pienet hyväkäytöksiset koirat

pennun omistaja

Missä ne ovat? usein tällä palstalla haukutaan räksyttäviä piskejä, kuitenkin pienten koirien omistajat kehuvat ja kertovat, että meidän koira ainakin kävelee kiltisti vetämättä ja riehumatta hihnassa, eivätkä räksytä. siitä huolimatta en ole vuosiin tavannut pientä koiraa joka noin käyttäytyisi, asuvatko ne jossain piilossa, missä ei ole ihmisiä, eikä niitä täten tule vastaan. minulla on iso koira ja pienen koiran pentu, olenpas huomannut sellaisen piirteen, että pikkukoiran pentu on jokseenkin haukkualtis, olen näin alusta asti pyrkinyt kieltämään joka kerta kun pentu karvat pystyssä haukkuu jotain minkä kokee uhakseen. tämä on helpottanut ongelmaa jo jonkin verran. toisin kuin taas iso hauvavauvani jo aikuinen sellainen ei turhia hauku, saattaa kyllä innostustaan ilmoittaa vinkumalla, joka sekin hermooni vallan nopeasti, muttei tuo kuitenkaan vaivaudu haukkumaan. mahtaisiko olla mitään perää siinä, että pieni koira ymmärtää olevansa pieni ja sen vuoksi haukkuu silkkaa epävarmuuttaan. tosiaankin, toivoisin, että joku kaunis aurinkoinen kevätpäivä vastaani kävelisi kymmen kiloinen koira, joka ei pelästy rumuuttani ja kävelee ohitsemme haukkumatta. suorastaan olen alkanut pelkäämään naapuritalon kahta terrieriä jotka väijyen hiljaisina kävelevät meitä kohden ja juuri kohdalla räjähtävät hirmuiseen rähinään, omistaja kiljuen hihnan toisessa päässä.

18

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienen emäntä

      Pentuna pienet haukkuvat, mutta kun kasvavat ja muistavat jotain eivät enää hauku niin paljoa. Meillä haukkuu vain ne koirat joita ei tunne, suurimman osa täältä tuntee jo, osaa näkee päivittäin mutteivat koskaan anna tutustua toisiin koiriin. Pelkoa se pienillä enimmäkseen on haukkuminen, kyllä koirat tajuaa olevansa pieniä/isoja.

      Niin, nyt on alkanut puistossa haukkumaan istuskeleville koirille, että leikkimään sieltä. Ei pelästy kenenkään ihmisen rumuutta, mutta epämääräisiä hiippareita haukkuu (siis näitä joista näkee, ettei ole ihan kunnossa). Mutta se kuuluu ns. vahtiviettisellä asiaan.

    • ison isäntä

      Meillä ei ison tarvitse haukua tuttuja eikä vieraita. Ja meillä koirat on aina pienestä pitäen sosiaalistettu hyvin niin ei tarvitse pelätä mitään.

      Eikä ne kyllä taida kokoansa tajuta. Niin usein on pieni meinannut kiinni käydä meidän isoon. Isojen välillä ei tilanteet siihen pisteeseen ole ikinä edes mennyt.

      • pienen emäntä

        Täällä käy isot pienien kimppuun, kääpiön päälle on käynyt sakemanni ja rotikka, vaikka omani oli hiljaa, toisella kerralla istui hiljaa jalkani vieressä. Että älä selitä ja kyllä tuolla isojen koirien kesken tapellaan ja rähistään tämän tästä, pienet leikkivät omalla puolella puistoa hiljaa, eivät edes murise, isot möykkäävät koko ajan. Tuossa lähipuistossa on ns. seka-aitaus, koirani ei edes suostu lähellekään jos siellä on isoja koiria haukkumassa, eivätkä ole mitään pystykorvia.


    • hgfhjhgkhkhjkj

      Niitähän on joka puolella varsinkin alueella jossa itse asun täällä menee tipsut ja cockerit ja terrierit ja bichonit perhoskoirat chihuhuahuat hienosti..mutta seropit sakemanni ja varsinkin rotikat labbikset huonosti milloin ne räksyttää puree toista koiraa koirapuistossa vetää emäntää perässään kuin lapasta huh huh.. :(
      Ja pienemmät lapinkoirat räksyttää aina..yleensäkin pystykorvat.

      Törmään enemmän isoihin kouluttamattomiin ja omaan ison ja pienen. Molemmat hyväkäytöksisiä ja en siiis ole edes puolueellinen.

      Inhottaa varsinkin yksi katu missä jokaisessa pihassa pk-rotu räksyttämässä..mene siitä sitten rauhassa kun ei koskaan tiedä milloin aita pettää ja koira kimpussa. Ja isäntä sisällä ei viitsi kouluttaa koiriaan tai saati komentaa. Suututtavaa.

      Ja miksi aina machot tuovat koirapuistoonsa koiriaan joita ei ole sosiaalistanut..yksikin sakemanni purrut jo viittä koiraa..itse en mene samaan aikaan tietenkään enään kun en viitsi ottaa riskiä..vaikka omani kimppuun ei ole käynytkään. Itse sosiaalistan ja koulutan koirani kokoon katsomatta.

      Ottakaa pieni koira jos ette aiokaan kouluttaa tai lenkittää/harrastaa energiaa pois. Siitä tulee edes pienempi vahinko..

      • ap14+20

        tämä keskustelutapa foorumilla on jokseenkin hankalaa, sillä ihmisen eleitä tai ilmeitä ei näe. en siis todellakaan tarkoittanut, että aina isot koirat käyttäytyisivät hyvin, etenkin sakemanneja näkee turhankin usein, jotka eivät tiedä hyvästä käytöksestä hihnan päässä tuontaivaallista. minulla ei siis ole mitään vihaa pieniä koiria kohtaan, ihmettelen vain niiden haukkuherkkyyttä, kun niin harvoin näen kiltinoloisia pikkukoiria. minulla on ollut jenkki, joka on jo kuollut aikaa sitten. sen kanssa tuntui huomattavasti hankalammalta koulutus kunnon koirakansalaiseksi, lopulta onnistuin. pyreneitten koiran kanssa oli helmpompaa ja nykyisen suuren otuksen kanssa on ollut suhteellisen helppoa kaikki. koiran luonnekkin on omanlaisensa kaikilla koirilla, vaikuttaapa tuokin.

        kysymys nro 2: ne jotka ovat saaneet osakseen haukkuherkän koiran kouluttamisen hyvin käyttäytyväksi ystäväksi ovat toimineet ongelman parissa? kuten mainitsin, minulla on pentu, joka haukkuu kaikkea vähänkin vieraampaa, ei loputtomiin, mutta häiritsevästi mielestäni, paljon on tullut jo muutosta, mutta hyvät neuvot ja niksit eivät ole kuin eduksi. nyt olen kieltänyt, onnistuessa kehunut, kuskannut koiraa erilaisiin tilanteisiin, rohkaissut ja kehunut. mitä vielä voisi tehdä?

        ja olen todella samaa mieltä, ettei macho-omistajat joilla on se suuri taistelukoira, holtiton sakemanni tai muuten vain päästänsä eritavoin viiraava aggressiivinenkin koira eivät kuulu puistoon. eräällä paikkakunnalla tapasin miehen, joka tuli koirapuistoon ja kehui ensimmäisenä, kuinka koiransa on kyykyttänyt kaikki urokset aikaisemmissa puistoissa, eräs vanhempi mies sanoi hänelle, ettei tänne ole asiaa tuollaisella asenteella, parempi kun poistut, eikä näkynyt enää itse pieniavuista mistä tai tämän munan jatkettaan.


      • ap14+20 kirjoitti:

        tämä keskustelutapa foorumilla on jokseenkin hankalaa, sillä ihmisen eleitä tai ilmeitä ei näe. en siis todellakaan tarkoittanut, että aina isot koirat käyttäytyisivät hyvin, etenkin sakemanneja näkee turhankin usein, jotka eivät tiedä hyvästä käytöksestä hihnan päässä tuontaivaallista. minulla ei siis ole mitään vihaa pieniä koiria kohtaan, ihmettelen vain niiden haukkuherkkyyttä, kun niin harvoin näen kiltinoloisia pikkukoiria. minulla on ollut jenkki, joka on jo kuollut aikaa sitten. sen kanssa tuntui huomattavasti hankalammalta koulutus kunnon koirakansalaiseksi, lopulta onnistuin. pyreneitten koiran kanssa oli helmpompaa ja nykyisen suuren otuksen kanssa on ollut suhteellisen helppoa kaikki. koiran luonnekkin on omanlaisensa kaikilla koirilla, vaikuttaapa tuokin.

