Oksennustaudin/noron tarttuminen

yökkis

Kysynpä nyt teiltä sellaista että voiko norovirus tarttua uudestaan jos on sen vasta sairastanut?
Poika rupes oksentamaan viikko sitten ja minä ja mieheni päivä sen jälkeen, tauti tarttui myös pojan mummoon joka rupes oksentamaan maanantaina myös isomummo ja isopappa sairastui tautiin. Nyt mietinki että uskalletaanko me pääsiäisenä käydä pojan kanssa mummoloissa jossa on vasta ollut tauti, voiko se tarttua meille uudestaan?? Se tauti tarttui mummoihini 99% varmasti meiltä koska ne kävi kylässä kun oltiin taudissa. En todellakaan halua uudestaan sairastaa mahatautia!

7

9040

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yökkis

Tietääkö kukaan?

• huonojuttu

Noh.. Sanotaan että ois vastustuskykyä, MUTTA jostain kumman syystä tämänvuojen tauti on ollu jotain supernoroa. Tiedän useamman tapauksen jossa perhe on sairastunut 2viikon päästä uudestaan.
        . Itse ihan kauhusta jäykkänä kun tautia liikkuu niin paljon nyt ja tosi voimakasta. Nythän oli jossain maassa 2 junanvaunullistakin ollu taudissa samaan aikaan. Oli juna joutunu pysähtyyn ja ambulanssit vastassa. Vaunut meni desinfiointiin.
        . Voi kun kaikki pysyis kotona ja malttais sairastaa kunnolla loppuun, eikä mentäs kyläileen sairaitten luo.

• yökkis

Siis oikeesti? uskallanko mä nyt mennä parii viikkoo pojan kanssa mummoloihin??

• äklöällö

Joooo... Siis kaveri piirissä, kaverin kaveri ja jopa.. No oliko se jumpalla vai misä kuulin kun joku kerto että tauti oli iskeny uuvestaan 2 viikon päästä. En tiiä onko montaa eri mahatautia liikkeellä mutta en oo vastaavadta ite kuullu. Ja tosiaan jos perheeseen tullee ni kaikki se käy läpi. Naapuri on sairastanu mahataudin 5 kk aikana 3 kertaa. Heillä 7 lasta. Syyskuun lopusa oli.. Sit tuli uudenvuoden aikaan ja alle kuukauden päästä uudestaan.
        . Täälä rukoilen että rokote tulis pian

Ps. Kirjotan puhelimen pikkunäppäimillä niin siksi kirjoitusvirheet.

• näin on

Jostain luin että noro vois tarttua uudestaan noin parin kuukauden päästä. Toisaalta taas tänä vuonna on ollu liikkeellä kahta eri mahtautia, mulla oli ne molemmat kuukauden sisään.

• ltltlt

Hei,

Tässä tapauksessa kuulostaa siltä että kyseessä on sama noroviruskanta. Vaikka Noroviruksekseen ei kehity pysyvää immuniteettia (voit sairastaa taudin useita kertoja) ovat vasta-aineet koholla kyseistä kantaa vastaan pari kuukautta. Onkin epätodennäköistä että perheenne - mikäli kaikki ovat saman taudin sairastaneet - saisi näin lyhyellä aikavälillä taudin uudelleen,

Mikäli kyseessä olisi jonkin toisen perheen isovanhemmat - joihin ei olisi ollut aikaisempaa kontaktia - olisi tilanne toinen.

Norovirukselle tyypillistä on lyhyt itämisaika tartunnan jälkeen ja aggressiivinen oksennus- ja ripulivaihe. Tämän jälkeen taudin kantajuus on pari viikkoa oireettomalla kantajalla, jolloin tarttuvuus on suuri. Ongelmallista noro-viruksesta tekee se että se vaipaton, mikä tarkoittaa sitä että desinfiointiaineet eivät siihen tepsi. Huolellinen käsihygienia on siis tarpeen.

• Anonyymi

Kuule veljelläni oli se viime kesänä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1486
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    5. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      13
      910
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      742
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe