Itse en koskaan uskonut että akulla toimivat sähköautot olisivat minkäänlainen järkevä vaihtoehto.
Sen sijaan kaasulla toimiviin autojen menestykseen uskon koska niissä ei ole käytännnössä heikkouksia,kun ajatellaan mitä autolta vaaditaan.
Sen elinikä,hinta,toimivuus ym.Kaasua on saatavissa ja tehtävissä helposti ja paljon.Sitä on enemmän kuin raakaöljyä.
Kaasulla toimivan polttomoottorin pakoputkesta tulee käytännössä vesihöyryä!
(me ollaan ajettu kaasutrukeilla sisätiloissa kymmeniä vuosia)
kaasuautot on sähköautoja parempia kannattavimpia.
43
3648
Vastaukset
- Tzin
En ole minäkään koskaan sähköautoihin uskonut. Akut riittävät muutaman hassun kymmenen kilometrin matkaan ja sitten taas on töpselin päähän laitettava.
Olen ajanut kaasuautolla pari vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Kokemuksia voi lukea vaikka täältä (suosittelen kaikille kaasuautoilusta kiinnostuneille)
http://www.biokaasuauto.fi/kuukauden-kaasuautoilija - Entäs se jakelu ?
Kaasua saakin sitten ympäri Suomen, kiva lähteä ajelemaan kesälomareissua.
Hybridillä ajellaan sähköllä ja bensalla, järkevintä on se että auto lataa itse itsensä ja jos sen voi ladata kotona niin vielä parempi.- kaasufani
Kaasuautonkin voi ladata kotona. Kaasuasemalla (vrt. bensa-asema) se käy nopeasti, sillä paine on kova, mutta kotitaloudessa paine on alhaisempi, jolloin "tankkaus" kestää useita tunteja, joten se kannattaa toteuttaa yöaikaan.
Tällä hetkellä kaasuautolla voi huoletta ajella Kaakkois-Suomessa, hesassa ja tampereella. Jos valtio ymmärtäisi tukea asiaa, niin huoltamoketju leviäisi laajemmallekin, mutta hallitus on tässäkin asiassa "ikuisen toimikunnan asteella" eli totaalisesti tuuliajolla. - eDrive1
Ajetaan kaasuautollakin kaasulla ja bensalla.
- niin kuin
no minkä verran kaasu auto kuluttaa vai onko niin kuin kosa kaasulla lämmitäminen että yhtä pullon vaihtoa.
- eDrive1
Parhaimmillaan yhdistetty kulutus lienee siinä 4 kg/100km paikkeilla.
- minun seuraava auto
olen seurannut Thaimaan matkoilla takseja jotka toimii kaasulla...siellä on 90% autoista kaasulla toimivia....myös raskasliikenne.....kulutus on n. 10 kg per tunti eli tankkiin mahtuu n- 60 kg eli sillä ajaa saman kuin bensalla....ja kun loppuu niin siirtyy käyttämään poltoainetta.....on todella hyvä juttu ja edullinen....kaasukilo maksaa n 50 senttiä isoissa erissä.....11 kg pullo tosin maksaa n. 20 euroa mutta siinä on suurin osa kuljetuskustannuksia....tankilla hinta olisi n. 50 senttiä kilo.
- pekku123
minun seuraava auto kirjoitti:
olen seurannut Thaimaan matkoilla takseja jotka toimii kaasulla...siellä on 90% autoista kaasulla toimivia....myös raskasliikenne.....kulutus on n. 10 kg per tunti eli tankkiin mahtuu n- 60 kg eli sillä ajaa saman kuin bensalla....ja kun loppuu niin siirtyy käyttämään poltoainetta.....on todella hyvä juttu ja edullinen....kaasukilo maksaa n 50 senttiä isoissa erissä.....11 kg pullo tosin maksaa n. 20 euroa mutta siinä on suurin osa kuljetuskustannuksia....tankilla hinta olisi n. 50 senttiä kilo.
Erikaasua, kaasupullo maksaa 20 euroa tuo pullokaasu on nestekaasua eli propaania jolla suomessa ei saa edes ajaa yleisillä teillä. Trukit käyttää juuri tuota propaania (saatavuuden vuoksi), autoihin tankattava kaasu on metaania samoin biokaasu on metaania.
- bensalaskut painaa
Kaasuautoja on Suomessa vasta pari tuhatta ja tankkausverkostoa sekä kaasuautoja on ollut jo vuosikymmenet.
Sähköautoja on tuotu Suomeen vasta muutama vuosi ja niiden määrä on jo kasvanut alle 100 kappaleen jääräpäisestä kokeiluryhmästä yli 500.
Sähköautot mitä todennäköisimmin ohittavat kaasuautot ja tulevat etanolibensa- ja diesel-autojen jälkeen kolmanneksi suosituimmaksi vaihtoehdoksi Suomessa riippumatta siitä mitä toiset ovat mieltä.
Energisesti mitattuna kaasuautot ovat tietysti vielä pitkään suositumpia kuin sähköautot. - Sähköpölvästi
Kaasuauton pakoputkesta tulee lähinnä vesihöyryä jos siinä käytetään propaania. On siis todella "vihreä" polttoaine. Suomessa propaanin käyttö maksaa noin 300e/päivä kun "Suomi ei ole omavarainen propaanin suhteen". En kyllä ymmärrä miten Suomi olisi omavarainen maakaasunkaan suhteen. Maakaasuauton säästö on olematon minkä saa laskettua taskulaskimella helposti. Pistää vaan realistiset luvut.
Propaani on Euroopan yleisin "vaihtoehtoinen polttoaine". Sitä saa halvalla jo heti Eestistä.
Sähköauto Suomessa on semmoinen kummajainen josta emme täällä paljon tiedä saatika semmoisella ajelleet. Itse olen suihkinut semmoisella yli 5 vuotta ja yli 100000km. Melko olematon huollontarve ja talvikäyttö juhlaa. En enää ajele polttomoottoriautolla kun joskus jonkun 200km pitemmän reissun. Muutaman hassun kerran vuodessa.- eDrive1
Sähköautoilijana väitän silti, että maakaasuillessakin säästää - bensaan verrattuna. Kulutus 3kg/100km ja hinta 1.45e/kg. Taskulaskin kertoo että 4,35€/100km vs. bensa-auton 12,60€/100km välillä on eroa.
- C180 Kompressor
eDrive1 kirjoitti:
Sähköautoilijana väitän silti, että maakaasuillessakin säästää - bensaan verrattuna. Kulutus 3kg/100km ja hinta 1.45e/kg. Taskulaskin kertoo että 4,35€/100km vs. bensa-auton 12,60€/100km välillä on eroa.
Sinulla on hyvä taskulaskin. Laskelma sen sijaan on hieman tarkoitushakuinen.
Spritmonitor.den mukaan tuollaiseen 3kg/100km ei yllä oikein mikään kulkupeli. 12,60€ bensakulu tarkoittaa puolestaan yli 8 litran kulutusta.
Kaasu on varmasti hyvä valinta joillekin. Minulle se tarkoittaisi 30km ylimääräistä ajoa joka tankkaukselle. Se syö vähäistä kannattavuutta yhdessä käyttövoimaveron kanssa. Eikä kyllä huvita käyttää auton tankkaamiseen paria tuntia viikossa - uhuhfdudefd
eDrive1 kirjoitti:
Sähköautoilijana väitän silti, että maakaasuillessakin säästää - bensaan verrattuna. Kulutus 3kg/100km ja hinta 1.45e/kg. Taskulaskin kertoo että 4,35€/100km vs. bensa-auton 12,60€/100km välillä on eroa.
laskelmat saa näyttämään miltä itse haluaa, itselläni ollut 6 henkilöautoa, ekan ostin v. 1982 1,2 litranien bensa kuluts oli 6,4 l/100km seuraava 86 mallinen 1,3 litrainen kulutus 6,3 l/100km seuraava 93 mallinen 1,3 l bensa kulutus 6,2 l/100km sitten 2,0d kulutus 5,3 l/100km nyt 2005 mallinen 1,4 diesel kulutus 4,2 l/100km
4,2 *1,4 = 5,88 e/100km d vero n. 1e/100km = 6,88 e/100km (30-35 tkm/vuosi d vero 320e/vuosi) - C180 Kompressor
C180 Kompressor kirjoitti:
Sinulla on hyvä taskulaskin. Laskelma sen sijaan on hieman tarkoitushakuinen.
Spritmonitor.den mukaan tuollaiseen 3kg/100km ei yllä oikein mikään kulkupeli. 12,60€ bensakulu tarkoittaa puolestaan yli 8 litran kulutusta.
Kaasu on varmasti hyvä valinta joillekin. Minulle se tarkoittaisi 30km ylimääräistä ajoa joka tankkaukselle. Se syö vähäistä kannattavuutta yhdessä käyttövoimaveron kanssa. Eikä kyllä huvita käyttää auton tankkaamiseen paria tuntia viikossatuossa on vertailupohjaksi meidän auton kulutus:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/554412.html
Polttoainehinnat on syötetty tolppahintojen mukaan. S-bonuksen myötä noista hinnoista voi vielä vähentää 5,5 - 5,9%.
mielelläni katson teidän sähkö- ja kaasuautojen kulutusdataa, eli postatkaa vaan linkkejä tänne - eDrive1
C180 Kompressor kirjoitti:
tuossa on vertailupohjaksi meidän auton kulutus:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/554412.html
Polttoainehinnat on syötetty tolppahintojen mukaan. S-bonuksen myötä noista hinnoista voi vielä vähentää 5,5 - 5,9%.
mielelläni katson teidän sähkö- ja kaasuautojen kulutusdataa, eli postatkaa vaan linkkejä tänneSprintmotorista huomaat myös, että 3kg/100km on aivan mahdollista olettaen että tieto on aitoa. Tarvitseeko laittaa linkkejä vai osaatko hakea?
8l/100km on peruskulutus käytetyllä bensa-autolla talvella, eikä siihen tarvita edes amerikkalaista autonmerkkiä. Otetaan kuitenkin vertailukohdaksi sitten sinun aika uusi autosi ja alhaisin kulutus mitä olet saanut min. 100km matkalla eli tuo 6.10l/100km. Polttoainehinnat kannattaa suunnata tulevaisuutta ajatellen ja yleisen hintakehityksen mukaisesti 3 vuoden päästä bensa maksaa 2€/l ja maakaasu 1.50€/kg - otamme siis nämä hinnat, jotka oikeasti kiinnostavat autoa hankkivaa. Nyt on käytetty miettimiseen enemmän kuin minuutti ja tulos on 12,20€ bensa vs 4,50€ maakaasu. Välimatka siis kapeni vain hiukan. Maakaasu myös palaa puhtaammin.
S-bonuksia ei lasketa mukaan ihan boikotoinnin vuoksi: bonusjärjestelmien ylläpito maksaa miljoonia euroja vuodessa. Kuka maksaa?
a) kuluttajat hinnoissa
b) ???
Tälläkin hetkellä 5km säteellä ABC on 4snt kalliimpi kuin halvin vaihtoehto ja loput maksaa vaikka bonuskorttijärjestelmään liittyvät (35-100€ yhdestä kortista).
Kaasuautoilijalla on muihin nähden huonoin verkosto, joten se ei sovi kaikille. Maakaasu tosin toimii myös bensiinillä, joten kynnys on kuitenkin tavallaan erittäin matala. Itse suosittelen enemmänkin sähköautoa.
Itse asun aivan täällä ytimessä eli Helsingissä ja kulutusta ei saa alas millään. Sähköpakettiautolla keskikulutus on 24kWh/100km ja paras 18kWh/100km 100% kaupunkiajoa. Vastaavan kokoinen käytetty dieselpaku kuluttaa yhtä surkeassa toimintaympäristössä 155 kW/100km. - eDrive1
uhuhfdudefd kirjoitti:
laskelmat saa näyttämään miltä itse haluaa, itselläni ollut 6 henkilöautoa, ekan ostin v. 1982 1,2 litranien bensa kuluts oli 6,4 l/100km seuraava 86 mallinen 1,3 litrainen kulutus 6,3 l/100km seuraava 93 mallinen 1,3 l bensa kulutus 6,2 l/100km sitten 2,0d kulutus 5,3 l/100km nyt 2005 mallinen 1,4 diesel kulutus 4,2 l/100km
4,2 *1,4 = 5,88 e/100km d vero n. 1e/100km = 6,88 e/100km (30-35 tkm/vuosi d vero 320e/vuosi)Nuo ovat maantiekulutuksia. Yhtä hyvin uusi maakaasuauto maantiellä pääsee tähän maagiseen 3kg/100km lukemaan ja aina vaan on halvempaa. Dieselin hinta sattuu myös olemaan keskimäärin 1.47 ja sekin kesällä edullisempaa kuin talvella joten nyt on otollinen aika sinulle tilastoida.
Dieselmoottorin päästöt ovat myös paljon pahempaa kamaa hengitysilmalle kuin maakaasun tai sähkön käyttäminen. Onneksi et sentään aja millään vanhalla romulla. Hybrideitähän voi suositella kaikille, joilla ei mikään vaihtoehtoinen energianlähde käy. Saisit sinäkin kulutuksesi laskemaan vielä -0.5l/100km. Myös dieselhybrideitä on nykyään tarjolla. - 95E
eDrive1 kirjoitti:
Sprintmotorista huomaat myös, että 3kg/100km on aivan mahdollista olettaen että tieto on aitoa. Tarvitseeko laittaa linkkejä vai osaatko hakea?
8l/100km on peruskulutus käytetyllä bensa-autolla talvella, eikä siihen tarvita edes amerikkalaista autonmerkkiä. Otetaan kuitenkin vertailukohdaksi sitten sinun aika uusi autosi ja alhaisin kulutus mitä olet saanut min. 100km matkalla eli tuo 6.10l/100km. Polttoainehinnat kannattaa suunnata tulevaisuutta ajatellen ja yleisen hintakehityksen mukaisesti 3 vuoden päästä bensa maksaa 2€/l ja maakaasu 1.50€/kg - otamme siis nämä hinnat, jotka oikeasti kiinnostavat autoa hankkivaa. Nyt on käytetty miettimiseen enemmän kuin minuutti ja tulos on 12,20€ bensa vs 4,50€ maakaasu. Välimatka siis kapeni vain hiukan. Maakaasu myös palaa puhtaammin.
S-bonuksia ei lasketa mukaan ihan boikotoinnin vuoksi: bonusjärjestelmien ylläpito maksaa miljoonia euroja vuodessa. Kuka maksaa?
a) kuluttajat hinnoissa
b) ???
Tälläkin hetkellä 5km säteellä ABC on 4snt kalliimpi kuin halvin vaihtoehto ja loput maksaa vaikka bonuskorttijärjestelmään liittyvät (35-100€ yhdestä kortista).
Kaasuautoilijalla on muihin nähden huonoin verkosto, joten se ei sovi kaikille. Maakaasu tosin toimii myös bensiinillä, joten kynnys on kuitenkin tavallaan erittäin matala. Itse suosittelen enemmänkin sähköautoa.
Itse asun aivan täällä ytimessä eli Helsingissä ja kulutusta ei saa alas millään. Sähköpakettiautolla keskikulutus on 24kWh/100km ja paras 18kWh/100km 100% kaupunkiajoa. Vastaavan kokoinen käytetty dieselpaku kuluttaa yhtä surkeassa toimintaympäristössä 155 kW/100km.Vertailuun voidaan siis kaasun osalta ottaa kevyin mahdollinen auto ja sen osalta vielä maantiekulutus.
Bensa-autoksi valitaan sitten suurehko tehokas auto ja tarkastellaan talvikulutusta.
Onpa tosi järkevä vertailu.
Ai, että ABC on huimat 4 senttiä kalliimpi? Ei se paljon haittaa kun S-bonus on 10 senttiä litra.
Veikkaanpa että tuo sinun sähköpakettiautosi on Elcat. Vertailtu diesel onkin sitten Chevy 6.2 - 95E
eDrive1 kirjoitti:
Nuo ovat maantiekulutuksia. Yhtä hyvin uusi maakaasuauto maantiellä pääsee tähän maagiseen 3kg/100km lukemaan ja aina vaan on halvempaa. Dieselin hinta sattuu myös olemaan keskimäärin 1.47 ja sekin kesällä edullisempaa kuin talvella joten nyt on otollinen aika sinulle tilastoida.
Dieselmoottorin päästöt ovat myös paljon pahempaa kamaa hengitysilmalle kuin maakaasun tai sähkön käyttäminen. Onneksi et sentään aja millään vanhalla romulla. Hybrideitähän voi suositella kaikille, joilla ei mikään vaihtoehtoinen energianlähde käy. Saisit sinäkin kulutuksesi laskemaan vielä -0.5l/100km. Myös dieselhybrideitä on nykyään tarjolla.Olen omistanut 1.4 bensa-auton. 12kk:n keskikulutus oli siinä vuodesta riippuen 6.2 - 6.5. Maantiekulutus optimiolosuhteissa oli 5.4-5.6 jos silleen huvitti ajaa. Yleensä ei.
Olen omistanut myös 2.0 dieselin. 12kk:n keskikulutus oli siinä 5.0 - 5.4. Alhaisin kulutus 3000km matkalta oli 4.1 l.
Spritmonitorin mukaan vuotuiset keskikulutukset kaasuautoille ovat karkeasti 4kg:sta ylöspäin. Maantiekulutukset ovat 3:lla alkavia vain harvoissa yksittäisissä tankillisissa.
Kaasua on saatavilla niin harvoista paikoista, että sen tankkaaminen aiheuttaa ylimääräistä tarpeetonta ajoa eli toisinsanoen saastepäästöä, katupölyä, melua. - Sähköpölvästi
95E kirjoitti:
Olen omistanut 1.4 bensa-auton. 12kk:n keskikulutus oli siinä vuodesta riippuen 6.2 - 6.5. Maantiekulutus optimiolosuhteissa oli 5.4-5.6 jos silleen huvitti ajaa. Yleensä ei.
Olen omistanut myös 2.0 dieselin. 12kk:n keskikulutus oli siinä 5.0 - 5.4. Alhaisin kulutus 3000km matkalta oli 4.1 l.
Spritmonitorin mukaan vuotuiset keskikulutukset kaasuautoille ovat karkeasti 4kg:sta ylöspäin. Maantiekulutukset ovat 3:lla alkavia vain harvoissa yksittäisissä tankillisissa.
Kaasua on saatavilla niin harvoista paikoista, että sen tankkaaminen aiheuttaa ylimääräistä tarpeetonta ajoa eli toisinsanoen saastepäästöä, katupölyä, melua.Olen joskus laskeskellut maakaasu- ja bensa-auton välistä kulutuseroa euroissa ja päätynyt noin 20% halvempaan kulutukseen maakaasua käyttäen. Myös maakaasusysteemin asennuskustannukset pitäisi huomioida.
Taas pienehkö sähköpakettiauto, Citroen Berlingo Electrique, vie keskimäärin 18,5kWh/100km ilman säästöajoa. Joskus vähän enemmän, joskus vähemmän. Olen pistänyt vehkeessä säädöt kohdilleen, normaalisti vievät noin 20-22kWh/100km.
Ero maakaasuhommaan on kuitenkin merkittävä. - C180 Kompressor
eDrive1 kirjoitti:
Sprintmotorista huomaat myös, että 3kg/100km on aivan mahdollista olettaen että tieto on aitoa. Tarvitseeko laittaa linkkejä vai osaatko hakea?
8l/100km on peruskulutus käytetyllä bensa-autolla talvella, eikä siihen tarvita edes amerikkalaista autonmerkkiä. Otetaan kuitenkin vertailukohdaksi sitten sinun aika uusi autosi ja alhaisin kulutus mitä olet saanut min. 100km matkalla eli tuo 6.10l/100km. Polttoainehinnat kannattaa suunnata tulevaisuutta ajatellen ja yleisen hintakehityksen mukaisesti 3 vuoden päästä bensa maksaa 2€/l ja maakaasu 1.50€/kg - otamme siis nämä hinnat, jotka oikeasti kiinnostavat autoa hankkivaa. Nyt on käytetty miettimiseen enemmän kuin minuutti ja tulos on 12,20€ bensa vs 4,50€ maakaasu. Välimatka siis kapeni vain hiukan. Maakaasu myös palaa puhtaammin.
S-bonuksia ei lasketa mukaan ihan boikotoinnin vuoksi: bonusjärjestelmien ylläpito maksaa miljoonia euroja vuodessa. Kuka maksaa?
a) kuluttajat hinnoissa
b) ???
Tälläkin hetkellä 5km säteellä ABC on 4snt kalliimpi kuin halvin vaihtoehto ja loput maksaa vaikka bonuskorttijärjestelmään liittyvät (35-100€ yhdestä kortista).
Kaasuautoilijalla on muihin nähden huonoin verkosto, joten se ei sovi kaikille. Maakaasu tosin toimii myös bensiinillä, joten kynnys on kuitenkin tavallaan erittäin matala. Itse suosittelen enemmänkin sähköautoa.
Itse asun aivan täällä ytimessä eli Helsingissä ja kulutusta ei saa alas millään. Sähköpakettiautolla keskikulutus on 24kWh/100km ja paras 18kWh/100km 100% kaupunkiajoa. Vastaavan kokoinen käytetty dieselpaku kuluttaa yhtä surkeassa toimintaympäristössä 155 kW/100km.No eipä ollut järjen hiventäkään tuossa sinun kustannusvertailussasi.
- C180 Kompressor
Sähköpölvästi kirjoitti:
Olen joskus laskeskellut maakaasu- ja bensa-auton välistä kulutuseroa euroissa ja päätynyt noin 20% halvempaan kulutukseen maakaasua käyttäen. Myös maakaasusysteemin asennuskustannukset pitäisi huomioida.
Taas pienehkö sähköpakettiauto, Citroen Berlingo Electrique, vie keskimäärin 18,5kWh/100km ilman säästöajoa. Joskus vähän enemmän, joskus vähemmän. Olen pistänyt vehkeessä säädöt kohdilleen, normaalisti vievät noin 20-22kWh/100km.
Ero maakaasuhommaan on kuitenkin merkittävä.Minä lasken kokonaiskustannuksia. Niin punikki en ole, että kustannuksista piittaamatta tankkaisin venäläistä polttoainetta, josta valtaosa tuotoista menee Venäjälle.
Kaasuauton käyttövoimavero noin 250-300€/vuosi.
Kaasumuutostyön vuosipoisto (10% 2000€:sta) 200€
Pääomatulon menetykset tuosta kaasumuutossarjan hinnasta (2000€):sta noin 100€/vuosi
Tankkausmatka edestakaisin 30km (ei yhdistettävissä mitenkään mihinkään järkevään ajoon). - eDrive1
C180 Kompressor kirjoitti:
No eipä ollut järjen hiventäkään tuossa sinun kustannusvertailussasi.
No eipä ollut sinulla argumentteja. Itse pyysit vertailemaan omaa autoasi. 6.1l/100km on tyypillinen uuden bensa-auton kulutus. Dieselit ja hybridit pääsevät vielä sitäkin alemmas.
- eDrive1
95E kirjoitti:
Olen omistanut 1.4 bensa-auton. 12kk:n keskikulutus oli siinä vuodesta riippuen 6.2 - 6.5. Maantiekulutus optimiolosuhteissa oli 5.4-5.6 jos silleen huvitti ajaa. Yleensä ei.
Olen omistanut myös 2.0 dieselin. 12kk:n keskikulutus oli siinä 5.0 - 5.4. Alhaisin kulutus 3000km matkalta oli 4.1 l.
Spritmonitorin mukaan vuotuiset keskikulutukset kaasuautoille ovat karkeasti 4kg:sta ylöspäin. Maantiekulutukset ovat 3:lla alkavia vain harvoissa yksittäisissä tankillisissa.
Kaasua on saatavilla niin harvoista paikoista, että sen tankkaaminen aiheuttaa ylimääräistä tarpeetonta ajoa eli toisinsanoen saastepäästöä, katupölyä, melua.Noillakin lukemilla maakaasu tulee halvemmaksi. Koska vertailemme uusia/suht uusia autoja taloudellisella maantieajolla, maakaasulla pääsee edelleen 3kg/100km. Ajelen itsekin maantieajot 3.6kg/100km vaikka on 5 vuotta vanha auto eikä edes mikään aerodynaaminen vaan ihan tönkkö VW Caddy. 0.6kg/100km säästön saisi jo aerodynaamisella muotoilulla.
- eDrive1
eDrive1 kirjoitti:
Noillakin lukemilla maakaasu tulee halvemmaksi. Koska vertailemme uusia/suht uusia autoja taloudellisella maantieajolla, maakaasulla pääsee edelleen 3kg/100km. Ajelen itsekin maantieajot 3.6kg/100km vaikka on 5 vuotta vanha auto eikä edes mikään aerodynaaminen vaan ihan tönkkö VW Caddy. 0.6kg/100km säästön saisi jo aerodynaamisella muotoilulla.
Ja 30 km tankkausmatkoja ei lasketa, koska silloin on turha edes vertailla/haaveilla maakaasuautoa. Ei etanoliautojenkaan kulutukseen lasketa tankkausreissuja. Sähköauto on toki paras, mutta latausajat tunneissa ellei pikalataus ole käytettävissä (sekä autossa että ajoympäristössä). Pikalatausasemat 2013 lopussa: Helsinki, Espoo, Lahti, Hyvinkää, Hämeenlinna.
- eDrive1
95E kirjoitti:
Vertailuun voidaan siis kaasun osalta ottaa kevyin mahdollinen auto ja sen osalta vielä maantiekulutus.
Bensa-autoksi valitaan sitten suurehko tehokas auto ja tarkastellaan talvikulutusta.
Onpa tosi järkevä vertailu.
Ai, että ABC on huimat 4 senttiä kalliimpi? Ei se paljon haittaa kun S-bonus on 10 senttiä litra.
Veikkaanpa että tuo sinun sähköpakettiautosi on Elcat. Vertailtu diesel onkin sitten Chevy 6.2Vertailuna oli keskivertoa 25% kuluttavampi käytetty sähköpaku ja keskivertoa 25% kuluttavampi käytetty dieselpaku kaupungin ruuhka-ajossa.
S-bonus ei ole 10snt/litra ellet sitoudu käyttämään S-ryhmän palveluita 1500€/kk. Sillä saa 750l bensiiniä ja kaupunki maantie kulutuksella pääsee 11 000 km. Kuka muka ajaa 11 000 km kuukaudessa? Ei ainakaan perus-Pena. Maantiekulutuksella pääsee vielä pitemmälle. Vai ajattelitko laskea mukaan mahdollisuuden ostaa 1500 kiloa banaania matkaevääksi? Muista laskea silloin banaanit mukaan. - C180 Kompressor
eDrive1 kirjoitti:
Ja 30 km tankkausmatkoja ei lasketa, koska silloin on turha edes vertailla/haaveilla maakaasuautoa. Ei etanoliautojenkaan kulutukseen lasketa tankkausreissuja. Sähköauto on toki paras, mutta latausajat tunneissa ellei pikalataus ole käytettävissä (sekä autossa että ajoympäristössä). Pikalatausasemat 2013 lopussa: Helsinki, Espoo, Lahti, Hyvinkää, Hämeenlinna.
Eihän vertailussa tietenkään huomioida tankkausmatkoja. Eikä kyllä käyttövoimaveroakaan.
Kaasuauton lisähinta bensaan verrattuna (Caddy 10000€) ei sekään kuulu vertailuun. Suuremman iskutilavuuden takia kalliimmat vakuutusmaksutkaan ei kuulu kannattavuusvertailuun.
Kaasuautolla ajamiseen vaikuttaa vain ja ainoastaan polttoaineen litra/kg-hinta. - C180 Kompressor
eDrive1 kirjoitti:
Vertailuna oli keskivertoa 25% kuluttavampi käytetty sähköpaku ja keskivertoa 25% kuluttavampi käytetty dieselpaku kaupungin ruuhka-ajossa.
S-bonus ei ole 10snt/litra ellet sitoudu käyttämään S-ryhmän palveluita 1500€/kk. Sillä saa 750l bensiiniä ja kaupunki maantie kulutuksella pääsee 11 000 km. Kuka muka ajaa 11 000 km kuukaudessa? Ei ainakaan perus-Pena. Maantiekulutuksella pääsee vielä pitemmälle. Vai ajattelitko laskea mukaan mahdollisuuden ostaa 1500 kiloa banaania matkaevääksi? Muista laskea silloin banaanit mukaan.Mun S-alennukset on 6% vaikka ostot on huomattavasti alle 1500€/kk.
Mikä tuo sinun sähköpakusi on? - C180 Kompressor
C180 Kompressor kirjoitti:
Minä lasken kokonaiskustannuksia. Niin punikki en ole, että kustannuksista piittaamatta tankkaisin venäläistä polttoainetta, josta valtaosa tuotoista menee Venäjälle.
Kaasuauton käyttövoimavero noin 250-300€/vuosi.
Kaasumuutostyön vuosipoisto (10% 2000€:sta) 200€
Pääomatulon menetykset tuosta kaasumuutossarjan hinnasta (2000€):sta noin 100€/vuosi
Tankkausmatka edestakaisin 30km (ei yhdistettävissä mitenkään mihinkään järkevään ajoon).Näitä kommenttejani ei pidä ymmärtää sähkö- tai kaasuautovastaisuutena. Ne ovat varmasti hyviä pelejä silloin kun homma on taloudellisesti järkevää ja tankkausverkosto on käyttötarvetta vastaava.
Sen sijaan erään palstalaisen päättömät kustannusvertailut, joissa vääristellään lukuja jopa satoja prosentteja mieleisekseen, ovat aika hanurista.
"Sähköpölvästin" 20% kustannusero kuullostaa järkeenkäyvältä. Tosin autoissa ei taida olla kovin kehittynyttä lämmitysjärjestelmää (?). Spritmonitorin lukujen perusteella näyttäisi että talvikäytössä sähköautonkin kulutus nousee aika paljonkin.
Kun teillä sähkö- ja kaasuautoilijoilla näyttää olevan intohimoa kulkupelienne suhteen, niin pyytäisin teitä tekemään Spritmonitor-tilin. Minua ja varmasti monta muutakin kiinnostaa autojen todelliset kulutuslukemat suomalaisissa ajo-olosuhteissa. - eDrive1
C180 Kompressor kirjoitti:
Eihän vertailussa tietenkään huomioida tankkausmatkoja. Eikä kyllä käyttövoimaveroakaan.
Kaasuauton lisähinta bensaan verrattuna (Caddy 10000€) ei sekään kuulu vertailuun. Suuremman iskutilavuuden takia kalliimmat vakuutusmaksutkaan ei kuulu kannattavuusvertailuun.
Kaasuautolla ajamiseen vaikuttaa vain ja ainoastaan polttoaineen litra/kg-hinta.Tankkausmatkat voi ottaa henk.koht. vertailuun, mutta niitä on mahdoton ottaa yleiseen vertailuun. Vai otammeko vertailuun tankkausmatkan Utsjoelta, jos joku utsjokelainen haluaisikin maakaasuauton?
Otit tietenkin kalleimman mahdollisen maakaasuauton mitä löysit. Otetaan kuitenkin vm. 2013 VW Up!, johon olen perustanut aikaisemmatkin lukemat. Maakaasun lisähinta veroineen 2 297€ (ks. vw.fi) eikä auton hinta muutenkaan ole suuri.
Otetaan vuotuiset ajokilometrit 20 000 km.
Vakuutuslisä n. 50e/v = 0,25e/100km
Käytön verotuslisä n. 50e/v = 0,25e/100km
Hintalisä 2 297€ /20v = 115e/v = 0,57e/100km
Uusi lopputulos 12,20€ bensa vs 5,57€ maakaasu. Ja nyt ei vielä ole rahallisesti arvotettu ympäristö/hengitysilmaystävällisyyttä selkeyden vuoksi.
Haluan nähdä, miten käännät luvut toisin päin. Voit vertailla muuhunkin bensa-autoon kuin omaasi, mutta olisi epäreilua vertailla esim. 2x kalliimpaan Priukseen tms. joten max. saman arvoiseen autoon kuin Up! verrataan. - C180 Kompressor
eDrive1 kirjoitti:
Tankkausmatkat voi ottaa henk.koht. vertailuun, mutta niitä on mahdoton ottaa yleiseen vertailuun. Vai otammeko vertailuun tankkausmatkan Utsjoelta, jos joku utsjokelainen haluaisikin maakaasuauton?
Otit tietenkin kalleimman mahdollisen maakaasuauton mitä löysit. Otetaan kuitenkin vm. 2013 VW Up!, johon olen perustanut aikaisemmatkin lukemat. Maakaasun lisähinta veroineen 2 297€ (ks. vw.fi) eikä auton hinta muutenkaan ole suuri.
Otetaan vuotuiset ajokilometrit 20 000 km.
Vakuutuslisä n. 50e/v = 0,25e/100km
Käytön verotuslisä n. 50e/v = 0,25e/100km
Hintalisä 2 297€ /20v = 115e/v = 0,57e/100km
Uusi lopputulos 12,20€ bensa vs 5,57€ maakaasu. Ja nyt ei vielä ole rahallisesti arvotettu ympäristö/hengitysilmaystävällisyyttä selkeyden vuoksi.
Haluan nähdä, miten käännät luvut toisin päin. Voit vertailla muuhunkin bensa-autoon kuin omaasi, mutta olisi epäreilua vertailla esim. 2x kalliimpaan Priukseen tms. joten max. saman arvoiseen autoon kuin Up! verrataan.Äsken puhui Caddystä ... nyt se sitten vaihtuikin Upiksi. Päätä jo.
Sitten voidaan vertailla myös näin: Peugeot 107: 9999€, WV Eco UP 15500€
"Haluan nähdä, miten käännät luvut toisin päin. Voit vertailla muuhunkin bensa-autoon kuin omaasi, mutta olisi epäreilua vertailla esim. 2x kalliimpaan Priukseen tms. joten max. saman arvoiseen autoon kuin Up! verrataan."
Mulla polttoainekulut on 10,60€/100km (keskikulutuksella 7,00 l/100km). Sehän selviää ketjusta jo aikaisemmin. Miksi minun pitäisi kääntää luvut toisinpäin? Pointtini on koko ajan ollut se, kuinka vääristelet lukemia jotta saat mieluisan lopputuloksen. Se että vertaat mopoautoa tavalliseen henkilöautoon on mielestäni vähintäänkin kummallista.
Vertaa eco-Upia bensa-Up:iin. Sen maantiekulutus jota tunnut niin kovasti arvostavan, on 3,6 l/100km. Tuossa yksi käytännön esimerkki http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/517236.html
Ja mikä se sinun sähköpakettiautosi on? merkki ja malli? - eDrive1
C180 Kompressor kirjoitti:
Äsken puhui Caddystä ... nyt se sitten vaihtuikin Upiksi. Päätä jo.
Sitten voidaan vertailla myös näin: Peugeot 107: 9999€, WV Eco UP 15500€
"Haluan nähdä, miten käännät luvut toisin päin. Voit vertailla muuhunkin bensa-autoon kuin omaasi, mutta olisi epäreilua vertailla esim. 2x kalliimpaan Priukseen tms. joten max. saman arvoiseen autoon kuin Up! verrataan."
Mulla polttoainekulut on 10,60€/100km (keskikulutuksella 7,00 l/100km). Sehän selviää ketjusta jo aikaisemmin. Miksi minun pitäisi kääntää luvut toisinpäin? Pointtini on koko ajan ollut se, kuinka vääristelet lukemia jotta saat mieluisan lopputuloksen. Se että vertaat mopoautoa tavalliseen henkilöautoon on mielestäni vähintäänkin kummallista.
Vertaa eco-Upia bensa-Up:iin. Sen maantiekulutus jota tunnut niin kovasti arvostavan, on 3,6 l/100km. Tuossa yksi käytännön esimerkki http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/517236.html
Ja mikä se sinun sähköpakettiautosi on? merkki ja malli?Caddy on huono hinta-laatusuhteeltaan, en minä sitä ostanut.
Bensa-Up vie siispä 7,2€/100km n. 3v päästä. Maakaasu kaikkine kuluineen sen 5,57€. Eli edelleen maakaasu kaannattaa vrt. bensaan aina, jos ylipäänsä sitä pääsee tankkaamaan.
Itselläni on Elcat Cityvan 202 pakuna, onhan sähkö maakaasuakin edullisempi kullkutapa. - C180 Kompressor
eDrive1 kirjoitti:
Caddy on huono hinta-laatusuhteeltaan, en minä sitä ostanut.
Bensa-Up vie siispä 7,2€/100km n. 3v päästä. Maakaasu kaikkine kuluineen sen 5,57€. Eli edelleen maakaasu kaannattaa vrt. bensaan aina, jos ylipäänsä sitä pääsee tankkaamaan.
Itselläni on Elcat Cityvan 202 pakuna, onhan sähkö maakaasuakin edullisempi kullkutapa."Itse asun aivan täällä ytimessä eli Helsingissä ja kulutusta ei saa alas millään. Sähköpakettiautolla keskikulutus on 24kWh/100km ja paras 18kWh/100km 100% kaupunkiajoa. Vastaavan kokoinen käytetty dieselpaku kuluttaa yhtä surkeassa toimintaympäristössä 155 kW/100km."
yllätys yllätys - sulla oli siis Elcat... mikset vertaa kulutusta Suzuki Carryyn?
Diesel-polttoaine sisältää energiaa noin 10 kWh/l. Mainitsemasi 155kW tarkoittaa siis noin 15 litran kulutusta. Elcatia vastaava käytetty diesel-paku tarkoittaa esimerkiksi Renault Kangoota.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/41-Renault/370-Kangoo.html?fueltype=1&vehicletype=1&powerunit=2
Vaikka otettaisiin noista tarkasteluun se kaikkein suurikulutuksisin (9,5 keskikulutus) niin nähdään että sekään ei ole kuluttanut missään olosuhteissa yli 11,6 litraa...
Tuosta vielä yksi suomalainen Hiace...(tuntuvasti Elcatia suurempi auto siis)
http://www.spritmonitor.de/en/detail/112737.html
-----
Et vaan osaa vertailla kustannuksia. - eDrive1
C180 Kompressor kirjoitti:
"Itse asun aivan täällä ytimessä eli Helsingissä ja kulutusta ei saa alas millään. Sähköpakettiautolla keskikulutus on 24kWh/100km ja paras 18kWh/100km 100% kaupunkiajoa. Vastaavan kokoinen käytetty dieselpaku kuluttaa yhtä surkeassa toimintaympäristössä 155 kW/100km."
yllätys yllätys - sulla oli siis Elcat... mikset vertaa kulutusta Suzuki Carryyn?
Diesel-polttoaine sisältää energiaa noin 10 kWh/l. Mainitsemasi 155kW tarkoittaa siis noin 15 litran kulutusta. Elcatia vastaava käytetty diesel-paku tarkoittaa esimerkiksi Renault Kangoota.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/41-Renault/370-Kangoo.html?fueltype=1&vehicletype=1&powerunit=2
Vaikka otettaisiin noista tarkasteluun se kaikkein suurikulutuksisin (9,5 keskikulutus) niin nähdään että sekään ei ole kuluttanut missään olosuhteissa yli 11,6 litraa...
Tuosta vielä yksi suomalainen Hiace...(tuntuvasti Elcatia suurempi auto siis)
http://www.spritmonitor.de/en/detail/112737.html
-----
Et vaan osaa vertailla kustannuksia.Osaan, kulutusmittarista. Ydinkeskustassa ruuhka-ajossa vanha diesel-mersupaku kuluttaa 15l/100km. Keskustan ympärillä 12, esikaupunkialueella 11, yhdistetty 10 ja maantiellä 9l per 100km. Kaupunkirakennetta kun on monenmoista ja kellonaika vaikuttaa reilusti.
Elcat painaa 2300kg eli sitä pitää verrata 2300kg painavaan autoonkin. Hiace on n. 400kg keveämpi. - Sähköpölvästi
C180 Kompressor kirjoitti:
Näitä kommenttejani ei pidä ymmärtää sähkö- tai kaasuautovastaisuutena. Ne ovat varmasti hyviä pelejä silloin kun homma on taloudellisesti järkevää ja tankkausverkosto on käyttötarvetta vastaava.
Sen sijaan erään palstalaisen päättömät kustannusvertailut, joissa vääristellään lukuja jopa satoja prosentteja mieleisekseen, ovat aika hanurista.
"Sähköpölvästin" 20% kustannusero kuullostaa järkeenkäyvältä. Tosin autoissa ei taida olla kovin kehittynyttä lämmitysjärjestelmää (?). Spritmonitorin lukujen perusteella näyttäisi että talvikäytössä sähköautonkin kulutus nousee aika paljonkin.
Kun teillä sähkö- ja kaasuautoilijoilla näyttää olevan intohimoa kulkupelienne suhteen, niin pyytäisin teitä tekemään Spritmonitor-tilin. Minua ja varmasti monta muutakin kiinnostaa autojen todelliset kulutuslukemat suomalaisissa ajo-olosuhteissa.Lämmityssysteeminä on minulla käytössä sähkölämmitys, 5kW:n polttoainevesilämmitin (alkuperäisasennus) ja jossain vaiheessa pistän ilmalämpöpumpun kun aikaa sattuisi olemaan. Sähkölämmitystä käytän pienemmillä pakkasilla, suuremmilla rassaa ajomatkaa. Bensaa palaa talvessa noin 30L, ei siis kovin paljon. Kilometrejä tulee vuodessa noin 25000 ja fyrkkaa palaa polttoaineisiin noin 300e/v. Huoltoon uppoaa 50000km:n matkalla satsi hiiliä (80e) ja noin 100L akkuvettä. Aikaa huoltoihin noin 3 tuntia per 50000km.
Intohimoa ei juurikaan ole sähköautoihin mutta ovat talviautoina järjettömän helppoja ja hyvin toimivia. Heti lämpimiä ja ei kylmäkäynnistyksiä. Korjailen sähköautoja kaikkiin pohjoismaihin ja muutamaan keskieuroopan maahan. Realismit ovat siis melko hyvin selvillä. - 95E
eDrive1 kirjoitti:
Osaan, kulutusmittarista. Ydinkeskustassa ruuhka-ajossa vanha diesel-mersupaku kuluttaa 15l/100km. Keskustan ympärillä 12, esikaupunkialueella 11, yhdistetty 10 ja maantiellä 9l per 100km. Kaupunkirakennetta kun on monenmoista ja kellonaika vaikuttaa reilusti.
Elcat painaa 2300kg eli sitä pitää verrata 2300kg painavaan autoonkin. Hiace on n. 400kg keveämpi.Kannattaa verrata elcattia dodgen nelivetomaasturiin v8:lla niin saat vieläkin paremmat laskelmat
- 95E
eDrive1 kirjoitti:
Osaan, kulutusmittarista. Ydinkeskustassa ruuhka-ajossa vanha diesel-mersupaku kuluttaa 15l/100km. Keskustan ympärillä 12, esikaupunkialueella 11, yhdistetty 10 ja maantiellä 9l per 100km. Kaupunkirakennetta kun on monenmoista ja kellonaika vaikuttaa reilusti.
Elcat painaa 2300kg eli sitä pitää verrata 2300kg painavaan autoonkin. Hiace on n. 400kg keveämpi....tai voiko hiacea verrata elcattiin jos siihen laittaa 400 kiloa lisäpainoja?
- eDrive1
95E kirjoitti:
...tai voiko hiacea verrata elcattiin jos siihen laittaa 400 kiloa lisäpainoja?
Voi, jos kulutuslukemat tulevat nimenomaan keskustan ruuhka-ajosta.
- Sähköpölvästi
eDrive1 kirjoitti:
Osaan, kulutusmittarista. Ydinkeskustassa ruuhka-ajossa vanha diesel-mersupaku kuluttaa 15l/100km. Keskustan ympärillä 12, esikaupunkialueella 11, yhdistetty 10 ja maantiellä 9l per 100km. Kaupunkirakennetta kun on monenmoista ja kellonaika vaikuttaa reilusti.
Elcat painaa 2300kg eli sitä pitää verrata 2300kg painavaan autoonkin. Hiace on n. 400kg keveämpi.Eikös Elcat ole vähän kevyempi? Muistelisin 1600-1700kg. Berlingo Electriqueni painaa noin 1700kg ajokunnossa, suurin kokonaispaino 1960kg josta akusto 360kg ja sillä painolla NiCd floodedeilla saa 18kWh irti akustosta. 30kpl 6V 100Ah sijoitettuna auton alle neljään koteloon. Noilla se kulkee ääriolosuhdepäissään (hauska ilmaisu) 80-130km ilman välilatauksia.
Peugeot 106 Electric kulkee alkuperäisellä 12kWh:n akustolla 60-100km ja akusto painaa 265kg. Vie siis paljon vähemmän sähköä.
Mielestäni sähköauton kulutuksella ei ole niinkään väliä mutta ajomatka on se raskas kriteeri. En väkisin tunkisi sähköautoa sellaisille ihmisille joilla:
1. Ei ole vakituista latauspaikkaa
2. Jotka tarvitsevat enemmän kuin muutaman kerran vuodessa pitempää yhtäjaksoista ajomatkaa ilman välilatausmahdollisuutta tai joilla ei ole polttomoottoriautoa käytettävissä tarvittaessa
3. Jotka haluavat pitempää kovaa moottoritieajoa (ajomatkan pieneneminen)
4. Ovat ennakkoluuloisia eivätkä halua kokeilla mitään uutta
Vielä toisin ajatuksen siitä että nestemäisistä ja sähköpolttoaineesta maksan energiasisällöltään melkoisen tarkkaan saman hinnan. Suuri ero on siinä että käytän energian tehokkaammin. Pitääkö siitä maksaa lisähintaa? Nyt maksan Berlingosta "dieselveroa" noin 160e/v. Onkohan se edes eettisesti oikein? Peugeot 106 Electricista noin 200e/v. Hieman hämmentävää. - eDrive1
Sähköpölvästi kirjoitti:
Eikös Elcat ole vähän kevyempi? Muistelisin 1600-1700kg. Berlingo Electriqueni painaa noin 1700kg ajokunnossa, suurin kokonaispaino 1960kg josta akusto 360kg ja sillä painolla NiCd floodedeilla saa 18kWh irti akustosta. 30kpl 6V 100Ah sijoitettuna auton alle neljään koteloon. Noilla se kulkee ääriolosuhdepäissään (hauska ilmaisu) 80-130km ilman välilatauksia.
Peugeot 106 Electric kulkee alkuperäisellä 12kWh:n akustolla 60-100km ja akusto painaa 265kg. Vie siis paljon vähemmän sähköä.
Mielestäni sähköauton kulutuksella ei ole niinkään väliä mutta ajomatka on se raskas kriteeri. En väkisin tunkisi sähköautoa sellaisille ihmisille joilla:
1. Ei ole vakituista latauspaikkaa
2. Jotka tarvitsevat enemmän kuin muutaman kerran vuodessa pitempää yhtäjaksoista ajomatkaa ilman välilatausmahdollisuutta tai joilla ei ole polttomoottoriautoa käytettävissä tarvittaessa
3. Jotka haluavat pitempää kovaa moottoritieajoa (ajomatkan pieneneminen)
4. Ovat ennakkoluuloisia eivätkä halua kokeilla mitään uutta
Vielä toisin ajatuksen siitä että nestemäisistä ja sähköpolttoaineesta maksan energiasisällöltään melkoisen tarkkaan saman hinnan. Suuri ero on siinä että käytän energian tehokkaammin. Pitääkö siitä maksaa lisähintaa? Nyt maksan Berlingosta "dieselveroa" noin 160e/v. Onkohan se edes eettisesti oikein? Peugeot 106 Electricista noin 200e/v. Hieman hämmentävää.Lyijyakkuineen 2,3t, ilman niitä 1,6t on painoa. Sähköautojen lisävero on vain valtion vero liian älykkäille kansalaisille. Muissa maissa ei sähköautojen dieselveroa ole ja sähköauton ostaja saa tukia ja omistaja bussi/kimppakyyti/ekokaistalla ajo-oikeuden.
- Sähköpölvästi
eDrive1 kirjoitti:
Lyijyakkuineen 2,3t, ilman niitä 1,6t on painoa. Sähköautojen lisävero on vain valtion vero liian älykkäille kansalaisille. Muissa maissa ei sähköautojen dieselveroa ole ja sähköauton ostaja saa tukia ja omistaja bussi/kimppakyyti/ekokaistalla ajo-oikeuden.
Hmm, onpas painava. Jonkun tutun Elcattiin laittoi 136Ah:n NiCd floodedit eli 12kpl. Akustolle painoa 162kg. Auto kulkee kuin eläin ja on muuten kliffa paitsi akuston jäähdytys on tehtävä huomattavan paljon tehokkaammin useammalla puhaltimella kuin alkujaan. Etuja tulee myös siinä että nuo akut tykkäävät pohjille ajmisesta eli tuo sähkömäärä on käytettävissä kokonaisuudessaan, 9,8kWh. Ja sitten tullaan huonoihin puoliin; todella vaikea saada noita akkuja paitsi maksamalla yli 400e/kpl.
Piruuttani mittasin bilteman 100Ah:n akkujen painon, 23kg. Jos 6 tuommoista niin 138kg. Tosin pakkasessa aika vähän Ah:ta ja miten kestävät suuret virrat.... Yx tuttu pisti Rellun sähkikseen noita 9 ja pelaa kohtuullisesti. Nim jännite 108V. Akuston hinta oli suuri plussa. - Sähköpölvästi
Sähköpölvästi kirjoitti:
Hmm, onpas painava. Jonkun tutun Elcattiin laittoi 136Ah:n NiCd floodedit eli 12kpl. Akustolle painoa 162kg. Auto kulkee kuin eläin ja on muuten kliffa paitsi akuston jäähdytys on tehtävä huomattavan paljon tehokkaammin useammalla puhaltimella kuin alkujaan. Etuja tulee myös siinä että nuo akut tykkäävät pohjille ajmisesta eli tuo sähkömäärä on käytettävissä kokonaisuudessaan, 9,8kWh. Ja sitten tullaan huonoihin puoliin; todella vaikea saada noita akkuja paitsi maksamalla yli 400e/kpl.
Piruuttani mittasin bilteman 100Ah:n akkujen painon, 23kg. Jos 6 tuommoista niin 138kg. Tosin pakkasessa aika vähän Ah:ta ja miten kestävät suuret virrat.... Yx tuttu pisti Rellun sähkikseen noita 9 ja pelaa kohtuullisesti. Nim jännite 108V. Akuston hinta oli suuri plussa.Piti vielä sanoa että mm. Ruotsissa on ns dieselvero sähkiksille mutta kolmasosa siitä mitä Suomessa. Mainitsemasi liikenteelliset edut ovat kyllä hyvät.
- eDrive1
Sähköpölvästi kirjoitti:
Piti vielä sanoa että mm. Ruotsissa on ns dieselvero sähkiksille mutta kolmasosa siitä mitä Suomessa. Mainitsemasi liikenteelliset edut ovat kyllä hyvät.
Elcatissani on tällä hetkellä enemmän energiakapasiteettia, 12kWh. Mainitsemasi erot lyijy/NiCd akkujen välillä ovat juuri noin, ja keveämmällä autolla pääsee tietysti pitemmälle. Vaihtaisin heti NiCd akkuihin jos hintataso olisi pienempi. Itse saan vaihdettua akkuja 100e/kpl verot ja niitähän on 12kpl eli lyijyakut ovat taloudellisempia. Jos Elcat-yhteensopiva NiCd maksaisi vaikka 200e verot/akku niin alkaisi kiinnostamaan. Tosin NiCd eliniästä väitetään, ettei päihitä lyijyakkuja.
Jos pakkasella on ongelmia niin sitä vartenhan on Elcatin akkujenlämmitin? Ohut kaapeli sivulta kiinni. Ja miten jäähdytys ratkaistiin? - dodge
95E kirjoitti:
Kannattaa verrata elcattia dodgen nelivetomaasturiin v8:lla niin saat vieläkin paremmat laskelmat
miten taloudellista ajoq on maakaasulla ajaen dodgella v 8 5.7l hemi neliveto
paljonko maksaa per 100 km?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803