Mikä on hampaan luupatti ja voiko se ilmestyä suuhun (ikeneen) myöhemmin vai ovatko ne synnynnäisiä. Minulle sanoi suuhygienisti netin lääkäripalstalla, että epäili kuvausteni perusteella ikenessäni olevan normaalin luupatin, joka on toisilla suurempi toisilla pienempi, harmiton vaiva.
Miten on? Kuka osaa kertoa enemmän tällaisista pateista?
Itselleni se on ilmestynyt noin vuosi sitten. Välillä olen tuntevinani, että se hieman kipuilee, se on noin herneen puolikkaan kokoinen ja tasainen kohoma sisäikenessä, hampaiden alapuolella, se on kova eikä liiku suuntaan eikä toiseen.
Tiedoista kiitollinen!!!!
hampaan luupatti
3
1722
Vastaukset
- MPee
Kyseessä on nk. torus eli (ala)leukaluussa ilmenevä luupatti. Se ei liity mitenkään hampaaseen vaan on alaleukaluusi yksilöllinen anatominen muotoseikka. Torukset voivat muotoutua iän mukana ja niitä on todellakin pienistä melkoisen suuriin. Yleensä ne esiintyvät molemmilla puolilla yhtä aikaa. Torukset eivät ole millään tavalla vaarallisia. Satunnainen kipuilu liittyy siihen, että toruksen kohdalla ei ole juurikaan "lihaa", vaan limakalvo makaa ohuena suoraan luun päällä. Tällöin kaikki limakalvoon kohdistuva paine tuntuu helpommin. Luun päällähän on luukalvo ja se taas on hyvinkin herkkä. Tiedät varmaan kuinka kipeää ottaa sääriluun kolauttaminen? :o) Johtuu juuri vähäisestä pehmustuksesta luukalvon päällä.
Eli pelko pois, kyseessä on aivan normaali anatominen luunmuoto. :o) - mlngyufyt
Sen voi poistaa..
- Olet_tyhmä_trolli
Olipas "viisas" ohje kysyjälle melkein 13 vuotta myöhässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901935
- 1131043
- 102965
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20737- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä28574Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481