Mitä mieltä olette siitä että neuvotellaan yhä enemmän työpaikkakohtaisia sopimuksia ja korotuksia? Niissähän ei ole mitään kontrollia miten esim. korotus jaetaan - pärstäkerroin aika usein ratkaisee (tai poissolojen määrä) ja näissä tilanteissa ei taida mikään ay-liitto voida yhtään mitään? Puhumattakaan Loimaan kassasta...
Työpaikkakohtainen sopiminen?
15
445
Vastaukset
- voi huoh taas
taas täällä menee ihmisiltä puurot ja vellit sekaisin, ytk on työttömyyskassa eikä ammattiliitto, ei se neuvottele kenenkään puolesta mitään eikä ole sopijaosapuolena
- tyhmää huokailua
Huohnvaan itelles, kun et lue tarpeeks tarkkaan, mitä toinen kirjoittaa! Kukaan i olesanonut, että ytk ajais samalla tavoin asioita ku ammattiliitto, totesipa vain, että ytk nyt ainakaan ei, joten älytöntä kommentoida huoh-tyyliin, ku ITE et oo keskustelussa ajan tasalla..
- akavan_erityisalat
Hei,
työpaikkakohtaisella sopimisella voidaan korjata joustavasti palkkauksen epäkohtia, jos sopiminen toimii kunnolla.
Hyvä työpaikkakohtainen sopiminen edellyttää, että työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa sopimuksiin. Se tarkoittaa, että työntekijöillä on edustaja neuvotteluissa, luottamusmies tai –valtuutettu, ja neuvotteluissa on aito mahdollisuus vaikuttaa lopputulokseen.
Palkankorotuksille voi olla erilaisia työhön liittyviä perusteita. Liiton tavoitteena on, että työntekijät ja työnantaja sopivat työpaikkakohtaisesti sellaisista palkankorotusten perusteista, jotka ovat oikeudenmukaisia ja huomioivat työpaikan erityispiirteet. Tätä tuetaan sopimalla työehtosopimuksiin neuvotteluja ohjaavia sääntöjä ja vahvalla luottamusmiestoiminnalla.
Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimuksista. Työttömyyskassat hoitavat työttömyysturvaa.
Terveisin,
Akavan Erityisalat - cs~
Eihän mikään estä jo nyt työnantajia antamasta palkankorotuksia pärstäkertoimen mukaan. Ei tietenkään työnantaja halua antaa ylimääräistä palkankorotusta esimerkiksi henkilölle, jolla on vuosittain sairauspäiviä vaikkapa 30. Sehän ei olisi järkevää eikä edes vastuullista yrityksen hoitoa.
- will12345
Jos kuvittelet että työnantaja yleensäkkään maksaa mininiä korkeampaa palkkaa, minkä tes määrää kustakin työstä , siinä olet pahasti hakoteillä. Sillä tällä hetkellä maksetaan tessin mukaan aina minimi minkä tes määrää,niin se on aina ollut ja tulee olemaan,ellei sitten sovita työpaikkakohtaisesti jolloin varmasti alkaa palkka ale.Olen ollut luottamusmiehenä ja tiedän varmasti mitä tuo työpaikkakohtainen sopiminen tarkoittaa....
- P.Alkio
Ei ole kovin tasapainoinen sopimissuhde jos toisella on tilipussi kourassa ja ja kysyy onko tämä viimeinen ja otetaanko pussista pari seteliä pois ja jatketaan.
Tehtaan tytöltä kansakoulupohjalla ei voi edes olettaa lainmukaista edun tuntemusta omista oikielúksistaan,kun liittojen ammattiyhdistysmiehiltä,joilla on takanaan kokemusta ja tarpeentullen liittojen tuomarit neuvo antamassa. - Tasa-arvoa
Paikallinen sopiminen ei ole tasa-arvoa edistävää. Samasta työstä sama palkka. Tasa-arvoisesti pitäisi löytää samat säännöt kaikille, esim. joko ruokatunti on työaikaa tai ei ja kaikille samat säännöt. Saako ruokatunnilla poistua työpalta ja käyttää sen miten tahtoo.
- 53424132435yt
will12345 kirjoitti:
Jos kuvittelet että työnantaja yleensäkkään maksaa mininiä korkeampaa palkkaa, minkä tes määrää kustakin työstä , siinä olet pahasti hakoteillä. Sillä tällä hetkellä maksetaan tessin mukaan aina minimi minkä tes määrää,niin se on aina ollut ja tulee olemaan,ellei sitten sovita työpaikkakohtaisesti jolloin varmasti alkaa palkka ale.Olen ollut luottamusmiehenä ja tiedän varmasti mitä tuo työpaikkakohtainen sopiminen tarkoittaa....
Juuri näin.Henkilökemia ratkaisee ei ammattitaito.Ammattilainen tietää ja osaa arvostaa työtään mutta jos ei miellytä pomoaan ei korotuksia näy.
Varsinkin koulutusasteen alapäässä ja nuoleskelemalla saadut pikkupomopaikat kunnan puolella ongelmallisia.
Meilläkin pomomme perustelee pieniä palkkojamme ,koska ei ole itse saanut kymppivuoteen omaa palkkaansa korotuksia.
Ei maininnut tietenkään lisistä ei lomista ,joita pidetään muutaman kuukauden välein.
- Porolainen1
On ihan oikein, että työnantaja voi antaa toisille henkilöille korotuksia, jos siihen on aihetta.
Mutta ainakin yrityksessä missä minä olen töissä on bonuksien jakaminen mennyt siihen pisteeseen, jossa ryyppy kaverit saavat korotukset ja ne jotka oikeasti tekevät töitä jätetään pois kelkasta... - tytyty6758493020
Henkilöityy liikaa pomoihin ,joiden ainoa tavoite on säästää työntekijöiden selkänahasta.
Omistajien tarvitsee palkata vain joku aivopieru natsi,joka vähät välittää duunareista.
Liittokohtaiset sopimukset koskevat kaikkia ,myös niitä duunareita jotka eivät ymmärrä sopimuksien päälle yhtään mitään.
Oletteko valmiit palaamaan sata vuotta taaksepäin.
Seuraukset näkyivät veljessodassa ,valkoiset pomosotilaat vastaan punaiset duunarit. - ei-paikalliselle
Kyllä niitä korotuksia voi nytkin antaa aivan vapaasti. Ei siihen mitään paikallista sopimista tarvita. TES on minimi, vain sen määräämät korotukset ja lisät on pakko maksaa. Sen päälle saa kyllä maksaa niin paljon kuin huvittaa.
Paikallisella sopimisellahan tarkoitetaan juuri sitä, että paikallisesti voidaan sopia TESiä huonommista ehdoista. Esimerkiksi "iltatyöstä maksetaan 1,20€/h iltalisä, ellei paikallisesti sovita muuta", ja sitten ei iltalisiä makseta, kun voidaan "paikallisesti sopia" (eli työnantaja määrää) ettei niitä makseta.
Paremmista ehdoista voidaan aina sopia ilman, että TESsiä erikseen mainitaan, että kyseisestä asiasta voidaan paikallisesti sopia, esim. saa maksaa iltalisää 3€ tunti, vaikka TESissä lukee "iltatyöstä maksetaan 1,20€" ilman mitään mainintaa paikallisesta sopimisesta.
Paikallisen sopimisen lisäämistä ajavat VAIN työnantajajärjestöt juuri siksi, että palkkoja ja työehtoja voidaan huonontaa. - rikrammer
Allekirjoitettu työ sopimus.Tessin mukaan.Pomo kirkkain silmin sanoi et meillä on läpitunti palkka ja ylitöistä ei makseta.Ylitöitä olipakko tehdä Arvatkaa vaan onko Seppälän Kiuas kivellä kova mies vaihtuvuus.Sit isukki ja pojukki vittuilee.Onnistuu joittenkin kohdalla.Parhaat lähtee paremmille apajille.Oli mukava kirjottaa toi sopimus tes mukaan.En tyhmempää pomoa oo ennen tavannut.
- roletaari
Olen aina sopinut omista ehdoistani ja aina neuvotellut alaisteni kanssa.
Kulloinkin voimassa oleva työehtosopimus oli aina pohjana.
Toimihenkilöiden kanssa heidän liittojensa luokitukset ja duunareiden kanssa metallin tes.
Kävimme läpi tehtävien sisällöt ja menetelmät, kehitystarpeet ja tekniset puitteet. Kahdessa paikassa määritin aikastandardit jotka tarkistimme jätkien kanssa. Tj:n kanssa laadimme PARAKEen pohjat jotka tarkistimme duunareiden kanssa.
Määritin saavutustasotavoitteet, hinnoittelupalkat ja osoitin, etteivät heput voi menettää mitään. Jokaisessa työpaikassa suoritus- ja ansiotaso nousivat.
Puoliurakka palkkausmuotona takasi sen, että työnantajalle jäi puolet tuottavuuden noususta. Tekijä sai toisen puolen tes:n palkan päälle.
Kolmessa PK-yrityksessä tämä toimi mainiosti.
Sesonkituotteita valmistavassa metalliyrityksessä suuri osa porukasta toimi työaikajoustojen mukaan jo 90-luvun alkuvuosina. Joustojen tekijät päättivät itse milloin he halusivat pitää joustovapaansa kuten myös sopimuspohjaiset vuosilomansa kunhan sopivat ne keskenään.
Tämän tyyppinen, ja paljon pitemmällekin menevä paikallinen sopiminen on aivan tavallista. Paino on sanalla SOPIMINEN! - rilliduunari
Itekin sain tehdä 122 tuntia ylitöitä -ilmaiseksi yhdessä paskafirmassa. Onneksi löysin oikeusapu.net in kautta hyvän asianajajan joka näytti pomolle närhen munat ja sain ylityölisät. Huomattiin samalla ettei perusliksakaan ollu ihan laillisilla tasolla
- ei_tullu_vuokrahuoraa
tuota ylitöitä ilman lisiä harrastaa vuokrafirmat ihan sumeilematta, tänään viimeksi tuli tuomonen ehdotus..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289