Lassila & Tikanoja, helvetti?

Pääsin tässä juuri uuteen työpaikkaan muutama päivä sitten. Aloin selailla keskusteluja ja niissä ei mainita oikeastaan mitään positiivista kyseisestä firmasta. Onko sinne meneminen siis aivan täyttä ajan haaskausta?
Ilmianna
Jaa

75 Vastausta

Vaikea sanoa tuosta firmasta mitään. Kai se on niinkuin Palmia/Pulmia. Ainakin L&T tyhjentää meidän roskikset. Kai se selviää sulle, millasta siellä on olla töissä.
Ilmianna
Jaa
En tiiä tuleeko kommenttini myöhässä mutta kerronpa kuitenkin

Eli olin töissä **orjana** kyseisessä firmassa vuonna 2007 kaksi viikkoa, vielä kaikenlisäksi yötöissä, homma meni tiivistettynä näin:

arkisin ma-pe töihin illalla klo 20-21, pieni joustovara siis oli ja pois pääsin vasta klo 6.00 aamulla, vastuualueenani valtava osasto jossa pesin koneita yksin, **työnjohtaja** oli arvioinut että se sopii hyvin aloittavalle siivoojalle.

Homma piti siis olla tehtynä ennenkuin aamuvuorolaiset tulevat töihin, tietäähän sen kun ei ole yhtään kokemusta ja vaatimustaso on stratosfäärin toiselta puolen niin kyllähän siinä stressiä, paineita, hampaidenkiristystä ja ärtymystä esiintyy eli suomeksi sanottuna vitu*taa oikein kunnolla.

Irtisanouduin koska

ei kerennyt pitää edes sitä 20 minuutin ruokataukoa puhumattakaan kahdesta kahvitauosta, tämän lisäksi vielä kun palkka tuli kahden viikon sykleissä niin näiltä omilta kahdelta viikolta oli jostain syystä yötyölisät **unohtuneet** maksaa kun sitä sivistyneesti palkanmaksajalta eli tältä samalta **työnjohtajalta** kysyin, ihme lafka kun sama jannu huolehtii myös palkka-asiat.

No tämä sijoittajien/osingonkiskojien ja äärikapitalistien (kyseessähän siis pörssifirma jos joku ei tiedä) lahjoma **työnjohtaja** rupes vittui*een että et sää mitään oo yötöissä ollutkaan??????? Siinä vaiheessa ajattelin että pitääkö käydä kurkkuihin kiinni vai mitä teen, mutta olin varautunut tähänkin käänteeseen ja sanoin sille että mulla on aikaa lähteä vaikka Helsinkiin asti näitten tuntilappujen kanssa ja kertoa sun esimiehelle että tällä alalla ei siis olekaan yötyölisiä vaikka TES sanookin toista? Aiotko ottaa vastuun seuraamuksista? Riittääkö sun/ firman rahat siihen. (Nauhotin muuten kaiken varalta tämän keskustelun jos tälläinen tilanne tulee vastaan) Annoin hänelle aikaa seuraavaan palkanmaksupäivään asti hoitaa tämän asian tai lähen seuraavan johtajan puheille.

Ei mennyt ihme kyllä kuin viikko niin asia oli kunnossa mutta se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kyseisen firman oven enää suljen perässäni. Nalle Wahlroosin äärikapitalismi on juuri tätä, miettikää sitä ihmiset ja hankkikaa sellainen työpaikka jossa on kiva olla, ymmärrän kyllä ettei niitä paikkoja ole kaikille mutta mulla kävi hyvä tuuri kun työllistyin alalle jossa saan määrittää työpäivän sisältöni niinkuin itse haluan ja kahden viikon päästä alkais se kuuluisa kesäloma :)

Hyvää kesänjatkoa kaikille!

PS. Tässä vielä hieno lainaus eräästä toisesta keskustelusta, joka sopii hyvin tuohon kyseiseen firmaan:

Minä **Etunimi Sukunimi** lupaan ja vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta olevani Suomen valtakunnan kapitalistisen järjestelmän uskollinen orja. Tahdon palvella maatani voitonhakuisesti sekä parhaan kykyni mukaan etsiä ja edistää sen talouskasvua ja porvarillisuutta.

Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, laman ja ryöstön aikana puolustaa järjestelmäni koskemattomuutta, sen laitonta valtionryöstöä (sallittu ohi perustuslain behind the scenes) sekä valtakunnan rikkaiden esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotain olevan tekeillä laillisen köyhien ryöstön kukistamiseksi tai maan ryövärijärjestelmän kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä SUPO:lle ilmoittaa.

Järjestelmääni, johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa häikäilemättömyyttä on, suoritan
saamani tehtävän loppuun.

Lupaan käyttäytyä vittumaisesti ja halveksuvasti, totella eliittiä, noudattaa käskyjä ja määräyksiä sekä säilyttää hyvin minulle määrätyt ryöväys-
salaisuudet.

Tahdon myös hyvin toimeentulevia finanssinerotovereitani kohtaan olla suora ja persettänuolevainen.

Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään lahjusten tai niiden yrityksen syyn tähden toimi vastoin riistoa kohtaan.

Jos minut asetetaan eliittiasemaan, tahdon olla alempiani kohtaan alistavainen, pitää huolta heidän näläntunteestaan, hankkia tietoja heidän epätoivoisuudestaan, olla heidän tyranninaan ja keisarinaan sekä omasta puolestani pyrkiä olemaan heille hyvänä ja kannustavana esimerkkinä loputtomaan itsensä **burnout** tilaan pyrkimisenä.

Kaiken tämän minä tahdon kunniani ja omantuntoni mukaan täyttää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
L&T company. Bosses are Terrible slave drivers.Wage is minimum and employees cannot live on it in Finland. They cheat and lie to their customers.I would Never suggest Anyone to seek employment with this company. The work force is mostly foreign so L&T can scare the employees with being sacked if they don't comply with the awful rules that L&T give.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kateelisen panettelua sanon minä. Ei L&T tosiaankaa noin huono firma ole. Et tainnut vain osata sitä vähääkään mitä sinulta vaadittiin. Harjoittele ja mene sitten vasta miestentöihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Ei kai se firman vika olekaan vaan osaamattoman ja vastuuttoman työnjohtajan. Taidat itse olla samaa sorttia, ellet jopa sama henkilö kun noin puolustelet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
taidat taas olla itse niitä pyrkyreitä jotka osaa aivan kaiken ns roskakuskin taustalla,suomennettuna perseennuolija jolla liian paljon velkaa ,pelkää työnsä puolesta eikä saa muualta töitä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Asiakkaana sanoisin, että ei tule meidän taloyhtiöön enää ikinä jos musta kiinni. Tekevät todella edullisen tarjouksen asiakkaalle, mutta työn jälki on huonoa tai sitä ei tehdä ollenkaan. Firma tunkee työntekijöille aivan liikaa töitä ja aivan käsittämättömän huonolla palkalla. Kaikesta näkee, että henkilökuntaa kohdellaan huonosti, eivätkä he viihdy. Eikä sinne kyllä kukaan järkevä ihminen halua töihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
L & T on ehkä markkinoiden halvin, siksi työntekijöitä pidetään muuallakin johtavissa hommissa lähinnä orjina. Palkka ei riitä, mutta se on mieletöntä, että ne pomot väittää, ettei voi aloittavalle antaa enempää kuin 4-5 tuntia. Se loppu 3 t on haettava oikeassa elämssä muulta työnantajalta, joltain pienemmältä, joka haluaa vielä pienempiä tuntipätkiä tarjota. 4 tuntia on jo liikaa, jos L & T antaa sen normi 5 t ja päälle neljät työmatkat päivän aikana.

Onko kenelläkään käsitystä, voisiko osan hommista hiissata tehtaisiin. Mm. eteisten kynnysmatot kuljetaan pesuloihin ja tuodaan tilalle aina samanlainen. Mitä tehdä villäkoirille, roskille, hiekalle, sotkulle, märälle sotkulle, roskiksille, tahroille, pyyhkimiselle?

Roskikset pystyisi tyhjentelmään ihmisen ohjatessa kone, joka luokasta mm. oppilaitoksissa. Mitä tehdä lattialla ja pöydillä olevalle roskalle entä tahroille ??? Lattian pesuun samanlainen itseliikkuva robotti kuin on mm. imureita. Voisiko tyyppitiloista viedä lika-astiat ja mööbelit tehdassaleihin konepestäviksi, kuten kynnysmatot?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
LT loppu ..miinun kohdalta.onneksi... palkasta kusetetaa... päiviä puuttuu...sai aina olla sanomas. ei vaa jaksanu enää... tein mitä itselle tuli eteen eli paloonloppuun pahasti tuos firmas...
Ilmianna
Jaa
Lassila & Tikanoja. Paska firma, Paska palkka , Kaikki pomot ovat paska. Joka työ päivä on paljon stressi. Miksi. Tässä on Suomi eikö Pohjois Korea.
Ilmianna
Jaa
Se on ihan hyvä firma. Luuserit ei pärjää missään.Kotona kittaavat kaljaa tai jos sossurahat jo meni kiljua päivät pitkät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
LT is indeed a great company.One of the best I have seen out of my experience so far. I've been been working internationally for many years and to compere to many others, it's actually really solid company. If the job fits you it's actually quite stress-free enviornment to work. Not all Finnish are hard workers nor they had to struggle because they got everything carried in golden platter. I have done hard and dangerous works and things could be far more stressful and hard then in LT. Recommended to work.

LT Employee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KaikkisKunnossa kirjoitti:
LT is indeed a great company.One of the best I have seen out of my experience so far. I've been been working internationally for many years and to compere to many others, it's actually really solid company. If the job fits you it's actually quite stress-free enviornment to work. Not all Finnish are hard workers nor they had to struggle because they got everything carried in golden platter. I have done hard and dangerous works and things could be far more stressful and hard then in LT. Recommended to work.

LT Employee.
Vittu miten paskaa enkkua. Jos oikeasti yritit, fail.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
luuserit ei pärjää missään? itse olen kanssa ollut kyseisessä firmassa töissä ja hommat siellä ei kyllä oikeen sujunut niin kuin piti. ensinnäkin palkat jäi osittain maksamatta, perehdytys työhön aivan nollaa ja esimiestä ei ikinä saanut kiinni. silloin kun itse aloitin menin ihan omasta tahdostani töihin opiskelun ohella ja silloin olin vasta 16 vuotias eli rahan tarve ei ollut niin suuri/pakollinen. en koe siinä vaiheessa itseäni laiskaksi vaan ahkeraksi. heti irtisanottuani hain uuden työpaikan ja olen siellä tälläkin hetkellä vielä eli kyse ei ollu itse laiskuudesta vaan siitä että firma pitää työntekijöistään huonosti huolta, vaikka toisin väittävätkin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lassila & Tikanoja on hyvä firma ja loistava työpaikka. Työilmapiiri on mukava ja duunipäiviä on kiva vetää. Itse ainakin pidän paljon hommastani siellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Hauska mainos hahaha :D Näkeehän sen lauserakenteesta että mainosviesti ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
:D Todellakin! Niin läppä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minä kävin aikoinani haastattelussa tuossa yrityksessä.. Olin todella tyytyväinen, että nämä kolme-neljä huuhkajaa eivät minusta pitäneet yhtään sen enempää kuin minä heistä, eli en tullut valituksi. Yksi heistä kun kysyi jotain, nämä loput vastausta odottaessaasn katsoivat minua kuin halpaa makkaraa. Olisin siihen hommaan ollut ihan riittävän hyvä, mutta en siis tullut valituksi. Mnulle sanoi yksi ystäväni, kun haastattelun jälkeen hänelle kerroin tuosta tilantesta, että olin laittautunut liian nätiksi sinne haastatteluun...............!
Ilmianna
Jaa
Kokemusta on, ihan kamala paikka olla siivoojana. Olin n. puoli vuotta.
Ilmianna
Jaa
Kyseinen firma tuli viime vuonna meidänkin taloon tekemään ensi alkuun tulipalon jälkeistä raivausta ja tavaroiden siirtoa tuhoutuneista asunnoista pois. En tiedä mikä kumma kun piti vielä mennä ilmeisesti lepyttääkseen vakuutusyhtiötä kilpailuttamaan vielä varsinainen liki vuoden kestänyt massiivinen purkutyö. Se meni halvemmalla itä-eurooppalaisille. Rakentamisen sen sijaan voitti urakkakilpailussa tunnettu suomalainen rakennusalan yritys. Tosin työntekijät sitten ovatkin syvältä entisestä eteläisestä itä-europasta hekin mutta se onkin sitten toinen juttu se jatkuvassa pölyssä ja metelissä aina juhannuspyhiä myöten asuminen ja oleminen joo. Lassila-Tikanojan henkilökunta kuitenkin oli pääosin suomalaista ja asiallista sekä ilmeisen oppivaista nuoresta iästään huolimatta ainakin usein miten. Huomautuksiin mm. ilmanvaihdon riittävyydestä ym. reagoivat hyvin ja ammattimaisesti korjaten puutteet mitä pikenmiten. Nykyiset taitajat eivät taida osata mitään muuta kuin omaa kummaa mongerrustaan korkeintaan.
Ilmianna
Jaa
Lähdin tänä keväänä. Siis irtisanouduin itse. En enään kehdannut jäädä kun näin miten yrityksessä toimitaan. Tein myös hallinnollista työtä, joten näin hyvin miten johto toimii kenttään nähden. Ja täytyy näin 20 vuotta kiinteistöalalla työskenneelleenä sanoa, etten ole koskaan nähnyt vastaavaa toimintaa missään. Meiltä lähti omana aikanani monta hyvää tekijää muihin tehtäviin, samasta syystä. En edes kehdannut laittaa työsuhdetta cv: hen kun tajusin missä liejussa olin tietämättäni rämpinyt. Katson, että aukko työhistoriassakin parempi etu itselleni.
Ilmianna
Jaa
Yle pitää lakkauttaa

http://yle.fi/uutiset/soitin_koska_tyokkari_kaski__nain_suomessa_kieltaydytaan_toista/8168482?ref=leiki-uup

Tässä kyllä L&T valehtelee, ei sinne kukaan hae. Jo vuosia sitten on selvinyt että ei ne lue edes hakemuksia. Vaan hankivat työläiset jostain ulkomaalaisesta halpatyövoima vuokraus hommasta ja muutama sukulainen tapittamassa tyhjänpantina ja joitain naisia joita voi ahdistella. Varmaan pystyssä jollain neuvosto tuella ja pakollisella monopolilla samassa ryhmässä ylen kanssa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Viitaten tuohon Ylen juttuun "Eli joko eivät anna itsestään yhtään tietoa tai sitten kertovat itsestään vain negatiivisia puolia. "

Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että henkilöstä ei löydy Googlettamalla yhtään mitään, ei poliittista taustaa, seksuaalista suuntautumista, onko naimisissa, lapsia, missä asuu, mistä pitää jne ja puhelinnumero on salainen.

"Kolmas porukka koostuu niistä, jotka tekevät asiallisen hakemuksen, mutta kertovat haluttomuudestaan vasta haastattelussa"

Olen ainakin kahdesti käynyt oman alani työhaastattelussa tuohon firmaan eli siis toimistotyö. Molemmilla kerroilla työhakemukseni oli tehty huolella ja kaikkien hakemusmallien mukaan. En ole kertonut haluttomuudestani työhön, vaan menin sinne ihan tosissani haastatteluun. Ensimmäisellä haastattelukerralla mies ahdisteli epäasiallisilla kysymyksillä, oli paljon tärkeämpää tietää seurusteleeko ja milloin kämppä on tyhjillään (murtovarkaat). Toisella kerralla, tällä viimeisellä kerralla haastattelija ei kysellyt kuin muutaman kysymyksen, tärkeintä oli vissiin nähdä naama ja minkälainen kroppa, jos on nuori, nätti, hyvin hoikka ja treenattu kroppa palkkaavat sen takia, että saavat ahdistella nuoria naisia. Tärkein kysymys näytti olevan myös se, että missä asuu (kaupunginosa) Kyseisestä puljusta ei viitsitty edes ilmoittaa, että kiitos, mutta ei kiitos eli ei tullut edes vastausta, että emme sinua valinneet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pitää NIIIN paikkansa. Kulut ajetaan alas, eikä suomalaista ole edes varaa palkata. Kuka oikeasti tulee toimeen 7 e tuntipalkalla? Täys poljentoa koko yritystoiminta...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
miten niin 7e tuntipalkka? ei semmoista palkkaluokkaa ole tes taulukoissa. olen ollut liki 6 vuotta l&t.n kirjoilla ja koko aikana tes. ei ole ollut 7e palkkaa. taas näitä höpö höpö legendoja
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos haluat edetä urallasi, uskon ettei L&T työsuhde ainakaan edistä sitä. Maine on ansaitusti huono. Kun menin heille töihin, varoitteli lähipiiri ja muutama tuttu, jotka olivat tehneet aliurakkaa firmaan aikaisemmin. Eivät kuulemma ota L&T:ltä töitä vastaan vaikkei mitään muuta olisi. Vähättelin noita kommentteja silloin, mutta nyt ymmärrän minkä virheen tein, kun en kuunnellut heitä tai lukenut firmasta enemmän.
Ilmianna
Jaa
Menit Paskaan Firmaan töihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
jos lähtisin itse kirjoittamaan miten älteellä lavastetaan,kieroillaan,valehdellaan,viedään rahat,ei makseta palkkoja oikein eikä saada työvaatteita niin mulla kestäis viikko kirjoittaa ne kaikki ylös.pääluottamusmies,tsv eikä edes suurin päällikkö puutu näihin asioihin.esimiehet ei käy työntekijöitä katsomassa,eduista ei kerrota mitään ja vaitio olovelvollisuus puuttuu myös.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mitä tosta lafkasta lukenut, niin ei hyvälle näytä.
Ilmianna
Jaa
Ko. firmassa olisi pitänyt normaalin työajan lisäksi herätä aamuyöllä aikaisin ja aloittaa lumitöillä tunteja aiemmin, tämän lisäksi odotettiin viikonloppuna myös mahd. lumitöihin. Ja tämä kaikki surkealla palkalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juuri näin. Jotta päivän työmäärän ehtii tehdä, on pakko aloittaa aamuyöstä, mutta tästä et saa mitään lisiä -itepähän aloitat!

Työnjohdon tarkoitus ei ole ymmärtää työn tekemisen vaatimuksia kentällä, vaan puristaa se viimeinenkin henki tekijästä. Muuta työnjohtoa ei olekaan. Tekijät itse orjapalkalla johtavat itseään. Tuntilaskutus 3-4 -kertainen, koska täytyyhän maksaa palkat myös sille turhalle väliportaalle, jota hallinnoksi kutsutaan.

Sitä jaksaa ihmetellä kuka tuolla kehtaa olla töissä. Omalla naamalla ei ilmeisesti kukaan, koska paikallisten esimiesten nimiä/ kuvia ei julkisteta missään. Eikä ihme, tekijät vaihtuu koko ajan kun ihmiset tajuavat missä lietteessä kahlaavat.

Ja muistetaan nyt, että pörssiyhtiön ainoa tavoite on tehdä voittoa, tämä on myös hyvin pikkupomoilla tiedossa. En usko että kotoaan löytyy yhtään peiliä katsottavaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
paskassa firmassa ihminen on koiran asemassa.
Ilmianna
Jaa
työnjohto on narsisteja homopoikia reikäpäitä onhan selvää että heitä eivoi odottaa mitää koska heillä on perse kipee koko ajan nillä on tappi perseessä.
Ilmianna
Jaa
Hyvä firma. Meidän paikkakunnalla kyseinen yhtiö osti paikallisen
roskalaatikon tyhjennysfirman ja nyt jäteastian tyhjentäminen maksaa
puolet vähemmän. Myös sakokaivon tyhjennys oli paljon halvempaa kuin aiemmin.
Ilmianna
Jaa
Jos oma tulevaisuus kiinnostaa, kannattaa välttää kys. firmaa. Kaikki joiden kanssa puhun likatörkyistä sanoo samaa. Ei siellä ole töissä kun täysin kyvyttömät ihmiset, tai ne jotka ei saa tai uskalla hakea töitä muualta. Oma ansiolutttelo ei ainakaan tuolla työllä kirkastu, ellet sitten satu olemaan ylimpänä riistoportaassa.
Ilmianna
Jaa
En suosittele kyllä kellekkään..nyt ollut 3 vkoa Tikanojalla töissä ja meno on juuri sellaista mistä edellä on puhuttu! Siivouspuolella siis..ei perehdytystä työhön..palveluohjaaja seisoo siivouskärryn vieressä ja luettelee työtehtäviä ja missäpäin kohdetta ne sijaitsee..kun kysyy jostain jotain,vastaus on: mä selvitän! Sitä selvitystä ei ole vieläkään tullut. Työmäärä selviää ajanmittaan kun kauhukseen saa huomata ettei mitenkään ehdi suoriutua työmäärästä sovitussa ajassa..eikä kaikkia töitä oltu edes kerrottu. Kun pyydät apua,sitä ei yleensä ole saatavilla ja vastaus on: sit vaan hihat heilumaan! Ööö..ne on heilunu niin että hyvä kun niitä enää on! Esimies ei vastaa puhelimeen eikä sähköpostiin..palkasta en vielä osaa sanoa mitään kun sellaista en ole vielä saanut. Olen jo varautunut että joko sitä ei tule..tai se ei ole oikein. Eli kuten edellä on sanottu: orjana Tikanojalla!
Ilmianna
Jaa
Heips !
Aloitin kanssa 3vk:a sitten l&t:lä siivoan isohkoa myymälää YKSIN vaikka työhakemuksessa mainittiin minulla olisi kaveri mutta hän on sairaslomalla..
Tämäkin selvisi kun soppari oli tehty 'ai niin ei dinua varmaan haittaa että ensi alkuun olet yksin siinä työpisteellä...
6pv viikossa joka ilta jynssään myymälää.
1 T-paita annettiin no voitte vaan kuvitella miltäse tuoksuu 2pv jälkeen....
Työpuhelin tuotiin mutta neuvojaa ei ole kuulunut miten sitä käytetää (tunnit koodataan) sitä kantaen nyt töissä turhaan mukana.
Tänään ilmoitettiin että siivoukseen on paneuduttava paremmin irtokarkkeja lattialla ja musta ura jää pesukoneesta...
Et ihan on orjatyötä harkitsen itsekkin irtisanoutumistani
Perheheellisenä tuo 6pv viikossa 5.30h/pv iltatöissä tuntuu tosi raskaalta ei nää pahemmin puolisoakaan.
Ilmianna
Jaa
L&t paska firma. Viime vuosina mennyt homma sellaiseksi ettei voi suositella kuin pahimmille vihamiehille. Viimeinen niitti "simo "-puhelin,joka osaa vähentää tilistä joka minuutin jos olet tullut vaikka pari minuuttia myöhässä töihin, mutta yhtään minuuttia se ei osaa lisätä jos haluat korvata minuutit lähtemällä saman verran myöhässä töistä.
Olis kiva kuulla ISS:n ja muidenkin puljujen orjilta onko heillä yhtä joustamaton systeemi vai onko jotain liukumaa olemassa?
Ilmianna
Jaa
L&T tikanojalla siivojien perehdyttäminen on huonoa tai sitä ei tehdä ollenkaan. Meijän firmassa on ollu monta eri ketjun siivousfirmaa ja tämä oli ensimmäinen, joka tunnin siivouksella sai tuhansien eurojen vahingot aikaan.
Ilmianna
Jaa
Ei myöskään luotettava sopimuskumppani asiakkaille.
Ilmianna
Jaa
L&T on ihan pyllystä! Olen ko. firmassa ollut viime marraskuusta asti töissä siivoojana ja en suosittele kenellekään! Odottelen edelleen 3 viikkoa sitten päättyneen loman loma-ajan palkkaa sekä lomarahoja eikä lupauksista huolimatta mitään ole tilillä näkynyt.
Heti kyllä muistavat valittaa jos asiakkaalla ollut sanomista jostain. Palkoissa oli varsinkin alussa joka toinen palkka laskettu väärin, nyt tähän asti tulivat oikein useamman kuukauden kunnes nyt siis lomarahoista saa tapella.

Muutenkin kaikki tuntuu olevan hankalaa järjestää, työkohteeseen toimitetaan tavaraa huonosti yms. Esimieheen ei saa yhteyttä ja nyt kun esimies on lomalla ei sijaisen nimeä ole työntekijöille infottu.
Ilmianna
Jaa
Lassila&Tikanoja on hieno firma! Tekee ja myy hienoja miesten pukuja! Kannattaa ostaa!
Ilmianna
Jaa
Me vaihdettiin ne näennäisen kilpailutuksen ansiosta hyvin paljon halvempaan urakoitsijaan viime vuonna. Eikä ne hoksannet mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ihan oikein.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olin kyseisessä firmassa tänä vuonna siivoustyössä muutaman viikon ja on pakko sanoa, että kokemus oli samanlainen monen ylläkirjoittaneen kanssa. Esimiehet eivät olleet perillä asioista tai eivät yksinkertaisesti välittäneet. Perehdytys työhön oli erittäin köyhää ja perehdyttäjä epäasiallinen ja epäammattimainen (hoiti esim. jatkuvasti perehdytyksen aikana omia henkilökohtaisia puheluitaan vaikka meille työntekijöille sanottiin kivikovaa että omat puhelut hoidetaan omalla ajalla) eikä hänen kaunopuheisesta kaukana oleva kielenkäyttönsä saanut aikaan minkäänlaista motivaatiota työtä kohtaan. Sain työajakseni käyttööni yhden työpaidan ja yhden kappaleen tai parin muitakin työvaatteita, työhousuja ei edes löytynyt heidän varastoltaan. Työkohteisiin ei toimitettu riittävästi tarpeita kunnollista työntekoa varten, ja kun puutteista yritti ilmoittaa esimiehelle, tämä ei joko vastannut puhelimeen tai vähätteli toimituksen tarvetta. Lisäksi useassa kohteessa jokin tai useampi työväline oli rikki tai huonossa kunnossa tai niiden sijainnista ei isoissa kohteissa oltu infottu, niin että niitä sai etsiä kauan jos löytyi mistään silloinkaan. Töitä per päivä oli aivan liikaa yhdelle ja alan työkokemusta vailla olevalle työntekijälle, niitä ei kerennyt tekemään ainakaan niin että lakivelvoitteisen tauon olisi ehtinyt pitää. Palkasta olen saanut ensimmäisen osan, toivottavasti toinenkin on tulossa... en siis tosiaankaan suosittele tätä firmaa työpaikaksi kenellekkään.
Ilmianna
Jaa
Aika samanlaista palautetta antaisin itsekin. Olen tosiaan edelleen ko. puljussa, mutta siirtymässä piakkoin kilpailevan yrityksen palvelukseen.
Ensinnäkin kun minua haastateltiin töihin, luvattiin että työ on pääosin aamupainoitteista, vaikka keikkahommaa onkin. Minulla ei siis ollut kokemusta lattianvahauksista, joten en osannut tyhmänä järkeillä, että tottakai niistä valtaosa pitää tehdä ilta/yöaikaan kun ei ole ihmisiä liikkeellä ja töissä. Jouduin siis iltapainoitteiseen työhön "huijattuna".

Työvuorot saa teoriassa firman puhelimeen viikon etukäteen, mutta niissä on aina samat tunnit ma-pe. Todellisuudessa kuitenkin seuraavan päivän työt ja osoite ilmoitetaan 80 % tapauksista edellisenä iltana tekstiviestitse. Tiedän kyllä, että näistä voisi kieltäytyä, samoin kuin muutoksista työvuorolistaan. Käytännössä se on kuitenkin haarukkatuntisopimuksella ja näillä palkoilla mahdotonta.
Myös kesken päivän juoksutetaan sinne ja tänne kun palveluohjaajat eivät uskalla pistää kampoihin isoille firmoille, jotka vaativat mitä milloinkin ja heti.

Palkanmaksussa on ollut ongelmia, minulla tosin vain pieniä, mutta monilta kollegoilta on saattanut puuttua suurin osa tehdyistä tunneista. Ok osa näistä voi mennä softan piikkiin, mutta kyllä ne pitäisi pystyä manuaalisesti korjaamaan ja tarkistamaan. Lomarahat olivat niinikään myöhässä ja tulivat vasta viikkoja myöhemmin. L&T maksaa myös luokan alempaa palkkaa ns.likaisista töistä kuin esim. ISS. Korkeinta palkkaluokkaa ei saa oikein mistään. Puhdastila/myrkkysiivouksista ehkä, mutta ei esim. äärimmäisen kivipölyisistä kohteista.

Liukuesteitä kenkiin, Talvitakkia, kuvallista henkilökorttia tai toimivaa työpuhelinta en ole pyynnöistä huolimatta saanut. Puhelin ei lataa jos se on sammutettuna ja sammuu jatkuvasti päivän mittaan vaikka olisi pöydällä paikallaan.

Esimiehestä sen verran, että jokaiseen asiaan joka tulee ilmi ja pitäisi hoitaa, hän hyväntuulisesti lupaa, muttei hoida juuri koskaan. Sen sijaan on kyllä närkästynyt kun kieltäydyn tulemasta viikonloppuna ex-tempore töihin. Ilmeisesti esimiesten ja palveluohjaajien kommunikaatio ei toimi muutenkaan, sillä päällekäisyyksiä on huomattavasti. Kerran olin kohteessa aamulla klo 6.00 odottamassa, että minut päästetään sisään. Kun soitin niin minulle kerrottiin, ettei kohdetta tarvitsekaan tänään siivota. Ehdotettiin, että menisin iltavuoroon, johon tämä kohde oli vaihdettu edellisenä iltana tilalle. Kieltäydyin koska olin noussut aikaisin ja vaadin, että minulle järjestetään töitä. Sain toisen kohteen johon menin auttamaan. 2h päästä soi puhelin ja esimies ihmettelee miksen ole kohteessa kun se piti siivota. Siispä takaisin. Vastaavia tilanteita on viikoittain. Hän ei myöskään tunne kohteita ja niiden kiintöistöpäälliköitä tai muita avainhenkilöitä. Puhumattakaan työtehtävistä. Hän on määrännyt käyttämään aineita, jotka eivät sovi ko. lattiamateriaalille.

Olen joutunut hoitamaan työtehtäviä joissa pitäisi olla kaksi henkilöä yksin. Olen ollut päiviä ilman töitä kun kukaan ei ole muistanut ilmoittaa kohdetta tai sitä ettei töitä ole. Tietysti voisi kysellä perään, muttei se varsinaisesti ole minun vastuullani. Perehdytystä ei tavallisiin ylläpitokohteisiin anneta monesti juuri ollenkaan. Riippuu toki ohjaajasta. Onneksi keikkakollegat ovat mahtavia tyyppejä ja vahaus yms. hommiin olen saanut hyvät ohjeet.

Työmäärä on valtava ja kiristetään jatkuvasti. Vielä kauemmin ollut henkilö kertoi isohkosta tehtaasta (3krs. 1500 m2), joka tehtiin aikoinaan 5-6 henkilön voimin 2 viikossa. Nykyään se tehdään kahdestaan ja aikaa annettiin viimeksi viikko. Esimies vaan totesi, että "se näyttää isommalta kuin on".

Positiivisena puolena Tikanojan sairaskassa korvaa 100% reseptilääkkeistä, että masennuslääkkeitä ja antipsykootteja ja rytmihäiriölääkkeitä on kyllä varaa syödä jos stressi kasvaa liian suureksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Paska FIRMA.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sen verran vielä unohdin sanoa, ettei työkoneita huolleta ikinä ajoissa. Ne ovat monesti siinä kunnossa, ettei niiden käyttö esim. trukkikohteissa ole turvallista. Niinikään koneiden käyttön ja puhdistamisen perehdyttämistä laiminlyödään monesti.
Ilmianna
Jaa
6€ tunti ei kauheasti kannata tossa puljussa tehdä...surkeaa toimintaa...
Ilmianna
Jaa
L&T=Laiskat ja Turhat
Ilmianna
Jaa
pörssiyritys, nokian johtajien kierrätyskeskus. nokialta tullut yksi, nyt tuli toinen entinen. ilmeisesti pörssiyrityksessä aloitettu koko henkilökuntaa n vaikuttavat yt neuvottelut (mtv3 sivut aamulla) ilman pörssitiedotetta. että näin. liekö rikkomus?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuli muutama vuosi taaksepäin muutama tollo johtaja ja työläisten alamäki jyrkkeni.kun johtaja on valovuosien päässä työntekijöitten maailmasta ei työntekijöille ole mitään hyvää odotettavissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pääsit töihin? Eli varmaan itse pyrit sinne. Olisi kannattanut katsella ennen hakua minkälainen firma on. Toivottavasti palkkasi on 5 tonnia kuussa, tuskin tuonne ainakaan menet tapaamaan uusia kavereita, taitaa olla aika roskasakkia.
Ilmianna
Jaa
Olen kuullut L&T toiminnasta paljon pahaa mutta kaiken huippu oli se kun kuulin tuttavani joutuneen käyttämään työautoa, jossa oli jarrut aivan paskana... Siis onko firmalla tosissaan niin paljon varaa, että lähettää työntekijöitään ajeleen rikkinäisillä autoilla ja sitten jos ja kun sattuu onnettomuus niin pestään kädet koko sopasta.
Ilmianna
Jaa
Niin te olette työntekijöitä.
Tiedättekö minkälaista on asua taloyhtiössä, joka on tehnyt sopimuksen kalliilla hinnalla L&T kanssa. Mitään huoltotöitä ei tehdä, pihat ja rappujen ympäristöt ovat kuin sikolättejä,
Siivooja siivoo rappua vain alakerroksesta, viisi kerrosta jää siivoomatta.
Ilmianna
Jaa
Haukutte pyrkyreitä, jotka sietävät tiukkaa aikataulua ja pientä palkkaa ja ovat vain tyytyväisiä, että heillä on jokin työpaikka. No, teillä onnyt itsetuntonne, mutta ei työpaikkaa. Kummalla on varaa ostaa se yksi lahja jouluna lapsilleen? Pyrkyrillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Miksi pitäisi sietää pientä palkkaa jos on mahdollisuus saada suurempaa palkkaa jossain muualla? Tai miksi edes tekee hanttihommia jos on koulutusta parempaankin ja kortistossa saa saman?

Toisekseen kotona makaamalla saa saman tai jopa enemmänkin eikä edes kulu rahaa työmatkoihin eikä mene turhaan aikaa hukkaan.

Karsee firma muutenkin ja karsee henkilökunta. Miehet täysiä sikoja! Kertoo jo firman tasosta jotain kun pitää tulla teennäisesti kehumaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laiskatjatyhmät kirjoitti:
Miksi pitäisi sietää pientä palkkaa jos on mahdollisuus saada suurempaa palkkaa jossain muualla? Tai miksi edes tekee hanttihommia jos on koulutusta parempaankin ja kortistossa saa saman?

Toisekseen kotona makaamalla saa saman tai jopa enemmänkin eikä edes kulu rahaa työmatkoihin eikä mene turhaan aikaa hukkaan.

Karsee firma muutenkin ja karsee henkilökunta. Miehet täysiä sikoja! Kertoo jo firman tasosta jotain kun pitää tulla teennäisesti kehumaan.
Ei siivous ole hanttihommaa vaan arvokasta työtä kuten mikä tahansa työ. Palkkaus vaan jäljessä pahasti. PAM ei aja siivoojien asiaa.
L&T:llä vuosia. Paljon riippuu työnjohtajasta. Ensimmäinen oli pihi, yhsi työpaita vaan per henkilö. Toinen on tilannut erilaisia työvaatteita tarpeeksi. Samoin työvälineitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hyvä työpaikka se on,liksa juoksee vaikka et tekis yhtikäs mitään,suosittelen lämmöllä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
ÄLÄ VALEHTELE.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kerrotaan nyt omakin näkemys. Olen matalapainepesijänä ko. firmassa parhaillaan töissä, jokusen kuukauden nyt ollut. Itse hain töitä opiskelujen ohelle, ja oma lähiesimies on mukava tyyppi joka tekee itse ihan samoja siivoushommia meidän muiden kanssa. Paitsi että ohessa sopii meidän työvuorot ja pitää parinkymmenen hengen työporukkamme aikataulussa ja huolehtii että lisäporukkaa hälytetään jos jotain odottamatonta ilmenee. Kai riippuu siitä pitkälti että millainen lähin esimies sattuu kohdalle. Hänen kanssaan kun eniten kaikesta sovitaan, ja firmassa kuitenkin muistaakseni joku 7000 työntekijää. Eli näitä lähiesimiehiä riittää varmaan jokaiseen lähtöön...

Ainakin meidän porukassa vuorot saa järjestymään erittäin hyvin koulukiireiden ohelle kun vain muistaa infota pomoa jokusen päivän/viikon etukäteen. Esim. koeviikon vuorot järjestyi niin että sain rauhassa valmistautua haastavampiin kokeisiin. Ei ole ihan itsestäänselvyys, pari kaveria Hesellä hommissa, ja siellä töihin tullaan kun käsketään, ja juuri siksi vuoroksi kun käsketään. Työntekijät keskenään sumplivat vuorojaan, jos vain voivat. Esim. kaverille tuli yövuoro, ja seuraavana aamuna matematiikan koe klo 9.

Palkka on sitä mitä on, mutta niin se on kaikkialla muuallakin. Vai näytättekö mulle paikan missä sille aivan perus perus siivoojalle/roskistentyhjentäjälle/autonrenkaanvaihtajalle maksetaan enemmän kuin mitä alan TES sanoo?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ainiin, pakko lisätä että onhan työ suht tiukka-aikatauluista ja jos jokin menee pieleen niin sitten korjataan niin nopeasti kun voidaan. Työmäärä on siis melko iso, verrattuna joihinkin paikkoihin, kuulemma. Mutta se on tosiaan vain asennekysymys, toisista kun ei vain ole tekemään sitä mitä vaaditaan, jossei sitä saa tehdä omaan tahtiin.

Mutta teistä jotka tunnisti itsensä tuosta äskeisestä, ei tulekkaan koskaan yhtään mitään. Hyvää loppuelämää sossuelätit, itse kerrytän pääomaa&työkokemusta jo lukioiässä. Ja löisin vetoa että saan paremmin aikanaan töitä valmistuessani korkeakoulusta johonkin haastavampiin työtehtäviin, kun taustalla on useamman vuoden työkokemus joka osoittaa sen että asennetta on löytynyt ja löytyy.

Toki, aina voi saada huipputyön pelkällä koulunpenkin kuluttamisella tai silkalla tuurilla, mutta menestyjien joukossa enemmistössä ovat ne jotka on tehneet muutakin kuin vain nostelleet sossun tukia ja vinkuneet oikeistolaisesta hallituksesta kaljakoppaa tyhjentäessään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pysykää poissa tuosta yhtiöstä...
Ilmianna
Jaa
Toimihenkilöt pitäisi laitaa siivoomaan koska työpaikkoja on paljon vapaana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
En enää siivoa. Itselläni on vahva pölyallergia, muut vaikeat allergiat ja astma. Jos minut laitettaisiin siivoamaan, saikuttaisin kaiken aikaa ja pyyhkisin pöydät pöntössä uitetulla pyyhkeellä. Kyllä varmasti äkkiä loppuu työt kun liian hitaasti ja huonosti siivoaisi.
Kokemusta löytyy esimiestyöstä, mutta edes kilpailijayritykset eivät halunneet ylentää minua ja maksaa kunnon palkkaa. Sen sijaan esimiehinäni oli minua vähemmän osaavia ja kouluttautuneita ihmisiä. Itselläni parempi kielitaito, ammattitaito ja koulutus, mutta siitä ei haluta maksaa asianmukaista palkkaa.

Lisäksi kouluttaudun ylöspäin, en alaspäin. Olen myös uo-velallinen, joten noin pieni palkka ei riitä elämiseen. Joten yhteiskunta joutuisi silti maksamaan toimeentulotukea minulle. Velat ulosottoon lyhenevät hitaasti noin pienillä palkoilla. Lisäksi LasiTikka ja entinen Säkkiväline ovat aina maksaneet hieman pienempää palkkaa kuin kilpailijansa ainakin viimeiset 20 vuotta. Jos kilpailijat eivät halua ylentää, eivät hekään. Eivät myöskään pidä henkilöistä, jotka ovat vuosikausia olleet kilpailjan leivissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Paska firma.
Ilmianna
Jaa
I worked for them 2 years. The money were not enough even for cigarettes even though I worked full time. The job was so hard I started to loose weight. After 2 years of working there I landed up in hospital weight 49kg and psychosis plus anxiety disorder. They fired me as soon as I got out of hospital calling me whore on goodbye.
Ilmianna
Jaa
Mä olin vajaa pari vuotta keskitetyissä toiminnoissa, ja aivan päinvastaiset fiilikset... Mulla oli kilpailukykynen palkka vaikka vielä opiskelin, opintojen mukaan joustavat työajat ja hyvät työkaverit. Ei mitään valittamista. Oletettavasti riippuu mitä tekee ja kuka sattuu lähiesimieheksi, ikävä kyllä.
Ilmianna
Jaa
Yksiköiden johtajat vaikuttavat paljon yrityksen maineeseen. Itse olen kuullut miten kyseinen sankari puhelimessa haukkui ja kyykytti kesätyöntekijöitä. Työaikojen kiristämispaineen jotenkin ymmärrän, mutta tekijöiden henkinen kyykyttäminen siihen päälle on jo asiatonta.
Ilmianna
Jaa
Joo kannattaa hakea duuniin jos haluat että sua kohdellaan kun orjaa paskalla palkalla. Ikinä ei saa esimiehiltä positiivista palautetta, huomautellaan vaan mitä tekee väärin. On joo tosi motivoivaa työskennellä täälä, menee heti duunipaikka vaihtoon kun löytyy jotain muuta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Onneksi on säästöjä, sillä palkalla mitä työstä maksetaan ei riitä mihinkään. Lisäksi henkinen hyvinvointi on romahtanut täysin työn myötä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En tiedä surkeempaa/törkeempää firmaa.. Häpeäkseni täytyy myöntää että olin sen asiakas..
Ilmianna
Jaa
Aivan järkyttävä paikka kyllä! Totta tuo on et ei ne edes autoja katsasta ajallansa ja siellä on porukalla lähtenyt Ajokortteja sen takia!! Päälliköt tekee omia juttuja työpäivän aikana, kuten uimassa etc... Kannattaa kiertää kaukaa kyseinen firma.. Siivoija pompotetaan paikasta toiseen ja millään ei mitään väliä kunhan asiakas maksaa.. Normi tuntien lisäksi laskutetaan tietty myös erikseen tilatut työt, eli joku saattaa olla mukamas ollut esim 16h töissä päivässä vaikka totuus on 8.. Ja joku oikeasti maksaa nämä??!
Ilmianna
Jaa
Sinne meni tekstit! Saakeli. sen sanon nyt vain älä hukkaa aikkaas tähän puljuun. Rekry perseestä! Hukkasin 2 viikkoo aikaani ja kämppä meni sivu suun koska luotin et saan täältä töitä. Vitut. Cv ni loistava mut ei mitään yht ottoja! ÄLÄ HUKKA A LTseen AIKAAS!
Ilmianna
Jaa
Alalla on kuitenkin itsenäisempää, kuin jossain aabeeseellä.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lassila & Tikanoja, helvetti?

Pääsin tässä juuri uuteen työpaikkaan muutama päivä sitten. Aloin selailla keskusteluja ja niissä ei mainita oikeastaan mitään positiivista kyseisestä firmasta. Onko sinne meneminen siis aivan täyttä ajan haaskausta?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta