Mulla on -08 vuoden Mazda, noin 80 tkm ajettu. Eilen sitten n.15km/h vauhdilla (toisella autolla sama) niin sen kylki tuli suoraan mun keulaan. Ai lauennut airbagit, eikä törähdyskään ollut mitenkään suuri. Ulkoisesti mun autoon ei tullut silleen suuria haittoja, mitä nyt rekisterikilvestä saa n. puolet selvää, valot ehjät mutta sojottaa vähän vinoon, konepelti ei mene täysin kiinni, jäähdytinesteestä nesteet hieman pois. Pelkääjän puolen ovi ei mene auki ja auton sisuskalot ovat pari astetta menneet vinoon. Kuitenkin jouduin ajaa kolarin jälkeen itse n.10 kilometriä korjaamolle, ja auto kulki mukavasti, paitsi pientä outoa ääntä se piti, ja ajaminen oli hieman raskaampaa. Merkkivalotkaan ei palaneet (entiiä vaikuttaako se mitenkään) :D Korjaajan mukaan se sanoi kuitenkin, että saattaa mennä lunastukseen??? Noinkin pienestä?
Voiko auto mennä lunastukseen muka tällaisesta?
119
16694
Vastaukset
- lunariinko
Muutenkin keulassa jonkinlaisia naarmuja ja ihan pieniä kolhuja, muttei todellakaan pahoja.
- Turvallisuus maksaa
Nykyinen "turvatekniikka" lienee tehnyt varsinkin japsilootista varsin taipuisia. Jos noin pieneltä kuulostavasta tömähdyksestä on lunastus edessä, niin ei ihme, että vakuutukset maksavat aivan hlvetisti! Kenenkään hanuri ei kestä tollasta. Kuvaamiasi tilanteita on Suomen parkkipaikat sitä paitsi pullollaan. Ja joka hlvetin päivä.
Mutta aika paljon on kori muuttanut muotoaan, jos ovetkaan eivät enää aukea. Onkohan nuo nesteet vähentyneet jo aiemmin, koska jos on vuoto, niin aika äkkiä vähenee jo enemmän kuin "hieman". Mistäköhän tuo "raskaus" ajamiseen mahtoi tulla? Jotain elintärkeää on täytynyt tömähdyksessä hajota, mikäli ajossa tuntuu. Kuulostaisi kuvauksesta, ettei esim. renkaaseen ole kuitenkaan osuttu.
Pikkusen tekisi mieli epäillä tuota "15 km/h" myös. Jos vauhtia olisikin ollut vaikka 30 km/h molemmilla niin törmäysnopeuskin on silloin noussut 30 km/h -> 60 km/h. Ja tässä on jo tuhojen kohdalla vissi ero.- 20+5
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
- Eiviisastelija
20+5 kirjoitti:
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
No paljonko se sitten on vtun viisastelija?
- vtun vtun vttu
Eiviisastelija kirjoitti:
No paljonko se sitten on vtun viisastelija?
se on vtun paljon
- Eiviisastelija
vtun vtun vttu kirjoitti:
se on vtun paljon
No on se sitten aika paljon hei. Olisit sanonu heti.
- 20+20
20+5 kirjoitti:
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
Törmäys nopeus = autoilija x:n nopus autoilija y:n nopeus
- Crashtest
20+5 kirjoitti:
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
Eipä taida sittenkään, jos verrataan kiinteään esteeseen törmäämistä...
http://www.youtube.com/watch?v=r8E5dUnLmh4 - 20 + 20 = 20
20+20 kirjoitti:
Törmäys nopeus = autoilija x:n nopus autoilija y:n nopeus
"Törmäys nopeus = autoilija x:n nopus autoilija y:n nopeus"
Kaikki hiemankin fysiikkaan perehtyneet (peruskoulun fysiikka riittänee) tietävät ettei se näin mene.
Mietippä vaikka tilannetta, jossa kaksi autoa ajaa suoran nokkakolarin kummankin nopeuden ollessa 100 km/h ja vertaa sitä tilanteeseen jossa toinen näistä autoista ajaakin kiinteään betoniseinään 200 km/h nopeutta. Sinun kaavallasihan törmäysnopeus olisi kummassakin tilanteessa sama. - 1234ddd3d33
"Jos vauhtia olisikin ollut vaikka 30 km/h molemmilla niin törmäysnopeuskin on silloin noussut 30 km/h -> 60 km/h. Ja tässä on jo tuhojen kohdalla vissi ero"
Offtopicina mainittakoon, että tuo ei pidä paikkaansa. En muista miten se oikeasti lasketaan mutta sen muistan, että noin se ei mene vaikka tuo tuntuukin loogiselta. - BMW kusipää
20+5 kirjoitti:
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
Itse asiassa nousee.Törmäys tilanteeseen tulee kaksi kohdetta vauhtia xx jolloin kohtaamispisteessä kohdistuu molempien autojen liike-energia.
Ja toisekseen a) Ap puhuu paskaa,vauhtia paljon enemmän b)tämä on trollin surkea yritys c)Jos tarina totta,vauhtineen päivineen,mitenkä uskallat ajaa tuollaisella peltipurkilla.100km/h ollut kolarihan on varma kuolema!
Veikkaan kuitenkin a-vaihtoehtoa;
https://www.youtube.com/watch?v=oo0_38IMk0w - BoxHead
1234ddd3d33 kirjoitti:
"Jos vauhtia olisikin ollut vaikka 30 km/h molemmilla niin törmäysnopeuskin on silloin noussut 30 km/h -> 60 km/h. Ja tässä on jo tuhojen kohdalla vissi ero"
Offtopicina mainittakoon, että tuo ei pidä paikkaansa. En muista miten se oikeasti lasketaan mutta sen muistan, että noin se ei mene vaikka tuo tuntuukin loogiselta.Tässä ihmiset useasti unohtavat että siinä tulee molempien autojen iskunsietokyky (joustavuus) verrattuna siihen täyteen nopeuteen kun ajaa kiinteään kohteeseen joka ei jousta.
Crash testin mythbusters videossa juuri käsitellään tämä tarkkaan. - Korjaaja nainen
Mikä ihmeen tuplanopeus törmayksessä on? Valitettavasti voima vaatii vastavoiman ja sillä ei ole mitään väliä ajatko seinään 30km/h vai vastaantulijaan jolla on sama nopeus - vaikutukset ovat tasan samat.
Edelläkuvattu tilanne kertoo sen, että turvatekniikka on toiminut. Vaimentavat osat menneet sisään ja luultavaa, että korjaaminen maksaa enemmän kuin 60% jäännösarvosta - siinä se syy.
Jos jäähdytysnesteet ovat valuneet ulos, konepelti vääntynyt, ovi ei aukea - runko vääntynyt? Ei epäiltävää - lunastukseen menee. - MurtinMyytäjä
20+5 kirjoitti:
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
The myth is that if two cars travelling at the same speed, say 50km/hr and collide head-on, the effect and damage is the same as one car colliding with a solid, immovable object at 100km/hr. I've heard this several times but it makes physics buffs cringe because it's false.
- yliopistosta
20+5 kirjoitti:
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
tiedoksi vain, että jos nokkakolarissa molemmat ajavat 60 km /h niin törmäyksen nopeudeksi ei tule 120 km /h vaan se 60 km/h, mutta kun toisella on sama nopeus niin voimat kumoavat toisensa ja törmäys vastaa 60km/h seinään joka ei jousta yhtään, mutta jos jompikumpi ajoi 60km/h ja toinen 0 km/h niin törmäys tilanteessa se toinen auto kulkee jonkun matkan törmäyksesta imien itseensä osan liike-energiasta toisesta autosta eli törmäys ei ole samanlainen kun seinään.
Fysiikan opettaja - LZ 127
20 + 20 = 20 kirjoitti:
"Törmäys nopeus = autoilija x:n nopus autoilija y:n nopeus"
Kaikki hiemankin fysiikkaan perehtyneet (peruskoulun fysiikka riittänee) tietävät ettei se näin mene.
Mietippä vaikka tilannetta, jossa kaksi autoa ajaa suoran nokkakolarin kummankin nopeuden ollessa 100 km/h ja vertaa sitä tilanteeseen jossa toinen näistä autoista ajaakin kiinteään betoniseinään 200 km/h nopeutta. Sinun kaavallasihan törmäysnopeus olisi kummassakin tilanteessa sama.Se vastaa törmäystä paikallaan olevaan autoon nopeudella 200 km/h, koska se on se suhteellinen nopeus. Tietenkään auto ei muutu betoniseinäksi.
- No tuota . . .
Jos molemmat törmäävät autot samanpainoisia, törmäysnopeus ei muutu yhtään miksikään, sama kun ajaisi betoniseinään.
Nopeuden muutos on yli ajonopeuden vain jos se sinua kohti liikkuva kohde johon törmäät on merkittävästi sinua painavampi, eli jos törmäät vaikka rekkaan maantievaudhista, voi nopeuden muutos äkillisesti olla reilusti yli 100km/h, koska autosi lähtee rekan menosuuntaan.
Eikä japsilootat ole sen sen taipuisempia kuin mitkään muutkaan nykypäivän standardien mukaan suunnitellut autot.
Autojen korirakenne on nykyään selvästi vahempi korin keskialueilta, mutta edessä on ns. crumble zone, vähän joustavampi alue, jonka tuhoamiseen törmäyksessä vapautuva energia on järkevämpää käyttää. Se pehmentää törmäystä ja vähentää ihmiseen kohdistuvaa kiihtyvyyttä, voiman impulssia merkittävästi. Tosin kyllä sekin vyöhyke on niin kova, että empä usko vanhojen autojen olevan kovinkaan merkittävästi lujempia siitä kohtaa.
Nopeuden tuplaaminen meinaa liike-energian nelinkertaistamista, eli kyllä sillä nopeudella sikäli on merkitystä. - Ei . . .
BMW kusipää kirjoitti:
Itse asiassa nousee.Törmäys tilanteeseen tulee kaksi kohdetta vauhtia xx jolloin kohtaamispisteessä kohdistuu molempien autojen liike-energia.
Ja toisekseen a) Ap puhuu paskaa,vauhtia paljon enemmän b)tämä on trollin surkea yritys c)Jos tarina totta,vauhtineen päivineen,mitenkä uskallat ajaa tuollaisella peltipurkilla.100km/h ollut kolarihan on varma kuolema!
Veikkaan kuitenkin a-vaihtoehtoa;
https://www.youtube.com/watch?v=oo0_38IMk0wHöpö höpö, eikä nouse . . .
Se liike-energia purkautuu molempien autojen rakenteiden muodonmuutokseen, jne.
Voimalla on aina vastavoima, myös seinään törmätessä, toiseen autoon törmätessä se vastustava voima on sen toisen auton liike-energia. - yh-isä123
Tiedoksi vaan että jos saman painoisilla autoilla ajetaan nokkakolari vauhdilla 30km/h niin kolari ei ole 60km/h verrattavissa vaan yhä tasan 30km/h. Autot pysähtyvät samaan kohtaan on siinä seinä välissä tai ei.
- duurrrr
yliopistosta kirjoitti:
tiedoksi vain, että jos nokkakolarissa molemmat ajavat 60 km /h niin törmäyksen nopeudeksi ei tule 120 km /h vaan se 60 km/h, mutta kun toisella on sama nopeus niin voimat kumoavat toisensa ja törmäys vastaa 60km/h seinään joka ei jousta yhtään, mutta jos jompikumpi ajoi 60km/h ja toinen 0 km/h niin törmäys tilanteessa se toinen auto kulkee jonkun matkan törmäyksesta imien itseensä osan liike-energiasta toisesta autosta eli törmäys ei ole samanlainen kun seinään.
Fysiikan opettajaFysiikan ope varmaan muistaa F= 1/2*m*v^2. Kappaleen liike-energia on suhteessa vauhdin neliöön.
Elikkä samanpainoisten auton törmäysvoima on sqrt(60^2 60^2) = ~85.
Elikkä kahdessa 60 ajavassa autossa on saman verran liike-energiaa kun yhdessä autossa joka ajaa ~85. - mulkku11
20+5 kirjoitti:
tiedoksi vaan, että ei törmäysnopeus nouse tuplaksi kuin molemmilla on sama nopeus nokkakolarissa
Ei Nouse Myytinmurtajat testas!
- heisun hei
Eiviisastelija kirjoitti:
No on se sitten aika paljon hei. Olisit sanonu heti.
jos on tiukka vttu niin se on vähä ja jos on väljä, niin sitte se on aiva vtun paljon.
- jaa viisautesi, oi s
20 + 20 = 20 kirjoitti:
"Törmäys nopeus = autoilija x:n nopus autoilija y:n nopeus"
Kaikki hiemankin fysiikkaan perehtyneet (peruskoulun fysiikka riittänee) tietävät ettei se näin mene.
Mietippä vaikka tilannetta, jossa kaksi autoa ajaa suoran nokkakolarin kummankin nopeuden ollessa 100 km/h ja vertaa sitä tilanteeseen jossa toinen näistä autoista ajaakin kiinteään betoniseinään 200 km/h nopeutta. Sinun kaavallasihan törmäysnopeus olisi kummassakin tilanteessa sama."Kaikki hiemankin fysiikkaan perehtyneet (peruskoulun fysiikka riittänee) tietävät ettei se näin mene."
Kerropa sitten, miten se menee. Aina on joku länkyttämässä, että "kyllä nämä asiat peruskoulussa on opetettu ja jokaisen pitäisi ne tietää/muistaa" jne. Kuitenkaan nämä kitisijät eivät osaa kertoa, miten se sitten oikeasti menee. Käsketään vain "miettiä". Tiedoksesi myös, ettei välttämättä edes perusfysiikka pelkällä "miettimisellä" aukene. Ei niitä kaavoja turhaan ole väsätty. - muna petteri
Eiviisastelija kirjoitti:
No paljonko se sitten on vtun viisastelija?
fiksulle riittää kun kertoo asian kerran
idiootille ei maksa vaivaa selitellä - FysiikanUrpo
yliopistosta kirjoitti:
tiedoksi vain, että jos nokkakolarissa molemmat ajavat 60 km /h niin törmäyksen nopeudeksi ei tule 120 km /h vaan se 60 km/h, mutta kun toisella on sama nopeus niin voimat kumoavat toisensa ja törmäys vastaa 60km/h seinään joka ei jousta yhtään, mutta jos jompikumpi ajoi 60km/h ja toinen 0 km/h niin törmäys tilanteessa se toinen auto kulkee jonkun matkan törmäyksesta imien itseensä osan liike-energiasta toisesta autosta eli törmäys ei ole samanlainen kun seinään.
Fysiikan opettajaAhhahahaahahaha ei voi kun nauraa katketakseen :D
"kun toisella on sama nopeus niin voimat kumoavat toisensa" -"fysiikan opettajan suusta
Eli käytännössä sama:
auto A ajaa nopeutta x, vaikka esimerkiksi 50km/h.
Auto B ajaa myöskin nopeutta x (eli se 50km/h sama kuin auto A:n nopeus).
Autot törmäävät, ja törmäysnopeus on siis opettajan mielestä 0km/h, kun auton A nopeus ja auton B nopeus kumoavat toisensa. Mahtaa tulla paljon vahinkoa, sattuu edes ajatella moista kolaria.
Kolaripaikalla sitten potkitaan molempien autoja ja tuurilla moukaroidaan lekalla tms mitä sattuu mukana olemaan, jotta saadaan haettua korvauksia, näinkö se menee opettaja? :)
Ei voi muuta todeta, kun että johan on "VIISAS" "opettaja", toivottavasti olet jo ollut eläkkeellä aikoja sitten. ;)
Eipä tässä muuta, nauru jatkukoon :)
- kräsh
Jos luukut eivät mene kunnolla kiinni niin kori on vääntynyt ja siitä tuskin enää saa kunnollista korjaamalla.
- de4r5t
Mitä hittoa, sehän on lottovoitto kun pääset kierosta autosta eroon, saat tilalle ehjän samanlaisen.
- Turvallisuus maksaa
Just noin on asia. Mutta aloittaja ihmetteleekin sitä, että kuinka helpolla se lunastus tuli. Samaa ihemettlisin minäkin tuon kuvauksen perusteella. Hyvin on osunut pienessä ilmeisesti parkkiskolarissa.
- ...?
Joo tosi lottovoitto, auto on vm 08, kun se lunastetaan sen arvo tarkistetaan jostain nettiautosta vastaavien myyntihintojen keskiarvon mukaan. Uutena olet maksanut siitä X-määrän, autolla olisi ollut käyttöarvoa enemmän kuin myyntiarvoa eli persnetoksi menee kun lähdet etsimään itsellessi uutta kiesiä.
- korrkiruuvvi
Turvallisuus maksaa kirjoitti:
Just noin on asia. Mutta aloittaja ihmetteleekin sitä, että kuinka helpolla se lunastus tuli. Samaa ihemettlisin minäkin tuon kuvauksen perusteella. Hyvin on osunut pienessä ilmeisesti parkkiskolarissa.
No, aloittaja on vaan niin saatanan tyhmä, kun moista ihmettelee. Kuka tahansa ameebaa älykkäämpi tajuaa, että autosta voi tulla kiero jo pienelläkin nopeudella ja se on sitten siinä.
Ei aina. Mulle tarjottiin rahaa netti auton keskimääräisen hintatason mukaan tai kunnostusta? Mulla meni vetokoukku sisään,ei muuta mainittavaa kuin se että vakuutus yhtiön tarkastaja ostaa itse isukkinsa ja sukulaistensa kanssa näitä lunastukseen menneitä autoja koska heillä nyt saattuu olemaan oma korjaamo.
- pena mutteri
Juu jos on vakuutus
- vältä sontaa
Japsipellit menee lyttyyn pelkästä aivastuksesta liian lähellä, eikä niitä kannata enää korjailla, arvo tippuu niin nopeesti muutenkin.
Kannattaa ostaa oikeasti turvallinen ja kestävä auto, niitäkin löytyy kun ei sorru noihin aasian ihmeisiin.- nissan021
Älä puhu sontaa asiasta josta et mitään tiedä.Mulla on 2002 vuoden nissan primera,pari vuotta sitten yritti bussi tulla takaovesta sisään,(onneksi ei päässyt sisälle asti),toki ovi meni ryttyyn joka sitten korjattiin vakuutuksen piikkiin.Mitään muuta ei sattunut,ei edes itseäni vaikka isku osui juuri kuskin puolelle.Tai no myöhästyin mä töistä 45 min =))
- ei_sakua enää
Voiko Mazdaa kestävämpää olla... no kyllä voi Honda tai Toyota. Avensis on tutkimusten mukaan turvallisin henkilöauto - siis parempi kuin Saab tai Volvo!
- ...?
vuosimallin 2003 avensis OLI turvallisin auto.
Nythän myös Renault Espace on luokkansa turvallisin.
Ja volvo XC60 oman luokkansa. - saksalainen1
...? kirjoitti:
vuosimallin 2003 avensis OLI turvallisin auto.
Nythän myös Renault Espace on luokkansa turvallisin.
Ja volvo XC60 oman luokkansa.mikään noista ei pärjää 90 luvun s 600 mersedekselle jossa on yli metrin pitkä konepelti :DD
- hrthtjejred
saksalainen1 kirjoitti:
mikään noista ei pärjää 90 luvun s 600 mersedekselle jossa on yli metrin pitkä konepelti :DD
Kannattaa muistaa kuitenkin, että vanhassa autossa on aina vanhan auton kori. Sen 20 vuotta suolassa uitetun, puoli miljoonaa rullatun Mercedesin korin tiukkuus on kaukana siitä, mitä se on ollut uutena.
Toisaalta olisin kolaritilanteessa mieluummin S:n (ilmeisesti tarkoitat W140-korimallia) kyydissä kuin umpilahon ns. Väyrysen.
- ovi ei aukea
Elle ovi aukea on runko kiero. Se täytyy siis riisua, oikaista, maalata ja kasata. Siihen päälle rikkoutuneet osat niin eipä kannata korjata. Sinun kannaltasi hyvä asia.
- koripeltiseppä
Korjaus maksaa. Jos tuon ikäiseen täytyy vaihtaa esim. runkoaisan päätä ja vetää koripenkissä ja sovitella kaikki uudet keulaosat ja mahdollisesti oviakin. Tuntiveloitus 150e/h osat ja maalaukset. ja todennäköisesti ne valoumpiotkin mene vaihtoon, kun ovat pienillä muovisilla kiinnikkeillä paikallaan ja hajoavat helposti.
Ei se ole niin helppoa ja halpaa miltä näyttää. - 0lli
eikö vakuutusyhtiöllä ole siihen mitäänsanomista meneekö lunastukseen vai ei,ei kai se remonttireiska sitä päätä
- Tieto ja päätös
Vakuutusyhtiö päättää mutta niillä on aika selvät toimintatavat, kun korjauksen kustannukset ylittävät tietyn osuuden auton arvosta -> lunastukseen.
Autokorjaamot tietävät nuo rajat ja pystyvät aika hyvällä varmuudella sanomaan ennakkoon vakuutusyhtiön kannan. - kakakaka'
Tieto ja päätös kirjoitti:
Vakuutusyhtiö päättää mutta niillä on aika selvät toimintatavat, kun korjauksen kustannukset ylittävät tietyn osuuden auton arvosta -> lunastukseen.
Autokorjaamot tietävät nuo rajat ja pystyvät aika hyvällä varmuudella sanomaan ennakkoon vakuutusyhtiön kannan.Muuten hyvä vastaus,mutta nimenomaan vakuutusyhtiö ratkaisee meneekö ajoneuvo lunastukseen.
Auton omistajalla on kaiketi myös oikeus olla hyväksymättä lunastusta ,jos kyseessä on ns. rajatapaus.
Niin tai näin korjaamomies puhuu omin päin! - 7+2
kakakaka' kirjoitti:
Muuten hyvä vastaus,mutta nimenomaan vakuutusyhtiö ratkaisee meneekö ajoneuvo lunastukseen.
Auton omistajalla on kaiketi myös oikeus olla hyväksymättä lunastusta ,jos kyseessä on ns. rajatapaus.
Niin tai näin korjaamomies puhuu omin päin!Luitko aloittajan tekstin? Korjaamomies veikkaili, että menee lunastukseen. Kuten sinun yläpuolella oleva kirjoittaja mainitsi, niin autokorjaamot aika hyvin tiedostaa (Tottakai virheitä sattuu), miten vakuutusyhtiö päättää.
En huomannut, että korjaamon herra olisi koskaan faktana totenut, että kyseinen auto menee lunastukseen...Tai laittanut sitä sinne itse?
- Iso remppa
"valot ehjät mutta sojottaa vähän vinoon"
Eli toisin sanoen valojen kiinnitykset ovat todennäköisesti murtuneet ja uusiksi menee joko umpiot tai sitten keulasta se paneeli johon valot kiinnittyvät. Luultavasti molemmat.
"jäähdytinesteestä nesteet hieman pois"
Jäähdytin on mennyt rikki.
"...konepelti ei mene täysin kiinni...Pelkääjän puolen ovi ei mene auki ja auton sisuskalot ovat pari astetta menneet vinoon."
Kori on vääntynyt/painunut kasaan. Vaatisi korin oikaisun penkissä.
"ajaminen oli hieman raskaampaa"
Pyöränkulmat on viturallaan korin vääntymisestä johtuen. Myös tukivarret ovat saattaneet vääntyä törmäyksen puolelta.
Näiden lisäksi pitäisi tietenkin uusia myös kaikkea muuta pienempää osaa. Puskuri, maski, jäähdyttimen kiinnityspaneeli, ehkä jäähdyttimen tuulettimet, etulokasuoja, keulan poikittaispalkit, moottorin suojamuovit auton alta ja moottorin päältä...
Luonnollisesti korjaukseen kuuluu myös auton keulan uudelleenmaalaus ja pohjatyöt maalausta varten.
Ei toi minusta kovin pieneltä kuulosta.- Liiankin joustavaa..
Pieneltähän tuo kolhu sinänsä kuulosti, vauriot sensijaan vaikuttavat jopa yllättävän suurilta.
Ehkä tuo turvatekniikka ja voimien absorbointi rakenteisiin on mennyt jo hieman liian pitkälle jos noin pienestä kolhusta auton koko rakenne vääntyy.
Aloittajalle senverran että jos tosiaan koko kori on vääntynyt kuten kuvauksestasi voi päätellä niin korjauskustannukset ovat todella suuret auton arvoon nähden eikä siitä silti tule oikein hyvää. Kerran vääntynyt rakenne ei ole enää oikaisun jälkeen lähellekään alkuperäisen veroinen. Itse olisin tyytyväinen jos se menee lunastukseen. - omabemu
Miten toinen auto voi törmätä sun keulaan? kuvassa itse näytät törmänneen jonkun perään. Lienet taas niitä Suomen perhaita kuskeja. Onko ajokortti?
- Kuva on viitteelinen
omabemu kirjoitti:
Miten toinen auto voi törmätä sun keulaan? kuvassa itse näytät törmänneen jonkun perään. Lienet taas niitä Suomen perhaita kuskeja. Onko ajokortti?
Ootko sie noi yksinkertaane?
- kertakäyttöromuja
Ei taida alle 100 k€ selvitä tuosta remontista, joten ihan luonnollista että riisikuppi menee paaliin.
- seopienestäkiinni
se voi niinkin herkästä mennä,kun jos oveen tulee lommo,tiettyyn kohtaan. itselläni tuli vänkärinpuolen oven keskikohtaan,uhkattiin lunastuksella vaikka auto oli täysin ajokuntoinen,puhumattakaan etteikö ovi olisi toiminut täysin normaalisti. on tuo sinun tapauksesi siihen verrattuna paljon "rajumpi".
- tinttanrella
Heh. Smaa mieltä edellisen kanssa, "ei tuo kovin pieneltä kuulosta". Itse olen sentäs nainen, ja "en ymmärrä yhtään mitään autoista", ja jopa minun järjenjuoksulla osaan päätellä lunastuksen tulevan halvemmaksi kuin korjaustyöt.
Se miten "pienestä" menee lunastukseen... Noh, tuolla vikalistalla ei kyllä minunkaan mielestäni puhuta mistään pienestä kämmistä. Tossahan menee koko helvatan kottero uusiksi. "Pientä" nyt olisi ollut vaikka maalipinnan kolhiintuminen, tai puskurin halkeaminen tms.
Mutta mitäpä minä tiedän, olenhan vain nainen joka ei tiedä mitään autoista :D- juupajei
Joo, ei se ihan noin iisii oo kyllä.
Pistin itse vuosia sitten auton lunastukseen, kolme kertaa ojassa katon kautta ympäri. Piti takapenkit kaataa että takapaksiin pääsi, auto ihan pirstaleina.
Maksoin siitä autosta n. 13k€, myytiin viime syksynä nettiautossa 15k€ :lla.
:) Tehotkin olivat kasvaneet moottorissa vastaamaan auton rekisteripapereita... Joihin siis oli merkitty yli 300hv vaikka oli vain vaivaiset 250hv oikeesti.
(Hyvä virkamiehet ;) tollasia papereita pitäs saada lisää missä olis vähän virivaraa...)
Näin se arvo kasvaa kun vähän ojaa pitkin kyntää. Oli kyllä käsintehty auto, joten ehkä kannatti korjata.
- LPR3
Erittäin jäkkevä päätös. Vaikuttaa korikehikko vääntyneen A-pilarista, jos kerta ovet eivät toimi. Korjaaminen kallista ja hyvän tekeminen mahdotonta. Mikäli auto korjattaisiin, olisit netissä kitisemässä kuinka huonoa työtä korjaamolla tehtiin, koska korikehikoltaan vääntyneeen auton korjaaminen ennalleen on liki mahdotonta. Olisit onnellinen että autosi lunastetaan ja saat hankittua uuden tilalle, en minä ainakaan haluaisi ajaa puolatvalla, ovista suhisevalla ja vetävällä autolla, jolla kaiken lisäksi ei kolaroituna ole liki mitään jälleenmyyntiarvoa.
- LPR3
Sitäpaitsi jos olet niin rakastunut vanhaan autoosi, ei sinun pakko ole antaa sitä lunastukseen. Pyydä kustannusarvion mukainen raha kertakorvauksena ja korjuuta romu itse, jos se mkielestäsi on kannattavampaa.
- peltiseppä vm 54
LPR3 kirjoitti:
Sitäpaitsi jos olet niin rakastunut vanhaan autoosi, ei sinun pakko ole antaa sitä lunastukseen. Pyydä kustannusarvion mukainen raha kertakorvauksena ja korjuuta romu itse, jos se mkielestäsi on kannattavampaa.
Jos keula on vääntynyt lievästikin,niin törmäyksen vastakkaisen puolen lokasuoja taittuu oven alle estäen avatumisen! Eli A pilari todennäköisesti paikallaan.
Pieni keulan vääntyminen ei sitä autoa asiallisesti korjattuna miksikään pommiksi tee.Korjauskustannukset vaan nousee käytetyn työmäärän sekä varaosien kautta nykyisin helposti niin suuriksi että lunastusraja alkaa häämöttää.
- Outohomma
Ihan pieni juttu jäi vaivaamaan? Kuinka se toinen auto tuli sun nokkaan kylkiedellä?
Tais olla hirmuinen sivuluisu?- Muahah
Ja vielä 15 km:n tuntivauhista ;)
- cityautoilija
Pitäisi olla tyytyväinen kun jäit henkiin moisesta kolarista. Ja jos auto tuosta nopeudesta menee noin huonoon kuntoon, niin sehän pitää ehdottomasti pistää lunastukseen ja ostaa turvallisempi menopeli....
- Mitsu kuski
Joopa ja jos vakuutus on kunnossa, tietysti vaadit vastaavan kuntoisen auton tilalle. Vakuutusyhtiöt tahtovat viilata hinnat mieleisikseen. Meille tarjottiin autoon nähden naurettavaa summaa korvaukseksi, sanoimme , että ei käy . Piste. Korjasivat auton ja vähän muutakin päätteeksi. Täytyy olla vain lujana. ; ))
- Mielipide eroja
Sama homma yksi korjaaja sanoi autostani että meneetakuulla lunastukseen.
No vein toiselle korjaajalle arvioitavaksi ja sanoi eihän siinä mitään kun laitetaan auto kuntoon. Korjasi sen eikä kamalasti edes maksanut. Käy ihmeessä arvioittamassa eri korjaajilla. - qesdfgedfg
Toi alottajan juttu on sinänsä hauska...
Jos toisen autoilijan kylki tulee esim mun keulaan yllättäen niin sillä ei vauhti todellakaan ole 15km/h.. vaikka olisi kyse hiekkatiestä.
15km/h vauhdilla et saam itään autoa liikkumaan kylki edellä.. sileällä jäällä se voi niukin naukin olla mahdollista..
Eli eiköhän se tilanne kuitenkin ole mennyt niinpäin että aloittajan keula mennuyt toisen osapuolen kylkeen...
Se mitä tulee noihin kuvailtuihin vaurioihin ei ole edes mahdollista tuossa nopeudessa.
Itse olen ajanut päin hirveä n. 80km/h vaudilla ja siinäkään ei vauriot olleet tota luokkaa (korjauskustannus oli yhteensä vähän yli 3000€).. ja hirvi kulki auton mukana konepellillä jonkin matkaa.
Eli aivan täyttä sontaa tuo aloitus. - Kuuluna.
Mutta tää ap:n käyttämä retoriikka on mahtavaa :D
Toinen auto tuli kylki suoraan keulaan jne :)
No harmittaahan se mokailu, mutta kyllä se siitä. - itse kolaroinut
Korjaamo ei päätä siitä meneekö autosi lunastukseen. Sen päättää vakuutusyhtiösi.
Jos käytät vakuutustasi. ottaa valtuutettu korjaamo vaurioista kuvat ja lähettää ne lausunnon ja täytetyn vahinkoilmoituksen mukana vakuutusyhtiölle, siellä asia tarkistetaan ja annetaan joko korjauspäätös tai lunastuspäätös. Sinä saat siitä tiedon heti ja sen jälkeen jos autosi menee lunastukseen on tiedossa hintaneuvottelu vakuutusyhtiön tarkastajan kanssa. Korjaamo ei todellakaan päätä mitä lunastetaan.
Tuntuu oudolta jos noinkin uusi ja noin vähän ajettu menisi lunastukseen. Jos näin on kysy toisilta korjaamoilta korjauskustannusta! - Just Ja JOO
Vitut se korjaaja sitä päätä meneekö lunastukseen..
- näinonnäreet
Opettele sinäki lukemaan..
"Korjaajan mukaan - - saattaa mennä lunastukseen."
- outotemppu autolla
Hehee, trollihan se tässä..
Kuvauksen perusteella ei ole kyse nokkakolarista vaan toisen auton kylki tuli suoraan kirjoittajan auton keulaan.... tais liikkua sivuttain mikä sinänsä jo aika ihmeellistä, yleensä auton renkaat ovat auton pituussuunnan mukaiset...!!!'
Onni onnettomuudessa jos siinä ei mennyt ihmishenkeä.- ohikulkija1234
Mut jos se kylki edellätullut oli ennestään joku kolariauto :)
Pyöränkulmat haritti niinpaljon että kulki kylki edellä :D
Vitsi vitsi :)
- laiskuutta
aloittajalla on hirveä mielikuvitus ja auton tekniikasta ei tietoa hölpäsen pöläystäkään,
ei siinä nyt runko ole vääntynyt sillä tuskin nyt semmosen kolhun jälkeen edes puhumaan pystyisi.
siinä on etu siipeen tullut kolhu siinä kulmassa että se on painunut sentin taaksepäin ja tämän takia ei ovi aukea!
jos on vesi vähentynyt niin on ollut jo jonkin aikaa, sillä kun jäähdyttimeen tulee pienikin vuoto sen kyllä huomaa, eikä sillä autolla voi ajaa 10km,joten höpöhöpö!
ja lamputhan sojottaa erisuuntiin kun kiinnityspelti vääntynyt.
joten täyttä arpa höpötystä koko aloittajan juttu, kun kerran ammattimies sanoo että mahdollisesti lunastukseen niin mitä siinä nyt niin vaikeeta on varsinkin noilla avuilla?
lapsellista läpsytystä, nämä viisaat täällä taas kommentoi, te olette pölvästejä, siksi olen aina sanonut että kansalta ei kannata kysyä ammattiasioissa mitään!
kun on päätetty niin voidaan ilmoittaa mitä tehdään,mutta ei etukäteen!
lukekaa nyt noita kiihkeitä juttuja jotka johtuvat toinen toiselta tyhmistä arvailusta ja mitä kiihkoa se aiheuttaa?
lunastukseen joutuu jos on laiskanpuoleinen ja helponrahan asentaja pienestäkin kolhusta, ei viitsitä tehdä töitä. suurin työ tehdään siinä selittelyssä! siinä se?
se suomalainen peri laiskuus?
no tuleepahan yhteisvarastolle helppoja projekteja, onhan siitä se hyöty! - Törmäysnopeus...
Jos kaksi täysin samanlaista autoa ajaa toisiaan nokkaan täsmälleen vaikkapa 30 kmh, törmäysnopeus on vastaava kun ajais kallioon 30 kmh.
Tämä muuten testattiin Myytinmurtajissa ihan käytännössä. - wernerska
Sivutörmäyksestä ei airbagit laukea. Kori on vääntynyt ja oikaisu sun muut työt maksaa liikaa, menee lunastukseen ja vakuutusyhtiö myy auton jollekin korjattavaksi tai menee purkuosiksi.
- näin se menee
Se on ajan henki. Vähänkin vanhempia "kalakärryjä" ei mielellään korjata. Vakuutusyhtiöt pyrkivät lunastamaan autot. Jos asiakas ehdottomasti haluaa korjauttaa kulkupelinsä, niin sitten korjataan. Ja viulut maksaa...."Fazer". ;))
Erikoiseksi tilanteen tekee se, että toinen auto tuli kylki edellä' keulaan 15 km/h nopeudella! Reilussa juoksuvauhdissa tapahtunut törmäys on muuttanut riisikupin muotoa niin, ettei ovetkaan enää aukea. Jos äiskän pikku vellihousu on sitä mieltä, että auto on kunnossa kun se kulkee vielä omin voimin, on maailmassa vielä monta ihmeellistä asiaa opittavana. Ikävä kyllä, samalla asenteella liikkuvia on liikenteessä paljon. Jarruista viis ja sileillä renkailla ilman valoja....pääasia että poppi soi ja auto liikkuu omin voimin.
Korjaamon setä ei myöskään päätä auton lunastuksesta, mutta jos kori on banaani niin kyllä se yhtiön omaisuudeksi päätyy.- vrooommm
Tärkeintä on että takarenkaille menee parisataa kaakkia ja kumit sekä vinkuu että savuaa. Nii ja että ei mee puoltaminuuttia 0-200km/h.
Nii pitäs varmaan ottaa nastat jo pois noista (etu)renkaista. Takanahan ei viime syksyn jälkeen oo montaa ollutkaan..
Mummot ja pelkurit kulkekoon stogella, autot (ja mp:t) on adrenaliinia, vauhtia ja vaarallisia tilanteita varten.
- Bilare
Työkaverin exä runttas työkaverin Audilla(ihan karvalakkimallin vm2002 perus-Audi) valotolppaan parkkipaikalla täs jokunen vuosi sitten, puskuri lokasuoja ja ajovalo uusiksi. Eli mitään elintärkeää ei mennyt hajalle, mikä varmistettiin tutkimalla.
Vakuutusyhtiö yritti väkisin pistää kaverin Audin lunastukseen. Kaveri ei tosin antanut periksi, koska kuitenkin ollut muuten varmatoiminen peli vähillä kilsoilla, joten auto korjattiin ja ajelee sillä vielä tänä päivänäkin. Että näin.
Aika innokkaita tuntuvat olevan tuon lunastuksen kanssa nuo eri instanssit. Toki nykyajan turvallisuusvaatimuksetkin ovat tiukat, mutta mahtavatko nekään niin paljon vaikuttaa että tosiaan parin koriosan takia auto olisi pakko lunastaa..?.. - jeespoks
Asiahan on kyllä niin että jos kaksi 60km/h kulkevaa autoa törmää toisiinsa, niin lopputulos on sama kuin jos kukaan ei törmäisi mihinkään, koska molempien nopeus on sama. 60km/h miinus 60km/h =0km/h
M.O.T- Mutta entäs
Meneekö niistä kumpikaan lunastukseen? Noin pienestä, ei kai?
- pokz
Mutta entäs kirjoitti:
Meneekö niistä kumpikaan lunastukseen? Noin pienestä, ei kai?
riippuu onko kyllästynyt vanhaan autoon. jolloin lunastus on fiksuin vaihtoehto
- koulut kesken?
Mistähän ihmeen syystä täällä tuntuu monella olevan sellainen käsitys että mitä ehjempänä auto säilyy törmäyksessä, sen turvallisempi se on?
- automies ja fyysikko
Pakko oli vilkaista tätäkin turhaa ketjua. Lopulta muutama fysiikkaa ymmärtävä sentään kertoi mitä törmäystilanteessa tapahtuu ja löytyihän sekin fakta että korjaaja ei päätä lunastuksesta... mutta kyllä kuluu aika hyvin hukkaan näitä pohtiessa oikein pölkkypääporukalla, eikö kulukin.
- suoli25.fu
joukossa tyhmyys tiivistyy.
suomi24:ssä tyhmyys kiteytyy.
- terhn
Jos auto menee kolarin jälkeen lunastukseen, on syytä olla vain tyytyväinen (ihan pikkukolhut tietysti poislukien) sillä jos kori vääntyy, on auto AINA lopullisesti pilalla(=kolariauto). Se voidaan kyllä oikaista, mutta korin rakenteet kerran väännyttyään eivät ikinä ole palautettavissa entiseen lujuuteensa. Jos itse joutuisin kolariin jossa autoni oikeasti vauriotuu, vaatisin vakuutusyhtiötä lunastamaan sen.
- Lunastuttaja
Hei.
Ottamatta mitään kantaa puhjenneeseen fysiikka keskusteluun ja palatakseni alkuperäiseen kysymykseen...
Auton lunastukseen menemisellä ei sinällään ole hirveästi tekemistä auton ajokunnon tai korjattavuuden kannalta, vaan kyse on kokonaan korvausarvon ja korjauskustannusten välisestä suhteesta.
Eli jos vaikka esimerkiksi 3000 euron autollesi olisi käynyt niinkin absurdi onnettomuus että risteyksessä autoon olisi osunut joka suunnasta skootteri tai pari, niin että kaikki pellit olisi rusentuneet ja maalipinta olisi totaalisen ruvella, korjauskustannukset olisivat hyvin lähellä tuota auton arvoa, elleivät jopa paljon sen yli, vaikka tässä tapauksessa auto toimisi vielä ihan hyvin kulkuneuvona, olisi se ns. lunastus kunnossa, koska vakuutusyhtiön ei olisi järkevää lähteä hassaamaan 3-5 tuhatta euroa rakkaan ajoneuvosi entisöimiseen.
Muistaakseni lunastusta mietitään kun korjauskustannukset ovat jotain 70% luokkaa auton korvausarvosta (en muista tarkkaa prosenttia, joka tosin saattaa vaihdella vakuutusyhtiöittäin).
Eipä mulla muuta - :_:_:_:
Noista törmäysnopeuksista. Eihän tässä tapauksessa sillä toisen auton nopeudella ole yhtään mitään väliä jos kerta olet ajanut keula edelle sitä kylkeen. Vai onko se toinen tullut 15km/h sivuluisussa sieltä vastaan.
- äly hoi
Siis mukamas 15 km/h ja pelkääjän puolen ovi ei mene kiinni, nesteitä valunut.
Nopeus on jotain muuta kuin 15 km per tunti. Olen sen verran kolhuja korvaillut.
Siis mikä on ongelma. J os syyllinen tuli kylki edellä mitä siitä?
Syyllinen olet joko sinä tai hän.
Nopeus on ollut jotain 15 yli normi nopeuden, sitten täsmää.
Älykääpiöitä on matkassa - sivuhuom
Se lunastuksen hinta on sitä luokkaa, mitä vastaavaa autoa yksityiset ihmiset myy. Siinä ei siis vertailla esim. autoliikkeiden hintoja, koska heillä on ALV:tä yms. sotkemassa hintaa korkeammaksi.
- syvähuokaus
joo joo.. mites se menikään se käytettyjen autojen kaupan ALV velvollisuus..
kyllä me kansakunnan kirkkaimmat toivot päädytään tänne ensimmäiselle palstalle joka kuukkelista pullahtaa....
*huoh*
- Hartza5
Minä ajoin 80 km/h ja peura hyppäsi eteen. Korjaus maksoi 20 000 e, eikä mennyt lunastukseen. Sitä silloin ihmettelin, niin joku viisas tiesi kertoa, että vakuutusyhtiöt ei kovin helposti lunasta, koska niillä varastot täynnä. Elämä on ihmeellistä :-)
- keskity oleelliseen;
Meni miehillä hiukan asian jankkaamiseksi/jaaritteluihin varsinaisen asian vierestä. Ystäväni osti kesäautoksi kk sitten 2008 vm mazdan 1200€ ja sillä oli 90000km mittarissa, oli vanhan papan auto,jolta ottivat näön vuoksi kortin pois.Tuon ikäluokan mazdat maksavat n. 400€-1500€ yksilöstä riippuen. Korjauksia ei juurikaan tehdä 1000€ paljoa, pari lonttoa oijotaan..lunastukseen vanha auto.
- 2008, ei 1998
Mistähän maasta tuolla hinnalla saa alle 100 tkm ajetun 2008 Mazdan?
Ainakin suomessa ne hinnat on luokkaa 10-15k€.
- Ameriikkanrautaa
Joissain uudemmissa ameriikkaliseissa autoissa on nk."hydraydiset puskurit" mitkä ottaa lähikontaktiakin vastaan melko kivasti ( siis kovempiaki tällei )joustaa ja palautuu lähes ennalleen,
Minun Chevy Luminan perään ajo liikkumisvaloissa eräs mummo Mercerdeksellä ja
siltä hajos koko keula puskimet ynnä umpiot ja ties mitä muuta mutta letukassa
ei näkynyt juuri mitään vaurioita? Paitsi maalivaurioita nykyään kun maalattu puskuri on suosittu toista oli Volvon "kumipuskurit".
.Air Bagit on muute ameriikasta kehitetty ku jenkit ei piitanneet turvavyönkäytöstä yhes niitten kanssa pitäs käyttää vöitäkin.
Brankkarit pelkää hirveesti ilmatyynyn laukeemista onnettomuus paikalla heiden siinä
välissä työskennelles se tyrmää taatusti. Ja on nii kallis korjata jot lunastus on liki
jos niitä laukee.- saksalainenpeli
törmäys iskunvaimentimet ovat olleet vakiotavaraa saksalaisissa laatu autoissa ainakin 90-luvun alusta.
- -Nina-
Joo. En ota nyt kantaa siihen millaisessa tilanteessa nuo vauriot tulivat.. Oman auton nokkaan peruutti liikennevaloissa bussi viime kesänä. Ajoin kollauksen jälkeen auton arvioitavaks erääseen merkkikorjaamoon, jonka laskema oli reilu 3000€:a. Tämän jälkeen otin yhteyttä bussin vakuutusyhtiöön, joka halusi auton arvioitavaksi omalle tarkastajalleen. Vastapuolen arvio vahingosta oli pienempi, mutta katsoivat järkevämmäksi tarjota lunastusta.
Olin juuri ennen tätä tapausta katsastuttanut auton ja uusinut mm. iskareita ja pakoputkiston, joten en tyytynyt tarjoukseen. Pääsimme asiassa sopuratkaisuun ja hieman edullisimmilla korjausvaihtoehdoilla auto on nyt samassa kunnossa kuin ennen bussin peruuttelua. Korjaukset sisälsivät mm. peltien oikomista ja puskurin kumi/muoviosien uusimista. Jos haluat pitää autosi, sinun pitää lunastusuhan alla perustella ratkaisusi.
Autosi on kuitenkin suhteellisen uusi. Jos autosi myyntihinta on suurempi kuin mitä korjauskulut, lunastus ei ole aiheellinen. Ota arvio useammasta paikasta. - jotain tietävä
No ensinnäkin korjaamo ei päätä onko sen lunnas.
Vaan Vakutusyhtiön tarkastaja.- Romuun!
"Pelkääjän puolen ovi ei mene auki ja auton sisuskalot ovat pari astetta menneet vinoon."
Eli kori vääntynyt! Riisikippo lunastukseen ei kantsi korjailla ikääkin jo on!
- 40 v. kolarikorjauks
Just Just, taas on paljon ammattiseppiä kommentoimassa, mutta yleensä jos niinsanotut runkopalkit antavat periksi, niin melkoisella varmuudella airbagit laukeavat, ja mitä tulee ovien aukeamisiin, niin ainakin japseissa ja korealisissa on pulttikiinnitteiset etulokasuojat, eli siirtyvät reijissään ja menevät oven alle tai päälle, ja vaurioituvat myös takareunastaan tai vaurioittavat oven viimeistään sitä avattaessa. Ja verhoilut irtoavat kiinikkeistään kovemmassa täräyksessä, sen pari astetta,eli ei tarkoita että oli rikki !!
Ja yleensä aasialaisissa pintapellit on niin hentosia ettei tarvi paljon nojata, kun raot on pielessä, joka ei tarkoita sitä, että kori olisi kiero.
Ja alustamitoissa on yleensä 1-2mm toletanssi, mikä kahden mittapisteen välillä tuplaantuu !!
Näitä kolaroitujen vihaajia tuntuu riittävän, itsekkin tiedän kavereita, jotka eivät osta missään nimessä korjattua autoa, mutta ajavat autuaasti kolarikorjatulla, eivät sitä itse näe, mutta 40 vuoden kokemuksella sen näen.
Näihin merkkiliikkeiden arvioihin, niihin kyllä lasketaan paljon sellaista nippeliä,mitä ei todellisuudessa edes tarvita, ja vaihdetaan peltiä minkä oikaiseminen olisi tullut halvemmaksi ja nopeammaksi, mutta myyntiä on saatava ja provikat ns. himaan, joskus ennen tietokoneita eräs merkkiliikkeen päälikkö kertoi myyneensä konepellin useampaan kertaan yhtiölle, ja kaveri sai sen aikas sopivasti, senkin olen todennut 40 v. aikana, ja kun satun vielä tuntemaan aikas monta korjaamopäälikköä, ja on tullut asiasta keskusteltua. - peltiseppä1
Kyllä menee lunastukseen jos korjauskustannukset ovat yli 60% auton jäännösarvosta.
