Mielialalääkkeet ja painonnousu?

ImSoScared

Esimerkkinä vaikka mirtatsapin ja ketipinor. Miten pitää paino kurissa noiden aikana? Lueskelin että vaikka söisi vaan pari porkkanaa ja muutaman lasillisen mehua per päivä niin paino se vaan nousee?

19

4212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kigghy

Kumpikin käytössä, eikä paino ole noussut.

• ImSoScared

Saanko udella millanen ruokavalio sulla on ja liikutko minkä verran jos sun paino ei kerta oo noussut? En haluu nimittäin mitään riskiä että lihon yhtään enempää kun noi lääkkeet pitää alottaa. Itsekuria kyllä löytyy jos tarve vaatii.

• Jeppuullise
        ImSoScared kirjoitti:

Saanko udella millanen ruokavalio sulla on ja liikutko minkä verran jos sun paino ei kerta oo noussut? En haluu nimittäin mitään riskiä että lihon yhtään enempää kun noi lääkkeet pitää alottaa. Itsekuria kyllä löytyy jos tarve vaatii.

Ihan normaalia kotiruokaa syön ja en ole lihonut noitten lääkkeitten takia, käyttänyt jo vuosia.

Paino lisääntyy ainakin ketipinorilla melko nopeasti, monet saavat painoa sellaiset 20-30 kiloa vuoden aikana lisää. Mirtazapinia kun käyttää kohtuudella, vaikkapa 7,5 mg vrk, nniin paino ei nouse yhtään. Ei näissä pillereissä ole yhtään kaloreita, mutta ne voivat sekoittaa verensokeri tasapainon, jolloin on koko ajan nälkä.
      Mirtazapin on lähinnä homeopaattinen lääke verrattuna vahvaan ketipinoriin, jota ei voi edes lopettaa, jos se aloittaa. Ketipinorin tuote selosteessa tämä asia mainitaan, eli sivuvaikutuksena selittämätön äkkikuolema. Äkkikuolema tulee yleensä lopetuksen yhteydessä, koska solujen reseptorit ovat herkistyneet lääkkeestä, eivätkä toimi enää kunnolla. Ketiapiini ei vaikuta pelkästään aivoihin, vaan koko kroppaan, sydämeen, keuhkoihin, verenkiertoon, sokeri ja rasva-arvoihin. Suosittelen unettomuuteen näistä kahdesta mirtaa, sen voi aloittaa ja lopettaa ilman vaaraa. Kannattaa testata myös melatoniini ja 5-htp yhdessä. Lääkäriltä voi kysyä myös hyvää vanhan ajan antihistamiiniä ataraxia, tällä saa koivet oikoseksi nopsaan, väsyttää niin vitusti.

• ImSoScared

Mutta mirtahan ei tehoo voimakkaisiin psykoosi oireisiin?

• ll29
        ImSoScared kirjoitti:

Mutta mirtahan ei tehoo voimakkaisiin psykoosi oireisiin?

No ei tosiaan Mirta tehoa psykoosioireisiin, ei minkäänlaisiin, ei voimakkaisiin eikä lieviin, se kun on masennuslääke (toki sillä on muitakin indikaatioita).

Mirta on tunnettu lihottavasta/aineenvaihduntaa hidastavasta/turvottavasta vaikutuksestaan, sen myöntää lääketehdaskin (olen aikoinani ollut Remeronin puitteissa sinne yhteydessä), joten miksi edes aloittaa sitä? Miksi juuri Mirta kun muunkin ryhmän masennuslääkkeitä on? Esim. SSRI- ja SNRI-lääkkeitä joista osaa suurilla annoksilla käytetään mm. syömishäiriöihin, esim. bulimiaan ja BED:n (itselläni kokemusta BED:n hoidosta SSRI-lääkkeellä, ahminta loppui ja paino lähti jyrkkään laskuun, onnekseni...)

Ja jos on pakko käyttää sairauden takia neuroleptiä niin on olemassa painoneutraalempiakin lääkkeitä kuin ketiapiini.

Atarax on painoneutri lääke. Mirtalla jotkut saavat turvotusta jo matalillakin annoksilla, nämä ovat kaikki yksilöllisiä asioita, tosin Mirta jos mikä on varsinainen syöppöyttä lisäävä ja turvotusta plus painonnousua aiheuttava lääke.

• kerrttis

En oo vielä kuollut, vaikka oon lopetellut tuota Ketipinoria.

• NIIIIIIIIIINPÄ

Lopeta tuo tyhjänpäiväinen lässytys. Ei voi lopettaa, oonhan minäkin lopettanut.Oonkohan minä sitten haamu kun täällä vielä elossa kirjoittelen.

• broileri

Mirtazapiini hidastaa aineenvaihduntaa ja vaikuttaa myös keskushermostoon siten, että kylläisyyden tunnetta ei helposti saavuta. Myös nesteen retentiota elimistöön tapahtuu. Nämä vaikutukset tulevat 95% potilaille sanoi mun psykiatri. Käytin mirtaa unilääkkeenä 15 mgx1 ilataisin ja vaikka kävin kuntosalilla miltei 7 x viikossa, jatkoi paino hidasta nousuaa ja keskivartalolihavuus lisäntyi. Kun lopetin mirtan, alkoi paino hissukseen laskea. Mieluiten valvon, kuin lihon. Painonnousu EI OLE RIIPPUVAINEN LÄÄKKEEN ANNOSTUKSESTA.

• ei saa unta

Lisääkös tuo atarax ruokahalua kuinka paljon ja hidastaako aineenvaihduntaa?

Millaisella annoksella Mirtazapinilla on lihottavin vaikutus?

• broileri

Atarax on "painoneutraali" lääke.

• broileri

Mirtazapiini lihottaa kaikilla annoksilla. Siis jo 7.5mg x 1 alkaen.

• hips

Itse lihoin sertralin ketipinor-kombolla 3 vuodessa 10 kiloa (44kg > 54kg). Painoa kertyi siis hitaasti (johtunee osittain siitä, että 40-kiloisena sairastin syömishäiriötä) mutta varmasti. Ketipinor aiheutti minulla aivan hillittömiä ahmimiskohtauksia ja kasvatti ruokahalua. Nyt molemmat lääkkeet lopetettu ja aloitin juuri Voxran, jonka toivon vähentävän ruokahalua. Eiköhän tämäkin tyttö pääse vielä alle 50 kilon painoluokkaan! :)

• hips

Ja tosiaan: ketipinorin lopettamisen jälkeen ei ainakaan minulla ilmennyt minkäänlaisia vieroitusoireita. Ja nyt jälkeenpäin olen vain onnellinen siitä, että lopetin kys. myrkyn käytön!

• tietoa lisää

ainakin mirtasatpin lisää kavalasti ruokahalua. Kannattaa kysyä lääkäriltä muita vastaavia lääkkeitä. Tunnen monta ihmistä, jotka mirtatsapiinin vuoksi ovat lihoneet ja paino on jäänyt.

• Ckbkb

Höpö höpö. Ihminen itse päättää mitä suuhunsa panee. Olen syönyt pari vuotta mirtaa ja painan kilon vähemmän kuin ennen sitä. Syön samalla tavalla kuin ennenkin. Täytyy kuitenkin mainita että en juurikaan syö karkkia, enkä juo limsaa. Hesburgerissa käyn joka toinen päivä ja pari kaljaa juon melkein joka päivä. Kaloreita kertyy ehkä noin 2000 päivässä.

• Ckbkb

Ja niin, kasviksia syön todella paljon.

• tf7hn9gn

Erilaiset "mielialalääkkeet" saattavat vaikuttaa monilla ruokailutottumuksiin epäsuorasti. Kun mielihyvän tunne muusta tekemisestä katoaa, haetaan tyydytystä ruuasta. Monet alkavat syömään enemmän, koska aikaisemmat tavat viihdyttää itseään eivät enää tuota tyydytystä. Ruoka antaa maun kokemuksen, jolla puutetta korvataan. Lisäksi ruuasta voi saada hetkellisen hyvänolon tunteen, joka on tietenkin petollista jos painoa ajatellaan.

Toinen vaikutus mekanismi ainakin neuroleptiluokan aineilla on, että ne muuttavat sokeriaineenvaihduntaa, mikä voi vaikuttaa nälän tunteeseen ja myös vakavampana seurauksena altistaa diabetekselle. Erityisesti olantsapiini on diabetesriskistään tunnettu.

• broileri

Efexor ja Aurorix eivät ainakaan aiheuta painonnousua..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2406
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82