Oman ponin hankinta

PoniMielessä

Joo, tiän että näitä tulee paljo jne, mutta laitanpas nyt kuitenkin. ;)

Eli, oisinko valmis omaan poniin..
Olen 12v (pituus n. 151cm) harrastanu ratsastusta 2 ja puol vuotta (hiukan enemmän)
Hallitsen käynti, ravi, laukka, esteet n. 50 cm, pohkeenväistö (jotenkuten), etuosakäännös........

Osaan varustaa hevosen, harjata, putsata kaviot jne.
Loimitukset on hallinassa.
Osaan ruokkia ponia.
Tiedän jotain sairauksista, ähky, rivi, kaviokuume yms.
Tiedän koska poni pitää kengittää, rokottaa, raspata hampaat jne.
Osaan taluttaa ponia

Jos en pystyisi hoitamaan/ratsastamaan ponia, sille löytyisi hoitaja/ratsastaja.

Äitini on harrastanut hevosia nuorempana
Poni tulisi omaan pihaan

Siinä oli jotain, kertokaa jos joku jäi epäselväks... :)

14

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Jos rahat riittää niin miksikäs ei. Jos pihassasi on käypä talli ja paikka missä ratsastaa niin siitä vaan. Mutta ota sitten hevonen, älä ponia koska kasvat ponista yli pian. Onnea vaan!

• Samaa sanoisin minäkin. Joko hevonen, tai sitten iso poni, väh 140cm. Onhan teillä kunnollisen kokoinen laidun hevoselle? Oma tai vuokrapelto?

Onkos teillä, Kasiro, varsa jo syntynyt?

• Kasiro

Kyllä, varsa syntyi kaksi viikkoa etuajassa, musta ( vielä ) laukkipää, sukkajalka tammavarsa. Sitä toivoinkin. Aika onkin mennyt tamman hoitamiseen kun sen yleisen kunnon takia täytyy keittää " silppusoppaa" neljä kertaa päivässä. Mutta toistaiseksi kaikki hyvin sanoi optimisti. ( Ja eläinlääkäri)

• Kasiro kirjoitti:

Kyllä, varsa syntyi kaksi viikkoa etuajassa, musta ( vielä ) laukkipää, sukkajalka tammavarsa. Sitä toivoinkin. Aika onkin mennyt tamman hoitamiseen kun sen yleisen kunnon takia täytyy keittää " silppusoppaa" neljä kertaa päivässä. Mutta toistaiseksi kaikki hyvin sanoi optimisti. ( Ja eläinlääkäri)

Kuulostaa upealta! Hienoa että kaikki on hyvin. Mitä on "keitetty silppusoppa"? Muistelen, ettei tammalle voi antaa muuta kuin heinää, eli joudutko silppuamaan heinää sille, vai saako se jonkinlaista kivennäis-kalkki-mitäkaikkea-pöperöä?

• Kasiro
        lampinajadi kirjoitti:

Kuulostaa upealta! Hienoa että kaikki on hyvin. Mitä on "keitetty silppusoppa"? Muistelen, ettei tammalle voi antaa muuta kuin heinää, eli joudutko silppuamaan heinää sille, vai saako se jonkinlaista kivennäis-kalkki-mitäkaikkea-pöperöä?

Silppusoppa on suvun hevosmiesten vanha resepti jota annetaan sairaille tai huonokuntoisille hevosille:

Litra kuumaa vettä
        1 dl rouhittua pellavansiementä
        1 pieni tai 1/2 isoa omenaa 1/2 cm:n kokoisiksi paloiksi silputtuna
        1 dl nokkossilppua ( nokkoset kerätty ja kuivattu viime keväänä n. 15 cm mittaisina )
        Heinää joka myös niitetty ja kuivattu puolikasvuisena ja siksi ravintopitoisempaa ja pehmeämpää kuin täyskasvuisena niitetty heinä.
        1 tl Kalkkia ja kivennäistä

Vesi keitetään kiehuvan kuumaksi ja siihen lisätään pellavansiemenet. Lämpimäksi jäähtyneeseen seokseen lisätään nokkossilppu.
        Kun ne on pehmenneet niin lisätään n. cm:n mittaiseksi silputtua heinää kunnes siitä tulee löysää puuroa.
        Lisätään kalkki ja kivennäiset
        Lisätään omenarouhe.
        Tarjoillaan lämpimänä.

Töitä se teettää mutta tamma ja varsa pysyvät kunnossa.

• Kasiro kirjoitti:

Silppusoppa on suvun hevosmiesten vanha resepti jota annetaan sairaille tai huonokuntoisille hevosille:

Litra kuumaa vettä
        1 dl rouhittua pellavansiementä
        1 pieni tai 1/2 isoa omenaa 1/2 cm:n kokoisiksi paloiksi silputtuna
        1 dl nokkossilppua ( nokkoset kerätty ja kuivattu viime keväänä n. 15 cm mittaisina )
        Heinää joka myös niitetty ja kuivattu puolikasvuisena ja siksi ravintopitoisempaa ja pehmeämpää kuin täyskasvuisena niitetty heinä.
        1 tl Kalkkia ja kivennäistä

Vesi keitetään kiehuvan kuumaksi ja siihen lisätään pellavansiemenet. Lämpimäksi jäähtyneeseen seokseen lisätään nokkossilppu.
        Kun ne on pehmenneet niin lisätään n. cm:n mittaiseksi silputtua heinää kunnes siitä tulee löysää puuroa.
        Lisätään kalkki ja kivennäiset
        Lisätään omenarouhe.
        Tarjoillaan lämpimänä.

Töitä se teettää mutta tamma ja varsa pysyvät kunnossa.

Täytyypä pitää mielessä tuo resepti! Tiedä vaikka sitä jonain päivänä tarvitsisi. Työlästä, kuten sanoit, mutta vaivansa arvoista jos hevoset sen avulla pysyvät kunnossa!

• KeskustelunAloittaja

Joo, oon aatellu isoo ponia. Ja laidunta olisi reilusti.

• Siinä tapauksessa antaa mennä vain! Ai juu, yksi asia tuli vielä mieleen. Sanoit, että poni tulisi omaan pihaan. Onko sinulla kenttää missä ratsastaa? Kenttää tai peltoa (joka on märällä kelillä liukas) tms? Ajattelen vain, että vajaat kolme vuotta ratsastusta ei loppujen lopuksi ole kovin pitkä aika, joten sinun olisi hyvä jatkaa tunneilla käymistä omalla ponillasi. Eli onko jossain lähistöllä tallia jonka kentällä tai maneesissa voisit käydä, vai saisitko jonkun opettajan käymään teillä? Äitisi varmaankin pystyisi opettamaan aluksi, mutta varsinkin jos ratsastat tavoitteellisesti, olisi tärkeää saada ammattitaitoinen valmentaja.

• KeskustelunAloittaja

Joo, olisi kyllä sellanen aitaus missä vois ratsastaa, ja kyllä se kentän rakentaminenki onnistuis varmaan.
      Ja n. 10 km päässä olisi talli jossa voisin ehkä käydä tunneilla tai sitte hiukan kauempana olisi myös, jossa olen käynyt tunneilla aiemminkin.

• Kunnollisen kentän perustaminen voi ja luultavasti maksaa tuhansia euroja ellette saa hiekkaa omasta takaa. Se kannattaisi salaojittaa, niin ei jäisi vesi lillumaan sinne, ja hiekkaa tarvittaisiin kuormakaupalla. Mutta jos rahaa riittää niin kannattaa se kenttä tehdä. Huonoilla keleillä pääsisi nopeasti sisälle ratsastuksen jälkeen... Mutta senhän sinä varmasti tiedät sanomattakin.

Mutta jos sinne tallille pääset menemään, niin hyvä juttu! Matkalla tulee alkulämmittelykin samalla kertaa, niin pääset halutessasi suoraan asiaan kentälle päästessäsi. :)

Minä en näe mitään syytä miksi et voisi omaa hevosta hankkia.

• KeskustelunAloittaja

Mutta asiassa on yksi ongelma....
      Vanhempani eivät suostu ponin ostoon, koska sanovat että olen liian nuori enkä hoitaisi ponia kuitenkaan itse.
      Mitä mun pitää tehdä että saisin ne suostuteltua?

• No siihen onkin sitten vaikeampi sanoa mitään... Vanhemmathan siitä kuitenkin päättävät koska heidän on maksettava kaikki kulut, vaikka se ei omassa tallissa montaa kymppiä kuukaudessa maksakaan. Toki kengitykset ja rokotukset yms maksaa oman osansa ja hevosen varusteet kertaostoksina, mutta perushuolto (kuivikkeet ja heinä) ei todellakaan vaadi suuria summia. En sitten tiedä paljonko vesi ja sähkö maksavat, kun meillä se menee samaan laskuun talon kanssa, mutta eivät ne summat sittenkään päätä huimaa.

Ikäsi ei ole ongelma, minä olin täyttämässä vasta yhdeksän kun meille tuli oma poni, mutta toisaalta myös äitini ratsasti aktiivisesti joten poni tuli yhtäläillä hänelle.

Sanoit alussa, että hoitaja ponille löytyisi tarvittaessa, mutta nyt annoit ymmärtää, ettet muutenkaan hoitaisi itse. Sinun pitäisi nyt miettiä tarkkaan, tarvitsetko hoitajaa satunnaisesti vai jatkuvasti. Ymmärrän nimittäin vanhempiesi näkemyksen hyvin, jos katsot tarvitsevasi pysyvää hoitajaa. Miksi he ostaisivat sinulle ponin omaan pihaan ellet voi itse huolehtia siitä? Tiedät varmasti, että hevosen omistajan elämä on muutakin kuin ratsastusta, ja sinun on selvittävä siitä "muustakin".

Jos sinun onnistuu vakuuttaa vanhemmillesi, että olet valmis kantamaan vastuun ponista ja näkemään vaivaa sen eteen vielä sittenkin kun koulupäiväsi venyvät täyteen mittaansa ja läksyt vievät yhä enemmän aikaasi, ja että hoitajalle olisi tarvetta vain satunnaisesti (esim sairastumisien takia tms), niin sinulla voisi olla paremmat mahdollisuudet saada heidät suostumaan. Ja mikä tärkeintä, sinun on pidettävä kiinni siitä lupauksesta.

Vanhemmat ovat sellainen yleisongelma jossa muut eivät pysty auttamaan, vaan jokaisen on selvittävä siitä itse. Voin vain toivottaa onnea yritykseen!

Toinen, luullakseni parempi vaihtoehto olisi yrittää saada heidät suostumaan ensin ylläpitoponiin, sanotaan vuodeksi. Heidän ei tarvitsisi ostaa sinulle omaa, mutta kuitenkin saisit ponin jota hoitaisit ja ratsastaisit kuin omaasi. Te kaikki näkisitte ihan käytännössä, millaista elämä olisi jos tallissa olisi ympäri vuoden oma poni. Se olisi hyödyksi teille kaikille.

Ja jos vanhempasi ovat sen vuoden kuluttua tyytyväisiä siihen miten olet toiminut ylläpitoponin kanssa, heidät voisi olla helpompi taivutella ostamaan oma.

• KeskustelunAloittaja

Tarkotin sillä että jos sairastun tai jotain niin sitte löytyis hoitaja ponille. :)
      Ja heinät olisi helppo tehdä kun meillä on muitakin kotieläimiä millle pitää tehdä rehua. Ja kuiviketta meillä on jo muutenkin.

• Hyvä sitten!

Sinun pitäisi silti saada vanhempasi vakuuttuneiksi siitä, että olet tarpeeksi vastuullinen pitämään huolta ponista. Ehdotan uudestaan, että yritä saada heidät suostumaan ylläpitoponiin. Luulen, että tässä vaiheessa, koska he ovat jääräpäisiä, heidät olisi helpompi suostuttaa yp-poniin kuin oman hankintaan. Se ei tietenkään ole sama asia kuin kokonaan oma, mutta kuitenkin askel oikeaan suuntaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      43
      10283
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      33
      2561
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      29
      1938
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      136
      1713
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      197
      1239
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      14
      1212
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1137
    8. 92
      982
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      59
      970
    10. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta