Lakkabensiini halvempaa

Marko

Eräs tavaratalo kauppaa lakkabensiiniä 0.99e/litra? Miten se on mahdollista?

15

5381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plöö

      Mahtaisiko verotuksella olla jotain tekemistä asian kanssa?

      • tie totuus ja jotain

        hinta 1€

        liikevaihtovero 0,22€

        kaupan, tukkuportaan sun muiden kate 0,76€

        lakkabensiinin tuotantokustannus 0,02€


      • mies
        tie totuus ja jotain kirjoitti:

        hinta 1€

        liikevaihtovero 0,22€

        kaupan, tukkuportaan sun muiden kate 0,76€

        lakkabensiinin tuotantokustannus 0,02€

        Mikas helvetti se liikevaihtovero oikein on?


      • Anssi

        95E verollinen hinta 1.150€

        Polttoainevero 0.5385 €
        Lisävero 0.0423 €
        Huoltovarmuusmaksu 0.0068 €
        Arvonlisävero 0.207 €
        Vero yhteensä 0.795 €
        Veroton hinta 0.355 €
        Veroa hinnasta 69.128 %


      • K.Ä.
        mies kirjoitti:

        Mikas helvetti se liikevaihtovero oikein on?

        No, siihen aikaan, kun sinä synnyit, ei puhuttu Arvonlisäverosta, vaan Liikevaihtoverosta. Se oli vähän samantapainen vero. Me vähän vanhemmat sedät tapaamme puhua hevosvoimista, jaloista, markoista ja LVV:stä, kun kuvittelemme, että asiat ovat kaikille selviä, mutta oikeassa olet - ALV se nykyisin on.


      • agnostikko
        tie totuus ja jotain kirjoitti:

        hinta 1€

        liikevaihtovero 0,22€

        kaupan, tukkuportaan sun muiden kate 0,76€

        lakkabensiinin tuotantokustannus 0,02€

        Me vielä vanhemmat sedät, jotka muistamme aikaa ennen lvv.tä, jouduimme koulussa opettelemaan myös laskentoa, ja osaamme laskea myös nykyisen alv.in, päinvastoin kuin sinä.


      • Heh
        agnostikko kirjoitti:

        Me vielä vanhemmat sedät, jotka muistamme aikaa ennen lvv.tä, jouduimme koulussa opettelemaan myös laskentoa, ja osaamme laskea myös nykyisen alv.in, päinvastoin kuin sinä.

        Taitaa olla 0,18 € se ALV yhden euron hintaisessa tuotteessa.


      • seniorikansalaiset
        agnostikko kirjoitti:

        Me vielä vanhemmat sedät, jotka muistamme aikaa ennen lvv.tä, jouduimme koulussa opettelemaan myös laskentoa, ja osaamme laskea myös nykyisen alv.in, päinvastoin kuin sinä.

        ...osaamme käyttää ä-kirjainta ja olla kiroamatta tarpeettomasti. Siitä meidät tunnistaa aikuisiksi. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000004400484


      • ---

    • Make

      Voisiko olla mahdollista, että vanha kaasari auto käy tuolla lakkabensalla? Mitä eroa siinä on?

      • Maalarismies

        Lakkabensiini on toiselta nimeltään mineraalitärpätti (engl. white spirit). Käy maalien, lakkojen jne. liuottimeksi, puhdistusaineeksi tms. Voi ehkä palaa matalapuristeisessa ottomoottorissa bensaan sekoitettuna tai ehkä jopa sellaisenaan. Tuollainen moottori taitaa olla luonnostaan kaasarilla ruokittava eikä mikään ruiskupeli. Mieleen tulevat etsimättä itänaapurin vanhat lohmut, jotka tulevat toimeen oktaaniluvultaan hyvinkin vaatimattomalla bensalla. Lakkabensiinin oktaaniluku (joka ilmaisee puristuskestävyyttä) ei minulla ole tiedossani.


      • öölman
        Maalarismies kirjoitti:

        Lakkabensiini on toiselta nimeltään mineraalitärpätti (engl. white spirit). Käy maalien, lakkojen jne. liuottimeksi, puhdistusaineeksi tms. Voi ehkä palaa matalapuristeisessa ottomoottorissa bensaan sekoitettuna tai ehkä jopa sellaisenaan. Tuollainen moottori taitaa olla luonnostaan kaasarilla ruokittava eikä mikään ruiskupeli. Mieleen tulevat etsimättä itänaapurin vanhat lohmut, jotka tulevat toimeen oktaaniluvultaan hyvinkin vaatimattomalla bensalla. Lakkabensiinin oktaaniluku (joka ilmaisee puristuskestävyyttä) ei minulla ole tiedossani.

        Nuo liuottimet valmistetaan Suomessa Naantalin Jalostamolla (oik. erikoistuotejalostamo) Liuottimia on kahdenlaisia, aromaattivapaita, ja sitten näitä, jotka eivät ole. Tämä lakkabensiini ei taida olla aromaattivapaa, kuten grillin sytystysneste. Näissä on hyvin kapea tislaantumisalue, vain ehkä parisenkymmentä astetta, loppupiste on yleensä 200 tai 220 astetta. Se on samaa luokkaa kuin moottoribensassa, mutta moottoribensan kiehumispisteet alkavat jo läheltä nollaa (butaani). Oktaaniluvusta ei ole tietoa, mutta ainakaan aromaattivapailla se ei kummoinen ole.


      • Arska

        Tekniikan Maailmassa tärpättiautoilua kokeiltiin 1980-luvun alussa, silloinkin kun bensan hinta oli nousussa. Uutta Saabia kokeiltiin tärpätillä ja hyvin kulki, alkuperäissäädöillä jopa vähän paremmin kuin bensalla. Moottorin kestävyyden varmistamiseksi sytytystä piti myöhentää jolloin teho laski. Joten siitä vaan, jos omistaa riittävän vanhan auton ja saa jostain halpaa tärpättiä. Pelkällä tärpätillä ei ehkä kannata ajaa, koska pakokaasun muuttunut haju voi herättää poliisien mielenkiinnon, ja silloin tulee aivan tolkuton sakko (dieselvero parikymmenkertaisena, olipa auto dieselkäyttöinen tai ei).


    • Urpo!!

      Nyt on uus auto hajalla kun kaadoin tankin täyteen tärpättiä...vittu tollasia neuvoja ei sais antaa täällä!!!

      Arvatkaa tykkääkö faija hyvää kun Volvo ei enää käynnisty..mitä teen sille...APUA!!!

      • Kepa

        vähän ihmettelinkin että miten se naapurin volvo noin sahaa aamulla, vaikka ei ole vielä edes pakkasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe