Kuuluuko työn mennä terveyden edelle?

Kyllästynyt123

Olen vasta oikeaa työelämää tässä aloitellut, mutta ihmetyttää todella paljon eräs asia. Miksi ainakin naisvaltaisilla aloilla ollaan erittäin katkeria toisten saikku päivistä? Täytyy sanoa, että olen lopen kyllästynyt kuulemaan joidenkin ihmisten suusta sitä ainaista "minä en ole viiteen vuoteen ollut saikulla!" ja sitten tullaan töihin valittamaan selkää, valittamaan flunssaa, valittamaan vatsakipua, jopa OKSENNUStaudissa tullaan töihin. Täytyy sanoa, että menee pikkasen työmotivaatio tällaiselta nuorelta ihmiseltäkin kun on itsellä ihan hyvä olo, mutta toinen vain valittaa vieressä ja tekee itsestään korvaamattoman. Se on ihan totta, että sijaisia ei aina saa, ei ainakaan helposti. Mutta onko sitten hyvä tulla tartuttamaan työkaverit ja asiakkaat siihen vatsatautiin? Sitten tarvitaankin vähän enemmän niitä sijaisia.

Ärsyttää myös, että nämä samat ihmiset sitten epäilevät toisten saikkujen syitä ja ovat katkeria. Joku on vatsataudissa, niin joku huutelee kovaan ääneen että "paksuna se on eikä missään vatsataudissa!" :) Ammatillista touhua. Miksi ihmeessä eivät hae itse saikkua, jos se selkä on oikeasti niin kipeä ettei liikkua tohtisi? Vai kuuluuko työ asettaa oman terveyden edelle? Ainiin, myös lääkärikäynnit on hyvin huono juttu. Yritä niitä nyt sitten järjestää työajan ulkopuolelle.

Se mikä ahdistaa eniten, että kun itse olet OIKEASTI kipeänä, niin voi vain kuvitella mitä ne ihmiset siellä työpaikalla sitten höpöttävät. Tiedän että on olemassa laiskottelijoita, mutta en minä ainakaan halua mennä tartuttamaan työkavereita ja asiakkaita. Jos minulle on määrätty saikkua, niin ei sitä turhasta anneta. Tunnen jokatapauksessa silti huonoa omatuntoa ja tunnen tekeväni väärin, jos olen sairaana. Tiedän myös sen, että nuoria epäillään aina kaikenlaisesta vilpistä. Otat saikkua koska on krapula yms tai haluat vaan laiskotella kotona. Ei kuulu ainakaan minun toimintatapoihin.

Kiitos ja anteeksi. :)

12

710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä on totuus

Työn ei missään nimessä pidä mennä terveyden edelle. Jos olet sairas niin sitten haet saikkua. Ei nimittäin anna hyvää kuvaa työpaikasta jos joku työntekijöistä on vaikkapa oksennustaudissa ja on selkeästi huonovointisen näköinen, sekä mahdollisesti oksentelee minne sattuu. Asiakkaathan luulevat heti, että oksentelija on humalassa/krapulassa. Oli työ mitä tahansa niin kenenkään ei tarvitse tartuttaa "kuppaansa" toisiin.

Nämä "en ole koskaan ollut saikulla"-ihmiset ovat monesti pomon "perseennuolijoita", ja se on totuus!

• väsynyt työläinen

no joskus vaan se pomo vaatii töihin vaikka oiskin saikulla. On niin tärkeitä töitä tehtävä pomon hyväksi että siinä ei sairaslomat auta. Silloin ei auta kuin mennä töihin ja käydä välillä oksentamassa ja jatkaa töitä ....

• Hu-pakko

Outoo... meillä pienessä puljussa saa sairastaa rauhassa. Ta katsoo sen pitävän asiakkaiden puolta ja työssäjaksamista- pomoni onkin yksi taannoinen vuoden yrittäjä paikkakunnallani, eikä suotta. Tietysti homman pitää pelata, muttei terveyden kustannuksella.
      Hei työnantajat... Oiskohan joillain teistä oppimisen paikka, ettette viljele kulttuuria, jossa työ on yhtä kuin elossaoleminen.
      Kyllä motivoituneimpia ovat ihmiset, joiden ihmisyyttä kunnioitetaan, ja sairastaminen on se juttu, jolloin pitääkin toipua- olen itse selviytynyt hyvinkin lyhyillä levoilla, kun en tartte hypätä kuiteskin töihin kippeenä.
      Viimeksi oli hetkinen... noin vuosi sitten influenssa, ja olin kolme päivää kuumeessa. Jos kuumeisena oisin työskennellyt sen toisenkin kuumepäivän, mitä en JAKSANUT, oisin samalla tartuttanut asiakkaita, osa vanhuksia. ja keittiön väen, pomon, jne.

• Sairaana levätään

Silloin kun on kipeenä, pitää mennä saikulle! Se ei ole todellakaan normaalia jos joku tulee oksennustaudissa töihin :O

• leidit työssä

Olet osunut oikein tavanomaiseen naistyöpaikkaan. Koska olet nuori, sinun kannattaa katsella tervehenkisempää yhteisöä tulevaisuutta ajatellen. Perinteisen tyylin matroonat tulevat työpaikalle flunssaisina ja mahataudissa tartuttamaan kaikki. Kun toiset jäävät sairaina kotiin, alkaa juuri tuo rakuttaminen, kuinka nuoremmat sairastelevat ja lintsaavat. Sitten tentataan onko sairaslomalainen käynyt oikealla lääkärillä vai jollakin muulla. Väitellään kuka päättää sairaslomaoikeudesta ja kerrotaan, kuinka vanhat mammat jaksavat tuurata "heikkoja" nuorempia ja "teksiraita". Toki vanhoillakin työnsankareilla on pikku kremppansa niin, että vuoden jokaisena työpäivänä me muut joudumme tekemään tietyt tehtävät heidän puolestaan, mutta siitä ei sovi puhua ääneen.

• jen815

Itse olen myös naisvaltaisella alalla, ja omassa työpaikassani ainakin johtoporras karsastaa suuresti saikun ottamista... Itselläni oli pari kuukautta sitten norovirus, ja olin kaksi päivää poissa töistä sen takia. Siiten sain soiton että "miten niin olet vielä saikulla?" kun olin vielä kotona oksentamassa ja istumassa vessassa... Kolmantena päivänä olin vielä heikossa kunnossa, mutta koska ruoka pysyi sisällä eikä vessassa tarvinnut asua, menin töihin ettei tule johtoportaalta enempää asiasta tai jotain muita vaikeuksia.

• vanhat miehet

Olen miesvaltaisella alalla ja taatusti 50 miehet ovat niitä, jotka kehuskelevat olleensa viimeksi parikymmentä vuotta sitten sairaslomalla. Sitten nuhaisina ja röhäisinä ollaan töissä muita tartuttamassa.

• Anonyymi

Aloittajan teksti oli hyvin kirjoitettu ja asiaa. Meillä on kanssa näitä jotka tulee kipeenä töihin ja kun muut on kipeenä niin epäilevät sen motiivia ja puhuvat pas**a suu vaahdossa selän takana hänestä. He eivät ymmärrä että jotkut ovat aikuisten oikeasti tosi kipeinä, eikä lintsaa. Ei reilua.

• Anonyymi

Jotenkin tuntuu että "kipeä" sana on kokenut inflaation.
        Milloin on kipeä siinä mielessä ettei kykene tekemään töitä?
        Jo on flunssan oikerita ei saa mennä töihin, no en olisi voinut viimeisen 10v aikana montaakaan päivää olla töissä kun aamuisin on pää täynnä räkää.
        Lihaskivut ovat yksi asia, aamuisin tuntuu että joka paikka on kipeä mutta muutaman tunnin päästä paikat vetreytyvät ja olo on ihan hyvä.
        Pääkipu, väsymys yms. on monelle merkki sairaudesta mutta estääkö työnteon?
        Tietenkin todella paha pääkipu tai todella paha väsymysoire on este työnteolle mutta kun elämään kuuluu kipuja ja jomotuksia.

Eli jos olisin jäänyt odottamaan täysin kivutonta ja oireetonta päivää niin en olisi elämäni aikana kerennyt montaakaan päivää tekemään töitä.

On myös keskusteltu sairauslomasta jos esim. tekee istumatyötä ja nilkka venähtänyt.
        Lääkäriltähän saa sairausloman kun pikkuisen huijaa ja kertoo että tarvitsee kävellä töissä niin heti viikko kaksi.
        Mutta estääkö nilkka käsittelemästä tietokonetta?

Tottakai tartuvat taudit ovat syy jäädä kotiin mutta mitä on ne muut sairaudet jotka ihan oikeasti estävät työnteon?

• Anonyymi

Työtä on liikaa ja tahti kiristyy vuosi vuodelta. On terveysvaivoja ja ne vie työn lisäksi voimavaroja. Teen työtäni pelkästään toimeentulon takia. Odotan viikonloppuja ja lomia. Inhoan maanantaita, koska pitkä työviikko on taas edessä. Työpäivien jälkeen olen täysin uupunut. Lomilla ei ehdi palautua. Viikonlopussa ei ehfi palautua. Miten ihmeessä selviän eläkeikään saakka?

• Anonyymi

ON NÄITÄ ESIN ALMA TUUVA "taiteilijoita" elätettään yhteiskunnan varoilla : hän katsoo ettei tee työtä ettei joku hyödy hänen työpanoksestaan mutta itse hyödyntää toisten tehdessä raskaita ruumiillisia töitä ja jotka maksavat myös veroja jokaisesta ansaitsemastaan eurosta ja verotuloilla ja taiteilija apurahoilla pakko elättää näitä lusmuilijoita. millä helvetin oikeudella hän kehtaa vaatia vaatii että kaikilla täytyy olla koti ja ruokaa ja perusturvallisuutta jos ei ole valmis itse tekemään sen etten yhtäänn. mitään
      mitä niiden ihmisten päässä oikein pyörii, itsekkäitä paskiaisia riittää tähän yhteiskuntaa joita telkkarissa on ennenkun nähty. istuu nojatuolissa rähmällään, tupakka hampaissa,kaljatölkki kädessä , kädet ja jalat toimii ,silmät näkee korvat kuulee javaaditaan että tehkää mun hyväksi jotain. kyllä suomen sosiaaliturva on liian hööveliä , omat vanhemmat kertoneet kun ei ollu ruokaa ei vaatteita ei kenkiä ja tyhjällä mahalla kouluun eikä edes eväitä ja kun alaikäisenä tuli kotiin haettiin puita jotka ensin pilkkoi, teki tulen ja sitten vettä kaivosta että jos sattui löytymään joku peruna että sais jotain ruokaa
      näitä pummeja riittää ja kukaan ei enää viitsi kuin blokata tehdä typeriä nettijuttuja onlyfans missä vilautellaan ,sairasta. kattokaa nyt katu kuvaa, ylipainoisia housut lököttää kun ei mahdu navan yli,päihde ja huume ongelmaisia epäsiistejä partajeppejä ja irtoripsisiä ylimeikattuja napapaita keikistelijöitä niinkuin viiden pennin huoria

• Anonyymi

Kuuluu. "Yksilöllä" ei ole väliä vaan yhteisöllä. Stahanovilainen malli on hyvä malli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1473
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1291
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1154
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      277
      928
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe