Vanha suolako janottaa... vai mitä tämä on??

vanhasuolakoseon?

Näin pari viikkoa sitten kahtena peräkkäisenä yönä erittäin todentuntuista unta nuoruusajan poikaystävästäni, jonka kanssa en ole ollut missään tekemisissä 12 vuoteen. Seurustelumme päättyi minun aloitteestani, kun tuntui, että olimme niin eri maailmoista, ja halusin seurustella vakavissani. Joten kun jutusta ei tuntunut tulevan mitään, laitoin välit poikki, vaikka toinen olisi tosissaan halunnut jatkaa. Olen jälkeenpäin monesti katunut tapaa, jolla toimin, ja miettinyt, mitä jos olisin tehnyt toisenlaisen ratkaisun... Satutin tätä syvästi rakastamaani ihmistä, vaikka en sitä olisi halunnut. Emme ole vieläkään puhuneet tapahtuneen jälkeen, enkä ole häntä sen kummemmin ajatellut näinä vuosina, olenhan onnellisessa avioliitossa unelmien miehen kanssa, jota rakastan enemmän kuin ketään.

Joka tapauksessa, näiden unien jälkeen tämä ex on pyörinyt päässäni joka päivä ja öisinkin, ja mulla on ollut selittämättömän kova tarve ottaa häneen yhteyttä! Haluaisin niin paljon vielä jutella hänen kanssaan ja selvittää aikoinaan pahasti "kesken" jäänyt eromme, jonka hoidin silloin niin huonosti. Haluaisin pyytää anteeksi, että satutin häntä teollani ja kertoa, että hänellä on aina paikka sydämessäni... Ensi rakkaus kun ei unohdu koskaan :'(

Tunne on ollut pelottavan voimakas, ja en tiedä mitä tekisin. Olen vahvasti intuitiivinen ihminen, ja seuraan useimmiten vaistoani ja sydämeni ääntä ennemmin kuin järjen puhetta. Nyt järki sanoo, että lopeta menneiden haikailu ja keskity elämään nykyistä onnellista elämääsi rakkaimpasi kanssa! Mutta kun monesti vaistoni on oikeassa, minulla on jatkuvasti kalvava tunne, että pitäisi ottaa yhteyttä tähän exääni, ehkä hänellä on jokin hätänä tai että olisi tärkeää vielä puhua asiat selviksi ja pyytää anteeksi.

En tiedä mitä tehdä. Tuntuu, että jos otan häneen yhteyttä, tavallaan petän nykyistä puolisoani! Vaikka haluaisin vain tietää, mitä tälle (vieläkin) rakastamalleni miehelle nykyisin kuuluu, ilman mitään aikeita pettää miestäni. En kestä tätä, kun huomaan ajattelevani exääni jatkuvasti, vaikka en haluaisi! Ääni takaraivossani sanoo että "entä jos hänellä on jokin hätänä ja hän tarvitsisi apuani"... Vaistoni on aiemminkin toiminut pelottavan vahvasti, mutta pelottaa ottaa häneen yhteyttä jos hän vihaa minua ja sitä miten hänet jätin... :'(

27

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • + sydämen ääni

      Kokemuksesta voi kertoa, että eroamistavalla on merkitystä millaisia arpia sydämeen jää. Jos kaksi ihmistä tapaa kasvokkain ja toinen ilmoittaa halustaan erota kertoen edes yhden syyn, vaikka se olisi kuinka hölmöltä kuulostava tahansa, niin toisella on mahdollista käsitellä tunteitaan. On erittäin tärkeätä, että kummallekin osapuolelle jää jotain murusia, joita pureskelemalla pääsee erosta yli. Tilanne on hieman vastaavanlainen kuin jos joku todella läheisesi kuolee tapaturmaisesti. Vielä pahemmaksi asian tekee, jos olit alle 18v ja teini-ikäinen.

      Jos tarkoituksesi on pyytää anteeksi exältäsi ja kertoa syitä teoillesi, niin ei se ole pettämistä. Voit jopa, ehkä, kertoa puolisollesi tämän. Kesken jäänyt ero ja siitä seuranneet käsittelemättömät tunteet ovat kulkeneet mukanasi 12 vuotta ja tulee kulkemaan hautaan asti, ellet selvitä niitä itsellesi.

      Toivon todella, että kaikki kääntyisi sinulle parhaiten ja pystyisit hoitamaan kaiken tuon nyt, minkä silloin jätit kesken. Rakkaudessa koskaan ei ole liian myöhäistä. Mielestäni tällä tavalla olisit myös kykenevä rakastamaan aviomiestäsi puhtaammin.

      • vanhasuolakoseon?

        Kiitos rohkaisusta! Olen taas koko päivän miettinyt asiaa, enkä tunnu pääsevän tästä eteenpäin suuntaan taikka toiseen, jos en nyt jotenkin selvitä tätä asiaa... Luin tuon viestisi monta kertaa, ja oot niin oikeessa, että minun pitää itsenikin takia käsitellä tämä mieltä kalvava asia, että voin täysillä ja huoletta rakastaa nykyistä miestäni! En halua haikailla menneitä, vaan jos saisin mahdollisuuden korjata tekemäni virheet...


    • mies 45

      Vittu idiootti! Ota lääkkeesi ja eroo nykyisestä miehestäsi!

    • vanhasuolakoseon?

      Kuulehan mies 45...
      Miksi luulet, että aikanaan erosin exästäni ja miksi olisin naimisissa nykyisen mieheni kanssa, ellei hän olisi paljon parempi minulle puolisoksi... Pidän avioliiton pyhänä ja en halunnut aikoinaan tehdä loppuelämän kestävää sitoutumista kenen tahansa kanssa. Exäni kanssa meillä oli täysin erilainen maailmankatsomus ja kulttuuri/tausta, joten yhteiselosta ei olisi tullut mitään. Siltikin toista voi rakastaa, mutta en häntä silti takaisin haluaisi, toivon vaan, että hänkin olisi onnellinen...

    • ruudin kastaja

      Mikäli tarinassasi lisää vielä 10vuotta se olisi ollut kuin minulle suunnattu.
      Aikaa on kulunut nuoruuden rakkaustarinastani mutta silti odottaisin hänen lunastavan lupauksensa palata vielä edes kertomaan ja pahoittelemaan ...
      Kerron tässä tämän siksi jotta osaat ajatella sen toisen osapuolen tunteiden viidakkoa myös, vaikken ole tuo kertomuksesi henkilö mutta yhteneväisyyksiä siinä on paljon.
      Ymmärrän toki että paremman perään lähtijä ei välttämättä onnen huumassa ajattele mitä kylvää , mutta luulen että jossain elämän vaiheessa asiat saattaa alkaa kiusaamaan mieltä kuten sinulla uniesi kautta.
      Minä ainakin olisin otettu mikäli nuoruuden rakkaus ottaisi yhteyttä ja haluaisi tavata, sillä olisi paljon merkitystä koska silloin saisin kannet lopulta kiinni mieltäni vaivaaviin kysymyksiini, uskon että myös hänen mielensä helpottuisi havaitsessaan että olen pystynyt elämään ja rakastamaan tahollani myös eikä siitä tarvitse huonoa omaatuntoa potea.
      Minun iässäni ei rakkaudet enää hörähdä käyntiin kuin nuorempana, on iän tuomaa viisautta ja järkeä sen verran että osaa erottaa rakkauden ja entisen nostalgian tuoman kaipuun eron.
      Mitä minä sitten haluaisin, tavata kerran ainakin ajan kanssa ja saada keskustella menneistä ja tulevista, tavata henkilö nuoruudestani ja tehdä vihdoin selväksi ettei mikään ollut kenenkään syy, vaan kaikki kuului normaalin elämän tuomiin hairahduksiin nuoren mielen liikkeissä..
      Häntä rakastin paljon, mutta nykyistä rakastan enemmän, ollaan entisessa vähän aikaa vain.

      • idiootit

        Ämmät on tyhmiä:):)


    • mies kuin mörkö

      Olen miettinyt miksi se vanhasuola usein janottaa, hyvin useita kuten ajoittain minuakin hyvinkin pitkän ajan kuluttua..
      Onko se oikeasti se toinen ihminen vai kaipuu jostain kuvitelliseeksi muodostuneesta ihanasta ajasta jonka ansioksi tämä silloinen partneri muodostuu?
      Luulen että jokaiselle tekisi hyvää tavata tuo ihminen sieltä menneisyydestä jolloin kesä tuntui kesältä , kevät keväältä ja kaikki tuntui vaan olevan paremmin.
      Minun mielipiteeni ja vahva sellainen on se ettei kahta toisiaan rakastavaa ihmistä pidä erillään mikään , siinä vahvat tunteet ajavat vääjämättä yhteen kun taas yksipuolinen rakkaus tuottaa näitä vanhasuola janottaa tapauksia , mitkä useimmiten pulpahtelevat pintaan silloin kun ihmissuhde rintamalla etenkin sillä kylmemmän sydämen omaavalla sattuu ero tai konflikti niin että kaivataan laastaria apuun joksi tämä kaukainen varma tapaus sopii kuin nenä päähän !
      Varmaan monikaan lukijoista ei tätä allekirjoita, mutta hieman mietittyään ei kielläkkään etteikö siinä olisi vinha perä?
      Ihminen usein haaveilee sellaisesta mitä ei ole, se nuori nainen menneisyydestä joka teki elämästä ihanaa on mielissä sellaisena sielunkumppaninia vaikka todellisuudessa se sattui vaan tulemaan ajanjaksolla elämääsi jolloin muutoinkin kaikki tuntui ihanalta ?
      Aika pessimistisen kuvan annan aiheesta, mitähän tekisin jos tuon kohtalon sandrani sittenkin jossakin vahingossa tapaisin tai elämä eteeni lennättäisi, hakkaisiko sydämeni kuin silloin ennen ja lankeaisin hänen hymyynsä vai olisinko edelleen samaa mieltä kuin nyt kirjoitin.
      Rakkaus on ihana asia, silloinkin kun sitä kaipaat etkä juuri sitä mielestäsi oikeaa kultaa omistaisikaan enää ?
      Vien ajatuksieni voimalla terveiset sille kasarin rakkaalleni..

      • tulevaisuuteenn

        Pitämällä yhteyttä exään voit menettää nykyisen! Itse jätin naisen exän jatkuvien viestittelyjen takia!


      • 15 vuoden kärsimys
        tulevaisuuteenn kirjoitti:

        Pitämällä yhteyttä exään voit menettää nykyisen! Itse jätin naisen exän jatkuvien viestittelyjen takia!

        Erosin elämäni suurimmasta rakkaudesta, koska en ollut silloin valmis perustamaan perhettä. Naiselleni oli perheen perustaminen ja yhteenmuutto tärkeää itse olin kypsimätö halusin taas viettää kahdestaan aikaa seikkailla maailmalla, harrastaa, nauttia elämästa ilman lasten mukanaan tuomia velvoitteita. Olimme nuoria ja olimme yhdessä 5 vuotta. Ero oli raastava ei kolmansia osapuolia, mutta muutin toiselle paikkakunnalle ainoastaan sen takia, että luulin etäisyyden ja ajan ratkaisevan.
        Itse menin aikanaan naimisiin, sain lapsia kypsyin isäksi. Rakastan nykyistä vaimoani, enkä koskaan pettäisi häntä.

        Tapasin nuoruuden rakastettuni vuosisitten sattumalta, ja meidän tunteemme ei ollut muuttuneet ollenkaan, hänen tapaaminen oli huumaava, se vei jalat alta hän tunsi samoin.
        Hän kertoi olleensa onnettomassa laastarisuhteessa ja muutamia onnettomia viritelmiä, joista ei ollut tullut mitään, nyttemmin hän oli suhteessa lähinnä for convienience. Ei suuria tunteita sen jälkeen ei lapsia ei perhettä.
        Kerroin vaimolleni tapaamisestani, mutta en sitä että olen ajatellut tätä naista lähes, joka hetki eromme jälkeen josta on jo 15 vuotta. Tämä tapaamisemme jääköön viimeiseksi, kärsin hiljaa, mutta minulla on nyt velvollisuus pitää huolta perheestäni enkä voi alkaa sotkemaan asioita pelkästään tunnepohjalta.


      • pek@
        15 vuoden kärsimys kirjoitti:

        Erosin elämäni suurimmasta rakkaudesta, koska en ollut silloin valmis perustamaan perhettä. Naiselleni oli perheen perustaminen ja yhteenmuutto tärkeää itse olin kypsimätö halusin taas viettää kahdestaan aikaa seikkailla maailmalla, harrastaa, nauttia elämästa ilman lasten mukanaan tuomia velvoitteita. Olimme nuoria ja olimme yhdessä 5 vuotta. Ero oli raastava ei kolmansia osapuolia, mutta muutin toiselle paikkakunnalle ainoastaan sen takia, että luulin etäisyyden ja ajan ratkaisevan.
        Itse menin aikanaan naimisiin, sain lapsia kypsyin isäksi. Rakastan nykyistä vaimoani, enkä koskaan pettäisi häntä.

        Tapasin nuoruuden rakastettuni vuosisitten sattumalta, ja meidän tunteemme ei ollut muuttuneet ollenkaan, hänen tapaaminen oli huumaava, se vei jalat alta hän tunsi samoin.
        Hän kertoi olleensa onnettomassa laastarisuhteessa ja muutamia onnettomia viritelmiä, joista ei ollut tullut mitään, nyttemmin hän oli suhteessa lähinnä for convienience. Ei suuria tunteita sen jälkeen ei lapsia ei perhettä.
        Kerroin vaimolleni tapaamisestani, mutta en sitä että olen ajatellut tätä naista lähes, joka hetki eromme jälkeen josta on jo 15 vuotta. Tämä tapaamisemme jääköön viimeiseksi, kärsin hiljaa, mutta minulla on nyt velvollisuus pitää huolta perheestäni enkä voi alkaa sotkemaan asioita pelkästään tunnepohjalta.

        Meinaat olla onneton koko loppu ikäsi? Oletko kuullut sanonnan hymy tarttuu? Se pätee myös ikäviin tunteisiin eli esim suru tarttuu.. Olet itse onneton ja perheestäsi tulee onneton. Onko se perheestä huolta pitämistä? Antaisit vaimosikin rakastaa jotakuta niinkuin sinä exääsi.


    • Päästä irti exästäsi. Ei mitään anteeksipyyntöjä 12 vuoden taakse. Siitä ei hyvin todennäköisesti seuraisi mitään hyvää ainakaan sen exäsi kannalta. Pahimmillaan repisi vain vanhat haavat auki ja olisi itsekäs teko, omatuntosi lepyttämiseksi. Jos hän joskus ottaa yhteyttä, käy silloin läpi mikä mieltäsi painaa.

    • Ei mitään järkeä

      Olen samaa mieltä. Jos olet kohdellut mielestäsi erotilanteessa toista väärin ja itselläsi on tunnontuskia niin, voi voi. Ajatteletko, että toisen vielä 12 vuoden jälkeen tarvitsisi katsoa perääsi ja lohdutaa sinua. Jotain rajaa. Hyppää kuuseen. -Minä, minä, minulle kaikki. Jopa lohdutus huonosti päättyneestä suhteesta. Tässä neuvo: ryhdistäydy, kirjoituksestasi perusteella voin todeta suurella varmuudella, aika harvat myöhemmin kaipaavat kaltaisiasi. Sulla on todennäköisesti aivan hyvä mies.

    • hmmm123

      Olen samaa mieltä kuin Sydämen ääni.

      Mielestäni voit aivan hyvin ottaa yhteyttä ja pahoitella mennyttä eroanne. Asiat ovat menneet kuten niiden on kuulunutkin mennä, mutta aina voi pyytää omaa käytöstään anteeksi, jos omatunto on alkanut jostain soimaamaan. Joku sanoisi sitä kypsymiseksi.

      Pidä vain mielessä se, että et rupea uskottomaksi tms. Tilaisuus voi tehdä varkaan, on sitä niin monta kertaa nähty. Tee selkeä suunnitelma siitä, mitä aiot exälle sanoa, ja pysy siinä. Jalat maassa ja sydän rinnassa, sillä pärjää aina.

      • pohdintoja

        Moni ei ymmärrä kuinka vierivät vuodet luovat mysteerimäistä hohtoa partneriin joka on ollut pimennossa vuosikymmeniä , se kasvattaa tiedonhalua ja janoa jonnekkin kaukaisuuteen jossa mieli oli vielä nuori ja seksikin sujui estoitta.
        Sanotaan että aika parantaa haavat ja auttaa unohtamaan, vanhasuola on nimittäin juuri sitä että joku juttu on jäänyt kesken suhteen päätyttyä, se siellä kalvaa sisuskaluissa ajan myötä, entäpäs jos tai entäpäs kun nyt ,,,
        Voin sanoa ettei suurimmalla osalla syynä ole seksi tai vanhan lämmittelyn toive, syy usein on mielenkiinto tietää ex rakkaan elämästä ja halusta kertoa myös omasta elämästä, jos joskus on joku ollut rakas ja tärkein ihminen elämässä ei se kaikki katoa kun rakkaus katoaa.
        Kaikessa tietenkin täytyy olla varovainen ettei mielenkiinto vanhaan aiheuta säröjä nykyiseen elämään.
        Elämä on kiertokulkua, aina ihmiset tulee törmäämään jossain mielessä ennalta aavistamatta jossain vaiheessa , ei menneitä pääse pakoon .
        En usko että kukaan oikeasti saattaisi pahastua mikäli vanha rakkaus asiallisesti ja hienotunteisesti lähestyisi tuoden esiin syynsä yhteydenotolleen , vilpittömästi toimien ei kukaan pahastuisi mikäli ei ole sitten suuria salaisuuksia kätkössä !


    • vanhasuolakoseon?

      Kiitokset kommenteista! Arvostan jokaisen mielipidettä :)

      Päädyin kuuntelemaan sydäntäni ja olin yhteydessä tähän ex-poikaystävääni. Onneksi! Saimme asiat selvitettyä, hän oli tosin jo vuosien saatossa antanut anteeksi, mutta itseä helpotti, kun sai tuon vaivanneen asian nyt loppuunkäsiteltyä. Taas nähtiin, että avoimuus ja vilpittömyys kannattaa aina, ei se ainakaan pahasta ole :) Riippuu tietysti ihmisistä! Tässä tapauksessa tämä oli toimiva ratkaisu.

      Tarkennan vielä, että kyseessä ei ollut mikään kaipaus exää tai yhteisiä aikojamme/seksiä kohtaan, vaan vilpitön tarkoitus puhua asiat selviksi. Elämä on lyhyt ja on helpompaa, kun ei jätä taakseen mieltä kalvavia asioita, kun ne vielä pystyy selvittämään! Eroja ja ihmisiä on tietenkin monenlaisia...

      • T99(8)

        ällöttävää.


      • mitä päässäs liikkuu
        T99(8) kirjoitti:

        ällöttävää.

        ?


      • Ei mitään järkeä
        mitä päässäs liikkuu kirjoitti:

        ?

        Mitähän itselläs :) Harvinaisen hyvin vastattu, jos vähänkään ja oivallat. Mutta eihän kaikkea voi vaatia.


      • .lusikka
        Ei mitään järkeä kirjoitti:

        Mitähän itselläs :) Harvinaisen hyvin vastattu, jos vähänkään ja oivallat. Mutta eihän kaikkea voi vaatia.

        Jos minä olen ruoka niin sinä olet tee.


      • Ei mitään järkeä
        .lusikka kirjoitti:

        Jos minä olen ruoka niin sinä olet tee.

        En valitettavasti ole. Saat olla minun puolestan vaikka ruoka, jos niin haluat ;)
        Ei siinä mitään. Kukin tyylillään.


      • .ruokalusikka
        Ei mitään järkeä kirjoitti:

        En valitettavasti ole. Saat olla minun puolestan vaikka ruoka, jos niin haluat ;)
        Ei siinä mitään. Kukin tyylillään.

        Selvä, en puhu enää sinulle.


      • Ei mitään järkeä
        .ruokalusikka kirjoitti:

        Selvä, en puhu enää sinulle.

        Hyvä niin ruokalusikka ;)
        -Ei tää ookaan järmäämisen arvoinen asia. Kaikki saa tulkita viestit niin kuin haluaa.
        Hyvää yötä kuitenkin.


      • .ruokalusikka
        Ei mitään järkeä kirjoitti:

        Hyvä niin ruokalusikka ;)
        -Ei tää ookaan järmäämisen arvoinen asia. Kaikki saa tulkita viestit niin kuin haluaa.
        Hyvää yötä kuitenkin.

        Jotekin taas erikoinen olo. Kuppi vissiin menossa nurin :).

        Hyvää yötä sinulle!


      • Ei mitään järkeä
        .ruokalusikka kirjoitti:

        Jotekin taas erikoinen olo. Kuppi vissiin menossa nurin :).

        Hyvää yötä sinulle!

        Kiitos. Molemmin puolin! ;) Hyvää Yötä!


      • T-800 101
        T99(8) kirjoitti:

        ällöttävää.

        Onko nimessäs joku vihje tyyliin T niin kuin terminaattorinainen, 99 niin kuin Wayne Gretskynainen ja 8 niin kuin seitsemän kuolemansyntiä vihjailu? Sopiihan noihin jotain muutakin, nuo tuli vaan toisena mieleeni.


    • + sydämen ääni

      Nyt täytyy sanoa, että "Wau". Todella vilpitön hatunnostoni sinulle. Kerrankin jollain on pokkaa tehdä jotain.

    • mietin vaan

      Miten otit yhteyttä?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe