Vastineen kirjoittaminen varoitukseen?

puun ja kuoren välis

Loppuvuodesta 2011 jouduin sijaistamaan kollegaa hänen sairaslomansa aikana. Hänen tehtävänsä ovat sellaisia, että suurin osa niistä pitää hoitaa päivittäin. Omat työt siis kasautuivat, vaikka jonkun verran ylitöitä teinkin. Ylitöitä olin tehnyt jo ennen tätä sijaistamistakin. Toimitusjohtaja sitten yhtenä joulukuisena päivänä kun olin taas ylitöissä sanoi, että kerro kun ahdistaa niin palkataan lisää henkilökuntaa. Kerroin, että ahdistaa. Helmikuussa kehityskeskustelussa kerroin toimitusjohtalle, että töitä on liikaa ja ne ovat pahasti ruuhkautuneet, että työtehtävät ovat pääasiassa tulipalojen sammuttelua. Tilanne ei parantunut ja huhtikuussa pidin viikon ylityövapaita, koska en jaksanut enää. Tämän jälkeen keskustelin lähimmän esimieheni kanssa ja kerroin, etten jaksa enkä ehdi tehdä kaikki tehtäviä. Joitakin viikkoja tästä muutama tehtävä siirtyi pois ja tietenkin jouduin perehdyttämään uudet ihmiset niihin.
Kesäloman jälkeen työtehtävät lisääntyivät ja tilanne paheni. Keskutelin kahdesti lähimmän esimiehen kanssa, että en ehdi tekemään työtehtäviäni työajalla ja ylitöitä en jaksaisi tehdä. Mutta mitään ei tapahtunut. Marraskuussa toimitusjohtajalle kerroin tilanteesta ja siitä etten enää nuku kuin muutamia tunteja yössä. Minulta otettiin pois viikoksi puhelimeen vastausvelvollisuus ja sanottiin, että saan siirtää hänelle sellaisia sähköposteja, jotka on voi hoitaa. Lisää työtehtäviä olisi tämän viikon jälkeen annettu, mutta kun perustelin muutaman projektin kiireellisyyden niin en näitä saanut.
Tammikuussa työterveyslääkäri pisti minut sairauslomalle uupumuksen takia pariksi viikoksi. Itse en kokenut olevani työkykyinen sairausloman jälkeen. Palauttuani sairaslomalta sain varoituksen siitä, etten ollut hoitanut työtehtäviäni kunnolla. Nyt olen ollut pari kuukautta sairauslomalla uupumuksen aiheuttaman masennuksen vuoksi.
Kannattaako tehdä vastine varoitukseen? Minulla ei ole oikein muuta todistetta käydyistä keskusteluista kuin viime vuoden kehityskeskustelun paperi.

3

597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööty

Varoituksen tarkoitushan on, että saatuasi tietää, mikä on mennyt huonosti, ryhdyt korjaamaan asiaa, eikä sinua sitten irtisanota. En rupeaisi rustaamaan vastinetta. Ennemminkin kannattaisi miettiä sitä, minkälaisen keskustelun käyt esimiehesi kanssa siitä, miten sinun pitää toimia, että työnantaja olisi jatkossa tyytyväinen. Jos olet liittynyt ammattiliittoon, niin keskustele asiasta luottamusmiehen kanssa tai kysy neuvoa liiton asiantuntijoilta.

• makku1
    • tepa.

No joo esimiehenhän pitäisi ryhtyä selvittämään asiaa, jos joku kuormittuu (yli tai ali) työssään sitähän ei esimiehesi ole tehnyt, vaikka olet kertonut useaan otteeseen ettet jaksa ja ehdi.
      Eikö tästä voisi tehdä vastineen? Ehkä joku pätevämpi osaa kertoa.
      Minun neuvoni on, että vaihda työpaikkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      275
      3425
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      104
      1730
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      230
      1381
    4. 74
      1336
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      64
      1205
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1097
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1079
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      991
    9. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      18
      873
    10. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      857
    Aihe