Trikozol antibiootti?

Hui kamala jännitys.

Onko kokemuksia, miten tehokasta Amorionin kanssa helikobakteerin häätöön. Entä haittavaikutukset? Onko tullut pahoja sivuoireita? Pitäis aamulla alottaa.. kulps. Amorion on tuttu ja sopinut mulle, mutta trikozol pelottaa. Kaksi muuta yhdistelmäpakettia ei tule kysymykseen lääke- yliherkkyyden takia. Toivottavasti pystyn tämän syödä.

13

10941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi ei..

Eikä sekotin amorionin toiseen antibioottiin. Ei se sovikkaan mulle.. kääk.. Benisiliini ei sovi mulle. En taidakkaan alottaa. Mun helikolle ei vissiin oo häätölääkettä.. vai onko? :O

• Äh--

penisilliini.. mistä tuo B mulle tuli.. :D

• Farmasisti

Helikobakteeri-infektio hoidetaan tosiaan lääkeyhdistelmillä, kuten kirjoititkin. Yleensä käytetään kahden antibiootin ja yhden vatsan happamuutta vähentävän lääkkeen yhdistelmää.

Suositus ensisijaiseksi lääkeyhdistelmäksi Suomessa on amoksisilliini, klaritromysiini ja protonipumppuinhibiittori (PPI). Penisilliiniyliherkät (beetalaktaamiyliherkät) eivät kuitenkaan voi aina amoksisilliinia käyttää. Tällöin suositellaan PPI:n lisäksi antibiooteiksi metronidatsolia (kauppanimenä esim. tuo Trikozol) ja klaritromysiiniä. Metronidatsoli klartiromysiini PPI -yhdistelmää ei Orionin Helipakeista löydy, mutta lääkäri voi määrätä lääkkeet erillisinä pakkauksina.

Helikobakteerin häätö helpottaa vatsa- ja närästysoireita sekä pienentää esim. vatsasyöpään sairastumisen riskiä. Hoitoon käytetyt lääkkeet ovat turvallisia käyttää, mutta eivät toki täysin haittavaikutuksettomia.

Suosittelisin siis itse ainakin käymään uudemman kerran lääkärissä, jos nyt määrätyt lääkkeet eivät ole sopivia, sillä vaihtoehtoisia lääkeyhdistelmiä kyllä on. Penisilliiniyliherkkyyttäänkin kannattaa muistella ja tarkastella - onko varmaa että yliherkkyysreaktio on ollut juuri penisilliin tai penisilliinijohdannaisen aiheuttama vai kenties esim. hoidettavaan tautiin liittyvä (iho)reaktio? Tsemppiä hoitoon sitoutumiseen!

(luotettavia) linkkejä kiinnostuineille:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00085
      http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50093?hakusana=helikobakteeri#s14

http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Helikobakteeri-infektio

• Kiitos ♥

Voi kiitos paljon. Helpottavaa tietää, että on vaihtoehtoja. Mulla on hankalat yliherkkyydet. Olen saanut monenlaisista antibiooteista reaktioita. Yhdestä niin paha että jouduin sairaalaan. Penisilliini reaktio oli joskus nuorena ja siitä tuli ainakin nokkosrokkoa ja turvotusta. Mua testattiin ihotestillä.. vain penisilliini katsottiin muutama vuosi sitten. Ei tullut positiivista tulosta, mutta sanoivat, että siitä on niin pitkä aika, että voi olla että vasta-aineita veressä ei ole enää. Että kannattais valvotusti altistaa lääkkeellä. Eivätkä ruvenneet muita antibiootteja testailemaan sillä kertaa. Olin silloin pahoissa tulehduskierteissä. Ainoat jotka ovat käytettynä sopineet löytyy kefalosporiini ryhmästä. Löytyisköhän näistä helikon häätöön mitään.?Soittelen maanantaina lääkärille. Kattotaan mitä sitte sanoo. Viime yö tuli valvottua ja ressattua. Pakko näihin mahavaivoihin on jotain apua saada.

• vielä että..

Klaritromysiini ei muuten myöskään sovi mulle. Tuli siitäkin nokkosrokko ja lämpöilyä. :/

• mulla mulla

Menossa neljäs päivä trikozolia. Otan probiootit rinnalla. vähän joku maku ja karvasteleva olo kielessä ja kurkussa sekä väsyttää. Mietin onko selästä päähän nouseva hermosärky lääkkeeseen liittyvää vai vaan mun tavanomaisia kipujani. On ollut nyt vaan kovempaa kipua kuin normaalisti.

• Kutina...

Mulla tuli trikozol-kuurin lopussa kova varpaitten kutina pariksi yöksi. Toisena yönä kutisi reisiä myös inhottavasti. Sitte se meni ohi. Suussa oli ikävä maku vielä monta päivää. Kahvin juonti jäi multa kokonaan pois kuurin aikana. Mutta se ei haittaa.

• Vanha_juttu_mutta

Sain kahta antibioottia teholla 5pv, yhtä 12pv vuodeosastolla .... ja kotio 10 pv ko. azithromysiinia (mm. amoxin nimellä tunnettu) ja trikozol eikä oo mitää ongelmaa ... Mut voi olla ihan olemattoman vähissä määrin vaarallinen alkoholin kanssa (tykytys, verenpaineen romahdus ... ja muuta) VIELÄ 2VRK KUURIN JÄLKEENKIN eli älä rupee leikkii .... Ei sovi halpahuumausaineeksi siis .. Tappaa eikä päästä alkoholia pois elimistöstä..... Antabusoireet. Siis hyvin pienikin alkohiliannos voi olla vaarallinen.

SIEDÄTYKSEKSI on sen verran kovaa niin syytä nauttia gefilus tuotteita jokasen lääkeannoksen edellä tai kera estämään vatsan "rikkoutuminen kuralle". Antibioottiripulin riski on suuri ja voi vaikuttaa hoitotavoitteen epäonnistumiseen.
      Samaa käytetään hoitona tuberkuloosiin kuin helicon häätämiseen tai sappitulehdukseen, eri yhdistelminä mm. vpen mega, kefalex .. trikozol .....

Raitis ja gefilustukea saava pärjää hyvin ....

• vset

Azithromysiiniä ei ole Amoxin-lääkkeessä vaan siinä on amoksisilliiniä. Ovat eri lääkeaineita.

• Antibiootit

Itse sain leikkauksen jälkeen viiden päivän kuurin kefexin trikozol antibioottien yhdistelmää 3krt päivässä. Apteekissa varoteltiin trikozolin haittavaikutuksista ja kehotettiin jättämään kaikki alkoholia sisältävät kosmetiikatkin pois.. noh, päätin kuitenkin naaman kuivumisen ja huulten rohtumisen vuoksi sipaista kasvo- ja huulirasvat suihkun jälkeen. Ei olisi kannattanut, pian vuorokauden olen maannut sängyssä pahoinvoinnin, huimauksen, päänsäryn ja vilunväreiden kanssa. Muuta syytä en keksi, sillä pari pv leikkauksen jälkeen olo oli hyvä ja jaksava.

• Anonyymi

Mulla myös sama yhdistelmä. Alkoholia en ole käyttänyt mutta ihovoiteessa sitä näytti olevan. Toki vaihdon alkoholittomaan voiteeseen jo. Silti pientä päänsärkyä ajoittain ja huimaus on jokapäiväistä. Kuuri loppuu huomenna onneksi. Kurja olo päässä kokoajan.

• Rohko

Mulla myös kefexin ja trikozol määrättiin ja heti ekan tablettien syönnin jälkeen 7 tunnin kuluttua sydän alkoi takoa, kylmähiki kaatua päälle ja älytön kuvotus ja heikotus. Ei muuta kuin vessaan ja päästää tavarat ulos. Kohta 10 tuntia kulunut tästä ja edelleen oon huonovointisena peiton alla. Lääkäri käski jättää trikozolin pois ja syödä pelkän kefexinin loppuun. Oli inhottava kokemus :(

• divertikkeli

Trikozol kefexin ja umpipussitauti (suolistossa) lähti ekalla satsilla kuin kuppa töölöstä :D
      Ja nenänvalkaisu samalla rahalla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3478
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1496
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1249
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1212
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      978
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      961
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      933
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      57
      832
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      88
      770
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      745
    Aihe