Rypsipellosta dieseliä

Jussi

Mökkinaapuri kertoi, että hän käyttää, täysin laillisesti, rypsistä puristettua polttoainetta TDI-Vokkarissaan. Sanoi, että ainoa haitta olisi paistetun munkin haju. (haitta tulee siitä, että tekee mieli poiketa munkkikahville).
Näytti minulle esitettä, minkä oli saanut maatalousmessuilta. Esitteessä kaupattiin viljelijöille rypsiöljypuristilaitteita (hinnat 5-10 k€).
Litrahinnan sanoi asettuvan 0,8 - 1 euron välille (alvi kuulemma pitää maksaa).
Mitä dieselasiantuntijat pitävät tällaisesta polttoaineesta? Onko jotain tuntemattomia haittavaikutuksia, jotka olisi syytä tiedostaa ennen tankkiin kaatoa? Sen kuulin, että pakkaskestävyys olisi kehnohko (-5 astetta).

13

4295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BMW

      Ainakin BMW:n dieselit käyvät tuolla ihan niiden oman esitteen mukaan.

      • Hånta

        Lainaus AKE:n (www.ake.fi) sivulta.
        Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – yleensä kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Polttoainemaksu kannetaan tällaisen polttoaineen käytön estämiseksi. Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava Ajoneuvohallintokeskukselle ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330 – 1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100 – 670 euroa/päivä. Jos ilmoitusta ei ole tehty, polttoainemaksu määrätään korotettuna. Polttoainemaksu koskee Suomessa ja ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja sekä myös rekisteröimättömänä ja suljetulla alueella käytettäviä ajoneuvoja.

        Koskeeko tämä rypsiöljyäkin?


      • ile
        Hånta kirjoitti:

        Lainaus AKE:n (www.ake.fi) sivulta.
        Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – yleensä kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Polttoainemaksu kannetaan tällaisen polttoaineen käytön estämiseksi. Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava Ajoneuvohallintokeskukselle ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330 – 1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100 – 670 euroa/päivä. Jos ilmoitusta ei ole tehty, polttoainemaksu määrätään korotettuna. Polttoainemaksu koskee Suomessa ja ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja sekä myös rekisteröimättömänä ja suljetulla alueella käytettäviä ajoneuvoja.

        Koskeeko tämä rypsiöljyäkin?

        biodieselistä joutuu maksamaan veroa traktori ja lämmitys käytössä 7senttiä per litra ja henkilöautokäytössä 32 senttiä per litra


      • Volkkari

        Kelpaa ohjekirjan mukaan myös VW:n TDI-moottorille.

        Kahden litran pänikkä rypsiöljyä muuten maksaa halpamarketissa jotain 2,5 euroa. Tuskin se moottorikäyttöönkään paljoa sen kalliimpaa olisi. Eli ajaminen ei polttoaineen puolesta maksaisi sen enempää kuin nykyisillä bensa-autoilla.


    • TDI

      Tankkasin kerran Saksan reissulla bio-dieseliä. Auto kulki yhtä hyvin kuin normaalillakin dieselillä ja tosinnaan pakokaasut tuoksuivat hieman munkeille. Minulle jäi todella positiivinen kokemus. Tankkaan seuraavallakin kerralla.

      Saksassa bio-diesel saa varmaan verohelpotusta, koska se oli saman hintaista kuin normaalikin diesel. Bio-diesel myös suomeen ja verotusta sen verran alemmaksi, että pystyisi kilpailemaan normaalin kanssa. Bio-dieseliä poltettaessa vapautunut CO2 on mukana luonnon kiertokulussa, joten auton CO2-päästöt ovat puhtaat 0 g/km.

      Kaikki vapaat pellot vain viljelemään rypsiä, niin saadaa nekin hyötykäyttöön ja työllisyyttä lisää.

      • maasturilla

        Terveisiä vaan Saksasta. Kaveri kertoi juuri, että jotkut keräävät ravintoloista käytettyä rasvakeittimien (ranskalais-)käytettyä kasviöljyä, jota puhdistetaan kotioloissa ja käytetään autossa.

        Mersu on rakentanut tehtaan, jossa valmistetaan biodieseliä kaikesta viherkasvimassasta. Enää ei siis tarvitse kasvattaa monokulttuurissa rapsia, vaan voidaan käyttää hyväksi myös ns. rikkakasvien massaa. Biodieselissä lienee tulevaisuus.

        Koska kuitenkin olemme Suomessa, haluaa valtiovalta rankaista meitä ympäristön uhalla ja verottaa kenties niin paljon, että biodiesel ei tule kannattavaksi varmaankaan koskaan.

        Tiesittekö muuten, että Puolassa maahan tuotavien käytettyjen autojen verotus on sitä korkeampi, mitä vanhempi ja saastuttavampi auto on.


      • J..
        maasturilla kirjoitti:

        Terveisiä vaan Saksasta. Kaveri kertoi juuri, että jotkut keräävät ravintoloista käytettyä rasvakeittimien (ranskalais-)käytettyä kasviöljyä, jota puhdistetaan kotioloissa ja käytetään autossa.

        Mersu on rakentanut tehtaan, jossa valmistetaan biodieseliä kaikesta viherkasvimassasta. Enää ei siis tarvitse kasvattaa monokulttuurissa rapsia, vaan voidaan käyttää hyväksi myös ns. rikkakasvien massaa. Biodieselissä lienee tulevaisuus.

        Koska kuitenkin olemme Suomessa, haluaa valtiovalta rankaista meitä ympäristön uhalla ja verottaa kenties niin paljon, että biodiesel ei tule kannattavaksi varmaankaan koskaan.

        Tiesittekö muuten, että Puolassa maahan tuotavien käytettyjen autojen verotus on sitä korkeampi, mitä vanhempi ja saastuttavampi auto on.

        "Mersu on rakentanut tehtaan, jossa valmistetaan biodieseliä kaikesta viherkasvimassasta."

        - ei kai nyt sentään. Biokaasua niistä voidaan tehdä, mutta ei öljyä saada sellaisista kasveista, joissa ei öljyä ole.

        "Enää ei siis tarvitse kasvattaa monokulttuurissa rapsia..."

        Rapsia, Rypsiä ym. ristikukkaisia ei muutenkaan voi kasvattaa monokulttuurisesti, sillä jo toisena peräkkäisenä viljelyvuonna kasviin iskee möhöjuuri-niminen tauti ja viimeistään kolmantena vuonna sato jä nollaan. Suomessa ristikukkaisia viljellään samoilla lohkoilla 5-6:n vuoden välein. Maatalous on pitkäjänteistä hommaa.


      • maasturilla
        J.. kirjoitti:

        "Mersu on rakentanut tehtaan, jossa valmistetaan biodieseliä kaikesta viherkasvimassasta."

        - ei kai nyt sentään. Biokaasua niistä voidaan tehdä, mutta ei öljyä saada sellaisista kasveista, joissa ei öljyä ole.

        "Enää ei siis tarvitse kasvattaa monokulttuurissa rapsia..."

        Rapsia, Rypsiä ym. ristikukkaisia ei muutenkaan voi kasvattaa monokulttuurisesti, sillä jo toisena peräkkäisenä viljelyvuonna kasviin iskee möhöjuuri-niminen tauti ja viimeistään kolmantena vuonna sato jä nollaan. Suomessa ristikukkaisia viljellään samoilla lohkoilla 5-6:n vuoden välein. Maatalous on pitkäjänteistä hommaa.

        Saatat olla oikeessa, mutta kuitenkin mersu on asialla ja tavoitteena on tehdä nestemäistä poltto-ainetta rikkaruohoista.

        Kemiasta en ymmärrä, mutta saksaa ymmärrän 7 vuosikurssin verran. Ohjelma oli saksalaisessa tv:ssä kesällä


    • hyvää ,mutta

      Ei tossa munkkirasvasta tehdyssä biodiisselissä mitään ihmeellistä ole.. Hyvin sillä kiisselikone hyrskyttää .... Talvella vaan ei voi käyttää kun jämähtää jo -5 asteessa ... Ei siis sovellu ympärivuotiseen käyttöön . Täälläpäin tiedän ainakin yhden , joka ajelee 50/50 seoksella kesäisin ..

      • Mersu 240D

        Aikoija sitten erään ravintolan konkurssipesästä jäi jotain ruokaölyä, muistaakseni kannun kyljessä luki Kultasula. Sellaisia 15-20l peltikannuja oli avaamattomia ainakin 5kpl. Täräytin aineet vanhan Mersun tankkiin enkä huomannut mitään eroa koneen käynnissä. Se oli talviaika, mutta aina se silti käynnistyi (niin hyvin kuin vanha Mersu nyt ylipäätään käynnistyy...), en muista mitä pakkasta oli, mutta ajelin noilla litkuilla viikon tai pari. Ei tosiaankaan mitään ongelmia. En silti haistanut mitään pullan tuoksua.


    • munkki

      Biodiesel ei ole tavallista rypsiöljyä, vaan rypsimetyyliesteriä (RME). Esteröityä rypsiöljyä käytetään, koska se ei tuota karstaa palotiloihin, kuten rypsiöljy sellaisenaan tuottaa. Tavallisella rypsiöljyllä voi ajella vähän aikaa, kunnes kone tukkeutuu. Tota laillisuusjuttua ei kannata uskoa.
      Polttoaineilla ei ole tapana olla laillisia, ennenkuin polttoainevero on peritty.

      • pitäisköhän kokeilla

        Ravintoloilla jää ongelmaksi ranskanperunanpaistoöljyä jatkuvasti.

        Tietääkö kukaan, miten ko. jäteöljyn saa suodatettua autolle sopivaksi?

        Jos materiaalin saa ilmaiseksi, voi verojakin hieman maksaa. Ensi kesäksi voisin laittaa pikkuhiljaa annoksen tulemaan, ellei se biodiesel sitten riko konetta.


      • Kalle
        pitäisköhän kokeilla kirjoitti:

        Ravintoloilla jää ongelmaksi ranskanperunanpaistoöljyä jatkuvasti.

        Tietääkö kukaan, miten ko. jäteöljyn saa suodatettua autolle sopivaksi?

        Jos materiaalin saa ilmaiseksi, voi verojakin hieman maksaa. Ensi kesäksi voisin laittaa pikkuhiljaa annoksen tulemaan, ellei se biodiesel sitten riko konetta.

        Saksassa myytävä rypsiöljy on esteröityä. Tavallinen rypsiöljy härskiintyy tankissa ja tukkii sen jälkeen järjestelmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe