Edellinen ketju tuli täyteen joten jouduin avaamaan uuden.
Kävin eilen vaihdattamassa kesärenkaat alle ja kysyin rengasliikkeestä että onko väitteessä että renkaiden ilmat pitäisi vaihtaa välillä mitään perää.
Vastaus oli että suositeltavaa olisi vaihtaa ilmat noin 2-3 vuoden välein. Syy tähän on se että kun ilma renkaan sisällä lämpenee ja viilenee jatkuvasti se menettää ajan saatossa kimmoisuutensa ja renkaasta tulee kovempi ajaa. Ilma myös niin sanotusti pilaantuu ja alkaa haisemaan ajan kanssa mutta se ei vaikuta renkaan toimintaan mutta pilaantunut ilma voi haurastuttaa renkaan sisäpuolella olevaa kumia.
Renkaiden ilmanvaihto osa 2
29
527
Vastaukset
- aina uudet ilmat
Johan tuo edellisessä ketjussa todettiin että ilmat vaihdetaan vuosittain pyörien vaihdon yhteydessä. Että mitä sitä tässä sen enempää jaakaamaan.
- Provopelle seis!
Lopettakaa jo. Tämä provo on kertakaikkiaan loppuun kaluttu ja vielä vain jaksatte jatkaa.
Huoh...
- Jawolh!
Norsun pierua purkitettuna (saa Niagaran putousten läheltä kaupasta) kun laittaa gummin sisään, niin ei ole huolen häivää, vaan voi ajaa vapaasti auringon nousuun!
- mikä pelle..
Yrität vitsiä vääntää. Kusi päässi jo vaihtokunnossa..
- 12+18
Sama mieltä. Norsun pieru vitsit on huonoja.
- jawolh!
Ei muuta kuin alahuuli pään päälle ja nielaise.....! Heh,heh.... vai vitsi. Se on kuule tosi. Usko pois.....
- Nankanki
Suomalaiset on fiksua porukkaa!
- maksamaan ilmastakin
Pian vaaditaan katsastuksessa todistus että renkaiden ilmat on vaihdettu vuoden sisällä.
Ei kelpaa että itse tyhjennät ja täytät kompuralla, renkaassa pitää olla auton merkkikorjaamon tai rengasliikkeen laittamaa ilmaa, mitä kalliimpi lasku sen parempaa ilmaa siellä on. Halvallahan ei hyvää ilmaa saa.- totakai..
Piraatti-ilma vie takuun autosta...
- autoileva miesten mi
LAITA RENKAISIIN TYPPEÄ..... NIIN MAAILMA PELASTUU..
- auto maatti vaihto
Eiköhäs se renkaiden ilma kuitenkin vaihdu aina kun renkaatkin vaihtaa
siinähän ne kumit pääsee tuulettumaan noin 4/8 kuukautta kun ne on varastossa tms. aika hanakala olisi edes pitää samoja ilmoja, ellei nyt omistaisi kahta vannekertaa, mut tuskin ny juur kukaa omistaa- gbu9bg89ghbu9hi
Pelleiletkö vai vaihdatko todellakin kumit samoille vanteille aina renkaanvaihdossa? Mulla on ainakin ollut kaikissa autoissani kahdet renkaat vanteineen joten ei tarvitse rueta kumeja irrottelemaan ja asentelemaan vanteille.
- ger erg
gbu9bg89ghbu9hi kirjoitti:
Pelleiletkö vai vaihdatko todellakin kumit samoille vanteille aina renkaanvaihdossa? Mulla on ainakin ollut kaikissa autoissani kahdet renkaat vanteineen joten ei tarvitse rueta kumeja irrottelemaan ja asentelemaan vanteille.
Joissain autoissa tietenki voi olla kakski vannekertaa jolloin kesrärenkaiden vaihtoon rittää muutaman pultin avaus
Silloin tietenkin ne samat ilmat voi olla siellä vaikka 5 vuotta
- tiedemies002
"Vastaus oli että suositeltavaa olisi vaihtaa ilmat noin 2-3 vuoden välein".....
On varmaa ihan pätevä "vaihtoaika", MUTTA kuka ajaa samoilla kumeilla yli kaksi vuotta? Normaalissa ajossa, 2v. aikana, renkaat kuluvat jo sen verran paljon, että eivät enää oikein ole kunnolliset liikenteeseen... Normaalissa työmatka-ajossa renkaat ovat sliksit, 3v. jälkeen.
Eikä sekään auta, vaikka ajaisit vain 1000km vuodessa, yrittäen säästää renkaita, koska se kumi rappeutuu, vaikka se ei käytössä edes olisi, oikeastaan se rappeutuu nopeammin, mitä vähemmän sitä käyttää. Tottakai kulutuspinta säilyy paremmin, mutta jos tehtäisiin joku hieno tieteellinen kumin murenemistesti, niin kyllä sen arvaa kumpi sen voittaisi.....
Eli loppuun voin sanoa että renkaiden ilmanvaihto on yhtä turhan kanssa, ainakin edellä mainitun ohjeen mukaisesti!
Jokainen sen tietää, että jos jotain asiaa- retv r v
Taas ykis "suomi24 legenda" lisää "renkaat voivat vanheta lähes käyttökelvottomiksi, vaikka niillä ei ajettaisi lainkaan"
- slkfjwei
retv r v kirjoitti:
Taas ykis "suomi24 legenda" lisää "renkaat voivat vanheta lähes käyttökelvottomiksi, vaikka niillä ei ajettaisi lainkaan"
Kyllä kumit kovettuvat aikaa myöten vaikka kulutuspintaa olisi vielä jäljellä, olen sen havainnut talvirenkaissa kun kevyestä autosta ei nastojen ansiosta kulutuspinta paljoa kulu niin vuosien myötä niistä tulee kuitenkin yhä liukkaampia niin ettei ajamisesta tahdo tulla enää mitään kun livettää niin paljon.
Sanoisin että 5 vuotta alkaa olla renkaan maksimikäyttöikä, sitten ainakin talvirenkaat alkavat olla vaarallisen liukkaita, kesärenkaat ovat viimeistään siinä vaiheessa jo kuluneet loppuun ainakin jos ajoa on tavanomaiset kilometrit.
Kesärenkailla kitka riittää kuivalla asfaltilla mutta sateella voi tulla yllättäviä ongelmia vaikka kulutuspintaa olisikin reilusti. - slkfjwei
slkfjwei kirjoitti:
Kyllä kumit kovettuvat aikaa myöten vaikka kulutuspintaa olisi vielä jäljellä, olen sen havainnut talvirenkaissa kun kevyestä autosta ei nastojen ansiosta kulutuspinta paljoa kulu niin vuosien myötä niistä tulee kuitenkin yhä liukkaampia niin ettei ajamisesta tahdo tulla enää mitään kun livettää niin paljon.
Sanoisin että 5 vuotta alkaa olla renkaan maksimikäyttöikä, sitten ainakin talvirenkaat alkavat olla vaarallisen liukkaita, kesärenkaat ovat viimeistään siinä vaiheessa jo kuluneet loppuun ainakin jos ajoa on tavanomaiset kilometrit.
Kesärenkailla kitka riittää kuivalla asfaltilla mutta sateella voi tulla yllättäviä ongelmia vaikka kulutuspintaa olisikin reilusti.Unohtui vielä mainita
Terveisin
slkfjwei
Vianor OY
- Ei ilmaa
Kannattaa laittaa heliumia, on kevyempää, säästää polttoainetta ja parempi kiihtyvyys. Ei myöskään pilaannu, mutta vaarana, että joku narkki imppaa ne.
- valaman ihto
Renkaidenilmanvaihto mitään typerämpää en oo eläissäni kuullu auton renkaista
- Pierre
Niagara putouksist ja norsunpieruist viel hei...kylmää kauhiast ihmettelen, miks ameriikas kaupataa norsunpieruu. Eiks niit eläki vaa afrikas ja aasias niit norsui? Eiksee kannata ite pier sinne renkaasse ennemmi. Varoo vaa ettei ite halkia jos karkaaki ilma väärää suunttaa.
- Argonia
Nokialaisiin suositellaan argonia, niin lelluva ohjattavuus tulee entistä ilmavammaksi. Argon on ihan yhtä hyvää purkitettuna venäjän tehtailla kuin Suomen tuotantolaitoksissa, ja itse asiassa loistaa paremmin pimeissä olosuhteissa.
- 80-luvulla
asuin Ruotsissa ja suomalaiset työkaverit valistivat jugoslavialaista työkaveria että syksyllä pitää vaihtaa renkaisiin raikas syysilma niin ajo-ominaisuudet talvea ajatellen paranevat ja rengas pitää paremmin. Niissä maisemissa ajettiin silloin pääsääntöisesti kesärenkailla ympäri vuoden eikä kaveripiirissä ollut kenelläkään omia talvirenkaita. Niinpä tämä jugoslaavi tuli eräänä maanantaiaamuna töissä meille kertomaan että nyt on ilmat vaihdettu vaan oli kova homma saada kesäilmat ensin pois. Oli tarvittu vaimo ja poika avuksi painamaan kumia littuun että tyhjenee kunnolla. Ei ollut jugoslaavimme hirveän onnellinen kun sitten joku kertoi totuuden.
- 325
joo, pitää vaihtaa uudet ilmat joka syksy ja kevät, näin pysyy parempi tuntuma tiehen joka lisää turvallisuutta.
- kokeillut
Joo,Ameriikassa purkitetaan puhvelin pierua ja sitä myydään pösilöille eurooppa-laisille moneen tarkoitukseen mm auton kummeihin,eivät kuulemme jämähtele niin usein. . . .
- Pyörät alla
Kummat vaihdatte, renkaat vai pyörät?
Mikäli autoon vaihdetaan kesärenkaat tarkoittaa se että samoille vanteille vaihdetaan uudet kumit.
Jos vaihdetaan kesäpyörät on kumit jo vanteilla valmiiksi.
Monia vaihtoautoja tarjotaan myyntiin kaksilla renkailla vaikka todellisuudessa niissä on kahdet pyörät.
Joku pitää tätä asiaa pilkunusssimisena mutta asioilla on selvä ero.
Rengasliikkeessäkin kysyttiin aikaa varattaessa että vaihdatanko renkaat vai pyörät. Sanoivat ettei renkaita sinä päivänä ennätä vaihtamaan mutta pyörät ehtii kunheti vien auton sinne.
Mitkähän ovat ne erikoisvanteet? Onko ne alumiinivanteet jotka ovat uusissa autoissa yleisemmät kun ne erikoiset vanhanaikaiset peltivanteet.- Anonyymi
Aa.. siis mä luulin että auton oston yhteydessä tulee kaksi rengasta. Mutta paljonko se kahdet renkaat oikein on? Mun autoon kuului 9 rengasta.
Entä se pyörien vaihto? Hihnapyörä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aa.. siis mä luulin että auton oston yhteydessä tulee kaksi rengasta. Mutta paljonko se kahdet renkaat oikein on? Mun autoon kuului 9 rengasta.
Entä se pyörien vaihto? Hihnapyörä?"Entä se pyörien vaihto? Hihnapyörä?"
Yritäpä käyttää sitä rusinaasi. Pinnistele oikein. - Anonyymi
Molemmat, ensiksi vaihdetaan renkaat ja heti perään pyörät.
- Anonyymi
Aina jos myyjä haistaa tienausmahdollisuuden, hän kyllä keksii sellaiset tarinat, joilla "perustelee" tyhjästä veloituksensa. Ilmojen vaihto renkaaseen, tarpeeton tyhjänpäiväinen työ, voi olla jopa haitallinen kun ilman ensin tyhjennetään, renkaan asettuminen vanteelle muuttuu ja voi jäädä sitten vuotamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1132435- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271830- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169