Sun biilistä on kori vääntynyt jos ovet eivät mene kiinni.
Yksin sen korjaaminen ja oikaiseminen on kallista ja jossain tapauksissa myös kiellettyä.
Muistatkohan sen törmäysvauhdin ihan oikein?
Tällaisia vaurioita ei tule tuossa mainitsemassasi vauhdissa vaikka mistä kulmasta törmäys tapahtuisi.- 40v kolarikorjauksi
Kyllä se 60% lasketaan vapaasti markkinoilla olevista hinnoista, ja tätä yhtiöt käyttävät härskisti hyväkseen, verrataan keltaisen tai netin hintoja, eli niin sanottuja harmaan markkinoiden hintoja, joista puuttuvat alv.t ym. muut velvoitteet, jotka ammatikseen myyvät joutuvat laskemaan katteisiinsa !!
Mikä on jäännösarvo, se on romun arvo.
En ota kantaa kyseessä olevaan tapaukseen, kun en ole nähnyt autoa, tai edes kuvaa vaurioista.
Jos ovet tosiaan ei mene kiinni, eli oviaukko muuttunut, niin yleensä vekki katossa ja airbagit lauenneet !!
Ei kai se sen kalliimpaa ole, kun kulman nykäiseminen jos penkissä on kiinni, muut työt, kuten oikominen ja maalaukset kylläkin, koska homma laajenee.
Missä tapauksissa on korjaaminen kiellettyä !
Ja jännä juttu kun Avk.lla vaaditaan määrättyihin merkkeihin esim. koko kylkipalan vaihto, mutta merkkiliikkeen pojat vaihtaa vain sen palan mikä on vaurioitunut.
Ja mainitaan turvallisuus syyt, vaan en ole nähnyt yhtään tilastoa, jotta esim. kuolemaan johtanut kolari olis johtunut korin peltikorjauksista, jarru- ja muista alustavioista kylläkin !! - ihmettelijä4
Vanhempi auto menee helposti lunastukseen. Oma Nissani meni lunastukseen koska humalainen nainen potki auton oviin lommoja. Paikallinen purkaamo sanoi ovipeltien hinnaksi 120% auton vakuutusarvosta, eli se hinta jonka arvoiseksi vakuutusyhtiö arvioi autoni ennen ilkivaltaa. Varaosina autosta sai varmasti omansa takaisin, on tuo romubisnes sen verran kovilla katteilla.
Poliisi oli voimaton, syyllistä ei löydetty vaikka oli silminnäkijä joka osasi kertoa tuntomerkit hyvin, kertoi jopa automallin ja rekisterinumeron jolla poistuivat paikalta.
- Päin betonii
>> Se vastaa törmäystä paikallaan olevaan autoon nopeudella 200 km/h, koska se on se suhteellinen nopeus. Tietenkään auto ei muutu betoniseinäksi. >>
No ei tosiaan vastaa. Törmäyksen voimat eivät jakaudu niin että toinen auto saisi kaiken, siis 200 km/h tuntinopeutta vastavan energiamällin osaksensa, ja toinen saisi 0 km/h töytäisyn, eli ei lainkaan vahinkoja.
Toisaalta energiamäärät eivät myöskään itsekseen tuplaaannu. Että jostakin ilmaantuisikin haamuna törmäystä vastaava sama määrä lisäenergiaa, ja kumpikin saisivat osakseen 200 km/h mälliä vastaavan energiamäärän.
Auto1 →→ Auto2 nokkakolarissa kumpikin saa puolet yheisestä törmäysenergiasta osaksensa. Jos autot ovat identtiset, törmäys vastaa kummallakin 100 km/h ajoa päin betoniseinää. - Prässäämö kutsuu
Nykyaikaiset mopoautot menee lähes aina kolarin jälkeen lunastukseen. Runko vääntyy likimain aina, tai korin muoviosia ei saa varaosina vaan tilataan kalliisti tehtaalta saakka.
Sama lunastuskehityksen suunta menee kyllä normaaleihinkin autouihin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288483832710.html - mulkku18
Noi Apinat ei muuten tajunnu että tää ajo kylkeen eli ei ne edes liikkunu vastakkaisiin suuntiin.
- hojohojo5
ja taas te idiootit eksytte aiheesta. surkimukset!!!
- Kolareissa ollut
Miten niin "noinkin pienestä?"
Jos oikeesti autosta on runko ja pellit tuolla tavalla vääntyneet/painuneet sisään ja muutenkin tuli moottori/sähköongelmia, niin ei se nyt ihan pieni vaurio ole.
Suojavyöhyke on tarkoitettu toimimaan vain kerran. Jos auton törmäystä vaimentavaa suojavyöhykettä lähdetään oikeaisemaan, niin sen lujuusominaisuudet eivät ole enää samat kuin ennen törmäystä. Hyvin yksinkertainen asia, jonka pystyt toteamaan kotona vaikkapa paperiliittimellä, sitä kun nitkutat edestakaisin niin se katkeaa hyvin pian, sama pätee auton runkoon...
Miksi yleensä edes kitiset kyseisestä asiasta? Eikö asiat ole silloin kunnossa jos vakuutusyhtiö maksaa sinulle sen hinnan mikä auton käypä arvo on, vai haluaisitko tosiaan alkaa itse parsimaan siitä auton raadosta vielä soivaa peliä?
Otat rahat ja hankit itsellesi vastaavan mossen mikä sen arvo oli ennen onnettomuutta. Jos järkevästi valitset, niin et varmasti saa sen huonompaa jopoa tilalle kuin mikä sun aikaisempi kulkupeli oli. Toinen asia tietysti on jos autosi oli poikkeuksellisesti varusteltu esim. alustasarja, korisarja, poppivehkeet yms... mutta kyllä vakuutusyhtiöt maksavat niidenkin arvon jos autossasi on sellaiset olleet.
Sinun asemassa olisin eniten huolissani omasta terveydestä. Kaularangan retkahdusvammoilla on moninaisia vaikutuksia ihmisen terveyteen, jotka eivät näy edes rötgen/MRI-kuvauksissa, mutta oireet ja säryt sitä vastoin jäävät elämään. Apu siihen on kyllä olemassa, joskaan ei suomessa mutta lähellä kuitenkin...- huvit-tunut
15 km/h ja kaularangan vammoja ? :)
- helposti menee
Melko omituista jos "valot ehjät mutta sojottaa vähän vinoon, konepelti ei mene täysin kiinni, jäähdytinesteestä nesteet hieman pois".- oliskohan kyseessä esim. lasinpesuneste jonka säiliö ollut lokasuojassa ?
Se ettei pelkääjän ovi aukea tuskin on iso asia, hiukankin taaksepäin vääntynyt lokasuoja voi estää avautumisen vaikka mitään korivaurioita ei olisi.
Jos kyseessä muutaman tonnin auto voi kyllä yllättävän helposti mennä lunastukseen, keulassa on melkoisesti kallista osaa.- Rakennettu hajoamaan
Tai sitten ovi ei aukea syystä että runko on painunut sisään. Kun katseleee kylkipeltiä, konepeltiä, A-pilaria ja ovea suhteessa toisiinsa ja vertailee näkemäänsä toiselta puolelta, niin voi huomata normaalia pienemmät raot ja muut liikkumiset jotka syntyy rungon painuessa sisään. Nykyaikaisten henkilöautojen runko on rakennettu siten että se painuu sisään jo varsin pienissä törmäyksissä, siten se vaimentaa törmäyksissä ihmisiin kohdistuvia voimia.
- 40v kolarikorjauksia
Rakennettu hajoamaan kirjoitti:
Tai sitten ovi ei aukea syystä että runko on painunut sisään. Kun katseleee kylkipeltiä, konepeltiä, A-pilaria ja ovea suhteessa toisiinsa ja vertailee näkemäänsä toiselta puolelta, niin voi huomata normaalia pienemmät raot ja muut liikkumiset jotka syntyy rungon painuessa sisään. Nykyaikaisten henkilöautojen runko on rakennettu siten että se painuu sisään jo varsin pienissä törmäyksissä, siten se vaimentaa törmäyksissä ihmisiin kohdistuvia voimia.
Nykyautot kun sattuu olemaan itsekantavilla koreilla varustettuja, eipä niissä runkoa ole, ei edes nykyisissä ns. citymaastureissa.
Ja nykyautot on turvallisuus syistä siten rakennettu että pyöristä etteenpäin antaa helpommin periksi eli vaimentaa törmäysvoimaa. ja ohjaamo mukaan lukien A-pilari on vahvempaa tekoa, ei ihan pikku törmäyksistä taivu, ja sama teoria pätee myös takapäässä !!
- Kaikki voittaa
Mitä valitettavaa tuossa on. Ei tarvitse hermoilla kolarikorjausten kanssa.
Mielestäni tusina-auton lunastus on se parempi vaihtoehto omistajalle. Eri asia, jos auto on harvinainen, tms.
Pidät vain puolesi tiukasti, että saat kunnollisen korvauksen ja katselet mieleisen auton tilalle.
Ja mikäli vauriot ovat tarpeeksi pienet, on vanha auto pian vakuutusyhtiön toimesta myyty korjattavaksi ja jatkaa matkaa sitten jollakin onnekkaalla halpana kolariautona :) - Lunariin vaan
Kuvauksesi perusteella vaikuttaa todellakin siltä, että autosi menee lunastukseen ja sinuna suostuisin ehdottomasti siihen, että autosi lunastetaan ja saat tilalle vastaavan ajoneuvon.
Autosi on itse asiassa aika paljon vaurioitunut, vaikka ei sinusta välttämättä siltä tunnu. Itse korjautin muutama vuosi sitten (tyhmyyttäni), pienen tuntuisesta kolarista vaurioitunut autoni. Autoni olisi lunastettu, mutta koska vastaavaa ajoneuvoa ei löytynytkään tilalle, joten autoni korjattiin Liikennevakuutuskeskuksen toimesta. Vaikka työ tehtiin vakuutuyhtiöiden hyväksymällä isolla korjaamolla, jäi autoni "viutiloksi", jota jouduttiin korjaamaan vielä jälkeenpäinkin ja koskaan siitä ei tullut kunnollista. Harmitti, kun täysin kunnollinen autoni meni pilalle tuossa pienessä kolarissa.- Ghhhjh
Tuosta kahden auton nokkakolarista. Asian voi kuvitella niinkin että autojen väliin laitetaan lakana tai vaneri tai tiiliseinä, autoille käy aina samalla tavalla.
- korjaamollatöissä
Meidän työpaikalla olisi korjattu tuollainen. Ollaan haettu muilta korjaamoilta autoja, jotka siellä on luokiteltu lunastuskuntoon; todella vääntyneitä palkkeja ja kurttuun menneitä peltejä, ja aina on peltsarit laittaneet kuntoon.
Se on tämä nykymaailman kulutushysteria, kun -08 luokitellaan jo "vanhaksi", eikä "vanhaa" haluta korjata. Siinä kannattaa erikseen sanoa, että haluaa pitää autonsa, niin se korjataan todennäköisemmin kuin lunastetaan pois.- Joskus oikassut
Kolariautoista ei saa tekemälläkään enää uudenveroista. Aina sieltä tahtoo joku paikka jäädä hieman vinksalleen joka sitten ilmenee ajo-ominaisuuksien huonontumisena, epämääräisinä ääninä, tiettyjen osien jatkuvalla kulumisella eli rahaa menee jatkossa vaan enemmän...
- hyvä kun lunastivat
Joskus oikassut kirjoitti:
Kolariautoista ei saa tekemälläkään enää uudenveroista. Aina sieltä tahtoo joku paikka jäädä hieman vinksalleen joka sitten ilmenee ajo-ominaisuuksien huonontumisena, epämääräisinä ääninä, tiettyjen osien jatkuvalla kulumisella eli rahaa menee jatkossa vaan enemmän...
Jos ei muuta niin joku vekkikohta lähtee ruostumaan ennen aikojaan.
- AMG2
Ole vain tyytyväinen ettet loukannut itseäsi,osta seuraavaksi autoksesi Mersu niin on paljon turvallisempi auto.
- helpompaa lunastaa
No ei toi nyt ihan pieneltä tunnu, jos ovikaan ei mene kiinni, niin siinä on ruko vääntynyt yms. Jos syyläristä on "vähän" nestettä pois, niin sehän vuotaa jne.
Vakuutusyhtiölle on helpompaa katsoa auton hinta talukosta ja lunastaa se.
Jos autossa on pieniä vaurioita, niin se saadaan myytyä hyvällä hinnalla eteenpäin jollekkin jobbarille joka pistää sen myynti kuntoon. Jos siinä taas on suurempia vaurioita, niin korjaaminen olisi tullut kalliiksi, joten lunastus oli oikea ratkaisu.- Peltiseppä vm 54
Jos AMG2 lukisit aloittajan viestin,niin huomaisitko että konepelti ei mene kunnolla kiinni ja ovi ei aukea! Olennainen ero.No konepelillehän tuo sopiikin,mutta oven aukeamisen todennäköisesti selittää liikahtanut lokasuoj. Olen korjannut vuosien saatossa paljon tuontyyppisiä joissa ovi on väkisin avattu ja se onkin siinä avausvaiheessa taipunut alla olevan lokasuojan takia.Kannattaisi nyt sitten ammatilaisen sanaan uskoa,että ko autossa ei ole runkoa vaan itsekantava kori!
Mitä tulee kaikennäköisiin väitteisiin ettei ko auton elämä voisi jatkua,niin kaikki hölynpölyt mitä viestiketjussa kerrotaan on viimekädessä siitä korjaavasta peltisepästä kiinni.Ei merkkiliikkeen kyltistä eikä muusta,vaan siitä sepästä ja hänen taidoistaan! Legendaarinen eläkkeelle jäänyt Pohjolan tarkastaja Pentti Kurikka totesi eräällekkin asiakkaalle "ei nämä siemenestä ole syntyneet,vaan ihminen nämä on rakentanut".Tuo lunstusrajakin on veteen piirretty viiva,sillä joskus kun on perusteltu syy niin korjataan vaikka täyteen arvoonsa asiakkaan pyynnöstä.Esimerkiksi kaksi vuotta sitten If kojautti suvun omistuksessa uudesta lähtien olleen alle satatuhatta ajetun vm-89 Nissan Sunnyn 1500,- eurolla.Nettiautosta voi katsoa oliko sen arvo auton vai käyttöarvo.Mitä lunastuksiin tulee niin yhtiöt ei todella halua ostaa kaikkia kolhittuja itselleen.
- terkku
joo ja jos lukorvaus asioita hoitaa svt takuulla yrittää kusettaa ja myy sitten autosta osia itse ennenkuin se päätyy lunastettujen autojen myyntitarhaan jos sinne ylipäätään ikinä pääseekään
- odotankovielä
Jokohan tämän auton lunastusasiasta on tullut päätös...
- paska viikko
Minulla sama juttu.Lähdin taloyhtiön parkkipaikalta kohti alueen pääkatua. Tarkoitukseni oli kääntyä vasemmalle,en ehtinyt kääntyä.Vieressä istuva henkilö huusi pysähdy oikealta katua pitkin ajaa kovaa auto.Sain auton pysäytettyä ennen ajorataa katukivetykselle,samantien rysähti autoni oikeaan etupuskuriin.Minulta hajosi etuvalojen suojalasi,lisäksi peltiin tuli pari reikää ja palkeen kieltä.Vasta puolen autoon tuli vähemmän kolhuja. Ne tulivat vain vasemmalle puolelle etupuskuriin. Saas nähdä kumman vakuutus yhtiöt toteavat olevan syyllisen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1645481
- 233902
- 283552
- 633317
- 293127
- 322879
- 322450
- 602092
Otetaas taas tälläinen että kerro yksi teitä yhdistävä asia
Aloitan, me ollaan molemmat kovia hiihtämään Saa nähä tuleeko nyt osumia!602035- 81805