Koulukiusaus ja alempitasoisuus

niin?

Onko täällä yhtään AT-miestä, jota ei ole kiusattu? Onko alempitasoisuuden syy aina koulukiusaus? Onko olemassa koulukiusattua, joka ei olisi alempitasoinen, eli siis sosiaalisessa hierarkiassa omega-asemaan päätynyt uros, josta naiset eivät ole kiinnostuneita tai joka ei uskalla "ottaa" itselleen naista?

22

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä olen sitten AT-nainen: mua on koulukiusattu. Mä en ole ihan varma, saatoin nähdä mun koulukiusaajan tällä viikolla.. Lippispäinen kamalan vanhan näköinen äijä..

Mua kiusattiin (olen jälkeenpäin analysoinut) koska olin muuttanut muualta, olin hiljainen lukutoukka, en puhunut riittävän.. niin kuin sanotaan nykyään "siistejä" vaan ihme kirjakieltä, olin ujo, enkä huomioinut muita sen takia, pidettiin siksi ylpeänä, pidettiin oudosti pukeutuvana (rock-henkinen lacoste-tyyppien keskellä) ym. ym.

En tekis mitään toisin nykyäänkään, ne tietyt muut oli urpoja, minä en :)

• epäilevää

Sinua mitään oikeasti ole kiusattu...Sano joku esimerkki, miten sinua kiusattiin. Hakattiinko? Pestiinkö pää vessanpöntössä?

• epäilevää kirjoitti:

Sinua mitään oikeasti ole kiusattu...Sano joku esimerkki, miten sinua kiusattiin. Hakattiinko? Pestiinkö pää vessanpöntössä?

No niin, miten sen nyt sit laskee, mikä on kiusaamista. Mua kiusattiin eniten sulkemalla pois porukasta. Olin kaupungista pikkupaikkakunnalle muuttanut ja kiusaaja keksi käyttää musta nimitystä liimanhaistelijanarkkari-horo, osittain pukeutumisen takia, osittain siksi, että siinä koulussa, josta tulin, oli ollut lehdissä tiettyjä negatiivisia juttuja juuri silloin kun muutin (eivät liittyneet mitenkään minuun tai kehenkään tuntemaani). Turha kai sanoakaan, etten ollut mitään noista.Lisäksi mulla oli parempi todistus kuin kellään luokassa, kun tulin kyseiseen kouluun. Se laski kyllä uuden koulun myötä, kiusaajien ansiosta.

Eli tyypillinen kiusaamistilanne (kiusaaminen oli päivittäistä, jos pääkiusaaja oli vaan koulussa):Luokka menee auditorioon. Kiusaaja sanoo: ei kai kukaan halua samalle riville istumaan, kuin liimanhaistelijahoro.Suurin osa luokasta menee tähän mukaan ja meen istumaan yksin penkkiriville.Opettaja kyselee syytä,miksi yksi rivi on melkein tyhjä.Porukka tirskuu. Selkäni on täynnä kuminpaloja, kun tunti auditoriossa loppuu, niinkuin monilla muillakin tunneilla.

Siinä esimerkki, voihan toi olla tietysti vain pikku jäynää ja mä olen huumorintajuton tylsimys. En mä näitä silti enää muistele. Mulla menee paljon mukavammin nykyään kuin kiusaajallani. Mun veli taas oli suurin piirtein koulun suosituin poika,että ei onneks mennyt suvussakaan tämä.

• epäilevää
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

No niin, miten sen nyt sit laskee, mikä on kiusaamista. Mua kiusattiin eniten sulkemalla pois porukasta. Olin kaupungista pikkupaikkakunnalle muuttanut ja kiusaaja keksi käyttää musta nimitystä liimanhaistelijanarkkari-horo, osittain pukeutumisen takia, osittain siksi, että siinä koulussa, josta tulin, oli ollut lehdissä tiettyjä negatiivisia juttuja juuri silloin kun muutin (eivät liittyneet mitenkään minuun tai kehenkään tuntemaani). Turha kai sanoakaan, etten ollut mitään noista.Lisäksi mulla oli parempi todistus kuin kellään luokassa, kun tulin kyseiseen kouluun. Se laski kyllä uuden koulun myötä, kiusaajien ansiosta.

Eli tyypillinen kiusaamistilanne (kiusaaminen oli päivittäistä, jos pääkiusaaja oli vaan koulussa):Luokka menee auditorioon. Kiusaaja sanoo: ei kai kukaan halua samalle riville istumaan, kuin liimanhaistelijahoro.Suurin osa luokasta menee tähän mukaan ja meen istumaan yksin penkkiriville.Opettaja kyselee syytä,miksi yksi rivi on melkein tyhjä.Porukka tirskuu. Selkäni on täynnä kuminpaloja, kun tunti auditoriossa loppuu, niinkuin monilla muillakin tunneilla.

Siinä esimerkki, voihan toi olla tietysti vain pikku jäynää ja mä olen huumorintajuton tylsimys. En mä näitä silti enää muistele. Mulla menee paljon mukavammin nykyään kuin kiusaajallani. Mun veli taas oli suurin piirtein koulun suosituin poika,että ei onneks mennyt suvussakaan tämä.

Okei, kuulosti tuo kyllä aika vittumaiselta. Laskisin kiusaamiseksi, jos säännöllisestä toiminnasta oli kyse.

• yb offina
        epäilevää kirjoitti:

Okei, kuulosti tuo kyllä aika vittumaiselta. Laskisin kiusaamiseksi, jos säännöllisestä toiminnasta oli kyse.

Ok. Emmä näitä vanhoja asioita täällä aina jaksaisi märehtiä, mutta näitä aloituksia aina välillä tänne tulee, ja silloin ei näköjään voi olla kommentoimatta.

• Oasis
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Tuo kuulostaa todella julmalta. Tosi ikävää, että olet joutunut kokemaan tuollaista :( Hienoa kuitenkin, ettet vaikuta katkeroituneelta etkä ole antanut kiusaajien vaikuttaa negatiivisesti siihen, kuka olet tänä päivänä.

Itse vältyin koulukiusaamiselta aika hyvin. Mitä nyt jotain pientä porukan ulkopuolelle jättämistä, joskus ala-asteella kuulin olevani läski jne mutta en koskaan kokenut mitään noin pahaa kuin sinä. Tuo läskiksi haukkuminen tosin vaikutti vahvasti käsitykseeni vartalostani, laihduin alle 50-kokoiseksi yläasteella (pituutta 173-174cm)ja tuo on seurannut pienenä piikkinä näihin päiviin asti.

Ihmiset saattavat olla niin julmia toisilleen. Nyt ymmärtää, että kiusaajien teot kumpuaa omasta pahasta olosta, epävarmuudesta ja joskus vain silkasta ilkeydestä, mutta ei sitä lapsena ymmärrä muuta kuin sen, että kiusaaminen sattuu.

Joskus olen miettinyt, että onkohan sitä itsekin osallistunut kiusaamiseen hiljaisesti hyväksymällä jonkun kiusaamisen. En muista koskaan nimitelleeni, levittäneeni perättömiä juoruja tms ja olin koulussa vähän sellainen "kaikkien kaveri" mutta en ole varma myöskään olenko joskus ummistanut silmäni, jos jotain toista on kiusattu tai muuten vain ei ole ymmärtänyt, että joku kokee kiusaamisena jonkin asian mikä muiden mielestä onkin vain hauskaa vitsiä.

Onneksi nykyään kiusaamisesta puhutaan paljon ja toivon todella, että kiusaaminen on saatu vähenemään. Aina tulee olemaan jotain eripuraa ja vääntöä lasten välillä ja se on ihan luonnollista, kunhan tilanne ei missään vaiheessa pääse menemään liian pahaksi. Jokaisella on oikeus käydä koulunsa tulematta kiusatuksi.

• ...
        yb offina kirjoitti:

Ok. Emmä näitä vanhoja asioita täällä aina jaksaisi märehtiä, mutta näitä aloituksia aina välillä tänne tulee, ja silloin ei näköjään voi olla kommentoimatta.

Itsehän teit aloituksen.

• ... kirjoitti:

Itsehän teit aloituksen.

Niinpä tietysti. Mitenkäs muutenkaan :)

• Oasis kirjoitti:

Tuo kuulostaa todella julmalta. Tosi ikävää, että olet joutunut kokemaan tuollaista :( Hienoa kuitenkin, ettet vaikuta katkeroituneelta etkä ole antanut kiusaajien vaikuttaa negatiivisesti siihen, kuka olet tänä päivänä.

Itse vältyin koulukiusaamiselta aika hyvin. Mitä nyt jotain pientä porukan ulkopuolelle jättämistä, joskus ala-asteella kuulin olevani läski jne mutta en koskaan kokenut mitään noin pahaa kuin sinä. Tuo läskiksi haukkuminen tosin vaikutti vahvasti käsitykseeni vartalostani, laihduin alle 50-kokoiseksi yläasteella (pituutta 173-174cm)ja tuo on seurannut pienenä piikkinä näihin päiviin asti.

Ihmiset saattavat olla niin julmia toisilleen. Nyt ymmärtää, että kiusaajien teot kumpuaa omasta pahasta olosta, epävarmuudesta ja joskus vain silkasta ilkeydestä, mutta ei sitä lapsena ymmärrä muuta kuin sen, että kiusaaminen sattuu.

Joskus olen miettinyt, että onkohan sitä itsekin osallistunut kiusaamiseen hiljaisesti hyväksymällä jonkun kiusaamisen. En muista koskaan nimitelleeni, levittäneeni perättömiä juoruja tms ja olin koulussa vähän sellainen "kaikkien kaveri" mutta en ole varma myöskään olenko joskus ummistanut silmäni, jos jotain toista on kiusattu tai muuten vain ei ole ymmärtänyt, että joku kokee kiusaamisena jonkin asian mikä muiden mielestä onkin vain hauskaa vitsiä.

Onneksi nykyään kiusaamisesta puhutaan paljon ja toivon todella, että kiusaaminen on saatu vähenemään. Aina tulee olemaan jotain eripuraa ja vääntöä lasten välillä ja se on ihan luonnollista, kunhan tilanne ei missään vaiheessa pääse menemään liian pahaksi. Jokaisella on oikeus käydä koulunsa tulematta kiusatuksi.

Läskiksi haukkuminen on erittäin julmaa kasvavassa iässä olevalle, kun sitä kuitenkin tapahtuu monille poukkoillen pyöristymistä ja laihtumista, ihan hormoneista johtuen tuossa iässä. Voi laukaista vaikka syömishäiriön tai ainakin loppuelämäksi sellaisen turhan kilojen vahtaamisen, ilman syytä.

• hmph...

täällä tuskin hilluu yhtään AT-miestä.. ne on niin työuupumuksen vallassa siellä norsunluutorneissaan tai huippuviroissaan, etteivät tiedä YT -elämästä yhtään mitään

• Ruusuja itselle

Olen saanut kuonooni kotona ja koulussa.
      Väkivalta tuhrii ja tekee arvottomuuden/ huonouden tunteen.

Siihen auttoi ympäristön vaihto ja ilmaisun treenaus. Kuvan, äänen ja teatterin keinoin. Eikä se ole vain sen vanhan packan veivaamista vaan uuden luomista.

Väkivalta jättää pahat jäljet, toivoisin että porukat miettis tarkemmin mitä huutelee. Täälläkin on oikeita ihmisiä ruudun toisella puolen. Ja ne kirjoitetut sanat sattuvat ihan yhtälailla. Ei ole vain jotain tunteetonta bittihöttöä johon voit huutaa "haistakaa kaikki naiset/miehet paska". Oma pahaolo ei parane sitä pitkittämällä vaan olemalla itselleen ystävällisempi.

Jotta sinun voimavarat saadaan sinun käyttöön, pitäis se AT-asenne saada pois. Eli kuka sitä sulle hokee? Kauhean negatiivista dialogia itselle? Eikö? Eikä pidä kuvitella että toisten lyominen ja kosto auttaisi itseään....niin kivalta kun kuulostaakin. Tuotos on päinvastainen. Oma olo paskenee.

vrt: saako kouluhäirikkö oikeasti hyvää palautetta? Onko se hyvää onnistumista?

• Se Laasasen planttu vai kuka on mielestään keksinyt uuden kastilaitoksen Suomeen. Koulukiusamisen uhriksi on voinut ja edelleen voi joutua monesta syystä, myös siksi kun on "YTM", jota jotkut kadehtii juuri sen takia.

• ap.

Ytmejä ei kiusata.Ytmi osaa välttää tämän sosiaalisuudellaan ja älykkyydellään ja pillunsaannillaan.

• ap. kirjoitti:

Ytmejä ei kiusata.Ytmi osaa välttää tämän sosiaalisuudellaan ja älykkyydellään ja pillunsaannillaan.

Jos fyysisesti vahvempi lapsi kokee asemansa uhatuksi, niin hän pyrkii varmistamaan asemansa säilymisen väkivaltaa käyttäen.
        Tilanne on erityisen näkyvä jos lapsi on sekä muita suurempi ja vahvempi sekä selvästi muita tyhmempi. Ei kuitenkaan niin tyhmä ettei huomaisi asemaansa ryhmän sisällä.

• Genio,Mente

Neuvstoliiton lastensuojeluviranomaiset toimittivata minut hapankaalitynnyriin jemmatuna tsadii katulapseksi ja jouduin Kallion apukouluun
      Siellä oli myös hirveän lihava poika böndeltä, josta tulikin ainoa kaverini
      Ilmavaivojekin vuoksi minua nimiteltiin hapankaaineukuksi, kaveiani lahtarisiaksi
      myöhemmin ratikkakuskiksi, siksi kun ei mahtunut ratikan ovestä sisään

Musiikinopettajaki heitti ulos luokasta---se oli nomaalia silloin, heittää lahjattomat häiiköt ulosluokasta

• Joskus aiemmin ryhmän resurssit pitää kaikki jäsenensä hengissä ovat olleet erittäin rajalliset. Kun lapset eivät ole olleet kokonaan oman ravintonsa hankkijoina, vaan huomattava osa ravinnosta on tullut vanhemmilta ja muilta ryhmän aikuisilta, on ollut oman selviämisen kannalta edullista yrittää vähentää muiden lasten selviämistä. Mikäli lapsimäärä väheni tai osa lapsista sai vähemmän resursseja, oli se suoraan hyödyksi itselle.
      Kyseessä on siis geneettinen sopeutuma, jossa ryhmän lapset eliminoivat toisiaan omaa tilannettaan parantaakseen. Tämä näkyy mm. siinä miten lapsiryhmä syrjii kaikkia hiukankin erilaisia - erilaisuus on usein ollut myös sairaus tai jokin keskiarvosta poikkeava fenotyyppi.

Nykyisin lapsiryhmän sisäinen eliminointi ei sinänsä paranna siinä menestyvien ravinnonsaantia, mutta ryhmä kilpailee silti muissa asioissa, kuten opettajien ja vanhempien huomio, jolloin sopeutuma on edelleen eräille hyödyllinen.

Koko ryhmän selviämisen kannalta ominaisuus on kuitenkin haitallinen, sillä se vähentää ryhmän varianssia ja kun keskimääräinen yksilö selviää parhaiten keskimääräisissä oloissa, vaikeutuu ryhmän selviäminen muutoksissa.

Nykyisin koko populaatio elää jatkuvassa muutoksessa, joten varianssi olisi suureksi eduksi.

(luultavasti saisin tällä kohtuullista tieteellistä näkyvyyttä, mutta ryhmädynamiikka ei ole varsinaisesti omaa alaani)

• Kärpästen herra-meininkiä :)

• Sossun täti

Eihän sinulla ole mitään muutosta. Sinä saat vuodesta toiseen ravintosi ja puurosi kunnan jauhoista.

• yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Kärpästen herra-meininkiä :)

Juuri niin.
        Lait eivät käytännössä koske lapsia silloin kun kyseessä ovat lapsijoukon sisäiset asiat, sillä tieto tilanteesta ei yleensä välity vanhemmille ihmisille, eikä varsinkaan viranomaisille.
        Asialle on vaikea tehdä mitään, mutta ongelmasta pitäisi silti päästä eroon.

• Sossun täti kirjoitti:

Eihän sinulla ole mitään muutosta. Sinä saat vuodesta toiseen ravintosi ja puurosi kunnan jauhoista.

Ai kiva.
        Mistä voin noutaa minulle toimittamatta jääneet tuotteet, vai onko niin että joku on syönyt evääni?

( lisäksi sinä et nyt oikein ymmärtänyt mitä luit )

• buddy-love kirjoitti:

Juuri niin.
        Lait eivät käytännössä koske lapsia silloin kun kyseessä ovat lapsijoukon sisäiset asiat, sillä tieto tilanteesta ei yleensä välity vanhemmille ihmisille, eikä varsinkaan viranomaisille.
        Asialle on vaikea tehdä mitään, mutta ongelmasta pitäisi silti päästä eroon.

Asiaa voi olla myös vaikea tuoda esille esim. opettajalle, jos on tilanne luokka vastaan yksi tai kaksi henkilöä. Enemmistön sana ratkaisee helposti. Edelleen voi olla, että kiusaaja on hyvää pataa esim. luokanvalvojan kanssa ym. Tuulimyllyjä vastaan taistelua.

• yksinkertainen.blondi kirjoitti:

Asiaa voi olla myös vaikea tuoda esille esim. opettajalle, jos on tilanne luokka vastaan yksi tai kaksi henkilöä. Enemmistön sana ratkaisee helposti. Edelleen voi olla, että kiusaaja on hyvää pataa esim. luokanvalvojan kanssa ym. Tuulimyllyjä vastaan taistelua.

Myös niin että mikäli tilanteesta kärsivä valittaa kenelle tahansa, niin asia kostetaan heti kun valvonta vähenee.

(nyt pitää poistua tekemään reaalitodellisuuden asioita)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5604
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1695
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      21
      1173
    4. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      69
      1017
    5. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      987
    6. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      968
    7. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      918
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      57
      910
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      129
      906
    10. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      858
    Aihe