Pitää olla rajansa uskonnovapaudellakin

Uskonvastustaja

On valtavan väärin, että lahkouskonnotkin nauttivat uskonnonvapaudesta, vaikka niiden toiminta on kaikkea muuta kuin eettisesti kestävää. Lahkojen toimintaa voidaan hyvin pitää jopa rikollisuutena. Laki uskonnon vapaudesta on täysin liian sinisilmäisellä ajatuksella tehty. Kirkon kuuluu olla valtion ohjauksessa, evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen uskonnon ollessa ainoista sallittuja uskontoja. Se olemassaolon oikeutus näille kirkoille kuuluu suoda, vaikka uskovaisuus kokonaisuudessaan on vain vähäjärkisten harhaisuutta, myös valtionkirkon piirissä. Ihminen tyhmyydessään tarvitsee uskonnon, mutta sitäkin päihdettä pitää valtion säännöstellä samoin kuin viinankin anniskelua säännöstellään.

11

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MrSmithy

      Aika diktatuurisia ajatuksia sinulle. Eritreassa on sinun mielesi mukainen laki. Siellä sallitaan vain ortodoksinen, katolinen ja luterilainen kirkko. Lisäksi islam on sallittua. Muusta toiminnasta joutuu vankilaan. Laki tuli voimaan vuonna 2002. Maassa on tällä hetkellä vangittuna yli 2000 muuhun kirkkokuntaan kuuluvaa kristittyä. Monia heitä on kidutettu. Useita on kuollut tähän kidutukseen. Koska lyhyessä ajassa vangittiin suuri määrä ihmisiä, vankiloista loppui tilat ja ihmisiä sullottiin metallisiin rahtikontteihin, joissa ei ole vessoja ja joiden lämpötila nousee päivällä Eritrean lämmössä sietämättömäksi.

      Tätäkö haluasit Suomeenkin? Jos näin on, niin suosittelen tarkastuttamaan oman empatiakykysi psykiatrilla.

      Onneksi Suomessa on pääosin sinua fiksumpia ihmisiä ja täällä on perustuslain sallima uskonnonvapaus. Suomen perustuslaissa sanotaan seuraavasti:

      Suomen perustuslaki 11.6.1999-731:

      11 § Uskonnon ja omantunnon vapaus

      "Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

      Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

      Myös YK ihmisoikeuden julistuksessa julistetaan uskonnonvapautta:
      18. artiklan mukaisesti: "Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja."

      Päättelisin kirjoituksesta, että olet ateisti. Ateistinen Neuvostoliitto ja sen alusmaat kielivät aikoinaan uskonnon harjoittamisen. Ilmeisesti haluat palata näihin "unelma" valtioiden toimintaa. Ateistinen Pohjois-Korea estää myös kaikkien uskontojen toiminnan. Onko tämä maa mielestäsi unelmayhteiskunta?

      Olisitko onnellinen, jos taas toisinpäin uskonnottomuus olisi kiellettyä? Olisit itse samassa tilanteessa mihin toivoisit uskonnollisia. Monessa islamilaisessa maassa ei voi olla ateisti eikä uskonnoton. Esim. Indonesiassa kaikkien pitää kuulua johonkin viiteen pääuskontoon. Ateismi ei ole sallitu, se ei ole myöskään sallittua Saudi-Arabiassa. Jos muslimi alkaa julkiateistiksi Saudi-Arabiassa, niin hän saa kuolemantuomion.

      Suomen uskonnonvapaus on aivan mahtava asia. Täällä itsekukin voi olla uskonnolinen tai uskonnoton, kuulua lahkoon tai olla julkiateisti. Kannata tätä.

      Tervettä empatiaa on kyetä asettumaan toisen ihmisen asemaan ja toivoa hänelle hyvää, vaikka ei jakaisikaan samaa maailmankuvaa. Toivon tätä empatiakyky myös sinulle.

    • Uskon vapaus,uskoo mihin hyvänsä,omasta mielestään,se ei kuitenkaan tuo ijankaikkista elämää.
      Elämä on vain Jeesuksessa,hänen svinto työssään,hänen verensä kautta olen pelastunut.

      • Eli...

        Mistä voit tietää sen ennen kuolemaasi? Tai siis, totta kai voit Uskoa näin, muttet voi väittää Tietäväsi sen olevan totta, eli et voi julistaa sitä totuutena.


      • Eli... kirjoitti:

        Mistä voit tietää sen ennen kuolemaasi? Tai siis, totta kai voit Uskoa näin, muttet voi väittää Tietäväsi sen olevan totta, eli et voi julistaa sitä totuutena.

        Eli
        Vastaus

        Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.Joh 14:6 joka on jeesuksen on pelastus,se on totuus.Voin julistaa hyvä vällä omalla tunnolla.

        Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Joh 3:18 on mainittu Mark,16:16, Joh,5:24 , Ap.t 4:12.
        Siitä tietää onko pelastettu,mutta synnitä on oltava saatu anteeksi,jumlan ja ihmisten edessä,keitä vastaan on rikkonut.


      • kuulija1 kirjoitti:

        Eli
        Vastaus

        Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.Joh 14:6 joka on jeesuksen on pelastus,se on totuus.Voin julistaa hyvä vällä omalla tunnolla.

        Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Joh 3:18 on mainittu Mark,16:16, Joh,5:24 , Ap.t 4:12.
        Siitä tietää onko pelastettu,mutta synnitä on oltava saatu anteeksi,jumlan ja ihmisten edessä,keitä vastaan on rikkonut.

        "...mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut jumalan ainoaan poikaan."

        Auts. Kohtaloni on sittenkin jo valmiiksi sinetöity.


      • Eli...
        kuulija1 kirjoitti:

        Eli
        Vastaus

        Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.Joh 14:6 joka on jeesuksen on pelastus,se on totuus.Voin julistaa hyvä vällä omalla tunnolla.

        Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Joh 3:18 on mainittu Mark,16:16, Joh,5:24 , Ap.t 4:12.
        Siitä tietää onko pelastettu,mutta synnitä on oltava saatu anteeksi,jumlan ja ihmisten edessä,keitä vastaan on rikkonut.

        Minä suuri ja kaikkia rakastava nimimerkki "Eli..." julistan nyt teille: jos uskotte minuun, olette pelastetut. Jos ette, olette kadotuksessa.

        Totta kai minua uskotaan, koska sanon näin! Etenkin, kun viestini kirjataan muutama vuosi kuolemani jälkeen pergamentille, säilytetään satoja vuosia erinäisissä kallioluolissa ja annetaan ihmisten käännellä ja väännellä sanomaa oman tarpeensa mukaan pitkin vuosikymmeniä. Kuulostaa äärimmilleen viedyltä rikkinäiseltä puhelimelta, siltä lasten leikiltä.


    • Mikä raja uskon vapaudella,sekö ettei jeesuksen saa uskoa koko sydämmestään.
      Jos niin olisi,ei olisi mahdollista pelastua.

    • Kuudes pykälä

      Yhdenvertaisuus (PL 6 §) eli oikeus syrjimättömään kohteluun aiheuttaa sen, että valtion ja kunnan ei tulisi sisällyttää omaan toimintaansa uskonnollisia rituaaleja, jumalanpalveluksia ja muuta uskonnon harjoittamista.

      Uskontoa tulee toki voida harjoittaa julkisesti, samoin kuin ihminen voi olla osallistumatta sellaiseen, mutta se oikeus itse harjoittaa ei tarkoita, että julkisen vallan tulisi järjestää sen harjoittamista. Tämä asia on Suomessa vielä huonosti, vastooin melko uutta perustuslakia, kun koulu, päiväkoti, armeija tai jopa yliopisto ja eduskunta järjestävät toimintansa osaksi jumalapanpalveluksia.

    • Koulun vieressä

      Näin on:

      " Tämä asia on Suomessa vielä huonosti, vastooin melko uutta perustuslakia, kun koulu, päiväkoti, armeija tai jopa yliopisto ja eduskunta järjestävät toimintansa osaksi jumalapanpalveluksia. "

      Eikö uskonnon levittäminen ole uskovaisten tehtävä? Miksi siihen tehtävään on pistetty valtio?

    • Pois taantumus

      Taantumuksellinen toiminta on estettävä, tarvittaessa koko säädettävän lain voimakkuudella.
      Minä itse olen avarakatseinen , suvaitsevainen ja edistykselllinen ja ne , jotka ajattelevat minusta poikkeavasti , ovat luonnollisesti taantumuksellisia.
      Siksipä heidän ajatuksiaan ei tule suvaita.

    • "On valtavan väärin, että lahkouskonnotkin nauttivat uskonnonvapaudesta, vaikka niiden toiminta on kaikkea muuta kuin eettisesti kestävää."

      Ja tähän joukkoon lisännet pakana-uskonnotkin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe