Minä tulen saamaan syksyn aikana kokoproteesin suuhuni. Olisin halunnut kysellä saman kokeneilta tai muilta jotka tietävät vähän siitä laitosta.
Kuinka isoissa määrissä poistot tehdään? Laitetaanko ylä vai ala proteesi ensin? Saako proteesin nopeasti vai joutuuko olemaan hampaattomana kauan? Kuinka pian proteesiin tottuu? Onko puhe vaikeaa? Entäs syönti? Huomaako muut proteesin?
Kiitos kaikille vastanneille etukäteen.
Kokoproteesien laitto
29
8006
Vastaukset
- Minäkin...
Miten olet saanut lääkärin suostumaan omien hampaiden / terveiden / sairaiden poisottoon ?
Minulla on ehkä edessä sama juttu, jos nykyiseen osaproteesiini ei enää pystytä laittamaan yhtä lisähammasta. Poistojen kertamäärää en tiedä, mutta Kela korvaa enemmän jos poistetaan yhdellä kertaa väh. 4 hammasta. Alhaalla on vielä omat. - MPee
Valitettavasti kukaan täällä ei pysty kertomaan sinulle kuinka juuri sinun hammashoitosi etenee, se kun on täysin riippuvaista tilanteestasi ja hammaslääkäristä -aivan kuten kaikki muukin hammashoito.
Hampaiden kerralla poistettava määrä riippuu lääkäristä, hänen mieltymyksistään sekä siitä millaisessa kunnossa suusi on. Jos hampaat ovat erittäin huonossa kunnossa, moni lääkäri poistaa niitä useammalla käyntikerralla, jotta kaikki särky ei tulisi yhdelle kerralle. Toiset taas uskovat kertarysäykseen ja kunnon kipulääkkeeseen. Kumpaakin lääkärisorttia on tarjolla yhtä paljon.
Proteesien valmistusjärjestys riippuu sekin monesta seikasta. Jos olet saamassa proteesit sekä ylös että alas, saatat saada ne yhdellä kertaa. Mahdollista on myös se, että lääkäri teettää sinulle ensin proteesin siihen leukaan, jossa hampaiden puutos suuremmin näkyisi. Eli jos puhuessasi näkyvät ylähampaat -> proteesi ensin ylös. Järjestys voidaan sitoa myös nykyisten hampaiden kuntoon: huonokuntoisimmat ja eniten vaivaavat voidaan poistaa ensin, jolloin toinen leuka jää odottamaan ja saat hampaat "huonompaan" leukaan esin.
Proteesi voidaan valmistaa useammalla tavalla. Nk. immediaattina se tehdään siten, että proteesi tehdään valmiiksi ilman välisovituksia ja samalla käyntikerralla poistetaan hampaat ja laitetaan proteesi suuhun. Poistokuopat paranevat proteesin alla. Joku kokee tämän vaihtoehdon kivuliaaksi, koska proteesi painaa poistojen turvottamia ikeniä. Jonkun mielestä tämä taas on mukavampi vaihtoehto, kun poistokuopat saavat parantua proteesin alla suojassa. Toinen vaihtoehto on "normaali" valmistusjärjestys: ensin poistetaan hampaat ja suu jäljennetään ja sitten lähdetään tekemään proteesia. Tässä vaihtoehdossa olet hampaatta proteesin valmistuksen ajan (lääkäristä ja labrasta riippuen n. 1-2 vkoa). Tämän systeemin etu on kuitenkin se, että purenta voidaan tarkistaa sopivaksi, hampaat asetellaan vahaan ja niitä sovitetaan ennen proteesin lopullista valmistamista. Joten pääset myös vaikuttamaan niiden ulkonäköön. Poistokohdatkin paranevat rauhassa ennen proteesin saamista.
Proteesiin tottuminen on erittäin yksilöllistä ja suuresti riippuvaista potilaan omasta motivaatiosta. Jos proteeseihin suhtautuu alusta alkaen positiivisesti ja haluaa opetella niiden käytön ja huoltamisen, asiat sujuvat helpommin. Totuttelu vaatii monelta aikaa ja sitkeyttä -ethän ole tottunut siihen, että suussasi on tunnoton muovinkappale jonka saa vielä poiskin sieltä. :o) Lisäksi proteesi saattaa aluksi painaa ikeniä joistakin kohdista niin että ne kipeytyvät. Tämä on normaalia ja odotettavaakin: hammaslääkäri hioo totuttelujakson jälkeen painokohdat proteesista. Kielelle saattaa tuntua olevan liian vähän tilaa. Jos tämä tunne ei mene muutaman viikon totuttelulla ohi, proteesia voidaan mahdollisuuksien mukaan ohentaa joistakin kohdista, jotta kieli mahtuisi paremmin. Ja joku onneton ei oikein koskaan totu proteesiinsa. Yleisimmin tottumiseen menee muutama viikko.
Jokun mielestä puhe ei muutu proteesin saamisesta ollenkaan, toisen täytyy opetella tietyt äänteet uudelleen (esim. r, s). Kielihan ei kokoproteesissa pääse limakalvoa vasten kuten omilla hampailla, mikä saattaa aiheuttaa ensialkuun hämmennystä ja puhevaikeuksia. Harjoittelemalla siitäkin selviää.
Oikein valmistettu kokoproteesi pysyy yleensä erittäin hyvin paikoillaan, varsinkin kun on kyseessä leuka, josta hampaat on vasta hiljattain poistettu. Tällöin luussa ei ole tapahtunut vielä katoa, joka vähentää proteesia tukevaa pintaa. Joskus harvoin suun muoto on proteesille niin epäedullinen, ettei sillä ole edes uutena edellytyksiä pysyä paikoillaan. Hyvinpysyvällä proteesilla syöminen on aivan helppoa. Ainoa ero saattaa olla makujen aistimisessa; joitakin proteesinkäyttäjiä häiritsee se, että suulaki ei pääse maistamaan, koska se jää muovin alle. Ihminen on kuitenkin sopeutuvainen ja suu oppii tähän uuteen järjestykseen, maut maistetaan muuta kautta.
Proteesin huomaamisesta on vaikea sanoa mitään. Jos et vaadi luonnottoman valkoisia hampaita, kuten monilla uuden kokoproteesin haluajilla on tapana, ovat proteesit luonnollisemmat ja huomaamattomammat. Omien aikaisempien hampaidesi väriset proteesihampaat eivät pistä silmään. Lisäksi hampaat voidaan asetella yksilöllisesti, sellaisiksi kuin omat hampaasi olivat (toki järjen rajoissa, estetiikka ja ennen kaikkea purennan toimiminen huomioiden). Osalla potilaista lähimmät ihmiset huomaavat uudet hampaat, osalla kukaan ei saa koskaan tietää. Mutta miksi ihmeessä asiaa pitäisi hävetä? Voisithan myös ylpeänä sanoa, että sinullapa on nyt uudet ja hyvät hampaat, kyllä nyt kelpaa hymyillä. :o) Mitä ihmeen väliä on sillä huomaako joku, jos pääset omista vaivaavista hampaistasi eroon ja saat toimivat ja kauniit tilalle.
Kuten huomaat, proteeseissakin kaikki riippuu kaikesta. Joten sinun kannnattaa tiedustella näitä asioita sinua hoitavalta hammaslääkäriltä, niin tiedät millaista hoitoa ja aikataulua hän on sinun kohdallesi suunnitellut.- Yläproteesi
Hyvä MPee !
Minulla on yläleuassa 6 omaa hammasta, kahdessa niistä on meneillään juurihoito. Toinen juurihoito on menossa toisen kerran ja särkee yhä vaan. Toinen hoito on aloitettu kesäkuussa eikä tunnu vieläkään tulevan kuntoon. Neljästä hampaasta jäljelläolevasta siis yhdessä on syvä reikä (kuvattu) ja muut ovat paljon paikattuja. Luuletko alan ihmisenä, että rankaproteesin saisi mitenkään vaihdettua kokoproteesiin. Juurihoidettuja särkee jatkuvasti ja pelkään koska muut ylhäällä rupeavat oikkuilemaan. Pöpöt eivät tahdo lähteä juurihoidossa ei sitten millään. Neuvopa mitä tehdä. - MPee
Yläproteesi kirjoitti:
Hyvä MPee !
Minulla on yläleuassa 6 omaa hammasta, kahdessa niistä on meneillään juurihoito. Toinen juurihoito on menossa toisen kerran ja särkee yhä vaan. Toinen hoito on aloitettu kesäkuussa eikä tunnu vieläkään tulevan kuntoon. Neljästä hampaasta jäljelläolevasta siis yhdessä on syvä reikä (kuvattu) ja muut ovat paljon paikattuja. Luuletko alan ihmisenä, että rankaproteesin saisi mitenkään vaihdettua kokoproteesiin. Juurihoidettuja särkee jatkuvasti ja pelkään koska muut ylhäällä rupeavat oikkuilemaan. Pöpöt eivät tahdo lähteä juurihoidossa ei sitten millään. Neuvopa mitä tehdä.Toki saat vaihdettua kokoproteesiin jos tahdot. Hammaslääkäri voi suositella sinulle jäljelläolevien hampaiden hoidon jatkamista, mutta itsehän sinä lopullisen päätöksen teet. Jos pakosti haluat omista eroon eikä lääkäri suostu, vaihda lääkäriä. Aina löytyy niitä, joille raha kelpaa. :D
Eri asia on sitten se, onko kokoproteesi sohdallasi viisas vaihtoehto. Minä en sitä pysty sanomaan, kun en näe millainen tilanne suussasi on. On varmasti inhottavaa potea jatkuvasti kipeitä jä häiritseviä hampaita, sitä en sano. Hammaslääkärillä voi kuitenkin olla syynsä pyrkiä säilyttämään viimeisetkin tukihampaat, esim. suun epäedullinen muoto kokoproteesin pysyvyyttä ajatellen. Tämä on tosin melko harvinaista. - Yes
MPee kirjoitti:
Toki saat vaihdettua kokoproteesiin jos tahdot. Hammaslääkäri voi suositella sinulle jäljelläolevien hampaiden hoidon jatkamista, mutta itsehän sinä lopullisen päätöksen teet. Jos pakosti haluat omista eroon eikä lääkäri suostu, vaihda lääkäriä. Aina löytyy niitä, joille raha kelpaa. :D
Eri asia on sitten se, onko kokoproteesi sohdallasi viisas vaihtoehto. Minä en sitä pysty sanomaan, kun en näe millainen tilanne suussasi on. On varmasti inhottavaa potea jatkuvasti kipeitä jä häiritseviä hampaita, sitä en sano. Hammaslääkärillä voi kuitenkin olla syynsä pyrkiä säilyttämään viimeisetkin tukihampaat, esim. suun epäedullinen muoto kokoproteesin pysyvyyttä ajatellen. Tämä on tosin melko harvinaista.Sanos MPee mistä sellaisen lääkärin löytäisi, niin voisin ottaa yhteyttä häneen. Ellei sitte asu Rovaniemellä asti ???????????????
- MPee
Yes kirjoitti:
Sanos MPee mistä sellaisen lääkärin löytäisi, niin voisin ottaa yhteyttä häneen. Ellei sitte asu Rovaniemellä asti ???????????????
No ei muuta kuin puhelinluettelo käteen ja kyselemään. Lääkärin pitäisi suostua poistoihin, jos kerrot että hampaat on kipeät, vaivannet jo kauan ja olet täysin varma että haluat tilalle kokoproteesin.
- Sil viisii
MPee kirjoitti:
No ei muuta kuin puhelinluettelo käteen ja kyselemään. Lääkärin pitäisi suostua poistoihin, jos kerrot että hampaat on kipeät, vaivannet jo kauan ja olet täysin varma että haluat tilalle kokoproteesin.
Jos ne ekaks pyytää näytille ja sitte sanovat, että sori en poista ja laskuttavat käynnistä kumminkin, eihän kukaan ilmaiseksi katso toisen suuta. Sitten taas seuraavalle...
- Minusta...
Sil viisii kirjoitti:
Jos ne ekaks pyytää näytille ja sitte sanovat, että sori en poista ja laskuttavat käynnistä kumminkin, eihän kukaan ilmaiseksi katso toisen suuta. Sitten taas seuraavalle...
Kyl ne vain näkyvät suussa ja kirjaimet sihisevät, kun kuuntelee vaikka ässää! Joillakin kai on hyviä kiinnitysaineita, itse en ole löytänyt vielä.
- MPee
Minusta... kirjoitti:
Kyl ne vain näkyvät suussa ja kirjaimet sihisevät, kun kuuntelee vaikka ässää! Joillakin kai on hyviä kiinnitysaineita, itse en ole löytänyt vielä.
Kaikki proteesit eivät näy. Hyvin tehdyt ja kantajansa "näköiset" jäävät jopa lähipiiriltä huomaamatta. Samoin on puhumisen laita: joillakin proteesi ei aiheuta puhumiseen ongelmia, joillakin vaatii hiukan opettelua ja joillakin kuuluu aina suhinaa. Suhina voi johtua myös proteesin muotoilusta, joten suhistajien kannattaisi käydä näyttämässä proteesiaan hammaslääkärille. Hiomalla tai hiukan muovia lisäämällä sekin vaiva saattaa kadota.
Istuva ja hyvin suussa pysyvä proteesi ei kaipaa kiinnitysaineita. Jos proteesi ei pysy, se on pohjauksen tarpeessa. Löysä proteesi falskaa ja saattaa sekin aiheuttaa suhinaa. - ymmällään
MPee kirjoitti:
Kaikki proteesit eivät näy. Hyvin tehdyt ja kantajansa "näköiset" jäävät jopa lähipiiriltä huomaamatta. Samoin on puhumisen laita: joillakin proteesi ei aiheuta puhumiseen ongelmia, joillakin vaatii hiukan opettelua ja joillakin kuuluu aina suhinaa. Suhina voi johtua myös proteesin muotoilusta, joten suhistajien kannattaisi käydä näyttämässä proteesiaan hammaslääkärille. Hiomalla tai hiukan muovia lisäämällä sekin vaiva saattaa kadota.
Istuva ja hyvin suussa pysyvä proteesi ei kaipaa kiinnitysaineita. Jos proteesi ei pysy, se on pohjauksen tarpeessa. Löysä proteesi falskaa ja saattaa sekin aiheuttaa suhinaa.Ihmetyttää se että kuinka sä voit kaikki tietää. Oletko hammaspeikko/hammaslääkäri/hammasteknikko/hammashoitaja tai hammasmikätahansa?
- Raffe
ymmällään kirjoitti:
Ihmetyttää se että kuinka sä voit kaikki tietää. Oletko hammaspeikko/hammaslääkäri/hammasteknikko/hammashoitaja tai hammasmikätahansa?
MPee on hammasteknikko, joten kannattaa ainakin sillä alueella luottaa hänen tietoihinsa.
Joidenkin hammaslääkäriltä saamat neuvot ovat erilaisia kuin MPee:n esim. proteesien tai purentakiskojen hoito-ohjeiden osalta, itse luottaisin näissä tapauksissa MPee:n ohjeisiin. - MPee
ymmällään kirjoitti:
Ihmetyttää se että kuinka sä voit kaikki tietää. Oletko hammaspeikko/hammaslääkäri/hammasteknikko/hammashoitaja tai hammasmikätahansa?
Eli kuten Raffe jo ilmoitti ja olen aiemminkin kertonut, olen hammasteknikko eli hammasalan ammattilainen. Olen päivittäin työkseni tekemisissä myös useiden hammaslääkäreiden kanssa ja lisäksi laajasti kiinnostunut alastani, joten tietoa tarttuu muutenkin. :o)
- Saan kokoproteesin
MPee kirjoitti:
Eli kuten Raffe jo ilmoitti ja olen aiemminkin kertonut, olen hammasteknikko eli hammasalan ammattilainen. Olen päivittäin työkseni tekemisissä myös useiden hammaslääkäreiden kanssa ja lisäksi laajasti kiinnostunut alastani, joten tietoa tarttuu muutenkin. :o)
Olen saamassa ylös kokoproteesin, vihdoinkin !
Hyvä hammasteknikko MPee !
Jos olen hoidossa terveyskeskuksen puolella, niin tuleeko proteesin laittaminen kyseeseen hammaslääkärin kautta vai voinko teettää proteesin erikoishammasteknikolla, lääkäri vain poistaisi hampaat ??? Lääkärin kautta tehdessä tulee kait lääkärin palkkio, labrakulut... Miten menettelen, kerropa ???? Kiitos muuten sulle asiallisista vastauksista, olen saanut niistä paljonkin apua. - MPee
Saan kokoproteesin kirjoitti:
Olen saamassa ylös kokoproteesin, vihdoinkin !
Hyvä hammasteknikko MPee !
Jos olen hoidossa terveyskeskuksen puolella, niin tuleeko proteesin laittaminen kyseeseen hammaslääkärin kautta vai voinko teettää proteesin erikoishammasteknikolla, lääkäri vain poistaisi hampaat ??? Lääkärin kautta tehdessä tulee kait lääkärin palkkio, labrakulut... Miten menettelen, kerropa ???? Kiitos muuten sulle asiallisista vastauksista, olen saanut niistä paljonkin apua.Erikoishammasteknikolla on oikeus ottaa jäljennös täysin hampaattomasta suusta. Eli jos sinulla on alaleuassa vielä yksikin oma hammas, tarvitseT työhön hammaslääkärin.
Erikoishammasteknikoilla on vastaavasti korkeammat hinnat kuin "tavallisella" labralla, joten hintaero ei ole hirmuisen suuri. On kuitenkin totta, että hammaslääkäri lohkaisee summasta melkoisen osan itselleen. Näin se vain on.
Ja kiitos kiittämästä. :o) Mieluusti kerron kokemuksiani ja tietojani ja on hauska saada joskus myös positiivista palautetta. - Onko näin
MPee kirjoitti:
Erikoishammasteknikolla on oikeus ottaa jäljennös täysin hampaattomasta suusta. Eli jos sinulla on alaleuassa vielä yksikin oma hammas, tarvitseT työhön hammaslääkärin.
Erikoishammasteknikoilla on vastaavasti korkeammat hinnat kuin "tavallisella" labralla, joten hintaero ei ole hirmuisen suuri. On kuitenkin totta, että hammaslääkäri lohkaisee summasta melkoisen osan itselleen. Näin se vain on.
Ja kiitos kiittämästä. :o) Mieluusti kerron kokemuksiani ja tietojani ja on hauska saada joskus myös positiivista palautetta.Eikö erikoishammasteknikko voi valmistaa suoraan yläleuan proteesin, kun hl poistaa hampaat.
Luin, että potilas voi käydä eht:lla teettämässä muotin ja värimallin, sitten hän potilas lääkäri sopivat poistopäivän ajan ja se ilmoitetaan eht:lle. Poistopäivänä potilas menee poiston jälkeen eht:lle, jolla on valmis proteesi ja se laitetaan heti paikalle. Jatkohoito proteesin kanssa esim. painaumat, pohjustustarve hoituu sitten suoraan eht:llä. Minulle kertoi näin paikallinen eht, en tiedä ymmärsinkö sitten jotain väärin...Hinta-arvio on proteesin hinta ja mahdollinen pohjustus / eht:lle, muita kuluja hän ei sanonut ottavansa. Hl ottaa vain siis poistokulut, jos menetellään näin. Meneekö se näin ???? - MPee
Onko näin kirjoitti:
Eikö erikoishammasteknikko voi valmistaa suoraan yläleuan proteesin, kun hl poistaa hampaat.
Luin, että potilas voi käydä eht:lla teettämässä muotin ja värimallin, sitten hän potilas lääkäri sopivat poistopäivän ajan ja se ilmoitetaan eht:lle. Poistopäivänä potilas menee poiston jälkeen eht:lle, jolla on valmis proteesi ja se laitetaan heti paikalle. Jatkohoito proteesin kanssa esim. painaumat, pohjustustarve hoituu sitten suoraan eht:llä. Minulle kertoi näin paikallinen eht, en tiedä ymmärsinkö sitten jotain väärin...Hinta-arvio on proteesin hinta ja mahdollinen pohjustus / eht:lle, muita kuluja hän ei sanonut ottavansa. Hl ottaa vain siis poistokulut, jos menetellään näin. Meneekö se näin ????En ole moiseen systeemiin törmännyt, mutta miksipä se ei noinkin kävisi. Periaate on tuossakin juuri se, että hammaslääkäri ottaa jäljennöksen, ei eht, koska silloin rikottaisiin lakia. Jäljennöksestä eteenpäin proteesin voi valmistaa kuka tahansa hammasteknikko. Tuolla ainoastaan kierretään osa hammaslääkärikuluista. Hiukan monimutkaista, mutta käyhän se kai noinkin.
Tuossa pistää silmään se, että potilas käy teettämässä muotin (ilm. henkilökohtaisen jäljennöslusikan) eht:llä. Tämänkin tekemiseen tarvitaan jäljennös suusta, mihin eht:llä ei pitäisi olla oikeuksia. Mitään värimallia ei teetetä, vaan joko eht tai hammaslääkäri katsoo ennen poistoa minkä väriset hampaat sinulle laitetaan. - Kysyvä
MPee kirjoitti:
En ole moiseen systeemiin törmännyt, mutta miksipä se ei noinkin kävisi. Periaate on tuossakin juuri se, että hammaslääkäri ottaa jäljennöksen, ei eht, koska silloin rikottaisiin lakia. Jäljennöksestä eteenpäin proteesin voi valmistaa kuka tahansa hammasteknikko. Tuolla ainoastaan kierretään osa hammaslääkärikuluista. Hiukan monimutkaista, mutta käyhän se kai noinkin.
Tuossa pistää silmään se, että potilas käy teettämässä muotin (ilm. henkilökohtaisen jäljennöslusikan) eht:llä. Tämänkin tekemiseen tarvitaan jäljennös suusta, mihin eht:llä ei pitäisi olla oikeuksia. Mitään värimallia ei teetetä, vaan joko eht tai hammaslääkäri katsoo ennen poistoa minkä väriset hampaat sinulle laitetaan.Joo, niinpä se taitaa olla, kuin kerroit. Siis menen hl:n luo ja hän tekee muotin (lusikan), katsoo värimallin. Poistaa hampaat. Hammasteknikko tekee hampaat ja ne saa suuhun samana päivänä, kun omat poistetaan eli siis verisiin ikeniin. Missä hoidatan mahdolliset painaumat ja pohjauksen ? Suoraan hammasteknikollako ???
- MPee
Kysyvä kirjoitti:
Joo, niinpä se taitaa olla, kuin kerroit. Siis menen hl:n luo ja hän tekee muotin (lusikan), katsoo värimallin. Poistaa hampaat. Hammasteknikko tekee hampaat ja ne saa suuhun samana päivänä, kun omat poistetaan eli siis verisiin ikeniin. Missä hoidatan mahdolliset painaumat ja pohjauksen ? Suoraan hammasteknikollako ???
Hammaslääkäri ei tee lusikkaa, se on teknikon hommia. Erikoishammasteknikkokin voi tehdä lusikan hampaalliseen leukaan, jos lääkäri on ottanut jäljennöksen sitä varten. Jos erikoishammasteknikko laittaa sinulle proteesin suuhun, hoidatat mahdolliset hionnat hänellä, jos taas lääkäri, hän kontrolloi hionnan. Hammasteknikko ja erikoishammasteknikko ovat eri asioita. Nämä ovat hyvin monimutkaisia asioita, parasta siis että teet kiltisti niinkuin lääkärisi määrää. :D
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta kylläpä oli hyvä, selventävä kirjoitus. Kiitos.
- HML
Proteesin valmistus on yleensä hoitokokonaisuus, joka kattaa suunnittelun, jäljennöslusikan, jäljennökset ja eri välivaiheiden sovitukset. Suuritöisistä esivalmisteluista (hampaiston muotoilu proteettista hoitoa varten) ja hampaanpoistot veloitetaan erikseen. Proteesin valmistuttua on koekäytön jälkeen jälkitarkastus. Yleensä ensimmäinen jälkitarkastus sisältyy hintaan, mutta aika harvoin laskutetaan, jos esim. pitää vielä senkin jälkeen hioa tms. pikkujuttua. Joten eipä kannata rampata eri ihmisillä, muuten hämärtyy kuka hoitaa ja mitä, ja kuka laskuttaa mistäkin.
- Minä
Kokoproteesin voi teetättää joko hammaslääkärin kautta tai suoraan erikoishammasteknikolla. Molemmissa tapauksissa kannattaa pyytää kustannusarvio, koska hinnat vaihtelevat tekijästä riippuen. Kustannusarvioon kannattaa pyytää myös mahd. jälkihoito esim. painokohtien hionta, koska terveyskeskus laskuttaa joka käyntikerrasta käyntimaksun. Proteesin osalta jatkohoidon suorittaa erikoishammasteknikko, jos hän on valmistanut ko. proteesin. Omat muut hampaat hoitaa hammaslääkäri. Proteettisen hoidon saa paikkakunnasta riippuen nopeammin erikoishammasteknikolla. Potilas itse tekee päätöksen hoitopaikasta. Tämä on kysyttyä tietoa erikoishammasteknikkoliitosta.
- kymppi
Itselläni oli niin, että poistetiin ensin puolet yläleuan hampaista. ja sitten toinen puoli viikon kuluttua. Prooteesi laitettiin noin viiden -kuuden viikon kuluttua.
Hammasteknikko sanoi että proteesia tulee pitää aina eikä saa ottaa yöksikään poi, mutta vain pesun ajaksi. Puhe lähti sujumaan heti muutaman päivän kuluttua, ensin s kirjain vähän sähähti ja sitten ei kukaan ole huomannut. Riippuu tietysti jos niitä ei jatkuvasti pidä suussa niin kaikki on opettelua ja hankalaa. Niihin ei totu sitten milloinkaan. - aleniko
ei kokemusta kuin osaproteesista. Mutta sekin yhtä tuskaa, oksettaa painaa ikeniä ynm. Valittannut asiasta monet kerrat mutta kuulemma loistavat ja istuvat hampaat. Katin kontin, munhan suussa ne on ja tunnen. Mutta jostain luin että oksennus refleksi johtuu josproteesin kitalaki osuus liian pieni, onko näin.
- lyhyelvälilnääs
Ootteko kuulleet ienhoivasta? No en määkää mutt' mull'on nii terveet ikenet ett' hampaat mätii poies.
- Kohtatarvitseva
Onko kokoproteeseille mitään hintahaarukka?
- MeirähänRanshilla
Entäs jos ei oo ollu hampaita oolenkaas vuosikymmeniin, nii mistä se roteesin tekijä tietää/osaa tehrä oikeen kokoset tekarit?. Tai voiko enää ees tehrä tekareita jos kaikhi hampahat on tippunu pois jo vuosikymmeniä sitte, eli jäljellä on vaan jotain jäännöksiö joskus ollesita hampaista siellä täällä
- Kyllä_se_onnistuu
Järkevintä olisi kaivella joku vanha valokuva jossa hymyilet niin leveästi että hampaat näkyy niin saadaan tehtyä "omannäköiset" hampaat. Joskus kauan sitten tuollaisessa tilanteessa tehtiin kauniita tasaisia "helmihampaita" ja nyt tuollainen hammasrivi kaheksankymppisen suussa näyttää huvittavalta.
Kyllä hammasteknikko osaa tehdä tyhjäänkin suuhun sopivan näköiset ja tuntuiset proteesit. Purentaa sitten mallataan, tarvittaessa hammaslääkärin kanssa yhteistoiminnassa.
Hankalaahan tuo on kun on tottunut syömään tyhjällä suulla ja sitten suu onkin täynnä tavaraa ja leukaperätkin tuntuu olevan aina auki.
- Anonyymi
Kun hammaslääkäri on poistanut kaikki ylähampaat, niin saako hammasteknikko tai eht tehdä koko yläproteesin alusta alkaen? Kuka kertoo potilaalle milloin suu on sellaisessa kunnossa, että proteesimuotit voi tehdä?
Kenelle voi tehdä eht:sta valituksen, jos kokee, ettei proteesi alunalkujaankaan ole oikein tehty?- Anonyymi
Kun kaikki ylähampaat on poistettu, teknikko valmistaa kokoproteesin. Yleensä hammaslääkäri tarkistaa sitten vielä valmiin proteesin sopivuuden ja ennen kaikkea purennan sopivuuden alahampaiden kanssa.
Jos proteesi ei sovi, siitä valitetaan sen valmistaneelle teknikolle ja yleensä hän kyllä korjaa työnsä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019