Tämä ketju on tarkoitettu miehille ja naisille, joilla on kokemusta nelivetoisista vetoautoista.
Harkitsen käytetyn nelivetopelin hankintaa firmani tarpeisiin "kasvunvaraa" silmällä pitäen: aluksi riittää jarruttoman peräkärryn kiskominen, mutta jatkossa auton pitäisi pystyä laillisesti nyhtämään myös minikaivuria trailereineen. Jarrullinen perävaunumassa saisi siis olla 3 000 kg tai enemmänkin.
Myös nelivetopaku voisi tulla kyseeseen, mutta parempi olisi ehkä maasturi. Siihen kun saisi mahtumaan vielä ne työmiehetkin. Ja menovetenä pitäisi mieluiten olla diesel.
Täytyy myöntää, että ainakin täälläSuomessa käytettyjen nelivetoisten hinnat hirvittävät, enkä ainakaan vielä olisi valmis uhraamaan kymppitonnia enempää... parempi jo selviäisi kahdeksalla. Saako sillä hinnalla muuta kuin loppuun ajettua p*skaa? Entä onko merkkejä tai malleja, jotka ovat kokemuksesi mukaan hyviä - myös hinta/laatusuhteeltaan. Entä onko tullut vastaan merkkejä tai malleja, jotka kannattaa kalliiden tyyppivikojen tai muiden huonojen ominaisuuksien takia kiertää kaukaa?
Kaikki asialliset ja kokemusperäiset vastaukset ovat hyvin tervetulleita. Kiitos etukäteen.
Vetokykyinen maasturi käytettynä
10
6318
Vastaukset
- 10ddd
Eipä tuossa sen ihmeempiä esittelyjä ja kehumisia kaivata, löytäisit vaan vähemmän ajetun.
www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5446151
Kymppitonnilla et hyvää saa, jos kympillä hankit varaudu hiton kalliisiin remontteihin. - Pakilan Paroni
Hieno Land Cruiser, ottaisin kyllä. Mutta mistä on 15 vuotta vanhalle autolle repäisty yli 20K hinta??? Suomi on automarkkinoiden kehitysmaa...
- No tuota...
Jenkkilava-auto dieselinä olisi kaikista fiksuin sinun käyttöön, mutta yleensä ne on rekisteröity kuorma-autoiksi, eli jos haluat vetää yli 750kg kärryä niillä, tarvitset CE kortin. Mutta hyävnä puolena taas pienemmät ylläpitokulut, kun ei taida olla dieselveroa ollenkaan.
Dodge Ram, Chevrolet Silverado, Fordin isommat mallit näitä jenkkilava-autoja. Näissä eniten voimaa ja massaa, sekä hyvät tilat.
Sitten näistä normimaastureista hyviä vaihtoehtoja:
Jeep Grand Cherokee
Mitsubishin Pajerot pitkät, saa vetää 3300 - 3500kg.
Land Roverit melkein kaikilla saa vetää 3500kg.
Toyota Land Cruiserin isommat mallit, eli 60, 80 ja 100 sarja.- Nyhtäjä
Käyttövoimavero (=dieselvero) menee kaikesta, joka käy millä hyvänsä muulla kuin pelkällä bensiinillä (tai etanolibensiinillä), olipa sitten paku tai kuorma-auto. Peritään kokonaismassa mukaan, kuorma-autoissa myös akselijärjestys vaikuttaa ja 3 akseleilla vetolaitelisä. Taulukko Trafin sivuilla, http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#perusvero
2-akselinen kuorma-auto, kokonaispaino enintään 12,0 tonnia (=kaikki amerikan diesel-pickupit menevät tähän), vero 0,6 snt/päivä alkavaa kokonaispainon 100 kg kohti.
Esimerkki: Dodge Ram 2500 4WD, kokonaipaino 3990 kg; käyttövoimavero 40*0,6=24 snt/päivä. Yhteensä kaikki siis 87,60 EUR/vuosi. Jarrullisen perävaunun suurin massa 3990 kg.
Pakettiautot, käyttövoimavero 0,9 snt/päivä alkavaa 100 kg kohti; lisäksi perusvero kokonaismassan (ko. 31.12.2007 saakka) tai CO2-päästön mukaan (ko. 1.1.2008 lähtien)
Toinen esimerkki: Volksvagen Transporter Syncro, pakettiauto, käyttöönotto 31.12.2007, kokonaispaino 3490 kg. Käyttövoimavero 35*0,9 snt/päivä = 31,5 snt/päivä; vuodessa 115 EUR Perusvero 535,46 EUR/vuosi = yhteensä siis kaikki 650,44 EUR/vuosi. Jarrullisen perävaunun suurin massa vuosmallista riippuen enintään 2500 kg.
Kuorma-autosa ei mene perusveroa (päästöjen tai kokonaismassan mukaan perittävää).
Ainoastaan linja-autosta ei makseta käyttövoimaveroa eikä perusveroa.
- Pakilan Paroni
Kiitos hyvistä ja asiantuntevista vastauksista. Käyttövoimavero ei onneksi näytä olevan ongelma, valitseepa melkein minkä auton tahansa. Ostohinta on paljon merkittävämpi tekijä sikäli, että siitä kun laskee pääomakustannukset tulevalle omistajuusajalle, tulee summaksi monta kertaa enemmän kuin tuo 0,6 snt/pv/100 kg. Pätee ikävä kyllä kaikissa Suomeen rekisteröidyissä tai rekisteröitävissä autoissa...
Toiseksi tuoreimmassa kommentissa mainittiin yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona Land Rover. Olen itsekin katsellut hintoja ja tarjontaa sen verran, että Lantikassa olisi periaatteessa paljon autoa sijoitukselle. Mutta pelkään kalliita vikoja kuten moottorilohkon halkeamista ja muita juttuja, mistä keskusteluissa usein varoitellaan. Lienevätkö tosia (no kyllä kai jos omistajat itse niin sanovat) tai kovinkin yleisiä? - Nyhtäjä
Kyllä sillä käyttövomaverollakin vaikutuksensa on, jos hankit henkilöauto-nimisen ajoneuvon (ajoneuvoluokka M1). Sellaisen käyttövoimavero on 5,5 snt/päivä alkavaa kokonaispainon 100 kg kohti.
Esimerkki: Toyota Land Cruiser, henkilöauto, uusi, kokonaismassa 2990 kg. Käyttövoimavero 30*5,5 snt/päivä = 1,65 EUR/päivä = 602,25 EUR/vuosi. Lisäksi CO2-päästöjen mukainen perusvero (esimerkkinä 3,0 D4D 190 M/T, 217 gCO2/km) 247,47 EUR/vuosi. Yhteensä siis 849,72 EUR/vuosi. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu kokonaismassa 3000 kg.
Esimerkki 2: Toyota Land Cruiser 100 4,2L TD, 1.käyttöönotto ennen 1.1.2002; kokonaismassa 3260 kg. Käyttövoimavero 33*5,5 snt/päivä = 1,82 EUR/päivä = 662,48 EUR/vuosi. Lisäksi perusvero kokonaismassan mukaan 483,63 EUR/vuosi. Yhteensä siis 1146,11 EUR/vuosi. Jarrullisen perävaunun sallittu kokonaismassa 3500 kg.
Jälkimmäisen esimerkin vuotuiset verot ovat siis 13,1 kertaiset (kolmetoista pilkku yksi) vaikkapa aikasemman kommentin Dodgeen.
Toisaalta, pre-2002 täysikokoista maasturia ei monikaan enää aja henkilöautona, ne on paljolti muutettu pakettiautoiksi. Tai liputettu Afrikkaan, siellä ne ovat haluttuja. Moneen asiaan käyttökelpoisia autoja, jotka on verotuksella tehty järjettömiksi omistaa. Ja mikä pitää huomata, takautuvasti ostamisensa jälkeen.
Toisaalta, samoilla vuotuisilla kustannuksilla ylläpitää perheelle melko tuoretta farkkuautoa JA kuorma-autoksi rekisteröityä full-size jenkki-pick-uppia. Huoltoineen ja vakuutuksineen päivineen. Melko järkevää, eikö totta. Mutta, eihän tämä suomalainen ajoneuvoverotus olekaan järkiasia.
Pääomaa tässä tapauksessa sitoutuu enemmän, mutta onpa kahdesta autosta etunsakin, jos parkkitilat vain myöten antavat. Ympäristö- ja päästöasiat ovat sitten eri juttu. Niitähän sillä verotuksella painotetaan. Melko omituista "painottamista" kun se johtaakin autojen määrän kaksinkertaistumiseen... - Vetopainoista
http://www.offroadpaja.fi/Peravaunu.htm#Painot
Itsellä hyvät kokemukset Pajerosta.- 18+6
Noiden netissä olevien taulukoiden perusteella ei kannata sitten mitään päätöksiä tehdä. Tuostakin taulukosta löytyi heti yksi virhe ja niitä virheitä on varmasti enemmänkin.
- volvot
mitä on disel vero jakaikki verot huoltoautoksi muutettuna tojota land gruiser vaikka-90vuosmalliin
- Äk_opettaja
Kirjoituksesi sisältää erittäin paljon kirjoitusvirheitä. Hoidata lukihäiriötäsi jollain tapaa pikaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869