Pyydän anteeksi

Mieli maassa

eilisen aamupäivän huonoa käytöstäni. Rupesi vain ärsyttämään, kun ilmeni teknisiä ongelmia, joille minä en voinut mitään, mutta asiakkaat silti syyttivät minua. Koska avasin kaupan oven yhden minuutin yli sovitun avautumisajan (juuri niiden teknisten onglemien vuoksi) sain osakseni omasta mielestäni ansaitsematonta, ilkeää mulkoilua. Ajattelin, että eikö enää saa olla ihminen? Täytyykö olla hullu työkone, jotta asiakkaat ovat tyytyväisiä? Tuli paha mieli. Myöhemmin yksi asiakas rupesi negatiiviseen sävyyn saivartelemaan ja tulkitsemaan puheitani väärin. Siitä mieleni paheni entisestään. Kamala olo. En kyennyt ainakaan seuraavaan tuntiin olemaan lähellekään yhtä iloinen tai kohtelias kuin mitä yleensä olen, sillä mietin vain sitä, miten en ollut tai ole kyllin hyvä tähän työhön ja että kuinka kaikki toivoisivat, että tilallani olisi joku toinen. Meinasi sisäinen itku purkautua silmistäkin. Meno parani kyllä työpäivän loppua kohden kun pääsin tapahtuneesta (melkein) yli, tai ainakin väliaikaisesti.

Anteeksi, että olen tällainen. Anteeksi, etten ole juuri sellainen, kuin Asiakas haluaisi.

Itkin kirjoittaessani tätä.

6

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saaga100

Selaile uutisia maailmalta. Ihmisillä on ihan oikeita ongelmia. Kuolemaisillaan olevat lapset, pakolaisleirit, nälänhätä, puhtaan juomaveden puute, korruptoituneet hallitukset jotka vangitsevat ja valvovat kansalaisia kaikin tekosyin, tautiepidemiat. Listaa voisi jatkaa metreittäin. Jos saivarteleva mummo tai ärisevä keski-ikäinen kake saa mielesi romahtamaan, tarvitset välitöntä ulostietä siitä pumpulista jossa olet kasvanut. Saatat elää vielä 70 vuotta ja taipaleesta tulee sietämättömän pitkä ellet pysty pitämään itseäsi koossa todellisten (ei kuvitteellisten) tragedioiden kohdalle saapuessa.

Miksi pyytelet anteeksi? Avasit oven sanojesi mukaan minuutin myöhässä. Voi voi. Ymmärtäisin pahoittelut, jos olisit tahallaan lyönyt oven kitisijän sormien väliin. Silloin olisi anteeksipyydön paikka. Tyttö, sinä et ole syntynyt tähän maailmaan täyttääksesi kenenkään suomalaisen pikkuporvarin epämääräisiä vaatimuksia. Teet työt parhaasi mukaan ja unohdat asiakkaat tunnit tehtyäsi. Eivät he keskiyöllä sinua tai minuutin myöhästymistäsi ajattele. Ja jos ajattelevat haluatko tosiaan olla samanlainen kuin he? Nimittäin nyt olet sellainen. Lopeta uhrina oleminen, koska itse olet pahan mielesi aiheuttanut. Päätit loukkaantua joten päätä nyt unohtaa asia. Koko homma on päässäsi, mielesi kehittämä surkuttelunäytelmä. Kuinka pitkään haluat katsella sitä? Mitä teet, kun mummo skitsoilee taas huomenna, ylihuomenna ja ensi vuonna?

Vaihda näytelmäsi.

• Mieli maassa

Tässä ei ollut kyse siitä, että olisin jotenkin kasvanut muka pumpulissa, ei todellakaan pidä paikkaansa. Jos minun mielestäni ihmiset ovat tarpeettoman epäoikeudenmukaisia, se ei tarkoita, että minulla olisi ollut "liian helppo lapsuus" tai muuta yhtä kaukaa haettua.
        Etkö ymmärrä? Ihmiset voivat itse vaikuttaa käytökseensä. Tämä maailma ei ole niin paha paikka, että se ajaisi joka ikisen miehen ja naisen väistämättä käyttäytymään ikävästi toisia ihmisiä kohtaan. Minä en voisi kuvitellakaan pilkkaavani kassalla työskentelevää, tuntematonta ihmistä ja arvostelevani hänen työsuoritustaan. Se ei johdu siitä, että olisin kasvanut pumpulissa. Se johtuu siitä, että minä tiedän millaista se on, olen kokenut saman. Se johtuu siitä, että arvostan toisia ihmisiä, enkä pidä häntä itseäni alempiarvoisena työpaikan, ulkonäön, puhetyylin tai minkä tahansa muun ominaisuuden perusteella. Se johtuu siitä, että en ole valmiiksi asennoitunut negatiivisesti toisia ihmisiä ja kaikkea uutta kohtaan. En kohdista vihaani esimerkiksi hinnoista kassahenkilöön, sillä se ei ole hänen syynsä, että ne ovat nousseet.

Nyt jos joku tulee sanomaan, että hah hah, laskeudupa noilta pumpulipilviltäsi ja huomaa, että maailma on oikeasti paska paikka, et sinä sitä voi muuttaa. Silloin minä kyllä voin sanoa, että jätäpä sinä kuule nuo tuollaiset puheesi jonkin paikallisen valittajakerhon kokouksiin ja tajua itse, että maailmassa on niin paljon hyvää! Se on oikeasti niin kovin kaunis, mutta sinä et vain sitä huomaa, sillä hukutat kauneuden omien rumien ajatuksiesi alle. Lopeta se.
        Yleensä ihmiset haluavat onnellisen elämän. MIKSI HE EIVÄT TOTEUTA SITÄ ITSE? Se on asenteesta kiinni.

• 4+2

Eikö sitä pumpulia vähän korvien takaa löydy, jos luulee kaikkien käyttäytyvän kuin itse. Maailmaan voi vaikuttaa omilla valinnoilla ja käytöksellä, mutta on se ny perkuleen naiivia odottaa muiden tekevän juuri samallalailla ja sitten kun eivät niin tee...pahoitetaan mielemme. Miks ne ei tee näin tai noin, kun miekin teen? Kaikki eivät tosiaan halua olla onnellisia! Valittaminen tuottaa omahyväistä tyydytystä johon on helppo jäädä koukkuun, vaikka koko elämäksi. Siinä miun 5 centtinen aiheeseen.

• Mieli ei enää maassa

Jaa. Näköjään on paljonkin sellaisia ihmisiä, jotka saavat jonkinlaista kummallista mielihyvää tuntemattomien ihmisten pilkkaamisesta esimerkiksi täällä Suomi24:ssa. Olisitteko tyytyväisiä, jos sanoisin, että olette täysin oikeassa? Olisitteko tyytyväisiä, jos sanoisin, että tajusinpa vihdoin maailman olevan kamala paikka? Olisitteko tyytyväisiä, jos sanoisin, että minä itse olen huono ihminen ja on parempi vain alistua ja antaa ikävien ihmisten sabotoida minun ikiomaa elämääni? Onko väärin, kerran elämässä, valittaa omasta työstä ja kertoa näkemyksensä ihmisten kummastuttavasta käytöksestä siihen tarkoitetulla palstalla?

Olen iloinen ollessani minä. Olen iloinen, että ajattelen. Olen iloinen siitä, että osaan olla iloinen. Hyvää yötä teille, ja toivotan teille myös hyvää huomenta! Ehkä tekin havaitsette vielä maailman kauneuden jonain päivänä :)

• Turbo-Urho

@ Mieli maassa

Missä näissä vastauksissa yritetään väittää maailman olevan kamala paikka? En tulkinnut vastauksia näin. Eikä kukaan mielestäni ole sinua ole yrittänyt käännyttää mihinkään ajatusmaailmaan.

Saaga100:n sanoin: Päätit loukkaantua joten päätä nyt unohtaa asia.

Työskentelen myös asiakaspalvelussa. Parin ensimmäisen vuoden aikana otin henkilökohtaisesti melkein kaikki haukut mitä tuli tuotteista, myymälästä ja ketjusta. Kun työkaverina oli pari nuorta naista joiden persoonat oli varsinaisia auringonpaisteita huomasin, että haukkuja ei tarvitse ottaa vastaan. Ne voi teeskennellä kuuntelevansa, ottavansa ne vakavasti ja asiakkaan poistuessa unohtaa ne täysin. Pitkän aikaa vatvoin ja velloin tilanteita päässäni. Miksi? Hyvä kysymys. Ei aavistustakaan. Ne tytöt ja niiden suhtautuminen opetti ettei tarvii kantaa mukanaan kaikkea mitä tarjotaan. Ihmiset ovat epäystävällisiä enemmän tai vähemmän. Asiaan ei paljoa voi vaikuttaa. OMIIN AJATUKSIIN puolestaan voi.

4 2 kirjoitti: on se ny perkuleen naiivia odottaa muiden tekevän juuri samallalailla ja sitten kun eivät niin tee...pahoitetaan mielemme.

Ihmiset eivät usein toimi meidän odotusten mukaisesti. Jos oman onnellisuutensa jättää sanattomien odotusten pantiksi, onko ihme, kun
      mieli on maassa. Tämä ei ole kritiikki sinua kohtaan, omasta kokemuksesta puhun.

Ei kukaan täällä ole väittänyt sinun olevan huono ihminen. Ilmoille on vain tuotu vaihtoehtoisia näkökulmia. Ehkä ne eivät ole mieleesi, mutta se ei tarkoita, että niissä hyökätään sinua vastaan. Kyllä näillä palstoilla suorat solvaukset ovat aivan eri luokkaa.

Hyvää huomenta sinullekin ;)

• niinpä...:)

"Parin ensimmäisen vuoden aikana otin henkilökohtaisesti melkein kaikki haukut mitä tuli tuotteista, myymälästä ja ketjusta. Kun työkaverina oli pari nuorta naista joiden persoonat oli varsinaisia auringonpaisteita huomasin, että haukkuja ei tarvitse ottaa vastaan. Ne voi teeskennellä kuuntelevansa, ottavansa ne vakavasti ja asiakkaan poistuessa unohtaa ne täysin."

Näinpä juuri. Itse en tosiaan edes kuuntele, jos toinen selvittää asiaansa huutamalla verisuonensa poikki päästä. Odottelen sopivaa väliä siinä möykkäämisessä, ilmoitan, että oletan aikuisen ihmisen osaavan selvittää asiansa huutamatta ja jos se ei sillä hetkellä onnistu, niin "palaahan asiaan myöhemmin ja parempaa päivänjatkoa". Oli asia mikä tahansa, paremmin se selviää ilman huutoa ja toisekseen, tämä sumutorvihan ei ole ainoa olemassaoleva asiakas vaan siellä on muitakin, jotka koittavat hoitaa omat asiansa ja eihän se onnistu, jos mitään ei kuulu tämän yhden mekastamisen yli.

Henkilökohtaisesti en jaksa ottaa mitään. Ja kyllä, edellisen lauseen (ja myös kappaleen) "huonosta asenteesta" huolimatta saan lähinnä vain kehuja siitä, että olen hyvä ja iloinen asiakaspalvelija. Ja niin olenkin, mutta epäasiallista käytöstä en siedä suuntaan enkä toiseen. Eikä tarvitsekaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      49
      3807
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      61
      3724
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2851
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2589
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1739
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe