikeasti kuolonuhreja Suomessa!!!
      Luuleletko, että juuri sinun puolisosi jättää pahoinpitelyn "vain" lyönteihin ja potkuihin? Seuraava kerta voi koitua kohtaloksesi. Älä ota sitä riskiä, sillä elämä on elämisen arvoinen!!! Maailmassa on ihania miehiä/naisia, jotka eivät satuta.
      Älä uhraa ainokaista elämääsi suhteeseen, jossa sinua pahoinpidellään!!!

      Minä olen elänyt väkivaltaisessa suhteessa. Minua on potkittu, hakattu, isketty teräesineellä, uhkailtu tappamisella jne jne. Minä olin hiljaa, otin lyönnit vastaan...
      Lopulta olin henkisesti niin säikky ja pelokas, etten voinut enää edes nukkua miesystäväni vieressä ilman että pelkäsin kuollakseni.
      Tästä kaikesta on kulunut yli 10 vuotta. Olin silloin parikymppinen. Mutta vieläkin saan öisiä kauhukohtauksia ja näen painajaisia. Olen joutunut turvautumaan ammattiauttajan apuun päästäkseni irti menneestä.
      Nykyelämäni on onnellista ja tasapainoista. Olen löytänyt miehen, joka on kiltti ja rakastava. Vaikka entisessä suhteessani kuvittelinkin aina, etten koskaan voisi löytää "yhtä ihanaa" miestä kuin silloinen pahoinpitelevä mieheni oli. Olin alistettu ja lyttyyn lyöty, siksi luulinkin rakastavani silloista miestäni. Vasta nyt tajuan mitä rakkaus oikeasti on. Se on sitä että voi luottaa toiseen, että toisen kanssa on hyvä olla!

      Tiedän että irtautuminen huonosta suhteesta ei ole helppoa, koska tunteet on niin vahvoja. Sitä ihan oikeasti rakastaa puolisonsa kilttiä puolta ja elää niitä hyviä hetkiä varten. Mutta lähteminen on ainoa keino katkaista väkivalta! Muuta vaikka kauas pois, salaa osoitetietosi ja puhelinnumerosi. Aloita uusi elämä. Minulle se tarkoitti maasta pois lähtemistä. Mutta hetkeäkään en ole katunut, sillä tilalle sain onnellisen ja turvallisen elämän.

    • srjdkeki

      kyllähän toi jo riittää, mars ensin lääkärille hakemaan lääkärinodistusta ja sitten rikosilmoitusta tekemään.

    • myös veli tai sisar

      Meidän perheessämme pahinta väkivaltaa harjoitti isoveli. Hän on edelleen väkivaltainen, vaikka jo yli 50. Tällaistakaan ei tarvitse sietää. Aina se ei ole puoliso, joka on väkivaltainen. Veljeni ylpeilee väkivaltaisuudellaan suhteessa minuun, sisareensa. Monet miehet ilmeisesti oikeuttavat väkivaltaisuuden?

    • Oppeliini1

      On niin hirveän vaikeaa ymmärtää miksi kukaan VALITSEE itselleen pieksävän ja muutenkin väkivaltaisen puolison. Miksi?
      “Mutku se on se nii ihana sillo ku se ei hakkaa” - on täydellisen sairas ja vioittunut syy jatkaa elämäänsä väkivaltaisen ihmisen kanssa.

      Teille, niinkuin meille kaikille, on Luoja suuressa viisaudessaan antanut VALINNAN VAPAUDEN! On suorastaan rikollista (myös itseään kohtaan) väärinkäyttää tuota, ehkä arvokkainta lahjaa.
      Mikään, siis ei mikään syy ole tarpeeksi hyvä antaa kenekään raiskata ja ruhjoa sinulle Luojan antamaa temppeliä: omaa kehoasi ja mieltäsi!

      Ensin rikosilmoitus heti ensimmäisestä lyönnistä ja sitten juosta ja lujaa kauas pois pahoinpitelijän ulottuvilta. Eikä koskaan enää mennä sen näköpiiriin, ei vastata yhteydenottoihin, ei itkuvaikerruksiin “ mutku määä nyyh raaaaaaakastan sua”. Hahahahahahaaaaa. Vain taysisin idiootit uskovat tuon!

      Kaikki, koko elämä, on valintoja täynnä. Joka päivä. Miksi huolellisesti ja harkiten tehdä valinta jonka jo 110% varmasti tietää tuhoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe