Paavi pesi nuorisovankien jalat - Jeesus pesi opetuslasten jalat

mens

Uusi paavi pesi pääsiäisenä Roomassa 12 nuorisovangin jalat. Uskoisin vankien olleen tarkoin valikoituja ja jalkojen jo valmiiksi puhtaita ja desinfioituja. Suomessa ordodoksipiispa pesi 12 ordodoksipapin jalat. Sama homma, valmiiksi puhtaant jalat ja hygieniasta ennen pesua täysi kymppi.

Jeesus kun pesi opetuslasten jalat, tuli tapahtuma täydellisenä yllätyksenä, Joh.13:1-11. Siinä ei kukaan kerinnyt ennen pesua siistiytymään. Jalat olivat likaiset, pölyiset kävelystä ja varmasti osalla känsiä ja ties mitä. Tämän Jeesus teki meille esimerkkinä. Pietari koitti tyrmätä Jeesuksen teon, mutta sanoi sitten: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani vaan myös kädet ja pää." Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki."

Jumala itse Jeesuksessa antoi esikuvan kuinka palvella toisia. Jeesus otti orjan muodon ja tuli maailmaan. Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa.

Ja viritettiin Herran ylistys. >>Sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iänkaikkisesti.>>
2Aik.5:13

30

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeat jalat

      Vaikka tuo oli "raamatullinen" rituaali, minussa se herätti vastenmielisyyttä. Uskonnollisuus on monille riittävä, ja se jää kauas eävästä uskosta.

      Oikeasti jalat likaantuvat kulkiessa. Samoin me elämme monen saastan ympäröimänä, ja meihin tarttuu matkalta pölyt kaikesta nähdystä ja kuullusta vaikka emme lankeaisikaan. Meidän tehtävämme on pestä toinen toisistamme matkan pölyt. Murheet, pelot, epätoivo ja epäonnistumiset. Me pesemme toistemme jalat Jumalan Sanalla ja rakkaudella. Tähän meidät on kutsuttu: että kantaisimme, nostaisimme ja rohkaisisimme. Ei meitä ole kutsuttu rituaaleja suorittamaan, vaan elämään Rakkaudessa.

      • Tapio522eikirj.

        Oikeat jalat: "Me pesemme toistemme jalat Jumalan Sanalla ja rakkaudella".
        >>>>>>>
        Jeesus sanoo: »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut»(Joh. 15:3).
        Kuitenkin hän sanoo, että niitä oksia, jotka ovat hänessä ja jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän (Joh.15:2).

        -- Kristus sanoo:
        "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)

        Jalat ovat epäpuhtaat vielä pesemisen jälkeenkin.

        Vaikka synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, Apt.22:16),se ((lihan saasta") jää kuitenkin olemaan (1. Piet.3:21).

        Läpi elämän tarvitsemme jalkojen pesua.
        "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).

        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.
        Uskon kautta meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä.
        Emme kuitenkaan omassa itsessämme tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta, jota tulee perkata pois.
        Juuri tätä Kristus tarkoittaa jalkojen pesulla.
        -
        Niinpä oikeat kristityt rukoilevatkin Jeesuksen opettamaa rukousta:
        "...ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillimme" (Matt.6:12).


      • mens
        Tapio522eikirj. kirjoitti:

        Oikeat jalat: "Me pesemme toistemme jalat Jumalan Sanalla ja rakkaudella".
        >>>>>>>
        Jeesus sanoo: »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut»(Joh. 15:3).
        Kuitenkin hän sanoo, että niitä oksia, jotka ovat hänessä ja jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän (Joh.15:2).

        -- Kristus sanoo:
        "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)

        Jalat ovat epäpuhtaat vielä pesemisen jälkeenkin.

        Vaikka synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, Apt.22:16),se ((lihan saasta") jää kuitenkin olemaan (1. Piet.3:21).

        Läpi elämän tarvitsemme jalkojen pesua.
        "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).

        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.
        Uskon kautta meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä.
        Emme kuitenkaan omassa itsessämme tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta, jota tulee perkata pois.
        Juuri tätä Kristus tarkoittaa jalkojen pesulla.
        -
        Niinpä oikeat kristityt rukoilevatkin Jeesuksen opettamaa rukousta:
        "...ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillimme" (Matt.6:12).

        Tapio522, olen samaa mieltä, uskovan täytyy peseytyä ettei ala haista. Sellainen uskova, kuka ei vietä aikaa Herran edessä eikä myöskään peseydy, on lihan löyhkä. Uskonelämässä on paljon mihin omilla valinnoilla voimme itse vaikuttaa. Kuinka paljon aikaa vietämme Herran edessä, tottelemmeko Häntä, luemmeko Sanaa rukoillen, kuuntelemmko sisimmässämme Herran ääntä, jne. Myöskin paljon muuta. Surkeaa kun niin moni ei tee mitään. Kyllä silloinkin pelastuu kun on uskossa Jeesukseen, mutta tuollaisen hengellinen elämä on hyvin köyhää.


      • Tapio522eikirj.
        mens kirjoitti:

        Tapio522, olen samaa mieltä, uskovan täytyy peseytyä ettei ala haista. Sellainen uskova, kuka ei vietä aikaa Herran edessä eikä myöskään peseydy, on lihan löyhkä. Uskonelämässä on paljon mihin omilla valinnoilla voimme itse vaikuttaa. Kuinka paljon aikaa vietämme Herran edessä, tottelemmeko Häntä, luemmeko Sanaa rukoillen, kuuntelemmko sisimmässämme Herran ääntä, jne. Myöskin paljon muuta. Surkeaa kun niin moni ei tee mitään. Kyllä silloinkin pelastuu kun on uskossa Jeesukseen, mutta tuollaisen hengellinen elämä on hyvin köyhää.

        mens: "Tapio522, olen samaa mieltä, uskovan täytyy peseytyä ettei ala haista.".
        >>>>>>>
        Jotkut tavoittelevat "korkeampaa hengellisyyttä".

        Ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/11295855 eräs henkilö kirjoittaa:
        ”Sinä Tapio olet vielä jalkojen pesu asteella, me muut olemme jo kasvaneet Jumalan Hengen opissa eteenpäin”.

        Onko helluntailaisuudessa yleistäkin, että ”jalat” jää pesemättä?
        Eikö "jalat" ala haisemaan, jos niitä ei tarvi koskaan pestä....,(kun on päässyt korkeammalle tasolle hengellisyydessään)?


      • haisunäätäkö
        Tapio522eikirj. kirjoitti:

        mens: "Tapio522, olen samaa mieltä, uskovan täytyy peseytyä ettei ala haista.".
        >>>>>>>
        Jotkut tavoittelevat "korkeampaa hengellisyyttä".

        Ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/11295855 eräs henkilö kirjoittaa:
        ”Sinä Tapio olet vielä jalkojen pesu asteella, me muut olemme jo kasvaneet Jumalan Hengen opissa eteenpäin”.

        Onko helluntailaisuudessa yleistäkin, että ”jalat” jää pesemättä?
        Eikö "jalat" ala haisemaan, jos niitä ei tarvi koskaan pestä....,(kun on päässyt korkeammalle tasolle hengellisyydessään)?

        mut ku sun jalat haisee ku et oo pessy niitä viikkoon ja niissä on eläinten kakkiakin
        kauhee löyhkä käy koko ajan
        haisunäätä


    • odotan vielä

      Siinä vaiheessa kun paavi pesee saatanan sorkkia, nostan hänelle hattua.

    • tehkäämme samoin

      Suomessa helluntaiseurakuntien alkuaikoina oli jalkojenpesua. Tilaisuudet olivat luonnollisesti tupakokouksia. Siellä saattoi olla melkoiset aromit kun Taavetti otti jalkariepunsa ja joku pesi hänen jalat. Samoin kun siiri hameen alla hautuneet jalat sukkien peitosta kuori, en usko tuoksun olleen mielyttävä.

      80- luvulla Neuvostoliitossa Suomen uskovat olivat evankeliumin matkalla. Tavallisesti täyteen tilaisuuteen ei nyt tullut ketään. Syykin selvisi, väki oli mennyt adventistien kokoukseen koska siellä pestiin sillä kertaa jalkoja.

      Noista on luovuttu ainakin Suomessa. Jeesus antoi opetuksen Mestarina keskinäiseen nöyryyteen ja palvelemiseen.Vanhalle ihmiselle on vaikea palvella. Mieluummin voi hyvin ja toiset passaa. Jeesus opetti, autuaampi on antaa kuin ottaa.

    • JEESUS PESEE OPETUSLASTEN JALAT
      Joh.13:1-20
      >>>>>>>>>>--
      Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
      ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
      Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).

      Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.

      Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
      Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
      Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
      Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.

      Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
      Mistä tämä jalkojen epäpuhtaus pesemisen jälkeen? Eikö Hänen sanojensa mukaan kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?

      Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi ja jää kuitenkin olemaan, niin kuin myös Paavali sanoo Room. 7. luvussa?

      Läpi koko elämän pestään jalat, myös niiden, jotka jo ovat kokonaan puhtaat, niin kuin hän sanoo: "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).
      Kaikki synnit on pesty pois ja kuitenkin on jäljelle jäänyt jotakin, mikä on pestävä.
      Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.

      • mens

        Jaikal opetti ihan toisin. Vaikka mies on poistunut palstalta, kurkistelee hän sieltä kuitenkin.

        "Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä." Tapio522 kirjoittaa.

        Vanha Testamentti ei tuntenut käsitettä uudestisyntyminen. Siksi asia tuli Nikodeemukselle täysin yllätyksenä. Nikodeemus oli kuitenkin kiinniotettu, ei hän muuten olisi tullut Jeesuksen tykö yöllä.
        Kirkossa ja vapaissa suunnissa on oltava uudestisyntynyt, pelkkä mukana olo ja touhuaminen ei auta. Muuten ei voi pelastua. Toisille uudestisyntyminen ylhäältä on voimakas kokemus, toisille etteivät he koe juuri mitään. Tärkeintä on mielenmuutos, ja että Jumalan Henki tulee asumaan sisimpään.


      • Tapio522eikirj.
        mens kirjoitti:

        Jaikal opetti ihan toisin. Vaikka mies on poistunut palstalta, kurkistelee hän sieltä kuitenkin.

        "Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä." Tapio522 kirjoittaa.

        Vanha Testamentti ei tuntenut käsitettä uudestisyntyminen. Siksi asia tuli Nikodeemukselle täysin yllätyksenä. Nikodeemus oli kuitenkin kiinniotettu, ei hän muuten olisi tullut Jeesuksen tykö yöllä.
        Kirkossa ja vapaissa suunnissa on oltava uudestisyntynyt, pelkkä mukana olo ja touhuaminen ei auta. Muuten ei voi pelastua. Toisille uudestisyntyminen ylhäältä on voimakas kokemus, toisille etteivät he koe juuri mitään. Tärkeintä on mielenmuutos, ja että Jumalan Henki tulee asumaan sisimpään.

        mens: "Vanha Testamentti ei tuntenut käsitettä uudestisyntyminen. Siksi asia tuli Nikodeemukselle täysin yllätyksenä. Nikodeemus oli kuitenkin kiinniotettu, ei hän muuten olisi tullut Jeesuksen tykö yöllä".
        >>>>>>>>>>

        Johanneksen 3:ssa luvussa puhutaan siitä, kuinka Nikodeemus keskustelee Jeesuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
        Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy: ”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
        Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).

        Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?


      • mens
        Tapio522eikirj. kirjoitti:

        mens: "Vanha Testamentti ei tuntenut käsitettä uudestisyntyminen. Siksi asia tuli Nikodeemukselle täysin yllätyksenä. Nikodeemus oli kuitenkin kiinniotettu, ei hän muuten olisi tullut Jeesuksen tykö yöllä".
        >>>>>>>>>>

        Johanneksen 3:ssa luvussa puhutaan siitä, kuinka Nikodeemus keskustelee Jeesuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
        Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy: ”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
        Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).

        Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?

        "Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?" Tapio kysyy. Vedestä ja Hengestä syntyminen; Jumalan sanasta ja Pyhästä Hengestä.

        Koska VT ei tuntenut uudestisyntymistä, olen usein ihmetellyt Jeesuksen ankarahkoakin sanontaa Nikodeemukselle. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:>>Sinä olet Israelin opettajaetkä tätä tiedä!


      • Tapio522eikirj.
        mens kirjoitti:

        "Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?" Tapio kysyy. Vedestä ja Hengestä syntyminen; Jumalan sanasta ja Pyhästä Hengestä.

        Koska VT ei tuntenut uudestisyntymistä, olen usein ihmetellyt Jeesuksen ankarahkoakin sanontaa Nikodeemukselle. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:>>Sinä olet Israelin opettajaetkä tätä tiedä!

        Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?
        --
        Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.
        --
        Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä:
        ---papin pesu vedellä ja
        ---voiteleminen öljyllä.
        Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.

        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).


      • Tapio522eikirj.
        mens kirjoitti:

        Jaikal opetti ihan toisin. Vaikka mies on poistunut palstalta, kurkistelee hän sieltä kuitenkin.

        "Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä." Tapio522 kirjoittaa.

        Vanha Testamentti ei tuntenut käsitettä uudestisyntyminen. Siksi asia tuli Nikodeemukselle täysin yllätyksenä. Nikodeemus oli kuitenkin kiinniotettu, ei hän muuten olisi tullut Jeesuksen tykö yöllä.
        Kirkossa ja vapaissa suunnissa on oltava uudestisyntynyt, pelkkä mukana olo ja touhuaminen ei auta. Muuten ei voi pelastua. Toisille uudestisyntyminen ylhäältä on voimakas kokemus, toisille etteivät he koe juuri mitään. Tärkeintä on mielenmuutos, ja että Jumalan Henki tulee asumaan sisimpään.

        Viittaat jaikaliin.
        Hän opettaa mm. näin:
        "Oletko tavannut Herran Jeesuksen Kristuksen? Hän oli ja on synnitön.
        Raamattu sanoo että me uskovat olemme tässä maailmassa samanlaisia kuin Jeesus on" (jaikali).
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9759125

        Jaikali väittää siis, että hän on tässä maailmassa samanlainen, kuin Jeesus oli ja on, eli SYNNITÖN.


    • seurakuntaseulotaan

      Paavin tekpyhyyttä, nöyryytä mukamas, joka johtaa vain hänen ylpeydestään, " katsokaa nyt, miten nöyrä paavi tellä on" ja paavin palvojat menee halpaan ! RsitinVoitosta ilmeni, että helluntai karismaatikot ovat taas lähestymässä paavin kirkkoa, voi kauhistuksen kanakäkki ! Missä on Hengen tutka, kun ollaan noin sokeita, valokin on muuttunut pimeydeksi !

      • mens

        Lahja arvostella henkiä on sammutettu helluntaikirkossa. Tuo lahja ei ole vanhemmiston yksinoikeus. Se voi olla nuorella naisella ja toimia. Se voi olla vanhemmitoveljellä ja toimia. Se voi olla kenellä tahansa uskovalla. Sitä ei saa tukkia. Kuka haluaa, että spiritisti tai shamaani "profetoi" seurakunnassa?


    • Tapio522eikirj.

      mens: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki."
      .........Jumala itse Jeesuksessa antoi esikuvan kuinka palvella toisia".
      >>>>>>>>>>>
      Mitä Jeesus mielestäsi tarkoittaa kylpemisellä?

      • mens

        Tapio522, sinähän tuolla jo itse kerroit kylpemisen.


      • Tapio522eikirj.
        mens kirjoitti:

        Tapio522, sinähän tuolla jo itse kerroit kylpemisen.

        Kysynkin mens sinun mielipidettä!


      • mens
        Tapio522eikirj. kirjoitti:

        Kysynkin mens sinun mielipidettä!

        Tapio, tuolla jo vastaan mutta laitan tähän jotain lisää. Kylpeminen. Jeesus sovitti synnit Golgatalla. Uudestisyntymisen kautta saa synnit anteeksi. Sovitustyötä ei ollut tuolloin vielä tapahtunut, mutta muutaman päivän kuluttua se oli täytetty. Opetuslapset uskoivat Jeesukseen.

        En osaa tarkemin tuota selittää. Kerro sinä lisää.


    • Oikeat jalat

      Riittää että pesee jalkansa, vai riittää että pesee muiden jalat,
      Vai
      Riittää että jalat pestään?

      Jeesus pesi omiensa jalat, ja me pesemme toinen toisemme jalat. Jos ystävä pesee minun jälkani, hän osoittaa suurta rakkautta ja nöyryyttä. Jos minä annan jalkani pestäväksi, mitä se saa minussa aikaan?Toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

      Jolla on korvat, se kuulkoon mitä Herra tässä opettaa.

    • nellyhelena

      Minkäs takia paavin tekemä jalkojen pesu-rituaali olisi teille vain uskonnollinen? Mistä te tiedätte tai voitte päätellä paavin hengellisen elämän mittaa ja määrää? Tuollaiset tuomiopuheet ovat saatanasta, ei Jumalasta!

      Teillä on itsellänne TAIKALIINOJA joita ruokaöljyllä on tahrittu, ja niitä sitten mukana kantelette kuin amuletteja. Katolisen kirkon pyhäinjäännöksetkin ovat ymmärrettävämpiä kuin teidän kristillisyyden nimissä suoritettu magia (noituus), jossa tavalliseen nenäliinaan loitsutaan 'parantava voima' tai joku jatkuva rukous joka toiminee samanlailla kuin pakanoiden rukousmyllyt, joiden pyörittäminen pyöräyttää rukoukset liikkeelle. Onhan teidän joukossanne ihmiset todistaneet kuinka liina rukoilee heidän puolestaan. En löydä Raamatusta tälläiselle erikoisuudelle mitään perusteita.

      Käykö teitä muuten paavi ja hänen asemansa kateeksi? ja onhan paavi kohtalaisen rikaskin, miksei olisi? Kyllähän tekin taloudellisia ihmeitä Jumalalta saatte, pankkitilit kuulemma tuplaantuvat ja triplaantuvat ihan tuosta vain. Harmittaako jos Jumala jakaa ekumeenisella mielellä hyvää myös muille kristityille?


      Te olette myös irvailleet torinon käärinliinalle. Mitenkäs se teidän 'pyhä nauhotuksenne' jossa c-kasetille 'tallentui taivaallista musiikkia rumpuineen ja bassokitaroineen'. Puuroutuneen ääninäytteen kuunteleminen sai melkein kyyneleet silmiin kun se oli niin kertakaikkisen noloa atonaalista rymyä.

      Toisten ihmisten hengellisyyden nälviminen on myös hengellistä väkivaltaa, tapahtui se sitten etäisyydeltä tai päin naamaa. Ja mitäs Sana sanoo väkivallasta? Se jos paavi ei olisikaan uskova on sitten hänen häpeänsä, mutta vielä suurempi on teidän häpeänne jos paavi ei voi olla mielestänne uskova vain siitä syystä ettei hän ole helluntailainen.

      Raamattu sanoo kyllä jotain lahkohenkisyydestäkin joka teissä vaikuttaa vahvemmin kuin armollinen henki. Jeesus on lampaiden portti, eikä teillä ole sillä portilla mitään portsarioikeuksia. Jeesus yksin päästää sisään kenet haluaa ja Raamattu käskee rakastamaan kaikkia, myös niitä joita itse pitää vihollisinaan.

      Ihmeillä ja merkeillä ei ole mitään merkitystä ellei teidän keskuudessanne ole rakkautta (agape). Tämäkin löytyy Raamatusta.

      • pestään jalat

        Lady Gaga pesee Juudaksen jalat.

        Ja minä pesen kaikkien juutalaisten jalat.

        Peskäämme kaikki kaikkien jalat.


      • vähennä volymia

        nellyhelena on puhdasverinen farisealainen. Ulkultaisuus loistaa ja tuomion pasoona soi täysillä. Nimikristillisyyden ruumiinlistuma.


    • pestään vaan

      Jumala kun on paeskannut meijjät suomalaeset tämmöseen mualiman kolokkaan, jossa ei niin kovin hirveesti jalat pöllyynny ja talavella on niin kylemee, että ei ne paljon hijostukkaa. Voehan sitä tietennii lumhangessa käyvvä enimmät hiet poes pyöräyttämässä, jos liikoo kuumottaa.
      Kovasti ollaan myös piästy asumaan paljojen vetten iäriin, että kesällä voep jalokaan vaekka lammessa loeskutella. Minäki kesällä istun tuossa laeturin nokassa ja jalokaja veissä huljuuttelen.
      Mutta oun tuota jo ijälliseks käynynnä ja hiukan kankeeksikin. En tuota niin pahaksen panis, vaekka joku tulis ja pesiskii jalat ja vaekka olis vielä jonniilaeset manikyristin vehkeetkin matkassa, että saes kovettumia hijjoo ja kynsiä leikata.
      Mutta tietennii toevoesin, että ihan rakkauvella tehtäes, eikä vuan muoton vuoksi, vaekka en tietynlaeseen kuppikuntaan kuuluiskaan.
      Kyllä meitä mammoja ja ukkeja riittäes, jos vuan alttita jalanpesijöetä löytyis.

    • muotomenoja ?

      Mitä erikoista siinä on, että joku ihminen pesee toisen ihmisen jalkoja? Miksi paavi pesi nuorisorikollisten jalkoja, oliko se paaville kunniaksi vai niille rikollisille? Ovatko ne nuorisovangit uskovia, Jeesuksen opetuslapsia?
      Jos eivät ole, niin koko touhu on pelkkää teatteria ja kadunkulmassarukoilua .

      Nimittäin Jeesuksen esimerkin mukainen jalkojenpesu tarkoittaa uskovan toiselle uskovalle tunnustamaa syntiänsä ja toisen uskovan hänelle julistamaa synninpäästöä Jeesuksen veressä ja nimessä, Raamatun ja Lutherin mukaan.
      Vapaissa suunnissa tämä hoituu enimmäkseen alttaripalvelun kautta, mutta Jeesuksen asettama konkreettinen pyhä toimitus on jostain syystä hylätty.

      Kaste on syntien anteeksisaamiseksi ja jalkojenpesu on tavallaan pieni kaste, kasteenliiton uudistus, pysyminen synnintunnustamisessa, Jumalan tahdossa ja armossa, Jumalan Sanassa ja Hengessä, Jeesuksen lihassa ja veressä, leivän ja viinin vastaanottamisessa, kun synnintunnustuksen ja jalkojenpesun jälkeen vastaanotetaan ehtoollinen, julistetaan Herran kuolemaa tähtemme.

      Johanneksen evankeliumi:
      13:1 Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut OMIANSA,
      jotka maailmassa olivat, osoitti HEILLE rakkautta loppuun asti.
      13:2 Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
      13:3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
      13:4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
      13:5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään OPETUSLASTENSA jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
      13:6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
      13:7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät."
      13:8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani." Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani."
      13:9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää."
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki." JATKUVA SYNNINTUNNUSTUS JA PUHDISTAUTUMINEN !
      13:11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat."
      13:12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
      13:13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään TOISTENNE jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt. VELVOLLINEN VAELTAMAAN KUTEN JEESUS VAELSI.
      13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. APOSTOLI=LÄHETETTY.

      • Tapio522eikirj

        Muotomenoja: "Jeesuksen esimerkin mukainen jalkojenpesu tarkoittaa uskovan toiselle uskovalle tunnustamaa syntiänsä ja toisen uskovan hänelle julistamaa synninpäästöä Jeesuksen veressä ja nimessä, Raamatun ja Lutherin mukaan".
        >>>>>>>>>>>>>
        Aivan!

        JEESUS ILMESTYY OPETUSLAPSILLEEN
        Joh.20:19-31
        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Jeesus sanoo heille:"Rauha teille! Ja antaa tehtävän:
        ”Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." (21). Sitten hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille:
        "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (22,23).

        Virsi 178

        1.
        Myös isämme uskoivat ennen
        ja kylvivät, leikkasivat.
        Me saarnaamme aikojen mennen
        kuin isämme saarnasivat:
        "On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
        on lähellä Kristuksen valtakunta.
        Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
        ja suostukaa armahdukseen."

        2.
        Kun Herramme tietänsä kulki,
        niin tultansa tartutti hän.
        Hän tuo vielä toivonsa julki:
        "Sen tahtoisin taas syttyvän."
        Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
        myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
        "Nyt menkää ja kaikille julistakaa
        jo sanaani pelastavaa."

        3.
        Hän, Kristus, on toivo myös maamme,
        siis häntä me rukoilemme.
        Ja Herralta taas kevään saamme,
        hän kasvun suo kylvöllemme.
        Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa
        me saarnaamme anteeksiantamusta.
        Kun syntinen armon näin turvaksi saa,
        hän kiittää vain armahtajaa.

        4.
        On kasteessa siunaus pyhä,
        kun Herramme lahjoittaa sen.
        Hän kansansa turvaksi yhä
        tuo armonsa rikkauden.
        Ja ehtoollisella hän suo omilleen
        taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
        Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
        ja sanallaan uudeksi luo.

        5.
        Nyt uskossa autuuden rantaa
        jo täältä me katselemme.
        Jo virtemme kiitosta kantaa,
        me toivossa riemuitsemme.
        Vaan kerran kun pääsemme Karitsan luo,
        soi laulumme uusi kuin pauhaava vuo.
        Se iäistä kiitosta Herralle soi,
        hän armahti, taivaaseen toi.


      • Tapsalle<<
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        Muotomenoja: "Jeesuksen esimerkin mukainen jalkojenpesu tarkoittaa uskovan toiselle uskovalle tunnustamaa syntiänsä ja toisen uskovan hänelle julistamaa synninpäästöä Jeesuksen veressä ja nimessä, Raamatun ja Lutherin mukaan".
        >>>>>>>>>>>>>
        Aivan!

        JEESUS ILMESTYY OPETUSLAPSILLEEN
        Joh.20:19-31
        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
        Jeesus sanoo heille:"Rauha teille! Ja antaa tehtävän:
        ”Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." (21). Sitten hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille:
        "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (22,23).

        Virsi 178

        1.
        Myös isämme uskoivat ennen
        ja kylvivät, leikkasivat.
        Me saarnaamme aikojen mennen
        kuin isämme saarnasivat:
        "On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
        on lähellä Kristuksen valtakunta.
        Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
        ja suostukaa armahdukseen."

        2.
        Kun Herramme tietänsä kulki,
        niin tultansa tartutti hän.
        Hän tuo vielä toivonsa julki:
        "Sen tahtoisin taas syttyvän."
        Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
        myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
        "Nyt menkää ja kaikille julistakaa
        jo sanaani pelastavaa."

        3.
        Hän, Kristus, on toivo myös maamme,
        siis häntä me rukoilemme.
        Ja Herralta taas kevään saamme,
        hän kasvun suo kylvöllemme.
        Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa
        me saarnaamme anteeksiantamusta.
        Kun syntinen armon näin turvaksi saa,
        hän kiittää vain armahtajaa.

        4.
        On kasteessa siunaus pyhä,
        kun Herramme lahjoittaa sen.
        Hän kansansa turvaksi yhä
        tuo armonsa rikkauden.
        Ja ehtoollisella hän suo omilleen
        taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
        Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
        ja sanallaan uudeksi luo.

        5.
        Nyt uskossa autuuden rantaa
        jo täältä me katselemme.
        Jo virtemme kiitosta kantaa,
        me toivossa riemuitsemme.
        Vaan kerran kun pääsemme Karitsan luo,
        soi laulumme uusi kuin pauhaava vuo.
        Se iäistä kiitosta Herralle soi,
        hän armahti, taivaaseen toi.

        Tapsa 522 eiks Mens susta skriivannut oikein? Kyll´vai ei?


    • kauhiasti ihmettelen

      Kyllä määkin vaan kauhiasti ihmettelen, että miten kukaan viitsii ruveta jalkojenhoitajaksi ja ihan käydä vielä koulut siihen?

      • ( Ö )

        kauhiasti ihmettelen, etkös sinä ihmettele kertotauluakin? Se voi onnistua sinulta, mutta kun tulee luku 7, alkaa ongelmasi.


    • helevata mitä paskaa

      siis mitä hellwettiä joku koksukker paavi pesee jalkoja??? paavilla on mafian muna poskessa ja miksi joku tätätä munan-imemis settiä haluaa täällä kertoa????

      kaikki karismaatikot taitaa olla samaa veriryhmää kun kirkkoherra koivisto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6014
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      53
      3011
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1807
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1750
    7. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1512
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1486
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9
      1453
    Aihe