        kysymys nro 2: ne jotka ovat saaneet osakseen haukkuherkän koiran kouluttamisen hyvin käyttäytyväksi ystäväksi ovat toimineet ongelman parissa? kuten mainitsin, minulla on pentu, joka haukkuu kaikkea vähänkin vieraampaa, ei loputtomiin, mutta häiritsevästi mielestäni, paljon on tullut jo muutosta, mutta hyvät neuvot ja niksit eivät ole kuin eduksi. nyt olen kieltänyt, onnistuessa kehunut, kuskannut koiraa erilaisiin tilanteisiin, rohkaissut ja kehunut. mitä vielä voisi tehdä?

        ja olen todella samaa mieltä, ettei macho-omistajat joilla on se suuri taistelukoira, holtiton sakemanni tai muuten vain päästänsä eritavoin viiraava aggressiivinenkin koira eivät kuulu puistoon. eräällä paikkakunnalla tapasin miehen, joka tuli koirapuistoon ja kehui ensimmäisenä, kuinka koiransa on kyykyttänyt kaikki urokset aikaisemmissa puistoissa, eräs vanhempi mies sanoi hänelle, ettei tänne ole asiaa tuollaisella asenteella, parempi kun poistut, eikä näkynyt enää itse pieniavuista mistä tai tämän munan jatkettaan.

        Kyllä näitä löytyy vaikka täytyy myöntää että meidänkin seudulla on kaikenkokoisia räksyttäjiä. Monet pienet rodut ovat hälyttäviä vahtikoiria alkuperältään, se mistä koira hälyttää on koulutuskysymys. Jos koira on tottunut käyttämään ääntään niin haukkuu varmasti herkemmin vaikeissa tilanteissa. Toinen seikka on että moni ajattelee ettei seurakoiran tarvitse niin paljon käskyjä osata, kunhan ei tuhoa kotona niin ei panosteta enempää koulutukseen. Joten koiralle omistaja ei ole auktoriteetti, mitä tarkoittaa että epävarma reagoi epävarmuuttaan ohituksissa jne ja dominoiva yrittää hallita tilannetta, usein väärin keinoin.
        Minulla on kaksi kääpiöpinseriä, tunnetusti räksyttävä rotu. Myöskin hälyttävä vahtikoira. Asumme omakotitalossa joten koirat saavat ilmoittaa jos joku kävelee pihaan tai ovesta mutta ohittavat ihmiset saavat olla rauhassa. Hihnassa eivät hauku ollenkaan, no poikkeus jos joku pimeällä onnistuu yllättämään meidät niin että minä säpsähdän mutta hiljenevät nopeasti siinäkin tapauksessa. Yhdessä vaiheessa pentuna toinen koiristani yritti aloittaa toisille koirille haukkumisen. Huomasin että oli vain nuorta kukkoilua enkä huomioinut ja käännyin poispäin vastaantulevasta koirakosta. Parin kerran jälkeen tämä loppui varmaan koska ei ollut hauskaa kun toisen pomottelu ei onnistunutkaan :) Muutoin meidän "salaisuus"on että koirani ovat oppineet luottamaan ja tottelemaan minua, lenkillä koirat eivät tervehdi ihmisiä tai koiria, mikä poistaa paineita koirilta koska eivät joudu siten myöskään tervehtimään epämiellyttäviä koiria tai ihmisiä. Olen kyllä sosialistanut koirani mutta eivät silloin ole hihnassa mikä on aina parempi koiran kannalta :)


    • bullipoju

      En yleistä että kaikki pienet koirat olisivat huonosti koulutettuja ja räksyjä mutta jos perustaa mielipiteensä pelkkiin omiin kokemuksiin, en ihmettele että moni niin ajattelee.
      Asun seudulla, jossa on paljon koiria, paljon eri rotuisia ja paljon eri luonteita. Pienistä koirista 8/10 on remmirähjääjiä, keskikokoisista 4/10 ja isoista 2/10. Nämä ovat siis vain nopeita arvioita mutta näin se kuitenkin on. Suurin osa alle 5kg painavista koirista on remmirähjääjiä enkä minä asialle mitään voi vaikka kuinka toivoisinkin että se ei niin olisi. Naapuriimme muutti juuri perhe joilla on kolme eri rotuista pikku koiraa, veikkaisin että Shih zu, joku pinserityylinen ja sekarotuinen. Niistä se sekarotuinen on ainoa joka ei hauku suuvaahdossa mutta liittyy kuitenkin jossakin vaiheessa kuoroon.

      Itse uskon että pienten koirien räksyminen johtuu useasta eri asiasta.
      - Rotu. Monet pienet rodut on kehitetty ajamaan pientä riistaa koloista juuri haukkumalla. Mm. monet terrierit ovat kehitetty ärhäköiksi ja pippurisiksi ihan tarkoituksella koska niitä on käytetty monitoimikoirina. Monet rodut ovat siis ihan rotunsa puolesta haukkuherkkiä.
      - Koko. Koska koira on pentuna pieni, sitä suojellaan liikaa. Silloin kun kultsun pentu pääsee tutustumaan kaikenlaisiin koiriin pienestä suureen, pinserin pentu pääsee EHKÄ tutustumaan kääpiökoiriin, jotkut eivät uskalla päästää pentuaan minkään aikuisen koiran nenän ulottuville. Koirat ovat siis saaneet aivan liian vähän kontaktia muihin koiriin silloin kun se olisi kaikkein tärkeintä.
      Pienen kokonsa takia koiran agressiiviset reaktiot painetaan villaisella. Kun on kyse koirasta, joka pahimmillaan voi saada pienen haavan aikaan, ei sen uhittelut tunnu ihmiseltä uhkaavilta vaan ne ovat enemmänkin huvittavia. Huonoa käytöstä ei kitketä ja koiran ongelmat vain pahenevat ja pahenevat.
      - Pienet koirat ovat myös monesti (ei aina) ihmisille enemmän vauvoja kuin koiria ja niitä kohdellaan ihan väärin. Koirille ei aseteta rajoja, koska pelätään että koira loukkaantuu. Koiralle ei uskalleta näyttää sen paikkaa koska pelätään että se menee rikki kaikesta muusta käsittelystä kuin rapsutuksista.

      Yksinkertaisesti kyse on siitä että pienten koirien omistajat katsovat liikaa koiriensa käytöstä sormien läpi ja hyväksyvät huonon käytöksen, koska koirat ovat pieniä ja niitä on vihaisenakin helppo käsitellä. Muu yhteiskunta ei myöskään halveksi vihaista pikku koiraa niin paljon kuin esim. vihaista sakua tms. isompaa koiraa.

      • gjghjhhkhhkjk

        "Asun seudulla, jossa on paljon koiria, paljon eri rotuisia ja paljon eri luonteita. Pienistä koirista 8/10 on remmirähjääjiä, keskikokoisista 4/10 ja isoista 2/10"

        Meillä suhde on taas että isot räksyttää varsinkin eräs omakotialue täynnä isoja koiria ja ne räksyttää pihassa. Omistajat ei komenna koiriaan ollenkaan.. :(

        Ja suhde meidänalueella
        Pienistä koirista 1/10 on remmirähjääjiä, keskikokoisista 4/10 ja isoista 6/10 ja jäteistä 1/10

        Varsinkin lapinkoira ja sakemannit kovia haukkujia ja yksi ärsyttävä rotikka mitä saa pelätä kun enemmän voimia vetää.

        Plus ne kiskoo siis emäntiään perässään..ggggrr

        Tuntuu enemmän että jos iso koira niin mieltää kaikki pienet koirat räksyttäviksi oli ne sitä tai ei.
        Itse kävelin lenkillä tuttuni kanssa en omaa itse koiraa tällä hetkellä ja vastaan tuli perhoskoira niin tuttuni eka kommentti oli että noi onkin kauheita räksyjä. Kuuntelin tovin ja totesin tutulleni että olenko tullut kuuroksi kun en kertaakaan kuullut koiran haukkuvan. Pelkkä pienen koiran läsnäolo sai aikaan mielikuvan joka ei pitänyt paikkansa. Muuta siinä sitten käsitystä.

        Sitten jatkoimme matkaa pihan ohi jossa pari sakemannia räksytti (olivat saaneet valituksenkin) niin tuttuni ei kommentoinut mitään..miksi?

        Isoille haukunta sallitaan jostain syystä paremmin..varsinkin maalla missä koirat haukkuu tylsyyttään melkein joka pihassa .


      • gjghjhhkhhkjk
        gjghjhhkhhkjk kirjoitti:

        "Asun seudulla, jossa on paljon koiria, paljon eri rotuisia ja paljon eri luonteita. Pienistä koirista 8/10 on remmirähjääjiä, keskikokoisista 4/10 ja isoista 2/10"

        Meillä suhde on taas että isot räksyttää varsinkin eräs omakotialue täynnä isoja koiria ja ne räksyttää pihassa. Omistajat ei komenna koiriaan ollenkaan.. :(

        Ja suhde meidänalueella
        Pienistä koirista 1/10 on remmirähjääjiä, keskikokoisista 4/10 ja isoista 6/10 ja jäteistä 1/10

        Varsinkin lapinkoira ja sakemannit kovia haukkujia ja yksi ärsyttävä rotikka mitä saa pelätä kun enemmän voimia vetää.

        Plus ne kiskoo siis emäntiään perässään..ggggrr

        Tuntuu enemmän että jos iso koira niin mieltää kaikki pienet koirat räksyttäviksi oli ne sitä tai ei.
        Itse kävelin lenkillä tuttuni kanssa en omaa itse koiraa tällä hetkellä ja vastaan tuli perhoskoira niin tuttuni eka kommentti oli että noi onkin kauheita räksyjä. Kuuntelin tovin ja totesin tutulleni että olenko tullut kuuroksi kun en kertaakaan kuullut koiran haukkuvan. Pelkkä pienen koiran läsnäolo sai aikaan mielikuvan joka ei pitänyt paikkansa. Muuta siinä sitten käsitystä.

        Sitten jatkoimme matkaa pihan ohi jossa pari sakemannia räksytti (olivat saaneet valituksenkin) niin tuttuni ei kommentoinut mitään..miksi?

        Isoille haukunta sallitaan jostain syystä paremmin..varsinkin maalla missä koirat haukkuu tylsyyttään melkein joka pihassa .

        Jottei joku ajattelisi että puhun puolueellisesti niin olen omannut sekä isoja että keskikokoisia. Tällä hetkellä ei ole koiraa kun vanha koiramme kuoli vähät aika sitten.


    • uuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Asumme myös alueella jossa paljon koiria, sekä isoja että pieniä ja vaihtelevasti sekä isot että pienet räköttävät ohi mennessään. Kyllä se on ihan koulutuksen puutetta kun räköttävät ohittaessaan, täällä seudulla räksyjä ovat mm. kääpiösnautseri, rotikka, irlanninsetteri, suomen lapinkoira, lk collie, coceri ja dobermanni joista viimeisin ei lainkaan omistajan hallinnassa..

      Porukka ei tajua sitä tosiasiaa että jokainen koira pitäisi kouluttaa, ja kun sitä ei tee niin siitä tulee kuriton räksy mikä vetää omistajaansa viis nolla. Salasana on siis KOULUTUS, jos räköttävän koiranomistaja ei sitä ole vielä ymmärtänyt..

    • "Missä ne ovat?" Kyllä niitä on ihan samalla lailla,kuin hyväkäytöksisiä isoja,huonokäytöksisiä isoja ym.ym.
      Täällä meilläpäin on taas selkeästi niinpäin,että isoissa löytyy enemmän huonokäytöksisiä,kuin pienemmissä...
      Muutaman kymmenen vuoden täällä asumisen aikana en pahemmin muista mitään sydämentykytyksiä pienistä johtuen,isommista kylläkin.Jokusestakin pihoilta on irti rynnätty iholle ym.kuin koirat ei pysy käsissä.Pienet sentään pysyy hanskassa,ja niitä vähemmässä määrin on irti holtittomasti...

      "mahtaisiko olla perää..." Ei ole.Haukkuherkkyys on puhdas rotuominaisuus.Se sitten taas,miten annataan ilmentää,lähtee omistajasta.Koirille ei ole koko olennaista rohkeuden kannalta,vaan sekin on pohjimmiltaan rotuominaisuus(yksilöt oma juttunsa).

      Jos kokoa ajatellaan,niin maailmasta löytyy aina koiraa isompia asioita.Oli koira minkäkokoinen tahansa.Koon vaikuttaessa kaikki koirat siis olisivat aina epävarmoja...

      "...joka ei pelästy rumuuttani..."En tuohon osaa kyllä mitään sanoa :=D

    • joobax

      Mulla on iso ja pieni koira, molemmat varsinaisia tuppisuita. Isompi haukkunee silti enemmän. Hakun ja häiriökäyttäytymisen määrä on kääntäen verrannollinen liikunnan äksönin määrään ;) näinhän se kyllä on kaikkien koirien kohdalla.

      • tämmöistä

        Juuri näin. Meidän koira on alkanut haukkumaan yhtä koiraa tai isäntää, joka ei koskaan saa muuta kuin isännän jalassa kiinni kulkea, tai isäntä alkaa sille ärjymään ja siinä vaiheessa sitten meitin kääpiö alkaa rähiseen myös. Eli kumpaa lie sitten haukkua louskuttaa ?


    • Yhteispelillä sujuu

      Minulla pari seropi rekkua, molemmat n. 9-12 kg. Vanhempi yli viisivuotias leikattu narttu ja nuorempi vajaa vuoden leikattu uros. Uroksella kova vahtivietti ja nyt on narttukin alkanut enemmän vahtimaan. No, enemmän ja enemmän koulutusta. Nuoremmalla myös paljon kun näkee haukkua ja syy lähinnä pelkohaukkua. Pikkuhiljaa koko ajan parempaan mennään. Naapureissa spk:tä ja vastaavaa toisella puolella. Spk kyllä vahtii eli varohaukkua kuulee välillä. Itse kun lähden omieni kanssa heidän kauttansa lenkille (asumme siis ok-talo alueella) menen vain reippaasti ja hyvissä ajoin ilmoitan omilleni nyt mars hienosti tai ohi komennolla. Etukäteen puhelen niin että naapurin spk kuulee tulomme ja samalla myös vähän komento äänellä myös sille, että nyt olemme tulossa tyst hiljaa sielä. Ei kuulu pihahdustakaan ohi mennessämme. Jos en näin tee antaa varo haukun, mutta koska jo tuntee meidät jää se siihen. Uskon, että jos joskus hyökkäisi kohden saan sen seis komennolla perääntymään tai edes jättämään väliin. Varma en voi olla.

      Meillä päin paljon sekä isoja että pieniä ja keskikokoisia ärjyjä, räksyjä jne. En syytä isoja enkä pieniä. Ehkä pienten omistajissa se että monet pelkäävät tänä päivänä niin paljon lemmikkinsä puolesta, että itse jännittyvät ja saadaan aikaiseksi se pelkohaukku (räksytys). Joku tulee viikottain vastaan ja aina kysyy onko tyttö vai poika? Mielestäni tällä ei ole mitään merkitystä, jos koira on sosiaalistettu ja koulittu oikein. Nuorien koirien omistajien olisi syytä tietää, että se rekku, joka tuli pienenä taloon oli sitten isona minkä kokoinen tahansa, niin muutos tapahtuu koirasta riippuen siinä vuoden - kahden välillä. Silloin koira aikuistuu ja luonne muuttuu. Kun tässä paikkaa tekee kasvatuksessa virheitä on soppa valmis. Sinulla on silloin räyhäävä elukka ja töitä on tehtävä tosi paljon, että saadaan lemmikki ruotuun. Mutta jos hihna kiristyy liikaa toisen kohdatessa on aivan varma, että koira reagoi omistajan pelkotilaan. Tarkoitan, että jo siinä vaiheessa kun havaitsee jotain vastassa pitää toimia.

      Vanhempi koirani suhtautuu ihan kivasti naapureiden esim. katteihin, kun taas tämä junnuikäinen on tietty tarmoa täys puhkuen, että nyt meen jahtaa. Silti puhun sille niikuin olen joskus puhunut vanhemmalle koiralleni, että aikun kiva kissa ai ai kilti kissa. Ihan sillee leperllellen, jotta koira rauhoituu ja jää vain katselemaan kissaa. Pysähdyn jos mahdollista aina naapureiden kissojen kanssa lepertelemään ihan sen vuoksi jotta koirani oppivat tuntemaan ne ja mieluimmin suhtautuvat kivasti. Onhan kyseessä jonkun lemmikki. Niin ja edelleen siitä haukusta. Ollaan haukuttu varmaan kaikki kelkat, pulkat, sukset, kypäräpäiset toppapukuiset avaruusoliot (pikkulapset). Ei enää hauku polkupyörää, mopoa tms. Kaikkihan tulee käydä läpi. Tottakai pentu pelkää kaikkea outoa. Vanhempi koirani on kuin viilipytty näkee sitten mitä vaan. Jos koiran kanssa pakenee näitä tilanteita, niin se ei opi ikinä sietämään esim. ohi menevää autoa. Ajatelkaa tilannetta, että yks kaks menee joku hevosrattailla teidän ohi. Osaako koiranne olla hiljaa silloin. Käyn aina välillä harjoittelemassa paikassa, jossa heppoja. Ihan vaan seistään ja ollaan hiljaa ja ihmetellään. Samoin tuttuni meni labbiksensa kanssa, joka haukkui kaiken liikkuvan perään. Meni tien kulmaan ja otti pikkutuolin mukaan istuen siinä päivittäin 15 minuttia. Joskus vierähti puolikin tuntia, mutta pikkuhiljaa koira kyllästyi. Se on sitä siedätyshoitoa. Samoin koiran kanssa olisi hyvä jäädä välillä seurustelemaan niin, että ihmiset jutustelevat niitä näitä niin kauan, että koirat rauhoittuu. Ja ne kyllä rauhoittuu. Nämä rakkaat otuksemme vaativat vaan kovin paljon töitä.

      Tehkäämme kaikki enemmän töitä lemmikkiemme eteen niiden kanssa.

    • hyutuytutu

      Miten kannattaisi toimia otan pennun tässä lähiaikoina ja sukulaisellani isohko koira joka haukkuu jatkuvasti pihassa ja menee hieman liian laajalle alueell pihasta.

      Pelkään että kun oleilen paljon tuttuni luona niin koirani oppii samat huonot tavat. :(

      Ja tuntuu höveliltä kieltää omaa koiraa kun toinenkin koira saa mekastaa. Mutta niinhän se on tehtävä vaikka vaikeuttaa paljon.
      Onko kellään kokemusta..

    • sakun kanssa herkkää

      Aika tasan menee täällä seuduin isojen ja pienten koirien haukkumiset hihnassa, ainoana erona lähinnä se, että pienempien koirien kohdalla vähemmän ihmisensä puuttuvat ohituskäytökseen. Tämä verrantosuhde siis jos lähdetään yleistämään ja katsomaan onko asiassa eroa, niin enemmän pienten kohdalla sallitaan räksyntää.

      Mielestäni tulee muistaa, että monella koiralla on elämänsä jossain vaiheessa räksyntäpulmaa, kohdistui se sitten lähiohituksissa muihin koiriin, pyöräilijöihin, mopoilijoihin, autoilijoihin, lintuihin jne. Tällaisessa keskustelussa kun tulee vaikutelma, että koirien tulisi olla suoraan "täydellisiä" ja koulutuskin on täydellistä niin että koira on alusta lähtien valmis vaikka teekutsuille Buckinghamin palatsiin ja lopuksi niiamassakin. Pointtini siinä että koirien kohdalla inhimillistä (vaiko eläimellistä) muistaa kuten ihmistenkin ja muiden eläinten kohdalla, että niiden elämään kuuluu kasvun vaiheita, on pentuilua, murkkuilua ja aikuisikää, senioriaikaa. Ihminen ohjaa ok käytökseen eri vaiheissa. Joidenkin kanssa menee helposti, toisten haasteellisemmin. Kirjoa on.

      Henk koht kokemukseni se että pienemmän koirani (joka oli rotuna erittäin kuuluisa "räksynä") kanssa oli aikoinaan räksyvaihetta hihnassa mutta se meni joko koulutuksen, sosiaalistamisen (nimenomaan vein isompien puolelle puistossa, koska räksytti isommille) ja/tai oman kypsymisensä myötä pois ja käytöksensä oli ihanteellista sittemmin, ei provosoitunut niin mistään, ei yhtäään mistään. Nyt isomman koiran kanssa oli alusta lähtien niin, että haukkui ja veti lähiohituksissa, ollaan edistytty ja edelleen koulutuksessa asiassa - nyt jolppi ei enää reagoi pienempiin mutta oman kokoisiin ja isompiin. Ruokakontaktilla mennään mutta jos äkkinäinen tilanne, "kulman takaa" jne niin kontaktiin ei ehdi. Työstetään. Luonteena poika ei ole helpoimmasta päästä, että nämäkin ovat osittain ns. tuurikysymyksiä, jollain on helpompi koira samastakin rotua, toisella se kovapäinen jne. Jokin aika sitten lenkillä näin "epärodunomaisen" saksanpaimenkoiran, aivan uneliaan näköinen ja löntysteli pariskunnan jäljessä nahjusmaisen oloisena, niin on eriluonteisia yksilöitä samankin rodun sisällä, tätä jolppia ei saisi "ei-valppaaseen" tilaan ulkona millään, sisällä sitten lepäilee.

      Lenkkikokemus tältä iltaa: olimme hihnalenkillä sakulin kanssa, no, klassisesti kadun kulman takaa tuli äkkinäisesti nuori mies pienen koiran, bichonin kanssa joka aloitti välittömästi taukoamattoman räksytyksen sakulia kohtaan. No, sakupoika yllätti myönteisesti minutkin eikä edes (ja vielä nuori jolppi kun on, haasteiässä) reagoinut mitään takaisin (olin jo käskenyt istumaan ohituksessa, meille se varmin kontaktiasento tässä vaiheessa) ja luultavasti edes istuntaa ei olisi tarvittu vaan olisi mennyt "ihanteellisesti" ohitse. Mikä oli kummallista,oli se että mies ei kertaakaan koettanut ohjata koiransa käytöstä, pikkukoira räksytti aivan taukoamatta ennen ohitusta, ohituksen kohdalla ja sen jälkeen. Olisiko sitten ollut koiran omistajan poikaystävä taluttamassa koiraa, en tiedä, niin amatööritatsia oli (toisaalta koiraihmisissä on myös täysin koiriin perehtymättömiä ihmisiä, koira vaan hommattuna kuin sandaalit rannalle). Miten olisi mies reagoinut jos sakuli olisi haukkunut kumeasti takaisin ja hötkynyt heidän suuntaan kuten pikkukoiransa riekkui - varmaan olisi pitänyt sitä "aivan eri asiana". Kannattaisi jo oman koiran tähden opettaa/ohjata koiraa noissa tilanteissa, koska ko käytöksen sallimisella avataan ovea toisenkin koiran provosoitumiselle.

      Kohti ok käytöksiä ja näin. :)

    • viiiia34

      "Aika tasan menee täällä seuduin isojen ja pienten koirien haukkumiset hihnassa, ainoana erona lähinnä se, että pienempien koirien kohdalla vähemmän ihmisensä puuttuvat ohituskäytökseen"

      Niin isoon koiraan on ainakin pakko reagoida muutenhan sitä olisi pärställään onko se sitten vain hihnassa kiskomista tai jarruna toimimista vai oikeasti koulutusta niin siinä olen hieman eri mieltä. Ja useimmin isoilla koirilla nämä jotka ei hallitse koiriaan pitää kuristuspantoja ja riimuja..

      Kommentteja minulle on tullut isojen koirien omistajilta..itselläni tällä hetkellä 8kg koira että helppohan sinun kun koirasi on noin pieni etkä tartte käsivoimia kun menee lenkille..vien koiraani pikkurillillä hihnaa lepuuttaen eli koirani ei vedä. Jos isokaan koira ei oikeasti vedä niin sitäkin pitäisi pystyä viemään vaikka vain pikkurillillä.

      • viiia34

        Hups sekoilin luulin että kyse oli vetämisestä hihnassa kun usein täällä puhetta remmirähjäyksistä ja koirien vetämisestä ja ketju olikin haukkumisesta..sori. Mutta siis teksti oli kiskomisesta remmissä.

        Mitä tulee haukkumiseen niin ei ne isojenkaan koirien omistajat puutu sen kummemmin eikä välttämättä edes huomaa jos heidän koiransa mekkaloi kun ei ole niin kimeä ääni johon kiinnittää enemmän huomion. Oma koirani on terrieri ja ison koiran omistaja sanoi minulle että noi räksyttääkin kovasti ("kohteliasta" ;) ) Koirani katseli hiljaa rauhassa ja ei mennytkään sen isomman koiran luo jostain syystä ja sitten alkoi se iso räksyttää. Tuli herkullinen tilanne kun kääntyi pilkka omaan nilkkaan. Koirani haukkuu hyvin hyvin harvoin. Mutta omistaja ei komentanut koiraansa ja ei ollut eka kerta kun haukkuvaa isoa koiraa ei komenneta..varsinkaan jos pihassa haukkumassa. ("vahtimassa")


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1950
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1507
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1320
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1225
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1111
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1027
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1017
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1002
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      851
    Aihe